Lasten kalliit merkkivaatteet
Mitä mieltä siitä, että lapsille ja pienille vauvoille ostetaan kalliita merkkivaatteita, mutta itse äiti pukeutuu reikäisiin kulahtaneisiin vaatteisiin? Eikö olisi kivempi, jos koko perheelle hankittaisiin hyvälaatuiset, normaalihintaiset siistit vaatteet, jotka eivät nyt satu olemaan mitään pinnalla olevaa merkkiä? Näyttää jotenkin tosi hassulle kun lapsen asukokonaisuus maksaa 200e ja äipällä on päällä verkkarit kirpputorilta hintaan 1e. Miksi? Eikö naisia enää lasten saannin jälkeen kiinnosta oma ulkonäkö vai onko lapset nykyään pakko pukea kalliisti, jotta välttyy kiusaamiselta?
Kommentit (43)
Pikkulapsilla vaatteet eivät paljoa kulu ja merkkivaatteilla voi olla erittäin hyvä jälleenmyyntiarvo. Joillekin lastenvaatteet ovat tämänmyötä harrastus. Usein se jää kun lapset tulevat ikään, jossa vaatteet kunnolla kuluvat ja niistä ei kirppareilla enää juuri tienaa.
Aikuistenvaatteissa ei samanlaista ilmiötä ole. Muutoinkin monella kropan palautuminen kestää lasten saamisen jälkeen ja kaikilla ei toki palaudukaan ja siksi omiin vaatteisiiin panostaminen ei samalla tavalla inspiroi.
Oon nähny leikkipuistoissa myös sitä, että lapsi ei saa leikkiä joitain leikkejä koska se kallis minirodinin haalari menee likaiseksi!
Vierailija kirjoitti:
Oon nähny leikkipuistoissa myös sitä, että lapsi ei saa leikkiä joitain leikkejä koska se kallis minirodinin haalari menee likaiseksi!
Mä muistan yhden tyylikkään sisarusduon, joka joutui puistossa katsomaan kun muut leikkivät ettei ticketin uudet haalarit likaannu. Se äiti säpisi niistä ticketin haalareista joka lauseessa, ja ne lapsiraukat olisi halunneet leikkiä kuten muutkin lapset siellä puistossa. Uskallan väittää, että niille lapsille ei ollut kovin kiva puistovisiitti, mutta olipa ainakin puhtaat haalarit pois lähtiessä. Se näytti olevan ainakin äidille se tärkein asia.
Ostan kaikki lapseni merkkivaatteet kirppikseltä. Eilen ostin uffin euron päivänä yhden merkkicollegen ja kengät. Maksoin nuoren viidestä vaatteesta 5€ ja laskin, että lähiostoskeskuksessa niiden yht. hinta olisi ollut 140€. Ihan hyvä hinta-laatusuhde.
Nyt sitten kaikki katkerat kyttääjä-äidit haukkuvat mua selän takana, että varastelen/törsään/olen huono äiti jne., koska eihän mulla pitäisi olla varaa hankkia kivoja vaatteita teinilleni. Säälittävää!
Uffilla on muuten tänään vielä euron päivät. Wink, wink, kiusaajat!
Mitä mamma edellä, sitä kultamussu perässä...
Nyt tiedän, mistä lapseni luokkakaverit ovat oppineet arvostelemaan ihmisten vaatteita ja perheoloja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse olen vaatealan ammatilainen ja työskentelen muodin parissa. Lapsillani on merkkiä ja merkitöntä. Näytän kaupungilla ja töissä huolitellulta, mutta puistossa välillä suunnilleen kodittomalta (heh) . En ole ajatellut että joku arvostelee pukeutumistani. Itselleni ei tulisi mieleenkään, vaikka alalla työskenteleenkin. Jokainen olkoon miten hyvältä tuntuu, liika täydellisyyden tavoittelu on raskasta.
Jos mietitään sitä miltä näyttää silloin, kun ulkoilee lapsen kanssa, voi minustakin saada Ap:n kuvaileman vaikutelman. Ulkoillessa käytän vanhoja vaatteita. Ehjiä, mutta kulahtaneita. Pitää nekin käyttää loppuun ja puisto ei ole Fashion show.
-3
Okeo, mut lapsille puet silti kalliit vaatteet ulkoiluun? Tarkoitan nyt kalliilla näitä n. 40-50e hintaisia bodyja ym. En mitään oikeesti kalliita guccin vaatteita tai vastaavia. Tuntuu että tässä menee pointti ohi monella. Kysyn siis kerran vielä, miksi lapsella on 200e vaatteet esim. leikkipuistossa kun samaan aikaan aikuinen käyttää ulkoiluun jotain jo huonossa kunnossa olevaa vaatetta?
Ap
Mun koululainen ei käytä bodyja. Mutta käyttää ulkoillessa ja muutenkin niitä vaatteita, joita sille on ostettu. Miksi säästäisin niitä, kun ne on käyttöön tarkoitettu. Lapsella ne ei ehdi kulahtaa ennen kuin jäävät pieneksi. Kalliit ulkoiluvaatteita on nimenomaan ulkoiluun.
Omat vaatteet taas ei jää pieneksi. Nekin on merkkivaatteita, mutta eivät enää bränikkää priimaa, koska niiden käyttöikä on 2-10v.
Omassa kaveripiirissä olen huomannut, että nimenomaan kotiäidit ja hoitsut/myyjät yms ostavat kalleimmat merkkivaatteet ja pukeutuvat itsekin papun, noshin ja vimman trikoisiin. Sitten esimerkiksi lääkärit, opettajat ja vastaavat käyttävät halvempiakin ja paljon kierrätettyjä vaatteita enemmän, vaikka varaa olisi ostaa mitä vain.
Meilläkin olisi varaa ostaa merkkivaatteita eikä tekisi edes tiukkaa, mutta ei vain kiinnosta minua eikä vielä lapsiakaan. Sitten jos heitä jossain vaiheessa kiinnostaa, niin ostetaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Omassa kaveripiirissä olen huomannut, että nimenomaan kotiäidit ja hoitsut/myyjät yms ostavat kalleimmat merkkivaatteet ja pukeutuvat itsekin papun, noshin ja vimman trikoisiin. Sitten esimerkiksi lääkärit, opettajat ja vastaavat käyttävät halvempiakin ja paljon kierrätettyjä vaatteita enemmän, vaikka varaa olisi ostaa mitä vain.
Meilläkin olisi varaa ostaa merkkivaatteita eikä tekisi edes tiukkaa, mutta ei vain kiinnosta minua eikä vielä lapsiakaan. Sitten jos heitä jossain vaiheessa kiinnostaa, niin ostetaan sitten.
Itse olen huomannut ilmiön, että tietyn tyyliset alemman tuloluokan naiset ostavat ylipäätään paljon enemmän statussymboleita ja myös arvostavat ja korostavat näitä. Lapsettomilla on itsellään merkkilaukut ja -vaatteet. Sitten, kun lapsia saadaan, ostetaan niillekin niitä trendikkäimpiä statussymboleita. Tuntuu olevan tärkeää näyttää rikkaalta, vaikka ollaan lastenhoitaja ja rekkakuski.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavapiirissä taas hyvin koulutetut ja varakkaat nimenomaan ostavat merkkivaatteet lapsilleen. Vaatteet ostetaan muutaman kerran vuodessa suurina erinä joko nettikauppojen alennuksista tai lomamatkoilta outleteista. Kyse on puhtaasta käytännöllisyydestä, koska arjen keskellä ei ole aikaa kierrellä kirppareilta siistejä vaatteita ja toisaalta haluaa vaatteiden olevan niin hyvälaatuisia, että ne kestävät siisteinä kunnes jäävät pieniksi.
Vierailija kirjoitti:
No itse olen vaatealan ammatilainen ja työskentelen muodin parissa. Lapsillani on merkkiä ja merkitöntä. Näytän kaupungilla ja töissä huolitellulta, mutta puistossa välillä suunnilleen kodittomalta (heh) . En ole ajatellut että joku arvostelee pukeutumistani. Itselleni ei tulisi mieleenkään, vaikka alalla työskenteleenkin. Jokainen olkoon miten hyvältä tuntuu, liika täydellisyyden tavoittelu on raskasta.
Mitä tarkoitat lasten merkkivaatteilla, mitä merkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan yhden tyylikkään sisarusduon, joka joutui puistossa katsomaan kun muut leikkivät ettei ticketin uudet haalarit likaannu. Se äiti säpisi niistä ticketin haalareista joka lauseessa, ja ne lapsiraukat olisi halunneet leikkiä kuten muutkin lapset siellä puistossa. Uskallan väittää, että niille lapsille ei ollut kovin kiva puistovisiitti, mutta olipa ainakin puhtaat haalarit pois lähtiessä. Se näytti olevan ainakin äidille se tärkein asia.
Ticketin vaatteet eivät ole edes kalliita, ihan samaa hintaluokkaa kuin Reima, jos ei jopa edullisempaa. Molon vaatteet maksavat enemmän.
Minäpä kerron. Mieluummin ostan muutaman hyvälaatuisen vaatteen, kuin säkkikaupalla henkkamaukka paskaa, jota ei saa myytyä ja päätyy lopulta Uffeen. Nämä merkkivaatteet on valmistettu ekologisesti, eikä sisällä kaikenmaailman myrkkyjä, mitkä imeytyy lapsen ohuen ihon läpi. Ei nyppyynny ekassa pesussa, eikä lapset ompele niitä alipalkattuna jossain kälysessä tehtaassa. Lisäksi kuosit ovat kauniita, eikä pelkkää flataattimuovisupermanryhmähaupaskaa. Paljon käytetytkin saa myytyä eteenpäin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pitää ostaa prismasta!
