Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuhaiset lapset päiväkodissa

Vierailija
27.05.2020 |

Onko teidän päiväkotiinne tuotu nuhaisia lapsia? Oletteko itse vienyt lievästi flunssaoireista lasta hoitoon? Tuntuu, että päiväkotien ohjeistukset tässä asiassa vaihtelevat paljon ja se aiheuttaa ylimääräistä ahdistusta.

Itse olen tähän asti pitänyt oman lapseni kotona nuhaisenakin, mutta se on ollut todella haastavaa, kun työpaikalta palkallista vapaata ei saa kuin kolme päivää ja töiden järjestelykin on työnantajalle hankalaa. Palkatonta vapaata ei mielellään myönnetä. Isovanhempia ei saa käyttää hoitoapuna ja muu tukiverkosto käy itsekin töissä. Lisäksi, kun muut vanhemmat eivät tätä ohjeistusta noudata, nämä päiväkodin nuhanenät tartuttavat oman lapseni jatkuvasti uudestaan eikä työnteosta tule yhtään mitään.

Lisäksi tuntuu omituiselta, että itse saan mennä lieväoireisena töihin, jossa olen tekemisissä todella huonokuntoisten vanhusten kanssa, mutta lapseni ei saa mennä samassa kunnossa hoitoon. Ymmärrän kyllä päiväkodin henkilöstöäkin tässä asiassa, mutta kun tuntuu, että edes he eivät yhtenä rintamana kieltäydy ottamasta nuhaisia lapsia hoitoon, jotta ne tavallisetkin flunssat pysyisivät kurissa.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on myös allergia-aikaa, itelläkin nokka vuotaa vaikkei allergiaa testeissä löytynyt. Voisit testimielessä kokeilla antihistamiinia muksulle, jospa nuhaisuus helpottaisikin. Toisten lapsille et oikein voi mitään..

Vierailija
2/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni voisi jatkossakin olla, että mukaisena ei mennä päiväkotiin. Ihan typerää, että lapsen saa viedä kipeänä tartuttamaan! Haluatko ao ehdoin tahdoin levittää koronaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki nuha johdu flunssasta (tai koronasta), voi olla myös allergiaa nyt. Jos lapsella on todettu allergia ja samanlaisia oireita ollut muinakin vuosina tähän aikaan vuodesta, niin ei ole mitään syytä jäädä kotiin sen nuhan takia.

Vierailija
4/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki nuha johdu flunssasta (tai koronasta), voi olla myös allergiaa nyt. Jos lapsella on todettu allergia ja samanlaisia oireita ollut muinakin vuosina tähän aikaan vuodesta, niin ei ole mitään syytä jäädä kotiin sen nuhan takia.

Kukaan ei tiedä onko lapsella nuha, allergia vai korona. Siksi pysyköön kotona. Ei allergiasta kärsivänäkään ole mukava olla isossa ryhmässä päiväkodissa koko päivää.

Vierailija
5/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni voisi jatkossakin olla, että mukaisena ei mennä päiväkotiin. Ihan typerää, että lapsen saa viedä kipeänä tartuttamaan! Haluatko ao ehdoin tahdoin levittää koronaa?

Itse olen tätä täysin oireettomana päiväkotiin-ohjetta noudattanut, mutta todella vaikeaa se on ollut, koska toimiakseen tämä vaatisi sen, että

A) kaikki noudattaisivat sitä poikkeuksetta, jotta ne nuhataudit eivät kiertäisi päiväkodissa ja

B) töistä saisi olla pois pidempään kuin nykyisen 4 päivää (josta palkallista 3)

Nykyisellään tuntuu lähes mahdottomalta olla töissäkäyvä pienen lapsen vanhempi. Puhumattakaan, jos niitä päiväkoti-ikäisiä on useampi.

Vierailija
6/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muiden lapset saa joutua riskiin siksi, että teillä on hankala työnantaja tai useampi lapsi. Ei ole lapsenkaan etu olla nuhaisena hoidossa. Nopeammin parantuu kun saa levätä kotona.

Vierailija
7/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vanhempi joka vie lapsen nuhaisena niin pitää sitten turpansa kiinni että lapset sairastuu päiväkodissa. No niinhän ne sairastuu kun siellä aina on muutama rykivä, aivasteleva ja kurkkukipuinen.

Mutta tälläistä yhteiskuntaa me naiset ihannoi me.

Vierailija
8/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No valita päiväkodin johtajalle, että ryhmään otetaan sairaita lapsia vastaan. Kyllä ääni muuttuu kellossa, kun teet Aviin valituksen.

Vierailija
9/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudot on ohjeet työpaikalla, jos vanhustenhoitoon voi mennä lieväoireisena.

