Mitä köyhä yh-äiti voisi antaa tyttärelleen ylioppilaslahjaksi?
Rahaa ei ole paljon. Tytär on töissä ja elää taloudellisesti turvattua elämää poikakaverinsa kanssa. Miten voisin muistaa häntä ahkerasta työskentelystään?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valokuva-albumi. Tuon teen omalle kummitytölleni. Myös ne ”äiti kerro minulle” -kirjat ovat ihania. Olen kirjoittamassa omalle lapselleni sitä... saa sen sitten jossain vaiheessa kun on täysi-ikäinen.
Noita kirjoja saa ihan Suomalaisesta... viimeksi tuli myös Prismassa vastaan :) annettiin mummille ja ukille myös kirjat keväällä täytettäväksi... jotka tuskin tulevat lapsen aikuisuutta näkemään. Välttämättä teininä ei noita muistokirjoituksia/elämänkertaa arvosta, mutta itse ajattelen, että se on huikea lahja sitten joskus tulevaisuudessa vaikka siitä olisi edes täytetty muutamia sivuja :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan äidillä ollut kolme vuotta aikaa säästää ylioppilaslahjaa varten.
Vaan minituloistapa ei säästellä, kun se lapsi on ne lukiovuodetkin ruokittava, vaatetettava jne. Ja oletko koskaan tutustunut lukiokirjojen hintoihin? Viestistäsi päätellen tuskin.
Jälkiviisaana tottakai tyhmää ajatella näin, mutta jos olisit laittanut kuukaudessa 2-5e säästöön joka kuukausi, kun tytär aloitti lukion, olisi nyt pottina 72-180 euroa.
Turha länkyttää, kun ei ole koskaan kokenut mitä köyhyys on. Silloin voi se 2e/kuukausikin olla tiukassa, vakka kermaperseistä uskomattomalta kuulostaakin.
Paitsi, että olen oikeasti köyhä ja ollut pitkään köyhä ja tiedän sen myös, että jos oikeasti haluaa niin säästöön saa vaikka 50e kuukaudessa.
Eli et ole ollut oikeasti köyhä etkä varsinkaan köyhä yh. Muuten tietäisit, että säästäminen ei ole aina halusta kiinni. Jos on mahdollista saada säästöön 50e/kk ei ole oikeasti köyhä, vaan ihan kivasti toimeen tuleva. Terveisiä vaan kodista, jossa joskus oli tiukassa saada edes puuroa lautaselle.
Voin olla varma, että 100% voisin sinunkin menoista ja tuloista säästää jotain. Se on todella paljon kiinni omista menoista ja tuloista ja talouden hallinnasta.
Mitkäs vakoilulaitteet sinun koneellasi on, kun pelkän kirjotuksen perusteella tiedät kaiken itsellesi ventovieraan ihmisen elämästä ja rahoista?
Kaikkien tuloista voi aina säästää jotain, tai sitten tulot ja menot pitää uudelleen järjestää niin, että niistä saa säästettyä. Tottakai opiskelijat sitten ihan erikseen (mutta heistä ei ollut kyse)
Ei, kultaseni, oikeassa maailmassa ei ole mahdollista säästää, jos tulot ovat alle 1000e/kk ja sillä pitäisi elättää itsensä ja lukiolainen. Tai toki voi, mutta sitten pitää muuttaa kuusen alle ja/tai olla syömättä.
Jos tulosi ovat alle 1000e kuussa, niin olet oikeutettu toimeentulotukeen.
No milläpä luulet, että se alle 1 000e/kk saava elelisi. Ettei vaan olisi juurikin sillä tt-tuella :D P.S. En puhunut omista tuloistani. Minullahan ei edes ole lapsia.
Yh-äit lapsineen saa kyllä enemmänkin rahaa, kuin 1000e tukea kuussa. Eli ei tuo väittämä totta ole. Yh-äidin perusosa on 572,52 ja lapsen 316,40-351,55 ja sitten vielä aletaan siihen miettimään asumistukia, toimeentulotuen korvaava osuus asumistuen ylijäämästä vuokramaksusta, elatusmaksuja ynnämuita niin mennään todella nopeasti ohitse tuon alle 1000e kuussa.
