En tule toimeen maalaisten kanssa, sanokaa rehellinen mielipide!
Olen alun perin maalta kotoisin. Sittemmin olen asunut useammassa kaupungissa Suomessa ja ulkomailla. Nyt huomaan että olen jotenkin etääntynyt vanhoista ystävistä ja perheestä.
Saan perheeltä silloin tällöin kommenttia kuinka olen nyt ”hieno” ihminen, ja he usein puhuvat muutenkin ihmisistä tyyliin ”herrat” ja tavalliset ihmiset. Herroja vieroksutaan ja pelätäänkin ehkä? Maailma on täynnä kerroksen väkeä siis, heidän mielestään siis. Itse en koskaan tuo esille mitään yliopistojuttuja vaikka, yleensä sanon lähinnä että äh antakaa olla, ja vaihdan aihetta. Ainoa mihin puutun selvemmin on jos tulee rasistista puhetta. Näitä rasistisia tyyppejä ei onneksi ole paljon suvussa.
Ystävien kanssa taas olen huomannut että heillä on hieman nuiva suhtautuminen asioihin. tai jotenkin koppava, kylmä. Itse olen positiivinen hankaluuksista huolimatta, yritän jutella vieraille, hymyilen paljon, kyselen mitä kuuluu. Mutta ystävät näyttävät hapanta naamaa. Ehkä he eivät pidä minusta enää. Maalla tuntuu että pitää olla vähän kova tai kovis, eikä puhua mitään todella syvällisiä tai herkkiä asioita. Ei olla oikein enää samalla aaltopituudella.
En tiedä mitä on tapahtunut. Onko maalla tosiaan erilainen kulttuuri ja nyt vasta tajuan sen? Vai olenko minä jotenkin ärsyttävä ja ylimielinen heidän mielestä nykyään?
Kommentit (17)
Et oo, ihmiset nyt vaan on välillä mitä on
Onhan siellä maaseudulla nurkkakuntaista. Jos olet kotiseudun jättänyt etkä ole muuttanut vakituiseen takaisin, niin ovat alkaneet pitää sinua vieraana siellä ne jotka ovat jääneet lähistölle asumaan.
Itse en jaksa maaseudulla sitä, kun kaikki kiinnostuvat asioistasi ja sotkeentuvat asioihisi. Varsinkin jos ei itse tarkalleen kerro mitä on meneillään, niin voi olla, että pahansuovat juorut kiertää jo pian.
Voi myös olla, että ero ei ole maaseudun ja kaupungin, vaan nykyisten ystäviesi ja vieraaksi kasvaneiden välillä. Tarkoitan, että harva juttelee herkkiä muuta kuin luotettujen ystävien kanssa, ja sitä harva pitää sellaisena jotain vuosien ja vuosikymmenten takaisia kououkavereita.
Maalaisen "syvälliset" keskustelunaiheet ovat varmaan aika lailla maanläheisempiä kuin jonkun akateemisen tutkinnon suorittaneen kaupunkilaisen, jos hän ei ole opiskellut maa- ja metsätieteellisessä, biologiaa tai muuta sellaista.
Tähän aikaan maalaiset katsovat ja kuuntelevat muuttolintuja, seuraavan kalojen liikkumista saalista ajatellen, ovat huolissaan peltojen tilasta ja sellaisista. Toki naapurien edesottamukset heidän kissansa mukaanluettuna kiinnostavat aivan yhtä lailla kuin kaupunkilaisia, mutta teillä on nykyään eri tutut, ei niistäkään voi keskustella. Televisio-ohjelmat ehkä voisivat olla yhteisiä keskustelunaiheita, mutta ei maalaiset ehdi seurata kaikkia hömppäsarjoja ja syvimmällä maaseudulla ei edes näy kovin monta maksutonta kanavaa. Eikä ne varmaan olisi sinulle riittävän syvällisiä. Mutta kokeilepa politiikkaa ja uskontoa.
Oletko nyt aivan varma, että av-palsta on sinunkaltaisellesi sivistyneelle keskustelijalle oikea paikka?
No ei tarvi kuin muuttaa Helsingin Kalliosta Tampereelle niin on jo ihan eri meno. Treella ahdaskatseisempaa, geneerisempää, ho mo fobiaa, ra sis mia enemmän.
Kun joskus lähtee keskustasta pohjoiseen, niin sen eron lande vs kaupunki huomaa jo Pasilassa.
