Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiesittekös sitä, että Suomen ns. kaksikielisyys tarkoitti alunperin sitä, että ruotsinkieliset saisivat elää rauhassa eristyksissä

Vierailija
29.05.2020 |

suomenkielisistä ilman tarvetta osata suomea? Kaksikielisyys pohjautui tuolloin ruotsinkielisten rotuoppeihin kahdesta kansasta (ylempi ruotsinkielinen ja alempi suomenkielinen), joita ei tulisi sekoittaa.

Vasta siinä vaiheessa, kun tajuttiin, että ruotsinkielinen vähemmistö on niin pieni, että heidän on käytännössä pakko osata suomea tässä maassa elääkseen, keksittiin kostoksi suomenkielisille nämä nykyään kuultavat kaksikielisyysliturgiat, joiden mukaan kaikki pitää pakottaa opiskelemaan ruotsia.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä asioita olisi ihan hyvä opettaa pakkoruotsin tunneilla.

Vierailija
2/16 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kuse alles. Kaipa sulla on jotain lähdettä esittää vai onko tuo omaa fantasiointiasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kom bort. Skolan är slut nu! 

Vierailija
4/16 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hubsu .. omia vanhempiani painostettiin nuorena puhumaan ruotsia ruotsalaisille asiakkaille.

Sitä se kaksikielisyys oli ..

Zinc

Vierailija
5/16 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi moni kunta, joka on nykyään suomen kielinen oli vielä 70 -80 luvulle saakka ruotsin kielinen .. 

Zinc

Mutta ihan kiwa aloitus ;)

Vierailija
6/16 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kuse alles. Kaipa sulla on jotain lähdettä esittää vai onko tuo omaa fantasiointiasi?

Perehdypä vähän historiaan. Kuuluu yleissivitykseen tietää ruotsinkielisten "yksi maa, kaksi kansaa"-ideologia, jonka pohjalta "kaksikielistä Suomea" aikoinaan rakennettiin. Kansalliskieli-termikin tuli nimenomaan siitä, että on kaksi kansaa, joilla on omat kielensä. Ei siis yhtä kansaa, joilla olisi kaksi kieltä.

Vierailija
7/16 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on fakta että kuin opetetaan totuudenmukaista historiaa niin sen ymmärtää kielellä kuin kielellä tai aineella kuin aineella.

Ruotsinkieli opittaisiin suomenkielisinä suomalaisina nopeammin jos pakkoruotsin tunnilla opetettaisiin ruotsinkielellä totuuden mukaista historiaa sen ruotsinkielen opittavan tunnin aikana.

Vierailija
8/16 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on fakta että kuin opetetaan totuudenmukaista historiaa niin sen ymmärtää kielellä kuin kielellä tai aineella kuin aineella.

Ruotsinkieli opittaisiin suomenkielisinä suomalaisina nopeammin jos pakkoruotsin tunnilla opetettaisiin ruotsinkielellä totuuden mukaista historiaa sen ruotsinkielen opittavan tunnin aikana.

Ikävä fakta on se, että ruotsinkielisissä kouluissa opetetaan _hieman_ erilaista historiaa. Sieltä opitaan edelleen se asenne "ylemmistä ruotsinkielisistä".

Vierailija
9/16 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomi ei voisi olla kaksikielinen, ei ainakaan mua haittaa.

Mutta mitään kielipakkoa en hyväksy, aivan idioottimaista pakottaa esim itäsuomalaisia tai keskisuomalaisia opiskelemaa ruotsia. Vapaaehtoisen opiskelun taasen hyväksyn.

Toisaalta minun hyväksymisellä ei ole tässäkään asiassa mitään merkitystä.

Vierailija
10/16 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika häpeällista, että ruotsia, joka on pohjimmiltaan siirtolaiskieli, nimitetään kansalliskieleksi, mutta saamen kielet, jotka ovat täällä alkuperäiskieliä, eivät muka olisikaan kansalliskieliä.

Vierailija
11/16 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitään kielipakkoa en hyväksy, aivan idioottimaista pakottaa esim itäsuomalaisia tai keskisuomalaisia opiskelemaa ruotsia. Vapaaehtoisen opiskelun taasen hyväksyn.

Koska 5%:n vähemmistö on niin pieni, että ei se tee mistään maasta oikeasti kaksikielistä.

Vierailija
12/16 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska 5%:n vähemmistö on niin pieni, että ei se tee mistään maasta oikeasti kaksikielistä.

Totta tuokin, wanhaa siirtomaaherrojen jäännettä.

Vierailija
13/16 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsalainen suomenkielisten ympäröimänä:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Jacob_Haafner_Palan…

Vierailija
14/16 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsalainen suomenkielisten ympäröimänä:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Jacob_Haafner_Palan…

Todellisuudessa "kantajien" määrä on vieläkin suurempi. Jokaista suomenruotsalaista kohden pakkoruotsitetaan peräti 19 palvelijaa.

Vierailija
15/16 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielenopettajani oli yläasteella rasistí, sen takia en oppinut ruotsinkielen alkeita ja se vähän katkeroittaa.

Vierailija
16/16 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dagiksessa tulee joiltain ruotsinkielisiltä vanhemmilta kuittia, jos kaksikielinen lapsi puhuu joskus vähän suomea. Hirveää.