Jos nyt ei takerruta näihin ketjun kannalta täysin epäolennaisiin asioihin. Ap kertoi olevansa köyhä. Se riittää. Ei tarvita tiliotetta ja tuloselvitystä, kiitos.
Vastasinkin tuolle ihmiselle, joka väitti tulojensa olevan vain alle 1000e yh-äitinä. Halusin selkeyttää, että tuollainen henkilö saa kyllä toimeentulotukea ja muita tukia.
Ihan tiedoksi: En kertonut omista tuloistani, joten "huolenpitosi" on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan minituloistapa ei säästellä, kun se lapsi on ne lukiovuodetkin ruokittava, vaatetettava jne. Ja oletko koskaan tutustunut lukiokirjojen hintoihin? Viestistäsi päätellen tuskin.
Jälkiviisaana tottakai tyhmää ajatella näin, mutta jos olisit laittanut kuukaudessa 2-5e säästöön joka kuukausi, kun tytär aloitti lukion, olisi nyt pottina 72-180 euroa.
Turha länkyttää, kun ei ole koskaan kokenut mitä köyhyys on. Silloin voi se 2e/kuukausikin olla tiukassa, vakka kermaperseistä uskomattomalta kuulostaakin.
Paitsi, että olen oikeasti köyhä ja ollut pitkään köyhä ja tiedän sen myös, että jos oikeasti haluaa niin säästöön saa vaikka 50e kuukaudessa.
Eli et ole ollut oikeasti köyhä etkä varsinkaan köyhä yh. Muuten tietäisit, että säästäminen ei ole aina halusta kiinni. Jos on mahdollista saada säästöön 50e/kk ei ole oikeasti köyhä, vaan ihan kivasti toimeen tuleva. Terveisiä vaan kodista, jossa joskus oli tiukassa saada edes puuroa lautaselle.
Voin olla varma, että 100% voisin sinunkin menoista ja tuloista säästää jotain. Se on todella paljon kiinni omista menoista ja tuloista ja talouden hallinnasta.
Mitkäs vakoilulaitteet sinun koneellasi on, kun pelkän kirjotuksen perusteella tiedät kaiken itsellesi ventovieraan ihmisen elämästä ja rahoista?
Kaikkien tuloista voi aina säästää jotain, tai sitten tulot ja menot pitää uudelleen järjestää niin, että niistä saa säästettyä. Tottakai opiskelijat sitten ihan erikseen (mutta heistä ei ollut kyse)
Ei, kultaseni, oikeassa maailmassa ei ole mahdollista säästää, jos tulot ovat alle 1000e/kk ja sillä pitäisi elättää itsensä ja lukiolainen. Tai toki voi, mutta sitten pitää muuttaa kuusen alle ja/tai olla syömättä.
Jos tulosi ovat alle 1000e kuussa, niin olet oikeutettu toimeentulotukeen.
No milläpä luulet, että se alle 1 000e/kk saava elelisi. Ettei vaan olisi juurikin sillä tt-tuella :D P.S. En puhunut omista tuloistani. Minullahan ei edes ole lapsia.
Yh-äit lapsineen saa kyllä enemmänkin rahaa, kuin 1000e tukea kuussa. Eli ei tuo väittämä totta ole. Yh-äidin perusosa on 572,52 ja lapsen 316,40-351,55 ja sitten vielä aletaan siihen miettimään asumistukia, toimeentulotuen korvaava osuus asumistuen ylijäämästä vuokramaksusta, elatusmaksuja ynnämuita niin mennään todella nopeasti ohitse tuon alle 1000e kuussa.
Jos nyt ei takerruta näihin ketjun kannalta täysin epäolennaisiin asioihin. Ap kertoi olevansa köyhä. Se riittää. Ei tarvita tiliotetta ja tuloselvitystä, kiitos.
Vastasinkin tuolle ihmiselle, joka väitti tulojensa olevan vain alle 1000e yh-äitinä. Halusin selkeyttää, että tuollainen henkilö saa kyllä toimeentulotukea ja muita tukia.