Vierailija
10/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota se lapsi mukaan töihin ja sano, että eivät ottaneet päiväkotiin, kun on kipeä.

Vierailija
11/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuhaisia lapsia kouluun tai päiväkotiin. Täällä on ainakin ihan selkeä säännöt.

Kyllä päiväkodeissa on "ennen" ollut ihan järkyn räkäisiä lapsia. Tämä linja varmaan jatkuu aika pitkään, että kipeänä ei tulla, vaikka olisikin vain "pieni nuha".

Mutta kyllä se sairastelu jossain vaiheessa helpottaa ja kun lapsi on riittävän iso hän voi potea nuhaansa kotona itsekseen. Pikkulapsiaikana työssäkäynti vain on välillä melko rikkonaista.

Vierailija
12/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudot on ohjeet työpaikalla, jos vanhustenhoitoon voi mennä lieväoireisena.

Ei meillä ainakaan (yksityinen). Ja testiin pitää mennä.

Vierailija
13/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä minulla että ystävällä lapsen ekana päiväkotivuotena ei mennyt viikkoakaan, että ei olisi tarvinnut olla pois töistä, kun lapsi sairasteli. Vuoden jälkeen helpotti. Välillä menee jopa kuukausi, että lasta ei tarvitse pitää kotona sairastelun vuoksi.

Sellasta se vaan on pienten lasten kanssa.

Vierailija
14/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kun lapsi ehti olla itse viikon päiväkodissa. Maanantaina oli aamulla kurkku kipeä, ja on ollut siitä asti kotona. Meillä on tiukka ohjeistus, ettei vähänkään nuhaisia tai muuten sairaita lapsia tuoda hoitoon.

Vierailija
15/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimmillaan jotkut vanhemmat tuo norossa olevan lapsen sisaruksen päiväkotiin ja sitten ihmettelevät, kun se pitääkin hakea pois päiväkodista, kun alkaa tauti.

Vierailija
16/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tätä täysin oireettomana päiväkotiin-ohjetta noudattanut, mutta todella vaikeaa se on ollut, koska toimiakseen tämä vaatisi sen, että

A) kaikki noudattaisivat sitä poikkeuksetta, jotta ne nuhataudit eivät kiertäisi päiväkodissa ja

B) töistä saisi olla pois pidempään kuin nykyisen 4 päivää (josta palkallista 3)

Nykyisellään tuntuu lähes mahdottomalta olla töissäkäyvä pienen lapsen vanhempi. Puhumattakaan, jos niitä päiväkoti-ikäisiä on useampi.

On niissä hoitajissakin eroa. Kun mun lapset aloitti päiväkodin, niin yksi henkilökunnan jäsen hyvin herkästi tarttui puhelimeen, kun lapsi aivasti, tai oli edes aikonut aivastaa. Sitten lähdettiin hakemaan lasta päiväkodista kiireellä, ja loppupäivä meni kotona ihmetellessä, että mikä tuota lasta oikein vaivaa. Eikä sitä lasta kehdannut seuraavana päivänäkään viedä hoitoon, kun pitää olla se oireeton vuorokausi. Ja meillä ei todella ole viety lapsia kipeänä hoitoon. Kun vaihtui ryhmä, niin tämä ongelma katosi. Se ensimmäinen vuosi oli muutenkin ihan kauhea, olikohan lapset jopa 2 vai 3 kokonaista viikkoa hoidossa.

Vierailija
17/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koululaisella todella paha allergia tähän aikaan vuodesta. Useampi lääke käytössä, mutta eivät kanna koko päivää. Ja on koulussa, kun kipeä ei ole. Toki jos tulisi yhtään flunssan oiretta, kurkkukipua tms "ylimääräistä", niin jäisi kotiin.

Vierailija
18/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä vähän yllättynyt, että kenelläkään muulla ei ole ongelmia pitää lasta yhtäkkiä kotona monta viikkoa. Tuo nuha kun yleensä kestää ainakin sen 2vko:a flunssan jälkeen. Mutta kai itsellä ja miehellä on sitten vain joustamaton työnantaja..

Vierailija
19/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä vähän yllättynyt, että kenelläkään muulla ei ole ongelmia pitää lasta yhtäkkiä kotona monta viikkoa. Tuo nuha kun yleensä kestää ainakin sen 2vko:a flunssan jälkeen. Mutta kai itsellä ja miehellä on sitten vain joustamaton työnantaja..

No nyt monet tekevät töitä kotoa, ja minä teen töitä kotoa aina. En muista, että olisi tuollaisia kahden viikon nuhia ollut flunssan jälkeen, allergia-aikaan niitä on kyllä.

Vierailija
20/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä, millaisessa elämäntilanteessa sen lapsen tekee. Työkin on ammatinvalintakysymys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä