Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korona ja isovanhempien apu

Vierailija
27.05.2020 |

Mitä mieltä olette tästä : https://yle.fi/uutiset/3-11359470 ? Minusta on vähän outoa ainakin se, että ensin puhutaan päiväkodeista, sitten yhtäkkiä Heinästen 11- ja 13-vuotiasta, joita isovanhempi aiemmin "hoiti", ja nyt tässä asiassa on ongelma. Kuinka paljon vanhemmat tarvitsevat yhteistä aikaa? Eivätkö tuonikäiset ihan hyvin pärjää keskenään ainakin päivällä? Minusta olisi yli kymmenvuotiaana ollut kamala, jos olisi sanottu, että pitää lähteä "hoitoon", jotta vanhemmat saavat olla keskenään. Itse asiassa olin sen ikäisenä jo itse lapsenhoitaja.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sitten sinulta osin. Kai minä sitten vain ajattelen asioita monelta eri kantilta, kun tuli mieleen tuollaista. Yritän asettua toisen ihmisen asemaan. Mutta palstalaiset, onko totta, että tästä asiasta on tehty asiasta jo eilen, vieläpä samoilla sanoilla kuin minä käytän.

Et yritä vaan ivaay ja pilkkaat jos joku ei ole samanlainen kuin sinä

Vierailija
42/59 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sulta jäi nyt se case tajuamatta. Sillä Jaana Heinäsellä on siis 11- ja 13-vuotiaat omat lapset kotona, minkä lisäksi hän on isoäiti (katso pääkuvan kuvateksti), ja se tytär on Satu Niskanen, joka on saanut Heinäseltä hoitoapua omalle lapselleen.

Mutta Jaana Heinänen ei siis ole kehdannut pyytää hoitoapua omille koululaisilleen, koska mummo on 71-vuotias.

Minusta on vain järkevää, että jos 11- ja 13- vuotiaan vanhemmat vaikkapa lähtevät parin päivän kylpyläreissulle, varhaisteineille hommataan peräänkatsoja.

Ei tuossa nyt varmaankaan ollut siis kyse mistään parin tunnin leffareissun ajan kotosalla olosta, vaan juurikin esim. viikonloppureissun aikaisesta valvonnasta.

Varhaisteinit ovat minusta vähän liian nuoria jäämään ihan omilleen öiksi, varsinkin kun asuvat tuolla lailla omakotitalossa metsän siimeksessä.[/

Ottaisivat pennut mukaan sinne kylpylään tai vkoloppulomalle. Siksihän niitä pentuja tehdään että niiden kanssa ollaan.

Ei meillä itketä mummojen perään tai jätetä pentuja kotiin kun itse lähdetään...

ja jo tolla on jo joku aikuinen lapsi jolla oma pentu niin se aikuinen lapsi voi katsoa noi teinitkin. Hiukan avutonta meininkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan ei tajua että isovanhempien käyttö lastenvahtina, olipa korona-aika tai ei, on todella so last season, köyhien juntteilua ja vastuunpakoilua?

Vierailija
44/59 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei tajua että isovanhempien käyttö lastenvahtina, olipa korona-aika tai ei, on todella so last season, köyhien juntteilua ja vastuunpakoilua?

Miksi kukaan ei tajua että toisilla ne isovanhemmat itse haluavat olla niiden lasten lasten kanssa?

Vierailija
45/59 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sitten sinulta osin. Kai minä sitten vain ajattelen asioita monelta eri kantilta, kun tuli mieleen tuollaista. Yritän asettua toisen ihmisen asemaan. Mutta palstalaiset, onko totta, että tästä asiasta on tehty asiasta jo eilen, vieläpä samoilla sanoilla kuin minä käytän.

Yritän minä ajatella eri näkökulmista. Sanotko esimerkin virkkeestä, jossa olen pilkannut?

Vierailija
46/59 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on niin hassuja keskusteluja. Ei meillä isovanhemmat oo lapsia hoitanu, he ovat alle 60v ja käyvät ihan töissä. Keitäköhän nää on, joiden vanhemmilla on jatkuvasti aikaa hoitaa lapsenlapsiaan.

Vierailija
47/59 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan vanhemmat jätti surutta lapsensa koko kesiksi mummoloihin ja tekivät etelänlomatkin keskenänsä.

Nelivuotiaat kulki itse hoitoon ja kapaloikäisestä oltiin isojen sisarusten hoteissa

Ihan tutkimusten mukaan nykybanhemmat ovat lastensa kanssa enemmän kuin kukaan ennen.

