Korkeakouluhakusekoilu 2020
Alkaa mennä hermo tähän hakusekoiluun. Hain eri paikkoihin ja pitäisi oikeasti alkaa tietää tarvitseeko ottaa töistä vapaaksi pari päivää kesäkuussa (kesäkuu alkaa jo ensi viikolla) 2. vaiheen koetta varten. Kaikki tekemäni kokeet ovat olleet monivalintaa, joten eikö niistä voisi suht helposti saada porukkaa jonoon? Ja niistä parhaimmille sitten lähtee 2. vaiheen koekutsut. Ja olisi kiva tietää pitääkö tässä vielä jaksaa paahtaa lukemista työn ohella vai alkaa valmistautua henkisesti seuraavaan välivuoteen. Oikeita vastauksiakaan ei ole julkaistu kovinkaan monesta hakukohteesta, niin omia pisteitä ei voi edes niiden pohjalta arvioida.
Vieläkään ei tiedetä onko kahden viikon päästä oleva koe etänä vai paikan päällä. Pitää ostaa web-kamera jos on etäkoe ja miettiä kulkemiset jos paikan päällä. En tosin usko, että voidaan järjestää muutoin kuin netissä. Mutta tätäkään ei yliopisto tiedota.
Todistusvalinnan tulokset on tullut suurimpaan osaan kohteita juuri päivää ennen 1. vaiheen valintakoetta. Voiko oikeasti olla totta, että todistusvalinta valmistuu juuri silloin vai eikö niitä oikeasti voisi julkaista vähän aikaisemmin?
Puhumattakaan nyt siis siitä, että valintaperusteita muutetaan hakuajan jälkeen :))
Tiedän, että tilanne on korkeakouluillekin uusi ja vaikea, mutta ihan oikeastiko näistä asioista ei voi tiedottaa vähän aikaisemmin. Jotkut ovat sellaisissa työpaikoissa, joissa ei edes saa vapaata lyhyellä varoitusajalla! Saati sitten, jos pitää lastenhoito tai muu vielä siihen järjestää.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tämä kaikki oli ihan perseestä. Tänään tuli vasta todistusvalinnat ja pääsykoe on ylihuomenna. Olin melko varma pääsystä todistuksella, mutta jäin aika kauas kärjestä.
Aika kovia arvosanarivistöjä on kyllä vaadittu. Omalla kolmella ällällä+muutama M jäin myös suhteellisen kauas. Oletko lukenut kuitenkin? Varmasti vaikeaa pitää lukumotivaatio yllä, jos ajattelee pääsevänsä suoraan todistuksella. Ap
Lähinnä silmäillyt, kun on paljon muutakin tekemistä juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tämä kaikki oli ihan perseestä. Tänään tuli vasta todistusvalinnat ja pääsykoe on ylihuomenna. Olin melko varma pääsystä todistuksella, mutta jäin aika kauas kärjestä.
Aika kovia arvosanarivistöjä on kyllä vaadittu. Omalla kolmella ällällä+muutama M jäin myös suhteellisen kauas. Oletko lukenut kuitenkin? Varmasti vaikeaa pitää lukumotivaatio yllä, jos ajattelee pääsevänsä suoraan todistuksella. Ap
Itsellä sama homma. Vaikeaa oli löytää aikaa ja motivaatiota lukea, kun esimerkiksi HY tiedotustilaisuudessa "ennusti" todistusvalintojen arvosanarivejä TODELLA alakanttiin. Esimerkiksi helsingin yleiselle lääkikseen esitettiin, että E-rivillä tulisi pääsemään. Kun todellisuudessa tarvittavat arvosanat olivat LLLLLE ja niiden täytyy olla myös juuri oikeista aineista. Esimerkiksi lyhyen matikan L jää jo kauas rajasta. Tämä vielä sittenkin, vaikka todistusvalintakiintiötä nostettiin 51%->75%.
Eilen olisi pitänyt tulla viimeisetkin todistusvalinnat, jospa ne sen jälkeen alkaa laittaa kutsuja. En ole kyllä varma onko kaikki todistusvalinnatkaan oikeasti julkaistu? Pisterajojakaan ei näe mistään?
Eikös näissä organisaatioissa työskentele maan älymystö?
Vierailija kirjoitti:
Eikös näissä organisaatioissa työskentele maan älymystö?
Niinhän sitä ajattelisi. Monenlaista mahtuu joukkoon sinnekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama homma. Vaikeaa oli löytää aikaa ja motivaatiota lukea, kun esimerkiksi HY tiedotustilaisuudessa "ennusti" todistusvalintojen arvosanarivejä TODELLA alakanttiin. Esimerkiksi helsingin yleiselle lääkikseen esitettiin, että E-rivillä tulisi pääsemään. Kun todellisuudessa tarvittavat arvosanat olivat LLLLLE ja niiden täytyy olla myös juuri oikeista aineista. Esimerkiksi lyhyen matikan L jää jo kauas rajasta. Tämä vielä sittenkin, vaikka todistusvalintakiintiötä nostettiin 51%->75%.
Juu, ja nythän vasta reilu viikko sitten puhuttiin siitä, että opiskelijamääriä tultaisiin myös kasvattamaan tältä vuodelta "yhteiskuntavastuun nimissä". Ei ole siitäkään enää sen jälkeen puhuttu mitään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ja nythän vasta reilu viikko sitten puhuttiin siitä, että opiskelijamääriä tultaisiin myös kasvattamaan tältä vuodelta "yhteiskuntavastuun nimissä". Ei ole siitäkään enää sen jälkeen puhuttu mitään...
Oliko jollekin tietylle alalle tuo opiskelijamäärien lisäys vai?
Tänään oli päivitetty tieto yhden hakukohteeni sivuille, että 2.vaiheen kutsut tulevat tasan viikkoa ennen pääsykoetta ja pääsykoe paikan päällä yliopistolla. Toivottavasti saan vapaata. Pitää joku majapaikkakin ehkä varata sitten edelliselle yölle, jos kutsu käy. Verkkokoe olisi sinänsä ollut helpompi, että ei olisi tarvinnut olla töistä pois kuin n. 2h. Mutta ei ainakaan lunttaaminen onnistu paikan päällä samalla tavalla kuin etäkokeissa! Taas ihmetyttää, että kutsut eivät tule aikaisemmin, mutta läsnäolokokeissa on varmaan paljon järjestelyjä.
Kuulostaa kyllä ehkä hiukan epäturvalliselta vielä tässä koronatilanteessa mennä istumaan samaan tilaan pidemmäksi ajaksi muiden hakijoiden kanssa. Toivottavasti on turvavälit sun muut mietitty. Ja ettei pidä taas allekirjoittaa jotain lomaketta samalla kynällä mitä kaikki muutkin käyttää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mua harmittaa myös erityisesti se, että esimerkiksi lääkiskokeen vilppi painettiin aika villaisella. Olin siinä kokeessa ja en käyttänyt googlea vastauksissa, mutta nyt on lähinnä sellainen olo, että olinko tyhmä, kun en huijannut? Joo ne karsiutuvat 2. vaiheessa, jotka käyttivät vilppiä eivätkä oikeasti osaa mitään, mutta se ei paljon mieltä lämmitä, jos itse karsiutuu näiden vilpin käyttäjien takia jo ekassa vaiheessa, kun tokavaiheeseen otetaan vain rajallinen määrä hakijoita.
Noniin en siis päässyt 2. vaiheeseen. Kutsut tulivat tänään päässeille. Olisi siis 2vkoa aikaa ollut valmistautua vielä. Lääkis myös fyysisenä kokeena "THL:n ohjeistuksia noudattaen". Kuulostaa kyllä vähän riskialttiilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua harmittaa myös erityisesti se, että esimerkiksi lääkiskokeen vilppi painettiin aika villaisella. Olin siinä kokeessa ja en käyttänyt googlea vastauksissa, mutta nyt on lähinnä sellainen olo, että olinko tyhmä, kun en huijannut? Joo ne karsiutuvat 2. vaiheessa, jotka käyttivät vilppiä eivätkä oikeasti osaa mitään, mutta se ei paljon mieltä lämmitä, jos itse karsiutuu näiden vilpin käyttäjien takia jo ekassa vaiheessa, kun tokavaiheeseen otetaan vain rajallinen määrä hakijoita.
Noniin en siis päässyt 2. vaiheeseen. Kutsut tulivat tänään päässeille. Olisi siis 2vkoa aikaa ollut valmistautua vielä. Lääkis myös fyysisenä kokeena "THL:n ohjeistuksia noudattaen". Kuulostaa kyllä vähän riskialttiilta.
Vilppiä lääkiskokeessa (tai muissa) käyttäneitä ei kai siis edes yritetä saada kiinni? Tai en tiedä onko se mitenkään edes mahdollista. Aikamoista, koska on varmasti useampi vilpillä päässyt 2. vaiheeseen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilppiä lääkiskokeessa (tai muissa) käyttäneitä ei kai siis edes yritetä saada kiinni? Tai en tiedä onko se mitenkään edes mahdollista. Aikamoista, koska on varmasti useampi vilpillä päässyt 2. vaiheeseen. Ap
Tosi harmi juttu kaikille, jotka eivät päässeet rehellisillä keinoilla jatkoon :( ap
En löydä edes sanoja kuvaamaan tämän vuoden korkeakouluhakua.
Olosuhteet olivat haastavat juu, mutta tuntuu siltä, että ainakin omissa hakukohteissani valintakokeista tehtiin ihan mielipuolinen selkäsauna ja selitystä kaipaisin erityisesti sille, miten niiden sähköisten monivalintakokeiden tarkastamiseen voi mennä niin tolkuttoman kauan ja ylipäätään info liikkuu hitaasti eikä hakijat pääse järjestelemään toiseen vaiheeseen osallistumistaan tai vaihtoehtoisesti jatkamaan elämäänsä turhan pänttäyksen sijaan.
Ihan käsittämätöntä, jos tähän kaikkeen on oikeasti joku syy niin siitä voisi sitten edes tiedottaa eikä roikotaa löysässä hirressä tuhansia hämmentyneitä ja vihaisia hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
En löydä edes sanoja kuvaamaan tämän vuoden korkeakouluhakua.
Olosuhteet olivat haastavat juu, mutta tuntuu siltä, että ainakin omissa hakukohteissani valintakokeista tehtiin ihan mielipuolinen selkäsauna ja selitystä kaipaisin erityisesti sille, miten niiden sähköisten monivalintakokeiden tarkastamiseen voi mennä niin tolkuttoman kauan ja ylipäätään info liikkuu hitaasti eikä hakijat pääse järjestelemään toiseen vaiheeseen osallistumistaan tai vaihtoehtoisesti jatkamaan elämäänsä turhan pänttäyksen sijaan.Ihan käsittämätöntä, jos tähän kaikkeen on oikeasti joku syy niin siitä voisi sitten edes tiedottaa eikä roikotaa löysässä hirressä tuhansia hämmentyneitä ja vihaisia hakijoita.
Joo samat fiilikset. Tuntuu vähän siltä kuin koulut olettaisivat, että hakijoilla ei ole muuta elämää kuin kouluun hakeminen. Se näkyy just esimerkiks siinä, että ei infota mitään ja että ajatellaan olevan ihan ok, jos ilmoitetaan viikkoa ennen pääsykoetta, että pääsee seuraavaan vaiheeseen. Eri asia, jos heidän pitäisi siellä jotain esseitä tarkastaa, mutta tosiaan monivalintaa on tainnut olla suurin osa kokeista.
Miten porukka oikeesti saa työkuviot järjestettyä niiltä päiviltä noin lyhyellä varoitusajalla? Mäkään en oo enää ihan varma miten ok työnantaja ois sen kanssa, jos otankin 2. vaiheen koepäivät vapaaksi, kun just selvisi että tuuraan erästä toista työntekijää, joka on just silloin myös pois. Olis kiva alkaa selvittelemään tätä jo mahdollisimman pian, mutta koekutsu ois hyvä olla saapunut ennen sitä. Ap
Olen kans pettynyt miten vähän hallitus /ministeriöt on ottaneet tähän kantaa. Ei mitään! Ja kaikki vaan istuskelee hiljaa ja hyssyttelee. Puheenaiheet on käännetty kaikkiin yritystukiin kun samaan aikaa sorretaan viattomia opiskelemaan haluavia.
Vierailija kirjoitti:
Olen kans pettynyt miten vähän hallitus /ministeriöt on ottaneet tähän kantaa. Ei mitään! Ja kaikki vaan istuskelee hiljaa ja hyssyttelee. Puheenaiheet on käännetty kaikkiin yritystukiin kun samaan aikaa sorretaan viattomia opiskelemaan haluavia.
Niinpä. Tietysti nyt on paljon asioita pöydällä, mutta ei tosiaan mitään kommenttia ole juuri tullut. Tuleekohan niistä tehdyistä kanteluista edes mitään toimenpiteitä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla hallituksella tai ministeriöillä tässä asiassa mitään osaa eikä arpaa, yliopistoilla ainakin kun on itsehallinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla hallituksella tai ministeriöillä tässä asiassa mitään osaa eikä arpaa, yliopistoilla ainakin kun on itsehallinto.
Mutta ajoihan silloinen hallitus myös nämä ensikertalaisuuskiintiöt sun muut läpi, vaikka yliopistot vastustivat? Eli jotain valtaa kuitenkin on?
Vierailija kirjoitti:
Tänään oli päivitetty tieto yhden hakukohteeni sivuille, että 2.vaiheen kutsut tulevat tasan viikkoa ennen pääsykoetta ja pääsykoe paikan päällä yliopistolla. Toivottavasti saan vapaata. Pitää joku majapaikkakin ehkä varata sitten edelliselle yölle, jos kutsu käy. Verkkokoe olisi sinänsä ollut helpompi, että ei olisi tarvinnut olla töistä pois kuin n. 2h. Mutta ei ainakaan lunttaaminen onnistu paikan päällä samalla tavalla kuin etäkokeissa! Taas ihmetyttää, että kutsut eivät tule aikaisemmin, mutta läsnäolokokeissa on varmaan paljon järjestelyjä.
Kuulostaa kyllä ehkä hiukan epäturvalliselta vielä tässä koronatilanteessa mennä istumaan samaan tilaan pidemmäksi ajaksi muiden hakijoiden kanssa. Toivottavasti on turvavälit sun muut mietitty. Ja ettei pidä taas allekirjoittaa jotain lomaketta samalla kynällä mitä kaikki muutkin käyttää. Ap
Anna mä arvaan; farmasia? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mä arvaan; farmasia? :D
Joo. Haitko säkin? Ap
Lääkiksen tokavaiheen kokeesta oli tehty adressi, että siihen 2.vaiheeseen otettaisiin enemmän hakijoita. Siinä adressissa oli jo pitkästi yli 1000 nimeä muutamassa päivässä. Toivottavasti adressilla on vaikutusta, koska luulen, että yksittäisten hakijoiden viesteillä yliopistolle ei ole mitään vaikutusta.