Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korkeakouluhakusekoilu 2020

Vierailija
27.05.2020 |

Alkaa mennä hermo tähän hakusekoiluun. Hain eri paikkoihin ja pitäisi oikeasti alkaa tietää tarvitseeko ottaa töistä vapaaksi pari päivää kesäkuussa (kesäkuu alkaa jo ensi viikolla) 2. vaiheen koetta varten. Kaikki tekemäni kokeet ovat olleet monivalintaa, joten eikö niistä voisi suht helposti saada porukkaa jonoon? Ja niistä parhaimmille sitten lähtee 2. vaiheen koekutsut. Ja olisi kiva tietää pitääkö tässä vielä jaksaa paahtaa lukemista työn ohella vai alkaa valmistautua henkisesti seuraavaan välivuoteen. Oikeita vastauksiakaan ei ole julkaistu kovinkaan monesta hakukohteesta, niin omia pisteitä ei voi edes niiden pohjalta arvioida.

Vieläkään ei tiedetä onko kahden viikon päästä oleva koe etänä vai paikan päällä. Pitää ostaa web-kamera jos on etäkoe ja miettiä kulkemiset jos paikan päällä. En tosin usko, että voidaan järjestää muutoin kuin netissä. Mutta tätäkään ei yliopisto tiedota.

Todistusvalinnan tulokset on tullut suurimpaan osaan kohteita juuri päivää ennen 1. vaiheen valintakoetta. Voiko oikeasti olla totta, että todistusvalinta valmistuu juuri silloin vai eikö niitä oikeasti voisi julkaista vähän aikaisemmin?

Puhumattakaan nyt siis siitä, että valintaperusteita muutetaan hakuajan jälkeen :))

Tiedän, että tilanne on korkeakouluillekin uusi ja vaikea, mutta ihan oikeastiko näistä asioista ei voi tiedottaa vähän aikaisemmin. Jotkut ovat sellaisissa työpaikoissa, joissa ei edes saa vapaata lyhyellä varoitusajalla! Saati sitten, jos pitää lastenhoito tai muu vielä siihen järjestää.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoita viestisi hakijapalveluille. Vauva-palstalla kukaan ei voi edistää tätä asiaa mitenkään.

Vierailija
2/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sanattoman surulliseksi vetää tämä :/ Eikä mitään tietoa sitten niin mistään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään piti olla vissiin viimeinen päivä milloin yhen alan valinnat pitäisi näkyä, mutta ei tullut. 

Vierailija
4/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osoita viestisi hakijapalveluille. Vauva-palstalla kukaan ei voi edistää tätä asiaa mitenkään.

Ja mitähän ajattelit hakijapalveluiden vastaavan viesteihin? Poikkeustilanne jne...

ja HY: "Valintaperusteiden muuttamista koskeviin päätöksiin ei voi hakea muutosta valittamalla, koska niitä koskee yliopistolaissa valituskielto"

Vierailija
5/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään piti olla vissiin viimeinen päivä milloin yhen alan valinnat pitäisi näkyä, mutta ei tullut. 

Ai todistus- vai valintakoevalinta? Missään mun hakukohteissa ei ole ilmoitettu viimeistä takarajaa päivämäärille valintakoekutsuista. Tuleekohan kutsut samalla vai edellisellä viikolla, kun 2. vaiheen koe on..

Vierailija
6/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai todistus- vai valintakoevalinta? Missään mun hakukohteissa ei ole ilmoitettu viimeistä takarajaa päivämäärille valintakoekutsuista. Tuleekohan kutsut samalla vai edellisellä viikolla, kun 2. vaiheen koe on..

Tää oli ap!

Vierailija
7/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo sanattoman surulliseksi vetää tämä :/ Eikä mitään tietoa sitten niin mistään. 

:( tsemppiä! Mutta sitten ei lopulta enää haittaa, jos pääsee kouluun! Mutta kun ei tiedä mitään vielä.

Ap

Vierailija
8/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua harmittaa myös erityisesti se, että esimerkiksi lääkiskokeen vilppi painettiin aika villaisella. Olin siinä kokeessa ja en käyttänyt googlea vastauksissa, mutta nyt on lähinnä sellainen olo, että olinko tyhmä, kun en huijannut? Joo ne karsiutuvat 2. vaiheessa, jotka käyttivät vilppiä eivätkä oikeasti osaa mitään, mutta se ei paljon mieltä lämmitä, jos itse karsiutuu näiden vilpin käyttäjien takia jo ekassa vaiheessa, kun tokavaiheeseen otetaan vain rajallinen määrä hakijoita.

