Naapurin jatkuva tiskaaminen
Naapurini varmaan tiskaa työkseen tai jotain. Naapurissani asuu kaksi ihmistä, mies ja nainen, ilmeisesti työttömiä kun ovat aina kotona, keski-ikäisiä (ties vaikka työkyvyttömyyseläkkeellä, en tiedä eikä minun kuulukaan tietää) ja minua häiritsee jatkuva tiskaaminen. Yksi kerta ei haittaa, koska pitäähän ihmisen nyt saada tiskata omassa kodissaan, mutta yhden tai kahden kerran tiskataankin 3-4 kertaa. Jos asuu kaksi henkeä, niin totta kai tiskiä tulee, mutta luulisi 1-2 tiskaamisen nyt riittävän per päivä. Minulla ainakin, koska minäkin asun kahden hengen taloudessa enkä omista pesukonetta. Kaikki kuuluu makuuhuoneeseei ja olohuoneeseeni, kun yritän tehdä töitä. Kolina ja ryminä hyvin kova, kuin olisi kovakouraista se tiskaaminen. Sama kaappien avaaminen. Sitä on tehty myös iltamyöhään, mikä vasta alkoikin häiritä nukkumisen takia. Pistin ystävällisen lapun ja pyysin vain, että tiskaisivat päivällä, eivätkä hiljaisuuden aikana. Loppui hetkeksi ja koen, etteivät he sitä nyt ainakaan tahallaan tee. Olen moikannut ja muuta, mutta hyvin arkoja ovat kun ohittavat rappusilla. Toinen käy tupakalla jatkuvasti yöllä ja jotenkin oven avaamistapa kertoo, kumpi on poistumassa. Kun mies poistuu, oven avaus on äänekkäämpi. Onneksi kuitenkin tupakoi ulkona toisin kuin edellinen asukas. Kyseisellä asunnolla on vähän kyseenalainen menneisyys: asukkeina oli huumeiden väärinkäyttäjiä peräkkäin ainakin kolme ja eivät kauaa ehtineet olemaan onneksi. Kerrostalossa asuu eläkeläisiä ja muutama lapsiperhe, kaikki kivoja. Vuokranantaja kuulemma yksityinen kuitenkin hmm... Talo on vanha, joten se voi olla syy miksi kuuluu liian hyvin äänet. Suihkussakäynti ei häiritse lainkaan tai muut elämisen äänet. Ovat muuten rauhallisia eikä muita pulmia ole eli ovat selvästi parempia kuin edelliset naapurit, jotka puolestaan eivät osanneet olla hiljaa öisinkään. Eivät kuulemma muidenkaan naapureiden kanssa oikein ole sosiaalisia, tykkäävät olla omissa oloissaan ja saa nyt totta kai niin olla jos siltä tuntuu. Välillä tuntuu että voisipa tuosta tiskaamisesta sanoa jotain mutta välillä koen että olenpa nyt herkkä, saahan nyt ihminen omassa keittiössä häärätä. Tässä asiassa voi kai olla oikeassa mutta myös väärässä.
Kommentit (16)
Siis tiskaako ne pitkäänkin joka kerta kun tiskaavat? Kun tosiaan, ei sitä tiskiä nyt niin mahdottomasti kahden hengen taloudessa tule. Ehkä sitten tiskaa joka aterian jälkeen. Aamulla puurokattila ym aamiaistarvikkeet, päivällä lounasvermeet ja ehtoolla iltaruoan jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Joko tiskaavat heti kun tulee uutta tiskiä tai sitten se ei ole tiskauksen ääni mitä kuulet.
Tekemisen puutetta ehkä. Vettäkin näyttää menevän, mutta se onneksi ole sinun ongelmasi maksaa. Koita tottua, mutta jos tekevät sitä yöllä niin sitten saa valittaa. Jos nyt yhden lautasen pesee hanan alla niin tuskin haittaa mutta kyllä minullakin menisi kovaan kolinana hermot, jos se tapahtuisi aivan seinän takana.
Mitä jos nyt kuitenkin keskittyisit siihen omaan elämääsi etkä jatkuvasti miettisi korva pitkällä jokaista kolinaa ja oven avamista. Kerrostalossa kuuluu ääniä yötä päivää varsinkin jos niitä oikein kuuntelemalla kuuntelee.
Ne voi tiskats vaikka 24/7 jos haluavat, ei sitä ole kielletty. Ihme kyylä sä kyllä olet kun naapureita jatkuvasti kyttäät. Eikö sulla ole ollenkaan omaa elämää? Työtä, harrastuksia, ystäviä tms, että voisit jättää naapurit rauhaan?