Ja oli hirveä koti-ikävä kun oli pakko olla toisten nurkissa jotta ns. eronneet ja eri tahoilla seurustelevat vanhemmat saivat omaa aikaa. Lapsuuskoti oli kuin hotelli.  Kun sain oman kodin ja pääsi omaan rauhaan niin kyllä sitä arvosti. Lapsuus aina heittopussina ihmisten nurkissa, anteeksi pyydellen kun on olemassa. Levoton lapsuus ja koko ajan sai tulla tai mennä johonkin. Jätti se mielenterveysongelmia mut nuorena ei vielä tajunnut mistä se paha olo johtuu. Kulisseja pidettiin lahjakkaasti yllä. Äitini piti kihlasormusta ja kun mies vaihtui niin ei puhunut työpaikallakaan mitään ja antoi ymmärtää että saman kanssa mennään. 

Ei pidä paikkaansa että nykyvanhemmat ovat enemmän lastensa kanssa kuin ennen. Tietokone, kännykkä ja sometus...ehkä näyttää että olisi mutta ei ole vanhemmat henkisesti läsnä vaikka olisivat fyysisesti. Vielä vähemmän kuin ennen mistä johtuu lasten lisääntyvät mielenterveysongelmat.

Vierailija
48/59 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on niin hassuja keskusteluja. Ei meillä isovanhemmat oo lapsia hoitanu, he ovat alle 60v ja käyvät ihan töissä. Keitäköhän nää on, joiden vanhemmilla on jatkuvasti aikaa hoitaa lapsenlapsiaan.

Työttömät ja ennenaikaisesti eläkkeelle päässeet isovanhemmat, niillä on aikaa hoitaa. 

Vierailija
49/59 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan vanhemmat jätti surutta lapsensa koko kesiksi mummoloihin ja tekivät etelänlomatkin keskenänsä.

Nelivuotiaat kulki itse hoitoon ja kapaloikäisestä oltiin isojen sisarusten hoteissa

Ihan tutkimusten mukaan nykybanhemmat ovat lastensa kanssa enemmän kuin kukaan ennen.

Ja oli hirveä koti-ikävä kun oli pakko olla toisten nurkissa jotta ns. eronneet ja eri tahoilla seurustelevat vanhemmat saivat omaa aikaa. Lapsuuskoti oli kuin hotelli.  Kun sain oman kodin ja pääsi omaan rauhaan niin kyllä sitä arvosti. Lapsuus aina heittopussina ihmisten nurkissa, anteeksi pyydellen kun on olemassa. Levoton lapsuus ja koko ajan sai tulla tai mennä johonkin. Jätti se mielenterveysongelmia mut nuorena ei vielä tajunnut mistä se paha olo johtuu. Kulisseja pidettiin lahjakkaasti yllä. Äitini piti kihlasormusta ja kun mies vaihtui niin ei puhunut työpaikallakaan mitään ja antoi ymmärtää että saman kanssa mennään. 

Ei pidä paikkaansa että nykyvanhemmat ovat enemmän lastensa kanssa kuin ennen. Tietokone, kännykkä ja sometus...ehkä näyttää että olisi mutta ei ole vanhemmat henkisesti läsnä vaikka olisivat fyysisesti. Vielä vähemmän kuin ennen mistä johtuu lasten lisääntyvät mielenterveysongelmat.

Kyllä pitää. Se on ihan tutkittu juttu.

Mitkä mt-ongelmat?

Vierailija
50/59 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän minä ajatella eri näkökulmista. Sanotko esimerkin virkkeestä, jossa olen pilkannut?

Luepa aloitus. Pahantahtoista pällistelyä ja pilkkaa täynnä. Sen jälkeen haukuitkon kaikki.

Vierailija
51/59 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitää. Se on ihan tutkittu juttu.

Mitkä mt-ongelmat?

Suurinosa ero vanhempia kun se on muotia vaihtaa ihan huvin vuoksi. Vanhemmat ovat mutta eivät läsnä olevia siis muissa maailmoissa tietokone, sometus, kännykät ja todellisuudessa siivottomat kodit joissa isovanhemmat käyvät siivoomassa ja lapsia hoitamassa kun maamakirjaan pitää päivittää kuinka ihanaa on lapsiperhe-elämä ja diipadaadiipadaata potaskaa pitää näytellä muille. Muut ihmettelevät kuinka tehokas, on siisti koti ja kaikki vimpanpäälle, aikaa enemmän kuin 24h/vrk kun muilla joilla ei ole mitään työvoimaa vaan pitää ihan itse koittaa kaikesta selviytyä. Taustajoukoistaan ei kukaan kerro ja miksi on aikaa päivittää koko täydellinen elämä johonkin naamakirjaan. 

