Onko mieliala tasainen vaihdevuosien jälkeen, kun PMS-oireet loppuu?
Kuukautiskierto vaikuttaa itselläni paljon jaksamiseen ja mielialaan. Helpottaako tämä edes kuukautisten ja vaihdevuosien jälkeen?
Kommentit (14)
Kyllä. Muutenkin elo tyynenee, eikä harmita mikään.
Ei nukuta. Rauhaton, ei energiaa. What ever fiilis.
Naiskohtaista. Ei ole yhtä muottia vaihdevuosille edes niiden alkamisajan suhteen. Itselläni ensimmäiset vaihdevuosioireet tulivat jo 43-vuotiaana. Kuukatiset loppuivat tykkänään pari vuotta myöhemmin. Nyt päälle viisikymppisenä en ole yhtään sen rauhallisempi kuin aiemminkaan. Hiillyn ihan yhtä nopeasti ja saan samanlaisia siivousraivareita kuin nuorempanakin. Pahempi asia on se, että sanoa töräyttelen kaikenlaista esimerkiksi esimiehelle yhtään sen miettimättä. Huonosti nukuttujen öiden jälkeen olen kuin ääliö välillä. Mitään ei muista eikä ajatus juokse. Se se vasta aivoon ottaakin puhumattakaan siitä, että parin yön valvomisen jälkeen on kuin humalassa olisi.
Aina on oireita. Kun PMS-oireet loppuu, alkaa vaihdevuosi oireet. Kuumat aallot, yöhikoilu, uniongelmat, alapään kuivuminen, jne, jne.
Ainoa vapauttava ilonaihe on, ettei runsaat kuukautiset pilaa enää elämää.
Mulla on, mutta toisaalta minulla hormonit ei ole koskaan merkittävästi vaikuttaneet mielialaan missään iässä. Esim. PMS-oireet oli lähinnä turvotusta ja päänsärkyä, ei mielialaoireita. Samoin vaihdevuosiin ei liittynyt mitään kärttyisyyttä, levottomuutta tms, vain pelkästään vuotosekoiluja ja hiustenlähtöä. Vaihdevuosien mentyä on mukavaa kun ei tule vuotoja enää ollenkaan ja hiuksetkin on pääosin palanneet, tosin ei ihan yhtä paksuina kuin ennne. Mutta vaihtarien aikaan välillä oli suorastaan kaljuja länttejä, enää ei.
Meneekö tämä niin, että ne, joilla kuukautiskierto ei ole juurikaan vaikuttanut mielialaan, seestyvät ja ne, joilla on ollut kovat Pms-oireet, saavat kärsiä edelleen ja ovat väsyneitä ja kärttyisiä pysyvästi? Tätä nimittäin pelkään. Oma äiti tosin vaikuttaa seestyneen, kun pääsi vaihtareista, Pms-ja vaihtariaikaan oli ku perseeseen ammuttu karhu. Ap
Minulla oli pms-oireita ja ikävät kivuliaat kuukautiset. Nyt kun vaihdevuodet on selkeästi ohi, olo on seesteinen ja krempat kadonneet. Nukun myös hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli pms-oireita ja ikävät kivuliaat kuukautiset. Nyt kun vaihdevuodet on selkeästi ohi, olo on seesteinen ja krempat kadonneet. Nukun myös hyvin.
Toivoakin siis on. Ap
Minulla on vaihdevuodet parhaillaan päällä aika pahana. Kuumia aaltoja ja hikoilukohtauksia tulee jatkuvalla syötöllä. Mieliala on silti oikein hyvä. Olen tuoreessa suhteessa ja rakastunut. Olo on mitä parhain. Energiaa ja virtaa riittää.
N55 kirjoitti:
Aina on oireita. Kun PMS-oireet loppuu, alkaa vaihdevuosi oireet. Kuumat aallot, yöhikoilu, uniongelmat, alapään kuivuminen, jne, jne.
Ainoa vapauttava ilonaihe on, ettei runsaat kuukautiset pilaa enää elämää.
Minua auttoi valtavasti hormonikierukka nelissäkymmenissä. Pemssi haihtui sen siliän tien. Todellakin on tasannut oloa eikä hävittänyt haluja. Eli omasta puolestani en voi kuin suositella. Kuukautisia ei ole ikävä (nyt 48 ja ehkä vaihdan vielä kierukan).
Muita sen ihmeempiä oireita en ole vielä havainnut.
Todella helpotti! Olo on kuin nuorella tytöllä ennen kuukautisten alkamista. Vaihdevuodet itsessään eivät olleet kovin vaikeat kuin hetkellisesti. Yöunet meni huonoksi, ärtymystä, lihomista, kipuja siellä ja täällä jne., ja vähitellen se helpotti. Käytin hormonikorvaushoitoa noin vuoden verran, ja lopetin sitten, koska en saanut siitä mitään suurempaa hyötyä.
Ennen oli vaan pms, nyt v....aa koko ajan. En saa nukuttua, kuumat aallot, ärtyisyys. Ihan kamalaa. Tätä kestänyt kaksi vuotta. Nyt aloitin Femosten Conti hormonihoidon, toivottavasti auttaa tai tuun ihan hulluks!!
Ei. Oikeastaan pahempi. Vieläkin ärtyisempi.