Tiesittekös sitä, että Suomen ns. kaksikielisyys tarkoitti alunperin sitä, että ruotsinkieliset saisivat elää rauhassa eristyksissä
suomenkielisistä ilman tarvetta osata suomea? Kaksikielisyys pohjautui tuolloin ruotsinkielisten rotuoppeihin kahdesta kansasta (ylempi ruotsinkielinen ja alempi suomenkielinen), joita ei tulisi sekoittaa.
Vasta siinä vaiheessa, kun tajuttiin, että ruotsinkielinen vähemmistö on niin pieni, että heidän on käytännössä pakko osata suomea tässä maassa elääkseen, keksittiin kostoksi suomenkielisille nämä nykyään kuultavat kaksikielisyysliturgiat, joiden mukaan kaikki pitää pakottaa opiskelemaan ruotsia.
Kommentit (16)
Älä kuse alles. Kaipa sulla on jotain lähdettä esittää vai onko tuo omaa fantasiointiasi?
Vierailija kirjoitti:
Näitä asioita olisi ihan hyvä opettaa pakkoruotsin tunneilla.
Kom bort. Skolan är slut nu!
Hubsu .. omia vanhempiani painostettiin nuorena puhumaan ruotsia ruotsalaisille asiakkaille.
Sitä se kaksikielisyys oli ..
Zinc
Lisäksi moni kunta, joka on nykyään suomen kielinen oli vielä 70 -80 luvulle saakka ruotsin kielinen ..
Zinc
Mutta ihan kiwa aloitus ;)
Vierailija kirjoitti:
Älä kuse alles. Kaipa sulla on jotain lähdettä esittää vai onko tuo omaa fantasiointiasi?
Perehdypä vähän historiaan. Kuuluu yleissivitykseen tietää ruotsinkielisten "yksi maa, kaksi kansaa"-ideologia, jonka pohjalta "kaksikielistä Suomea" aikoinaan rakennettiin. Kansalliskieli-termikin tuli nimenomaan siitä, että on kaksi kansaa, joilla on omat kielensä. Ei siis yhtä kansaa, joilla olisi kaksi kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Se on fakta että kuin opetetaan totuudenmukaista historiaa niin sen ymmärtää kielellä kuin kielellä tai aineella kuin aineella.
Ruotsinkieli opittaisiin suomenkielisinä suomalaisina nopeammin jos pakkoruotsin tunnilla opetettaisiin ruotsinkielellä totuuden mukaista historiaa sen ruotsinkielen opittavan tunnin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on fakta että kuin opetetaan totuudenmukaista historiaa niin sen ymmärtää kielellä kuin kielellä tai aineella kuin aineella.
Ruotsinkieli opittaisiin suomenkielisinä suomalaisina nopeammin jos pakkoruotsin tunnilla opetettaisiin ruotsinkielellä totuuden mukaista historiaa sen ruotsinkielen opittavan tunnin aikana.
Ikävä fakta on se, että ruotsinkielisissä kouluissa opetetaan _hieman_ erilaista historiaa. Sieltä opitaan edelleen se asenne "ylemmistä ruotsinkielisistä".
Miksi suomi ei voisi olla kaksikielinen, ei ainakaan mua haittaa.
Mutta mitään kielipakkoa en hyväksy, aivan idioottimaista pakottaa esim itäsuomalaisia tai keskisuomalaisia opiskelemaa ruotsia. Vapaaehtoisen opiskelun taasen hyväksyn.
Toisaalta minun hyväksymisellä ei ole tässäkään asiassa mitään merkitystä.
On aika häpeällista, että ruotsia, joka on pohjimmiltaan siirtolaiskieli, nimitetään kansalliskieleksi, mutta saamen kielet, jotka ovat täällä alkuperäiskieliä, eivät muka olisikaan kansalliskieliä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitään kielipakkoa en hyväksy, aivan idioottimaista pakottaa esim itäsuomalaisia tai keskisuomalaisia opiskelemaa ruotsia. Vapaaehtoisen opiskelun taasen hyväksyn.
Toisaalta minun hyväksymisellä ei ole tässäkään asiassa mitään merkitystä.
Koska 5%:n vähemmistö on niin pieni, että ei se tee mistään maasta oikeasti kaksikielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta minun hyväksymisellä ei ole tässäkään asiassa mitään merkitystä.Koska 5%:n vähemmistö on niin pieni, että ei se tee mistään maasta oikeasti kaksikielistä.
Totta tuokin, wanhaa siirtomaaherrojen jäännettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta minun hyväksymisellä ei ole tässäkään asiassa mitään merkitystä.Koska 5%:n vähemmistö on niin pieni, että ei se tee mistään maasta oikeasti kaksikielistä.
Suomenruotsalainen suomenkielisten ympäröimänä:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Jacob_Haafner_Palan…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsalainen suomenkielisten ympäröimänä:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Jacob_Haafner_Palan…
Todellisuudessa "kantajien" määrä on vieläkin suurempi. Jokaista suomenruotsalaista kohden pakkoruotsitetaan peräti 19 palvelijaa.
Ruotsinkielenopettajani oli yläasteella rasistí, sen takia en oppinut ruotsinkielen alkeita ja se vähän katkeroittaa.
Dagiksessa tulee joiltain ruotsinkielisiltä vanhemmilta kuittia, jos kaksikielinen lapsi puhuu joskus vähän suomea. Hirveää.