Ihan tiedoksi: En kertonut omista tuloistani, joten "huolenpitosi" on turhaa.
Kerro tälle henkilölle, jonka tulot nuo olivat hänen olevan oikeutettu toimeentulotukeen! Turhaa kituuttelee liian pienillä tuloilla, kun on oikeutettu tukeen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on voinut/voi hankkia lisätuloja jos ei yhdellä palkalla saa mitä haluaa. Ei minullakaan palkka pelkästään riittänyt teinin elättämiseen ja kouluttamiseen, mutta kun opiskelut aloitti, minä aloitin sivutyön josta säästin opiskelukuluihin ja pesämunaan kun muutti omilleen. Ei ollut vaihtoehtoja, eikä tullut mieleenkään että voisi itkeä jollain palstalla sitä että ei ole antaa lahjaa omalle lapselleen. Nytkin säästän häälahjaa varten, tekemällä yötämyöten lisätyötä että saan annettua kunnon rahalahjan. Minun lapsi ja minun velvollisuus ja etenkin haluan muistaa kunnolla hänen elämänsä yhtenä tärkeimpänä päivänä. Luovun omista menoistani mielelläni, mikä tarkoittaa sitä että en myöskään mene muiden juhliin tänä vuonna. En ymmärrä tuota asennetta "palkka on tämä, se ei riitä elämiseen, itkenpä ja valitan jos joku toinen maksaisi mitä haluan". Sen sijaan minä ajattelen "palkka on tämä, ok, sillä ei saa tätä mitä haluan, MISTÄ SAAN LISÄTULOJA että voin hankkia mitä haluan". Suosittelen muillekin tätä asennetta.
Ihan vaan muistuttaisin, että hyvin usein työsopimuksissa ei sallita ylimääräistä työtä, ja virkasuhteissa se on yleensä luvanvaraista.
Höpöhöpö, laiskan tekosyitä :D Tienata voi hyvin monella tavalla, jokaisella on se nettiyhteys ja jos on kaksi tervettä jalkaa ja kättä, niillä voi tienata monella tapaa. Ainoa este on laiskuus ja saamattomuus. Yksikään työnantaja ei kiellä lisätulojen hankkimista esim valmistamalla jotain tuotetta myyntiin.
Yhteinen iltapäivä kahvitellen, kaupungilla kävellen ja jutellen. Hellepäivänä rannalla jäätelöt ja uintia. Ei maksa juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on voinut/voi hankkia lisätuloja jos ei yhdellä palkalla saa mitä haluaa. Ei minullakaan palkka pelkästään riittänyt teinin elättämiseen ja kouluttamiseen, mutta kun opiskelut aloitti, minä aloitin sivutyön josta säästin opiskelukuluihin ja pesämunaan kun muutti omilleen. Ei ollut vaihtoehtoja, eikä tullut mieleenkään että voisi itkeä jollain palstalla sitä että ei ole antaa lahjaa omalle lapselleen. Nytkin säästän häälahjaa varten, tekemällä yötämyöten lisätyötä että saan annettua kunnon rahalahjan. Minun lapsi ja minun velvollisuus ja etenkin haluan muistaa kunnolla hänen elämänsä yhtenä tärkeimpänä päivänä. Luovun omista menoistani mielelläni, mikä tarkoittaa sitä että en myöskään mene muiden juhliin tänä vuonna. En ymmärrä tuota asennetta "palkka on tämä, se ei riitä elämiseen, itkenpä ja valitan jos joku toinen maksaisi mitä haluan". Sen sijaan minä ajattelen "palkka on tämä, ok, sillä ei saa tätä mitä haluan, MISTÄ SAAN LISÄTULOJA että voin hankkia mitä haluan". Suosittelen muillekin tätä asennetta.
Ikävä kyllä todellisessa maailmassa töihin ei tuosta vain pääse. Esimerkiksi sellainen "pikkuseikka" kuin terveydentila saattaa olla esteenä. Ei täällä kukaan muu itke ja valita kuin te, jotka ette tiedä köyhyydestä mitään. Me muut vain kerromme faktoja.