Missä se tutkimustulos on? Laita se tänne niin on sitten pakko uskoa. 

Vierailija
52/59 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mll.fi/tiedotteet/mielenterveysongelmat-lisaantyneet-ja-vak…

https://www.is.fi/perhe/art-2000005879966.html

AL: Lääkärit huolissaan: lasten mielenterveysongelmat lisääntyneet rajusti – jopa alle kouluikäiset itsetuhoisia

Onko nämä ihan tuulesta temmattuja juttuja mielestäsi?

Vierailija
53/59 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luepa aloitus. Pahantahtoista pällistelyä ja pilkkaa täynnä. Sen jälkeen haukuitkon kaikki.

Voi sen noinkin tulkita. Muista kuitenkin se, että tämän ketjun kommenteista ei kaikista tule ilmi, ovatko ne minun kirjoittamiani vai jonkun muun. Eli jos joku vastaa jotain, saatetaan olettaa että se on alkuperäisen kirjoittaja.

Edelleen haluaisin tietää ja nähdä keskustelun, jossa on samanlainen aloitus kuin se, jonka tein eilen. Voisiko joku linkata, tai muuten en usko sellaista oleman olemassakaan.

Vierailija
54/59 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen, että hyvin menee, jos koronan aiheuttamista ongelmista suurin on se, ettei yhtenä kesänä päästä parisuhdeviikonloppua viettämään. Esim. meidän perheen tuloista meni 75%, vähän on erilaiset asiat huolenaiheena.

Vierailija
55/59 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen, että hyvin menee, jos koronan aiheuttamista ongelmista suurin on se, ettei yhtenä kesänä päästä parisuhdeviikonloppua viettämään. Esim. meidän perheen tuloista meni 75%, vähän on erilaiset asiat huolenaiheena.

Voi yhden kerran. Se lehtijuttu käsitteli isovanhempia, ei perheen tuloja. Siksi siinä puhuttiin isovanhemmista, ei perheen tuloista.

Vierailija
56/59 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sulta jäi nyt se case tajuamatta. Sillä Jaana Heinäsellä on siis 11- ja 13-vuotiaat omat lapset kotona, minkä lisäksi hän on isoäiti (katso pääkuvan kuvateksti), ja se tytär on Satu Niskanen, joka on saanut Heinäseltä hoitoapua omalle lapselleen.

Mutta Jaana Heinänen ei siis ole kehdannut pyytää hoitoapua omille koululaisilleen, koska mummo on 71-vuotias.

Minusta on vain järkevää, että jos 11- ja 13- vuotiaan vanhemmat vaikkapa lähtevät parin päivän kylpyläreissulle, varhaisteineille hommataan peräänkatsoja.

Ei tuossa nyt varmaankaan ollut siis kyse mistään parin tunnin leffareissun ajan kotosalla olosta, vaan juurikin esim. viikonloppureissun aikaisesta valvonnasta.

Varhaisteinit ovat minusta vähän liian nuoria jäämään ihan omilleen öiksi, varsinkin kun asuvat tuolla lailla omakotitalossa metsän siimeksessä.

No joo, jäi tajuamatta. En siis huomannut, että tämä Heinänen on itse myös mummo. Silti itse olisin yli kymmenvuotiaana pitänyt aika kamalana sitä, että vanhemmat lähtevät huvittelemaan, siis lomamatkalle, ja itse en pääse mukaan vaan jään kotiin. Sitten minulle vielä hommattaisiin "hoitaja", mikä olisi ihan kummallinen ajatus.

Aikuisilla on oikeus tehdä myös aikuisten lomia. Omat vanhempani kävivät kerran tai pari vuodessa, pidennetyn viikonlopun pituisilla lomilla Budapestissä, Gdanskissa, Köpiksessä yms. Kyllähän se vähän lapsena ja teininä ärsytti kun ei päässyt mukaan, mutta saatiin kuitenkin tuliaisia. Ja monta reissua huvipuistoon, eläintarhaan, vesipuistoon yms tehtiin täysin lasten ehdoilla, joten ymmärrän miksi vanhemmat halusivat myös "omaa lomaa". Jaksaa lapsiperhearkea ja parisuhdettakin paremmin kun pääsee joskus rauhassa panemaan ja rentoutumaan.

Vierailija
57/59 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse me hoidamme omat lapset eikä kysellä isovanhempien lastenhoitoapua kesällä. Isovanhemmat eivät käy meillä laittamassa ruokaa ja siivoamassa tai tekemässä muitakaan kotitöitä. En ymmärrä, miksi ihmeessä isoäitien ja isoisien pitäisi tehdä lapsiperheessä kotitöitä! Yle Uutisten perheitten asioihin en ota kantaa, koska en tiedä perheitten tilanteita. Ehkäpä he voisivat palkata tutun nuoren naapurustosta lastenhoitajaksi?

En ymmärrä, miksi isovanhempien pitäisi ottaa vastuu lastenhoidosta koulun ja päivähoidon loma-aikoina ja jopa muulloinkin. Äitinä minua surettaa, kun lapsia viedään isovanhemmille hoitoon jopa vanhempien lomamatkojen ja huvimatkojen ajaksi. Äiti ja isä 1-2 viikkoa etelänmatkalla ja lapsi/lapset ikävöivät mummolassa. Hyi hel##tti! Kamalinta on, kun jopa vauvaikäisiä viedään mummoloihin yöhoitoon, jotta äiti ja isä pääsevät terassille kaljoittelemaan. Kyllä vauvan paikka on oman äidin ja isän kanssa! Lapsentahtinen imetys pilataan yöhoidossa. Isoäiti ja isoisä eivät hoida lapsia niin kuin heille sanotaan ja lapsen päivärytmi menee pilalle. Vanhat ja sairaat isovanhemmat myös väsyvät ja uupuvat ainaiseen lastenhoitoon. Jopa lapsen turvallisuus on vaarassa, jos hoitaja ei pysty ja jaksa ehtiväistä lasta valvomaan.

Vierailija
58/59 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan oli paljon luuserivanhempia. Jos lastensuojeluilmoituksia olisi tehty 1960-, 70- ja 80-luvuilla samoilla periaatteila kuin nykyään, niin aika monesta perheestä olisi otettu lapset huostaan. Lapset olivat hoidossa mummoloissa myös siksi, että äiti ja/tai isä juopotteli ja joi perheen rahat. Jos kotona oli paljon ongelmia, niin lapset sysättiin sukulaisten hoitoon. Jos vanhempi jättää lapsensa mummolaan koko kesäksi, niin tästä voi tehdä lasun. Samoin jos nelivuotias kulkee itse hoitoon ja isot sisarukset huolehtivat kapaloikäisistä.

Kouluissa opettajat ja päivähoidon hoitajat eivät tehneet lastensuojeluilmoituksia, vaikka tiesivät, että lapsella on huonot kotiolot. Mielenterveysongelmiin ei haettu ja saatu apua ja alkoholia käytettiin lapsiperheissä paljon. Lasten ruumiillinen kuritus ja perheväkivalta oli sallittua.

ia.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
59/59 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse me hoidamme omat lapset eikä kysellä isovanhempien lastenhoitoapua kesällä. Isovanhemmat eivät käy meillä laittamassa ruokaa ja siivoamassa tai tekemässä muitakaan kotitöitä. En ymmärrä, miksi ihmeessä isoäitien ja isoisien pitäisi tehdä lapsiperheessä kotitöitä! Yle Uutisten perheitten asioihin en ota kantaa, koska en tiedä perheitten tilanteita. Ehkäpä he voisivat palkata tutun nuoren naapurustosta lastenhoitajaksi?

En ymmärrä, miksi isovanhempien pitäisi ottaa vastuu lastenhoidosta koulun ja päivähoidon loma-aikoina ja jopa muulloinkin. Äitinä minua surettaa, kun lapsia viedään isovanhemmille hoitoon jopa vanhempien lomamatkojen ja huvimatkojen ajaksi. Äiti ja isä 1-2 viikkoa etelänmatkalla ja lapsi/lapset ikävöivät mummolassa. Hyi hel##tti! Kamalinta on, kun jopa vauvaikäisiä viedään mummoloihin yöhoitoon, jotta äiti ja isä pääsevät terassille kaljoittelemaan. Kyllä vauvan paikka on oman äidin ja isän kanssa! Lapsentahtinen imetys pilataan yöhoidossa. Isoäiti ja isoisä eivät hoida lapsia niin kuin heille sanotaan ja lapsen päivärytmi menee pilalle. Vanhat ja sairaat isovanhemmat myös väsyvät ja uupuvat ainaiseen lastenhoitoon. Jopa lapsen turvallisuus on vaarassa, jos hoitaja ei pysty ja jaksa ehtiväistä lasta valvomaan.

Et ymmärrä että joillakin ne isovanhemmat itse haluavat olla niiden lasten lasten kanssa?