Vierailija
9/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitähän ajattelit hakijapalveluiden vastaavan viesteihin? Poikkeustilanne jne...

ja HY: "Valintaperusteiden muuttamista koskeviin päätöksiin ei voi hakea muutosta valittamalla, koska niitä koskee yliopistolaissa valituskielto"

Tämä ja jotenkin itse olen kans ollut vaan tosi väsynyt kaikista näistä muutoksista ja nyt varmaan stressi laukeaa, kun 1. vaihe on ohi. Useampihan näistä on kuulemma valittanut ja vastaukset on olleet tyyliä "tähän tilanteeseen ei ollut korkeakouluilla mahdollisuutta varautua etukäteen". Mikä on totta, mutta ehkä sen ois voinut silti hoitaa paremmin! Ap

Vierailija
10/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua harmittaa myös erityisesti se, että esimerkiksi lääkiskokeen vilppi painettiin aika villaisella. Olin siinä kokeessa ja en käyttänyt googlea vastauksissa, mutta nyt on lähinnä sellainen olo, että olinko tyhmä, kun en huijannut? Joo ne karsiutuvat 2. vaiheessa, jotka käyttivät vilppiä eivätkä oikeasti osaa mitään, mutta se ei paljon mieltä lämmitä, jos itse karsiutuu näiden vilpin käyttäjien takia jo ekassa vaiheessa, kun tokavaiheeseen otetaan vain rajallinen määrä hakijoita.

Oli aivan ääliömäistä laatia lääkiksen koe niin, että kokeen aikaista tiedonhakua on edes pidettävä vilppinä. Kaikki etäkokeet pitäisi suunnitella niin, että kokelaiden oletetaan hakevan tietoa kokeen aikana netistä ja oppikirjoista.

Joka tapauksessa todella kurja tilanne hakijoille.

Vierailija
11/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli aivan ääliömäistä laatia lääkiksen koe niin, että kokeen aikaista tiedonhakua on edes pidettävä vilppinä. Kaikki etäkokeet pitäisi suunnitella niin, että kokelaiden oletetaan hakevan tietoa kokeen aikana netistä ja oppikirjoista.

Joka tapauksessa todella kurja tilanne hakijoille.

Niinpä! Yliopistojen kommentit kokeen jälkeen olivat tyyliä "tiesimme että vilppiä tullaan käyttämään". Olisivat antaneet kaikille "luvan" käyttää ulkopuolisia materiaaleja, niin ei olisi mitään ongelmaa. Tai toinen vaihtoehto olisi ollut soveltava aineistopohjainen koe, jossa googlesta ei olisi ollut hyötyä.

Vierailija
12/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta huutelen mutta näin yliopiston opettajana kyllä se on systeemit ihan kunnolla sekaisin myös täällä päässä. Mitään tietoa ei ole pitääkö valvoa valintakokeita vai ei, etänä vai läsnä. Käsittämätöntä sompailua ja amatöörimäistä säätöä. Onnea vaan hakijoille.

Vierailija
13/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivusta huutelen mutta näin yliopiston opettajana kyllä se on systeemit ihan kunnolla sekaisin myös täällä päässä. Mitään tietoa ei ole pitääkö valvoa valintakokeita vai ei, etänä vai läsnä. Käsittämätöntä sompailua ja amatöörimäistä säätöä. Onnea vaan hakijoille.

Okei, kiva kuulla sieltäkin suunnalta näkökulmaa. Jotenkin ajattelisi, että ne tilavaraukset sun muut pitäisi olla jo tehtynä jos 2 viikon päästä olisi läsnäoloa vaativat kokeet. Ja valvojat tietenkin valittuina :) Etäkokeisiin sitten taas ohjeistukset ja tekniset asiat haltuun. Tänä vuonnahan ainakin osa HY:n kokeista piti olla messukeskuksessa, mutta tuskinpa sinne nyt ainakaan mennään pitämään. Jos kauempana koe, niin pitäisi hotelliakin varailla. Ap

Vierailija
14/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tarkoitus hakea salassa. Olen siis työelämässä ja oli tarkoitus ottaa saldovapaita niille päiville, kun pääsykokeita oli. Nyt en tiedä 2. vaiheesta, että pääsenkö sinne, mutta silloin viimeistään asia varmaan paljastuu, jos saan kutsun, koska vapaat pitäisi anoa paljon aikaisemmin kuin 1-2 viikkoa ennen. En edes tiedä, miten olisin edellisissä työpaikoissani saanut vapaata näin lyhyellä varoitusajalla. Onneksi nykypaikassa joustavampaa!

Vierailija
15/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tämä kaikki oli ihan perseestä. Tänään tuli vasta todistusvalinnat ja pääsykoe on ylihuomenna. Olin melko varma pääsystä todistuksella, mutta jäin aika kauas kärjestä. 

Vierailija
16/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää suunnattomasti, kun olen tällainen boomer, enkä tiennyt mistään Wolfram Alphasta. Siitä olisi ollut eniten apua! Nyt menin kokonaan ilman apuja, eikä pisteeni taatusti riitä toiseen kokeeseen. Olisi vaan pitänyt vilpillä vetää, koska muutkin teki niin.

Vierailija
17/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tämä kaikki oli ihan perseestä. Tänään tuli vasta todistusvalinnat ja pääsykoe on ylihuomenna. Olin melko varma pääsystä todistuksella, mutta jäin aika kauas kärjestä. 

Aika kovia arvosanarivistöjä on kyllä vaadittu. Omalla kolmella ällällä+muutama M jäin myös suhteellisen kauas. Oletko lukenut kuitenkin? Varmasti vaikeaa pitää lukumotivaatio yllä, jos ajattelee pääsevänsä suoraan todistuksella. Ap

Vierailija
18/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää suunnattomasti, kun olen tällainen boomer, enkä tiennyt mistään Wolfram Alphasta. Siitä olisi ollut eniten apua! Nyt menin kokonaan ilman apuja, eikä pisteeni taatusti riitä toiseen kokeeseen. Olisi vaan pitänyt vilpillä vetää, koska muutkin teki niin.

Mä kans mietin, että onko sitä jotenkin liian kiltti tähän maailmaan, kun ajattelin pärjätä kokeessa ihan rehellisin keinoin. Nyt kokeiden jälkeen kun alkoi harmittaa, niin tuntuu kieltämättä vähän siltä, että olisi pitänyt ottaa kaikki keinot käyttöön. Olen tosi nopea googlaamaan, joten uskoisin, että olisin saanut merkittävän hyödyn sillä. Ap

Vierailija
19/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulut ovat muisto ajalta, jolloin ihmiset omistivat Raamatun ja kuuntelivat kiinnostuneena kyläjuoruja savupirtissään.

Nykyään tiedon monopolia ei enää ole ja suurin osa pätevyyksistä voitaisi osoittaa kotikoneella sähköisissä kuulusteluissa ilman mitään kouluihin hakemisia ja muuttoa valtavan pitkän matkan päähän. Samantyyppinen käytäntö on ollut olemassa kääntäjätutkinnoissa jo pitkään eli kuka tahansa voi peruskoulu- tai kansakoulupohjalta tulla kokeeseen ja saada tutkinnon yhdessä päivässä. 

Ymmärrän että tämä ei toimi sydänkirurgiassa, mutta suurin osa yliopistotutkinnoista on paljon kepeämpää tavaraa ja ne sydänkirurgiankin teoriaperusteet tai ainakin suuren osan lääkärin tiedoista voisi osoittaa joustavasti ja sen jälkeen ruvettaisi antamaan työssäoppimispaikkoja. 

Samalla tavalla kuin luddiitit aikoinaan vastustivat edistystä tulevat tietysti monet vastustamaan tätä uudistusta, koska se horjuttaisi heidän työmarkkina-asemaansa ja jopa koko identiteettiä, mutta uusia sukupolvia ei oikein voi sillä perusteella uhrata, että ennen ei tiedetty paremmin. 

Vierailija
20/43 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Korkeakoulut ovat muisto ajalta, jolloin ihmiset omistivat Raamatun ja kuuntelivat kiinnostuneena kyläjuoruja savupirtissään.

Nykyään tiedon monopolia ei enää ole ja suurin osa pätevyyksistä voitaisi osoittaa kotikoneella sähköisissä kuulusteluissa ilman mitään kouluihin hakemisia ja muuttoa valtavan pitkän matkan päähän. Samantyyppinen käytäntö on ollut olemassa kääntäjätutkinnoissa jo pitkään eli kuka tahansa voi peruskoulu- tai kansakoulupohjalta tulla kokeeseen ja saada tutkinnon yhdessä päivässä. 

Ymmärrän että tämä ei toimi sydänkirurgiassa, mutta suurin osa yliopistotutkinnoista on paljon kepeämpää tavaraa ja ne sydänkirurgiankin teoriaperusteet tai ainakin suuren osan lääkärin tiedoista voisi osoittaa joustavasti ja sen jälkeen ruvettaisi antamaan työssäoppimispaikkoja. 

Samalla tavalla kuin luddiitit aikoinaan vastustivat edistystä tulevat tietysti monet vastustamaan tätä uudistusta, koska se horjuttaisi heidän työmarkkina-asemaansa ja jopa koko identiteettiä, mutta uusia sukupolvia ei oikein voi sillä perusteella uhrata, että ennen ei tiedetty paremmin. 

Et oo sinä tainnut paljon kouluja käydä?