Eikä kun Tokmannilta tai Halpahallista. Eipäs pröystäillä siellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mietitään sitä miltä näyttää silloin, kun ulkoilee lapsen kanssa, voi minustakin saada Ap:n kuvaileman vaikutelman. Ulkoillessa käytän vanhoja vaatteita. Ehjiä, mutta kulahtaneita. Pitää nekin käyttää loppuun ja puisto ei ole Fashion show.
-3
Okeo, mut lapsille puet silti kalliit vaatteet ulkoiluun? Tarkoitan nyt kalliilla näitä n. 40-50e hintaisia bodyja ym. En mitään oikeesti kalliita guccin vaatteita tai vastaavia. Tuntuu että tässä menee pointti ohi monella. Kysyn siis kerran vielä, miksi lapsella on 200e vaatteet esim. leikkipuistossa kun samaan aikaan aikuinen käyttää ulkoiluun jotain jo huonossa kunnossa olevaa vaatetta?
Ap
Onko 200 euron asu kallis? Meidän pallero on suvun ensimmäinen lapsenlapsi ja mummit ostaa vaatetta ja tavaraa. Älä pelkää kyllä niillä rahaa riittää vaikka itse kuljen kulahtaneissa vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-3
ApOnko 200 euron asu kallis? Meidän pallero on suvun ensimmäinen lapsenlapsi ja mummit ostaa vaatetta ja tavaraa. Älä pelkää kyllä niillä rahaa riittää vaikka itse kuljen kulahtaneissa vaatteissa.
Mietin samaa. Varsinkin talvella. Kunnollinen toppapuku(80-160€), merinovillapipo(30-40€) ja -haalari(50-80€), lämpimät hanskat(30-40€) ja hyvät kengät(80-100€). Hinnat riippuu siitä saako ostettua alesta vai ei. Välikaudella hinnasta jää pois kalliit merinovillat. Kesällä 200€ on jo aika paljon. Silloin kalleinta on kengät.
Aloittajalle sanoisin, että harvalla lapsella on ne puistovaatteet ja paremmat vaatteet erikseen. Korkeintaan takki ja pari yksittäistä vaatetta saattaa olla erikseen hienompaan käyttöön. Siksi niitä ”kalliita” vaatteita käytetään myös sinun ihmetykseksesi puistossa. Aikuisella taas on loogista käyttää vanhoja kulahtaneita vaatteit puistossa, kun ei halua turhaan liata ja kuluttaa niitä, jotka on tarkoitettu töihin.
Olen huomannut ja naureskellut näitä pissis äitejä, äidillä halvin LV laukku olalla raukalla kun ei riitä rahat nahkaiseen LV laukkuun ja kersalla naurettavia mukamas merkkejä päällä, paikataan huonoa itsetuntoa esittelemällä merkkikrääsää Jack yritetään esittää rikasta.
Valkoroskamammat noita tuntuu eniten suosivan. Tuntemani keski-ja hyvätuloiset eivät törsää vaatteisiin vaan ostavat ison osan käytettynä ja toki myös merkkejä(hyvälaatuisia) mutta yleensä se merkki ei siinä ole pääasia eikä merkki näy. Halvan ja mauttoman näköistä kun merkki lukee vaatteessa isolla.. Hyvän laadun tuntee ja huomaa yksityiskohdissa, ei siitä että siinä lukee isolla esim Blaa.
Enemmän mua ihmetyttää ne perheet, joiden lapset on kauhtuneissa vaatteissa puistossa, kun vanhemmalla on päällä monen sadan euron ulkoilutakki. Lapsella taas hädin tuskin tuulta pitävä likaiseksi pinttynyt takki ja tuulihousut jalassa. Välillä mietin, että mistä jotkut löytääkin niin kamalassa kunnossa olevia vaatteita lapsilleen ja eikö niitä ulkovaatteita koskaan pestä? Tuulipuvussa ei voi pesemättämyyttä perustella edes ominaisuuksilla. Se on vain laiskuutta.
Joo, ei mitään järkeä.
Muutenkin vaatteet, ja erityisesti lasten vaatteet, ovat Suomessa överihintaisia kun miettii käyttöikää. Pidän kalliina jo t-paidasta 20-40€ ja housuista sama. Äitini meni ja osti viime viikolla painostettuna jonkun suomalaisen ”paikallisen” tekijän yhdet college-housutyyliset housut (yksiväriset, mustat) ja siihen melko mitättömän näköisen pitkähihaisen puseron: 74€. Ja oikeasti merkkivaatteisiin verrattuna halpakamaa mutta itseä järkytti.