Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköhoidon jälkeen

Vierailija
29.05.2020 |

Haluan vain jäsentää kokemuksiani sähköhoidosta, ja toivon että saisin vertaistukea ja ymmärrystä jota ei ole muualta löytynyt, ainakaan terveydenhuollon puolelta. En mielellään haluaisi kuulla "mitäs läksit" tyyppistä kommentointia, sillä sitä on kyllä tullut mietittyä liiankin kanssa.

Olin puolisen vuotta sitten sähköhoidoissa. Hoidon aikana koin vakavia muistihaittoja ja olin kuulemma todella poissaoleva. Unohdin mm. missä asun ja ilmeisesti kysyinkin tätä hoitotaholta. Minun oli vaikeaa muistaa jopa nimeäni, ja unohdin kaikki työtehtävät liittyen työhön jossa olin ollut jo kaksi vuotta. Tämänkin otin esille hoitotahon kanssa. Olen edelleen katkera siitä miten helposti minulle suositeltiin hoitoa, ja siitä että näistä pitkäaikaisvaikutuksista ei todellakaan kerrottu, ja muistihaittojen kerrottiin olevan lieviä ja täysin ohimeneviä. Kun kysyin neuromodulaation hoitajalta, sain kuulla että sähköhoito ei voi vaikuttaa tällä tavoin muistiin, vaan ennemminkin sen pitäisi parantaa muistia. Olen katkera siitä, etten silloisessa huonossa kunnossa osannut/jaksanut ottaa asioista selvää etukäteen. Toivon myös, että vointiani olisi seurattu hoidon aikana ja hoito keskeytetty kun näitä huolestuttavia merkkejä ilmeni, kun itse olin silloin lähempänä vihannesta kuin ajattelevaa yksilöä.

Ennen tunsin ja koin elämän kokonaisuutena. Nyt tuntuu, etten pysty enää hahmottamaan kokonaisuuksia. Mieleeni tulee lähinnä irrallisia, yksittäisiä muistoja ja ajatuksia. Tuntuu jatkuvasti, kuin olisin unessa ja kaikki olisi epätodellista. Muistini on huomattavasti heikompi kuin ennen. Tuntuu kuin olisin tyhmentynyt entisestään. Keskittymiskykyni on heikentynyt. Monia muistoja on kadonnut kokonaan, ja nekin jotka muistan tuntuvat todella utuisilta. Tuntuu, että mieleeni ei enää tule moniakaan spontaaneja ajatuksia tai pohdintoja. Useimmiten pohdintani liittyvät nykytilaani ja siihen miten raskaalta ja katkeralta tilanne tuntuu. En tunne olevani oma itseni tai edes ihminen, en tunne samanlaista elossa olemisen kokemusta kuin ennen.

Sähköhoitoja edelsi myös psykoosi, mutta senkin jälkeen olin kuulemma palannut ongelmitta takaisin työyhteisöön ja töihin, joten oletan muistini olleen parempi. Hoitojen aikana unohdin kokonaisia ajanjaksoja ainakia. Sähköhoidon jälkeen kaiken sai töissä opetella uudestaan, ja onneksi moni asia palautuikin mieleen. Olen silti todella huolissani nykytilasta.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköhoidossa juuri ollut ystävä tui kylään.  Oli todella sekavassa tilassa ja muisti hävinnyt.  Sanoin oman mielipiteeni asiasta, että jos se saa noin huonoon kuntoon niin kannattaaako jatkaa.  Ei jatkanut enää.  Oli ottanut puheeksi hoitotason kanssa.

Vierailija
22/24 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköhoidossa juuri ollut ystävä tui kylään.  Oli todella sekavassa tilassa ja muisti hävinnyt.  Sanoin oman mielipiteeni asiasta, että jos se saa noin huonoon kuntoon niin kannattaaako jatkaa.  Ei jatkanut enää.  Oli ottanut puheeksi hoitotason kanssa.

Ikävä kuulla. Kaikille ei sovi, monet saa ainoan avun, jossei lääkkeet tehoa. Näin kävi itselle. En varmaan olisi elossa enää ilman hoitoa. Nyt vaan pelottaa, et vaikea masennus uusii...

2,5v ollut terve, estolääkitys vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi oireet kuuluu asiaan. Keskity paranemiseen. Ei huonoja asioita ole edes syytä muistaa.

Vierailija
24/24 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi oireet kuuluu asiaan. Keskity paranemiseen. Ei huonoja asioita ole edes syytä muistaa.

Sori, mitkä oireet???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä