Oletteko huomanneet, kuinka tietyt etunimet löytyvät tietyistä ammateista
Ja tämähän on täysin epätieteellistä mutu-havainnointia, jota ei tarvitse ottaa vakavasti. 🤗 Mutta tietyt etunimet yhdistyvät tiettyihin ammetteihin kovin usein:
- Päivi, Ulla: opettajia tai eskariopettajia
- Tuija: esimiesasemassa
- Suvi: eläinlääkäri tai muuten eläinalalla
Omia havaintojanne?
Kommentit (814)
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ikinä tavanneet akateemisella alalla olevaa Jonia, Jonnea tai Joonasta? En minäkään.
Yhteen yliopistossa opiskelevaan Joniin olen törmännyt, sukunimi suomenruotsalainen, yleinen vaikutelma alemmasta sosiaaliluokasta tuleva (enkä tarkoita tätä mitenkään pahalla, enemmänkin niin ettei kultalusikka suussa syntynyt tai henkilö jonka perheessä akateeminen koulutus olisi itsestäänselvyys - propsit miehelle että oli päätynyt sinne). Hieman erikoinen tapaus noin muutoin kieltämättä, vahvat Yli.lauta-vibat ja jonkin sortin anime-friikkeily kiinnosti...
En tiedä mille alalle on päätynyt / päätyy, opinnot vielä varmasti kesken.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ikinä tavanneet akateemisella alalla olevaa Jonia, Jonnea tai Joonasta? En minäkään.
Kyllä olen. Niinkuin tänne jo aiemmin kirjoitin, niin tiedän yhden Jonne nimisen lääkärin. Luokallani oli Joni niminen poika, hänestä tuli arkkitehti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanna, Helena, Eeva=lääkäri
Piia, Anita, Sari=lähihoitaja, sairaanhoitaja
Jorma, Jari, Antti, Matti=ylempi toimihenkilö, johtaja
Toisinpäin.
Anita, Helena ja Piia = lääkäri
Sari, Hanna, ja Eeva = lähihoitaja, sairaanhoitaja
Olen jotenkin kummasti fiksaantunut tähän lääkäriasiaan, jopa niin kiihkeästi että tutkailin Lääkäriliiton sivuilta erilaisia edunvalvontaan osallistuvia henkilöitä - yhtään Anitaa tai Piia ei sieltä löytynyt, noita muita kylläkin ja Kia, Niko, Joonas, Jenni ja Arttu myös, muun muassa. Syytä varmaan mennä nukkumaan.
Olet muuten oikeassa ja huvittavaa tässä on se, että sairaalassa, jossa työskentelen on sekä Hanna niminen että Eeva niminen lääkäri. Helena taas on sairaalafyysikko. Anita ja Sari nimisiä hoitajia löytyy pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis uskomattoman tosia monet:
Minna - toimistohommissa
Ulla - mun pojan eskariope
Päivi - päiväkodin hoitajaLisäksi Terttu/Marja(-Terttu) - lääkäri
Mitäs muuten Kirsit tekee?
Kirsit on hammaslääkäreitä. Miksei myös topakka varatuomari.
Mun kampaajan nimi on Kirsi. Siskoni kaveri on myös nimeltään Kirsi ja hän on ammatiltaan terveydenhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anu: kielialan töissä
Kielialalla oleva Anu tässä hei. 😂😂
Täällä toinen! En juurikaan tunne muita Anuja, joten en ole tällaista yleistystä ole osannut tehdä, mutta hyvä että asia selvisi minullekin. :D
Vierailija kirjoitti:
Jarit ja Antit ovat tyypillisiä raksamiehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisinpäin.
Olen jotenkin kummasti fiksaantunut tähän lääkäriasiaan, jopa niin kiihkeästi että tutkailin Lääkäriliiton sivuilta erilaisia edunvalvontaan osallistuvia henkilöitä - yhtään Anitaa tai Piia ei sieltä löytynyt, noita muita kylläkin ja Kia, Niko, Joonas, Jenni ja Arttu myös, muun muassa. Syytä varmaan mennä nukkumaan.
Omalääkärini nimi on Anita. Olen käynyt Piia nimisellä hammaslääkärillä sekä gynekologilla. Tunnen myös ekonomin nimeltä Anita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisinpäin.
Olet muuten oikeassa ja huvittavaa tässä on se, että sairaalassa, jossa työskentelen on sekä Hanna niminen että Eeva niminen lääkäri. Helena taas on sairaalafyysikko. Anita ja Sari nimisiä hoitajia löytyy pilvin pimein.
Minun työpaikalla taas on rehtori Sari, kaksi keittiöapulaista jotka molemmat Hannoja sekä siivooja Eeva. Anitaa ja Helenaa ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisinpäin.
Tuo oli hyvin suppea otos, ihan varmasti Anitoja on lääkäreinä moniakin - ainoa itse tuntemani Anita oli aikoinaan ruotsinopettajani.
Omalääkärini nimi on Anita. Olen käynyt Piia nimisellä hammaslääkärillä sekä gynekologilla. Tunnen myös ekonomin nimeltä Anita.
Vierailija kirjoitti:
Pauliina: asiantuntijatehtävissä tai hallintoalalla
Minun mielikuvissani hän on lasten- tai eläintenhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen. Niinkuin tänne jo aiemmin kirjoitin, niin tiedän yhden Jonne nimisen lääkärin. Luokallani oli Joni niminen poika, hänestä tuli arkkitehti.
Joonaksia on tullut vastaan ainakin opettaja ja DI.
Mulla oli 90-luvun loplla Kati biologianopettajana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anu: kielialan töissä
Kielialalla oleva Anu tässä hei. 😂😂
Täällä myös! 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harri-lääkäri
Ennemmin sanoisin, että Harri on kuljetus- tai maanrakennusfirmassa pomona.
Kyllä! Jokin maanläheisempi ammatti. Tai
sitten päihteisenä elämäntapalorvailijana.
Jolloin häntä sanotaan Hartsaksi.
Töissäkäyvä Harri on Hape tai jotain sinne päin.
Tuntemani Anut ovat perhekoti-, apteekki-, arkeologi- ja elukkalääkäri-aloilla. 90-luvulla äidinkielenope oli Anu A.
Päivi-opeja oli sekä yläasteella (kemia ja liikunta) sekä lukiossa (äikkä)
Köksäopena oli rouva Lantto (melkein lanttu)
Tietyillä aloilla tätä on tutkittukin:
https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/uusi-pappismatrikkeli-2018-yleisimmi…
Täällähän ei saa muuta kuin alapeukkua, jos joku tieteellisesti asiaa tutkinut sirpa on väittänyt että sen ja sen nimiset ovat takuulla lihanleikkaajia, ompelijoita tai roskakuskeja, mutta sen niminen vastaa ja kertoo totuuden joka onkin ihan muuta. Lääkäri, johtaja tai juristi. Kukaan ei saa olla muutakuin parturi-kampaaja, opettaja tai kaupan kassa. Aamen. Ettäs kehtaavat
Marjukka: toimittaja tai tutkija