Vierailija kirjoitti:
Maalaisen "syvälliset" keskustelunaiheet ovat varmaan aika lailla maanläheisempiä kuin jonkun akateemisen tutkinnon suorittaneen kaupunkilaisen, jos hän ei ole opiskellut maa- ja metsätieteellisessä, biologiaa tai muuta sellaista.
Tähän aikaan maalaiset katsovat ja kuuntelevat muuttolintuja, seuraavan kalojen liikkumista saalista ajatellen, ovat huolissaan peltojen tilasta ja sellaisista. Toki naapurien edesottamukset heidän kissansa mukaanluettuna kiinnostavat aivan yhtä lailla kuin kaupunkilaisia, mutta teillä on nykyään eri tutut, ei niistäkään voi keskustella. Televisio-ohjelmat ehkä voisivat olla yhteisiä keskustelunaiheita, mutta ei maalaiset ehdi seurata kaikkia hömppäsarjoja ja syvimmällä maaseudulla ei edes näy kovin monta maksutonta kanavaa. Eikä ne varmaan olisi sinulle riittävän syvällisiä. Mutta kokeilepa politiikkaa ja uskontoa.
Oletko nyt aivan varma, että av-palsta on sinunkaltaisellesi sivistyneelle keskustelijalle oikea paikka?
Älä viitsi.
Vierailija kirjoitti:
No ei tarvi kuin muuttaa Helsingin Kalliosta Tampereelle niin on jo ihan eri meno. Treella ahdaskatseisempaa, geneerisempää, ho mo fobiaa, ra sis mia enemmän.
No ei Kalliossa oo homofobiaa ku se on vahvaa homoaluetta. Ja muita vihervasemmistolaisia.
Vierailija kirjoitti:
En ole yhtään tuollainen kuin luulet.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole yhtään tuollainen kuin luulet.
Eri
Tuo on sarkasmia, kirjoittaja ivaa aloittajaa. Ei maalla tosiaan tuollaista ole. Vaikka asuisi maalla ei välttämättä ole maanviljelijä vaan elää ihan samanlaista elämää kun joku kaupunkilainen, kaikkihan sen tietää, ei tähän kannata takertua.
Näin on kirjoitti:
Kun joskus lähtee keskustasta pohjoiseen, niin sen eron lande vs kaupunki huomaa jo Pasilassa.
Miten sen huomaa?
Vierailija kirjoitti:
Näin on kirjoitti:
Miten sen huomaa?
Landepaukkujen jutuista, ulkonäöstä ja jopa hajusta
Mistä ap keksi, että maalla ei voisi asua yliopistotutkinnon suorittamisen jälkeen?
Nurkkakuntaisinta porukkaa on Helsingissä! Siellä ei töölöläinen voi lähteä Oulunkylään kuin korkeintaan hurjana vitsinä, jolle porukalla myöhemmin nauretaan.
Näin on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on kirjoitti:
Miten sen huomaa?
Landepaukkujen jutuista, ulkonäöstä ja jopa hajusta
Totta. Maalaiset ei kaada partavettä päälleen lähtiessään pois kotoa. Helsingissä rautatieasemalla jo haistaa, että täällä on kaupunkilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ap keksi, että maalla ei voisi asua yliopistotutkinnon suorittamisen jälkeen?
Nurkkakuntaisinta porukkaa on Helsingissä! Siellä ei töölöläinen voi lähteä Oulunkylään kuin korkeintaan hurjana vitsinä, jolle porukalla myöhemmin nauretaan.
En minä sellaista väittänyt, en vaan itse viihdy tuolla, pidän kaupungeista kun siellä on enemmän tekemistä, ja ehkä sitten avoimempi ilmapiiri. Ainakin itsestä tuntuu että maaseudulla minua jotenkin hyljeksitään, ja mietin miksi, onko se oma vikani, vai kuvittelenko koko jutun. Siksi tein ketjun.
Olen törmännyt maalla erilaisiin ennakkoluuloihin verrattuna stadilaisiin esim. Helsingissä kaikki asuvat ahtaasti. Helsinkiläiset ovat ylpeitä, laiskoja, juoppoja, eivät välitä naapureista j.n.e. Mikään ei pidä yleensä paikkaansa.
Kuin yö ja päivää!! Riittää että vertailee Helsinki ja joku Huittinen. Kammottava on se ero! Molemmissa sekä hyvä että huonot puolet.