Nainen: voisitko kuvitella olevasi sisarvaimo? Mies: voisitko kuvitella ottavasi enemmän kuin yhden vaimon?
Olen silloin tällöin seuraillut TLC:ltä Sisarvaimot-sarjaa. Olen pohdiskellut, ettei moniavioisuus välttämättä ole huono valinta vaan siinä voi olla myös paljon positiivisiakin puolia, ei pelkästään aviomiehen vaan myös vaimojen ja lasten kannalta. Tilanne voi tietysti olla täysin päinvastainenkin, jos mies kohtelee vaimojaan ja lapsiaan epäoikeudenmukaisesti tai muutoin kaltoin ja jos osapuolet ovat toisilleen kovin mustasukkaisia.
Iso perhe tuo mukanaan sekä ongelmia että turvaa ja rakkautta. Niin paljon riippuu niistä aikuisista, jotka perheen muodostavat. Itse en kuitenkaan naisena olisi valmis olemaan sisarvaimona, koska todennäköisesti olisin ainakin jossain määrin mustasukkainen. Mitä mieltä muut ovat? Onnistuisiko moniavioisuus?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta näissä sisarvaimoissa ei ole koskaan ollut tasapainoisia suhteita, naiset on aina tavalla tai toisella alistettuja. Itse en suostuisi elämään niin, että miehen hyvä olo ja miehen tavoitteet ovat ykkösenä.
Sitähän ne oikeassa elämässä ovat. Alistettuja. Eihän itsenäinen nainen suostu tuommoiseen järjestelyyn.
Itsenäinen nainen ei ota myöskään ukkoa ristikseen.
Jännä, että aika harvassa uskonnossa sallitaan moniavioisuus naisille vaikka miehille se on sallittua.
En haluaisi jakaa vaimoa, joten olisi aika kaksinaamaista olettaa hänen suostuvan minun jakamiseen. Toisekseen en kaipaa laajempaa suhdetta. Kukin tyylillään lain sallimissa puitteissa. Ei vain ole minun juttu.
Minua aina ärsyttää miten itsetyyväisen ja ylimielisen oloinen tuo mies on. Näyttää että MINÄ se olen NIIN miehinen mies että ei yksi akka riitäkään.
Voisin hyvin kuvitella! Ensinnäkin olisi paljon helpompaa hoitaa lapset tuollaisessa järjestelyssä kuin kahdestaan (tai siis todennäköisesti lähinnä yksin, kyllä se on monesti tälläkin palstalla nähty että nopeasti ne lupaukset tasapuolisesta lastenhoidosta katoavat lapsen syntymän myötä). Lapsille olisi paljon seuraa, omaa tilaa ja aikaakin löytyisi, kun mies viettäisi aikaa toisen vaimon /toisten vaimojen kanssa. Olisi silti tiivis perheyhteisö ympärillä. Toki miehen pitäisi tässä järjestelyssä tienata hyvin, enkä lähtisi hommaan, jos tarkoituksena ei olisi perustaa isoa perhettäni lapsineen.
En todellakaan. Tosin, en olisi koskaan ikinä edes se yksi ainoa vaimo. Olisikohan miehet mielellään veljesmiehiä, niinkuin vaimon useampi aviomies?
Kyllä minusta olisi parempi, että olisi useita miehiä ja kaikki lapset olisivat minun biologisia lapsiani. Olisihan siinä enemmän porukkaa tekemässä kotitöitä sitten. Minä ainakin haluaisin oman huoneeni ja jollain treffi-iltasysteemillä mentäisiin vuorotellen, jolloin kaikilla olisi romanttista aikaa.
Olen mies, enkä voisi kuvitella ottavani useampaa vaimoa.
Jos olisi useampi puoliso, täytyy suhteen olla jotenkin etäisempi oikeastaan kaikkiin, jotta se pysyisi tasapuolisena. Tietysti nyt polygamian puolustajat voivat sanoa, että rakastaa sitä kaikkia lapsiaankin, vaikka ne ovat erilaisia ja kaikki "yhtä" rakkaita. Suhde lapsiin on kuitenkin ajan myötä dynaaminen ja lopulta etääntyy aikuinen-aikuinen suhteeksi. Siinä mielessä minusta eri asia.