Me jotka tiedämme oikeasti köyhyydestä, olemme sitä kokeneet jopa vuosikymmeniä, me osaamme neuvoa miten siitä suosta pääsee pois tai miten sitä lisätuloa saadaan muuten kuin itkemällä jossain sossussa tai vauvapalstalla. Ei aina tarvitse olla työsuhteessa tienatakseen lisätuloja. Jos tuota ei vielä tänä päivänä ole tajunnut ei ole koskaan oikeaa köyhyyttä kokenut. Todellinen köyhyys laittaa pääkopan keksimään erilaisia tapoja saada lisää rahaa. Minä nimenomaan kerron faktoja joiden olen todennut auttaneen itseäni, olen sitä tehnyt viimeiset 30 vuotta. Minulla on kokemusta kymmenistä eri väylistä mistä saa lisätuloa, jokaisen olen joutunut itse löytämään ja keksimään rahapulassa. Terveydentila voi olla este jos on neliraaja halvaantunut tai autisti tms mutta jos raajat toimii, voi myös tienata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kaikki aina jankuttaa että ei ole varaa säästää. Jos ei ole varaa säästää pienistä tuloista, pitää hankkia lisätuloja. Mikä tuossa lauseessa on niin vaikea käsittää? Saa kyllä hyvät naurut näistä selittelyistä. Ei ihme jos puoli Suomea elää ja kurjistelee minituloilla kun ei viitsitä mitään vaivaa nähdä elannon eteen.
Ap täällä vielä. Annoin tällaisen lahjan, mitä tykkäätte oliko kiva? Itsetehty kortti jossa runo, hopeiset korvakorut, Arabian "Taikuri" Muumi-muki jossa Fazerin Sinistä suklaata, juustolajitelma, Carriers-keksejä ja pieni purkki viikunahilloa, ruusukimppu.
Tyttö ainakin vaikutti ilahtuneelta.
Olisit vaan antanut rahan mikä noihin turhakelahjoihin meni.....
Paska lahja sanon minä. Häpeä Ap!!!
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä vielä. Annoin tällaisen lahjan, mitä tykkäätte oliko kiva? Itsetehty kortti jossa runo, hopeiset korvakorut, Arabian "Taikuri" Muumi-muki jossa Fazerin Sinistä suklaata, juustolajitelma, Carriers-keksejä ja pieni purkki viikunahilloa, ruusukimppu.
No, kun vertaa noita täällä tulleisiin ideoihin esim kronikasta aika tympee ja tunteeton lahja.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta muuta muumimukia tuli? :D
Tyttö ei saanut muita lahjoja. Meillä ei ole sukulaisia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tyttö ollut hulluna viikunahilloon pienestä pitäen? Syntymäpäivän tasoinen lahja ylioppilaspäivänä, hmm...
Voi tyttöparkaa.. itse en olisi enää äitiini yhteydessä tuollaisen "muistamisen" jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Tyttö ei saanut muita lahjoja. Meillä ei ole sukulaisia. Ap
Ei edes siltä poikaystävältä ja tämän perheeltä? Ei ole ystäviäkään? Taidat vähän nyt juksuttaa.
Voi ei, pieleen meni siis täysin. Kiitos kommenteista kuitenkin, olivat musertavia. Ap
Kivalta lahjalta vaikuttaa ja varmasti tyttö osaa arvostaa, varsinkin kun tietää, kuinka tiukoilla olet ollut. Hyvä antaa vähästään, paha ei paljostaankaan. Itsekin autan yksinhuoltajana lapsiani mahdollisuuksieni mukaan, vaikka se tietääkin omista tarpeista tinkimistä.
Hyvästä sydämestä annettu lahja lämmittää varmasti joka aamu, kun kaivaa mukin esiin. Onnea myös äidille, kun olet saanut yksin lapsen aikuisuuteen!
Pyydä tyttäresi kakkukahveille luoksesi. Anna lahjakortti vaikka jalkahierontaan tms. pieneen hemmotteluun?