Minäkin tiskaan aina joka aterian jälkeen. On helpompaa ja nopeampaa, kun tiskit eivät kasaannu.
Vierailija kirjoitti:
Siis tiskaako ne pitkäänkin joka kerta kun tiskaavat? Kun tosiaan, ei sitä tiskiä nyt niin mahdottomasti kahden hengen taloudessa tule. Ehkä sitten tiskaa joka aterian jälkeen. Aamulla puurokattila ym aamiaistarvikkeet, päivällä lounasvermeet ja ehtoolla iltaruoan jälkeen...
Voi olla. Ärsyttää vian se että se yksi kerta kestää hyvin pitkään. Ainakin puolituntia joka kerta. Kovaäänisyyden perusteella voivat hyvinkin tiskata kattilaa tai muuta, koska itsekin tiedän niiden synnyttävän tiskatessa eniten ääntä kun ne kolahtaa tiskialtaassa. Tähän voi vaikuttaa myös tiskaamistavat: minä tiskaan kaikki kerralla ihan vedenkin säästämiseksi ja oman naapurin takia myös, siellä asuu vanha pariskunta. Minunkin keittiössä on heti uusi asunto vieressä ja kun muutin kerrostaloon nainen kysyi että tuleeko minulta paljon tiskiä. Olin ihan hukassa että miksi hän tuota kysyy ja hän kertoi että edellinen asukas tiskasi öisin mikä häiritsi eikä mikään ystävällinen pyyntö auttanut. Minä tiskaan vain kerran kaikki eikä ainakaan minulle kukaan ole valittanut tiskaamisesta.
Olet oikein pohtinut ovatko työttömiä vai peräti työkyvyttömyyseläkkeellä. Vaikutat seonneelta. Yritä elää omaa elämääsi ja hanki joku muu harrastus kuin naapurien kyylääminen.
Vierailija kirjoitti:
Ne voi tiskats vaikka 24/7 jos haluavat, ei sitä ole kielletty. Ihme kyylä sä kyllä olet kun naapureita jatkuvasti kyttäät. Eikö sulla ole ollenkaan omaa elämää? Työtä, harrastuksia, ystäviä tms, että voisit jättää naapurit rauhaan?
https://yle.fi/uutiset/3-8729880
"Lukijoiden mielestä keskellä yötä ei tarvitse sietää naapurin juhlimista asunnossaan, meluamista rappukäytävässä tai esimerkiksi moporallia ikkunoiden alla. Myöskään tiskaaminen, siivoaminen tai äänekkäiden kodinkoneiden käyttö eivät kuulu hiljaisuuden ajalle."
Helppo teidän joidenkin on sanoa, jos asutte uusissa kerrostaloissa. Vanhoissa kerrostaloissa on eri juttu. Ja ap sanoi että ymmärtää kyllä jos tiskaa päiväsaikaan mutta yöllä se ei saisi häiritä ketään.
Jos tykkää leipoa, niin tulee helposti paljon tiskiä. Tai monien ihan tavallisten ruokienkin teossa, jos itse tekee.
Kyl huomaa kuinka kettumaista väkeä täällä on... kaikki joitaki uusissa kerrostaloissa, rivitaloissa tai omakotitaloissa asuvia jotka katsoo ihmisiä nenänvarttaan pitkin. Ja ap, koita kestää ja totu vain asiaan. Yritä sopeutua, tuo on pientä verrattuna noihin edellisiin naapureihin joista mainitsit. Ainakin tuo melu on kestettävää toisin kuin esim. bilettäminen tai kova musiikki. Aina kun naapurisi alkaa tiskata, keksi jokin keino siihen jos voit. Esim. kuulokkeet tai olkoon merkki siitä että pidät tauon työstäsi.
Jos asut kerrostalossa, niin äänet kantautuvat useasta naapureista, koska vesi-ja ilmastointiputket menevät seinissä vaaka-ja pysty suuntaan. Parhaiten äänet kuuluvat yläkerran huoneistoista.
Voisin väittää, ettei korvakuulolla voi varmasti sanoa mistä huoneistosta ääni on peräisin, tähän kun ei korvakuulolla pysty alan ammattilaisetkaan.
Tiskaan itse ainakin monta kertaa päivässä, koska kokkaan paljon. En oikeasti haluaisi tiskata 5-6 kertaa päivässä. Aika harmillista, jos tiskauksen äänet kuuluu naapurille.
Joko tiskaavat heti kun tulee uutta tiskiä tai sitten se ei ole tiskauksen ääni mitä kuulet.