Mä olen aina välillä miettinyt tätä asiaa juurikin tuon sarjan takia. Kai jos siihen olisi kasvanut niin moniavioisuus olisi normaalia ja siihen sen kummemmin miettimättä suostuisikin. Tuolla porukalla homma ei hirveän hyvin tunnu toimivan lähinnä tuon miehen ihan järkyttävän asenteen takia. Vuorotellen riidoissa vähintään yhden vaimon kanssa ja aina jos häntä kritisoidaan niin se on hyökkäys perhettä vastaan.
Itse en haluaisi omaa miestäni toisen vaimon kanssa jakaa vaikka plussana sitten olisikin ylimääräinen aikuinen jakamassa velvollisuuksia. En myöskään haluaisi toista miestä. Helpoiten varmaan toisaalta toimisi niin että joka vaimolla on oma talo ja asutaan vierekkäin (niinkuin noilla aikaisemmin oli), mutta sitten on käytännössä yksinhuoltaja jolla käy välillä joku panokaveri kylässä joka kutsuu itseään lasten isäksi.
Voisin asua naisten ja lasten kommuunissa, mutta en kyllä mitään äijää siihen haluaisi sekoittamaan pakkaa.
En voisi, ällöttää pelkkä ajatuskin. Kyllä minun pitää olla se yksi ja ainoa.
En. Avioliitto on kahden kauppa, joten mahdolliset sivusuhteet pysykööt kodin ulkopuolella.
Olen sen verran mustasukkainen + en usko Jumalaan, eli minua ei saisi tuohon edes sillä että "Jumala sanoo että tää on ok, ei kantsi olla mustasukkanen"
Maailmassa on enemmän miehiä, kaikille ei edes riitä naista puolisoksi!
Tämä moniavioisuus tulisi siis ehdottomasti muuttaa niin, että yksi nainen ja useampi mies!
En. Tuossa kuviossa syntyisi nopeasti ruumiita.
Yhdyn samaan kuin moni muu täällä, että mieluummin ottaisin itse monta miestä kuin jakaisin yhden miehen monen naisen kanssa.
Moni täällä sanoo, että mieluummin eläisi yhden nainen ja useamman miehen suhteessa. Haluaisin kuulla enemmän perusteluja tälle, kiinnostaisi miten tuon kuvion ajatellaan toimivan, kun tuo yhden miehen ja useamman naisen systeemi on itselleni tullut tosiaan tv:n kautta tutummaksi. Minun olisi vaikea kuvitella olevani useamman miehen kanssa suhteessa, kun siinähän saisi olla jatkuvasti jakamassa huomiotaan ja olisi varmaan vaikea sopia lasten hankinnasta ellei lapsiluku sitten jäisi kahteen. Sisarvaimona olo toimisi varmasti itselleni paremmin, kunhan vain niiden toisten vaimojen kanssa olisi ihan toimivat dynamiikat (eikä niin kuin siinä Sisarvaimot-ohjelmassa). Olisi ihanaa, kun olisi ystäviä ja useampi elämänkumppani perheessä. Mieheltä tuollaisen suhteen ylläpito kyllä vaatisi paljon.
Nykynenkin muija käy liian kalliiksi.
Ohjelmaa katsoessa olen huomannut, ettei kukaan naisista ole onnellinen.
Naisten ylipainokin on merkki siitä, että naiset ovat onnettomia. Kody on tuhonnut jo Robyninkin, sen viimeisimmän vaimon. Joka jaksossa itkee surkeana. Huomisessa jaksossa Robynin tytär saa paniikkikohtauksen.
Kody on kammotava isä. Juuri kun lapset ovat juurtuneet ja saaneet kavereita, hän repii heitä johonkin hemmetin kuuseen.
Uskon, että suurin osa lapsista tulee vihaamaan isäänsä ja kynnysmatto-äitejä.
En voisi olla sisarvaimo, mutta ottaisin mielelläni toisen aviomiehen. :)
Mieheni tukee minua asiassa, meillä on ollut ns. hiljainen haku päällä jo jonkin aikaa. Miehet eivät vaan yleensä ole halukkaita jakamaan naisiaan...kerran tärppäsi, mutta se kaatui tämän toisen miehen ongelmiin.
Mikä vitsi tuossa ylipäätään on, ellei ole joku seksimaanikko?