Vain suomalaiset lapset käyttävät hellehattuja
Kun Suomessa aurinko häivähtääkin pilven takaa, lapselle laitetaan hellehattu. Ulkomailla en ole nähnyt edes tulikuumilla nähtävyyksillä lapsilla hellehattua, ei myöskään pohjoismaalaisilla. Esimerkiksi norjalaisen Inger in Dubai - bloggaajan tytär ei koskaan pitänyt hattua rannalla, eikä myöskään niitä kokovartalouikkareita, joita Suomi-lapset käyttää. Mitä muita vastaavia juttuja olette huomanneet? Eli että Suomessa kuuluu ilman muuta hyvään vanhemmuuteen, mutta muualla ei olla asiasta kuultukaan.
Kommentit (49)
Samaa olen kuullut ulkosuomalaisten kertomana. Kelpaako lähteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kuninkaalliset lapset ei juuri koskaan käytä hellehattuja, olen huomannut. Suomessa nousisi hirveä älämölö.
Olet varmaan siellä lastenhoitajana kuin noin hyvin tiedät. Herranen aika valokuvia vartenhan laittauduttaan sieviksi, eikä sitä rantalippistä silloin pidetä päässä.
No just meillä (Keski-Eurooppa) hellehattuja käytetäänkin. Kunnollisia sellaisia, jotka suojaavat myös niskaa. Jännä kun Suomessa asuin, niin ajattelin monien turvallisten asioiden olevan suomalaisia juttuja. Mutta kun asun täällä muualla, huomaan ajattelevani, ettei suomalaiset lapset käytä pyöräilykypäriä yms turvajuttuja tarpeeksi, turvaistuimiinkin suhtaudutaan hälläväliämeiningillä (2 vuotiaat korokkeelle yms). Ehkä näkökulma aina muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kuninkaalliset lapset ei juuri koskaan käytä hellehattuja, olen huomannut. Suomessa nousisi hirveä älämölö.
Olet varmaan siellä lastenhoitajana kuin noin hyvin tiedät. Herranen aika valokuvia vartenhan laittauduttaan sieviksi, eikä sitä rantalippistä silloin pidetä päässä.
Eikö Ruotsissa muka ole muita hattuja myynnissä kuin rantalippiksiä? Ihan on lapset olleet normaaleissa arkivaatteissa kuvissa ja videoilla ja harvoin on mitään hattua. Madeleine postaa Floridan auringon alla kuvia lapsistaan eikä näilläkään hattuja.
Vierailija kirjoitti:
No just meillä (Keski-Eurooppa) hellehattuja käytetäänkin. Kunnollisia sellaisia, jotka suojaavat myös niskaa. Jännä kun Suomessa asuin, niin ajattelin monien turvallisten asioiden olevan suomalaisia juttuja. Mutta kun asun täällä muualla, huomaan ajattelevani, ettei suomalaiset lapset käytä pyöräilykypäriä yms turvajuttuja tarpeeksi, turvaistuimiinkin suhtaudutaan hälläväliämeiningillä (2 vuotiaat korokkeelle yms). Ehkä näkökulma aina muuttuu.
En ole tavannut Suomessa ketään 2-vuotiasta korokkeessa, aina on istuimet.
Vierailija kirjoitti:
No just meuillä (Keski-Eurooppa) hellehattuja käytetäänkin. Kunnollisia sellaisia, jotka suojaavat myös niskaa. Jännä kun Suomessa asuin, niin ajattelin monien turvallisten asioiden olevan suomalaisia juttuja. Mutta kun asun täällä muualla, huomaan ajattelevani, ettei suomalaiset lapset käytä pyöräilykypäriä yms turvajuttuja tarpeeksi, turvaistuimiinkin suhtaudutaan hälläväliämeiningillä (2 vuotiaat korokkeelle yms). Ehkä näkökulma aina muuttuu.
Varmaan saattaa olla noissakin suuria eroja. Olen itse työssä päiväkodissa ja en ole nähnyt ikinä yhdenkään lapsen, harvoin vanhemmankaan tulevan ilman kypärää. Ja aika isoillakin lapsilla on vielä istuimia. Onko ehkä jossain päin Suomea eroa tähän, en tiedä. Mutta Keski-Euroopassa on kyllä vahva pyöräilykulttuuri, ja turvallisuusasiat kunnossa. Käymme itse aika paljon Italiassa, koska tätini asuu siellä, ja siellä alueellaan taas on ihan tavallistakin ( asuvat lähellä Ranskanrajaa), että ihan taaperoitakin laitetaan seisomaan skootterin kyytiin vanhempansa käsien väliin. Se aina hätkähdyttää
Kaverini asui Kauko-idässä ja joutui pyytämään lapsille koulusta erillisluvan hatun käyttämiseen. Ne oli kiellettyjä vaikka päiväntasaajalla oltiin. Eivät millään olisi halunneet koulussa suostua.
Meillä on juuri tuo lippis, t-paita, legginsit, sukat ja crocksit/lenkkarit päällä lapsilla. Hei ne ulkoilee 4-10 tuntia päivässä kesäaikaan. Pyöräilee, pelaa, leikkii, kiipeilee, ui, juoksee. Kaikki vaatteet kuluu ja kulahtaa, käyttövaatteita ne on, eikä tarvitse koko ajan varoa. Mitä heillä pitäisi olla päällä? Olen ylpeä ja iloinen aktiivisista lapsistani.
Vierailija kirjoitti:
Joko Keski-Euroopasta saa kunnollisia selkä menosuuntaan -istuimia? Joitakin vuosia sitten yritettiin löytää Ranskasta sellaista vuokra-autoon, ja lopulta oli pakko pistää 1,5-vuotias naama menosuuntaan maan tavan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just meuillä (Keski-Eurooppa) hellehattuja käytetäänkin. Kunnollisia sellaisia, jotka suojaavat myös niskaa. Jännä kun Suomessa asuin, niin ajattelin monien turvallisten asioiden olevan suomalaisia juttuja. Mutta kun asun täällä muualla, huomaan ajattelevani, ettei suomalaiset lapset käytä pyöräilykypäriä yms turvajuttuja tarpeeksi, turvaistuimiinkin suhtaudutaan hälläväliämeiningillä (2 vuotiaat korokkeelle yms). Ehkä näkökulma aina muuttuu.
Varmaan saattaa olla noissakin suuria eroja. Olen itse työssä päiväkodissa ja en ole nähnyt ikinä yhdenkään lapsen, harvoin vanhemmankaan tulevan ilman kypärää. Ja aika isoillakin lapsilla on vielä istuimia. Onko ehkä jossain päin Suomea eroa tähän, en tiedä. Mutta Keski-Euroopassa on kyllä vahva pyöräilykulttuuri, ja turvallisuusasiat kunnossa. Käymme itse aika paljon Italiassa, koska tätini asuu siellä, ja siellä alueellaan taas on ihan tavallistakin ( asuvat lähellä Ranskanrajaa), että ihan taaperoitakin laitetaan seisomaan skootterin kyytiin vanhempansa käsien väliin. Se aina hätkähdyttää
Hollannissa asuessani en kypäriä juuri nähnyt. Ja Suomessa kyllä turvaistuimet on käytössä, ehkä et ole ulkomailla sitä huomannut? Lain mukaan pitää olla asianmukainen istuin 140 sentin mittaan saakka. Keski-Euroopassa on tavallisimpaa vielä laittaa pieni lapsi naama menosuuntaan autossa, vaikka se on tutkitusti vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tavannut Suomessa ketään 2-vuotiasta korokkeessa, aina on istuimet.
Mä oon nähnyt. Oon nähnyt myös ilman korokkeitakin. Tervetuloa maaseudulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hollannissa asuessani en kypäriä juuri nähnyt. Ja Suomessa kyllä turvaistuimet on käytössä, ehkä et ole ulkomailla sitä huomannut? Lain mukaan pitää olla asianmukainen istuin 140 sentin mittaan saakka. Keski-Euroopassa on tavallisimpaa vielä laittaa pieni lapsi naama menosuuntaan autossa, vaikka se on tutkitusti vaarallista.
Olen lukenut, että ainakin joissain Keski-Euroopan maissa (kannattaa varmasti muistaa, että kyseessä on epämäärinen ja heterogeeninen alue, emme siis voi puhua, että "Keski-Euroopassa näin ja näin") suositaan palkki-istuimia, koska nokkakolari on yleinen onnettomuustyyppi, ja siitä syystä palkki-istuin on turvallisempi. Jos en nyt väärin muista, niin tämä maa oli Saksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut, että ainakin joissain Keski-Euroopan maissa (kannattaa varmasti muistaa, että kyseessä on epämäärinen ja heterogeeninen alue, emme siis voi puhua, että "Keski-Euroopassa näin ja näin") suositaan palkki-istuimia, koska nokkakolari on yleinen onnettomuustyyppi, ja siitä syystä palkki-istuin on turvallisempi. Jos en nyt väärin muista, niin tämä maa oli Saksa.
Selkä menosuuntaan -istuin suojaa paremmin myös nokkakolareissa. Itse asiassa suoja on paras kaikissa kolarityypeissä.
Meille taas tuputettiin koroketta nelivuotiaalle, emme löytäneet mistään sen kokoiselle istuinta vuokra-autoon Keski-Euroopassa joten pelkällä korokkeella mentiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkä menosuuntaan -istuin suojaa paremmin myös nokkakolareissa. Itse asiassa suoja on paras kaikissa kolarityypeissä.
No, kuitenkin tuolla maassa oli suositus palkki-istuimesta, koska siellä pidettiin sitä parhaimpana vaihtoehtona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmettelen niitä likaisia, kauhtuneita lippiksiä, jotka usein laitetaan lapselle. Tytöille lisäksi kirjavaluosiset legginsit jalkaan säässä kuin säässä ja pitkävartiset sukat tietenkin legginisien päälle. Jalkaan tietty feikki-crocsit. Pojilla on kulahtaneet kollarit tai puoleen sääreen olevat farkku”sortsit” ja ensimmäinen käteen sattunut T-paita. Ja ne feikki-crocsit.
Aijai, osui ja upposi! Paitsi crocsit, minä pakotan lapset käyttämään kunnon kenkiä, eivätkä jotkut lipokkaat lukeudu näihin.
Lippikset pysyt päässä paremmin kuin hellehatut. Lapset eivät tykkää leuan alta menevästä narusta, eivätkä osaa itse niitä solmia. Lippiksen osaa jo 1v laittaa päähänsä. Lippis sopii myös hyvin pyöräilykypärän alle.
Legginsit ovat mukavat jalassa. Lapsethan periaatteessa jumppaavat kaiken aikaa, niin miksi eivät käyttäisi siihen soveltuvia vaatteita? Sukat lahkeiden päällä ovat kylmillä ilmoilla ihan ehdoton juttu kun ei jää paljasta ihoa kylmettymään. Vaatekerroksia kun puetaan lapsiraukalle useampi. Toisaalta sukan varsi legginsien päällä saattaa estää punkin pääsyä iholle näillä keleillä, joten ei huono sekään. Lasten kiipeillessä ja telmiessä ne lahkeet vaan tuppaavat nousemaan, jos sukka ei ole päällä.
Poika taasen on tyttöä menevämpi, pitkillä farkkushortseilla pysyy iho ja housut ehjänä. Farkku antaa myös monet sutut anteeksi paremmin kuin chinot tms. Olettaisin. Meillä ei farkkua juuri käytetä ja pojankin puen viimeiseen asti pitkiin housuihin.
T-paitansa saavat itse valita. Joko se päälle tuleva on se uusin tai käytetyin ja kulunein. Minua ei vaatteissa niinkään kiinnosta ulkonäkö- ja muotiseikat vaan käytännöllisyys. Pukeudun myös itse juntisti, oletan. Mielenkiinnonkohteeni ovat aivan muualla, kuin ulkonäössä tai muiden mielipiteissä.
Lippistä ei saisi pitää pyöräilykypärän alla. Turvallisuusriski.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä "ulkomailla" sinä olet aikaasi viettänyt, mutta ainakin niissä rantalomakohteissa joissa itse olen perheeni kanssa lomaillut, englantilaisilla lapsilla on säännönmukaisesti ne UV-suojatut uimapuvut ja kalastajanhatut. Samoin ruotsalaisilla. Omilla lapsilal sitten taas niitä ei ole ollut, ihan lippiksellä on pärjätty. Ja hattu on pakko olla jo ihan sen takia että ei saa auringonpistosta, on meinaan ihan karmea tauti.
Olin italialaisen kaverini kanssa rantalomalla ja hänen lapsellaan oli sellainen pitkähihainen uimapaita.
Hyvin kyllä suojasi lapsensa auringolta.
Hellehatit ja pitkähihaiset puserot lapsille samaten aikuisille.
En tiedä millaista työtä teet, mutta ainakaan itselläni ei ole ikinä työssäni tullut vastaan yhtään ihmistä joka ei osaisi bisnespukeutumista. Myös asiakkaat ovat hyvin pukeutuneita. Ja katselehan ympärillisesi nuoria aikuisia, näet tyylikästä ja kaunista pukeutumista. Mutta ehkä on niin, että osan ihmisistä on vaikeampi nähdä ympärillään myös sitä kaunista, jos huomio kiinnittyy pääasiassa itseensä.