Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mt-ongelmiin liittyvä puhekulttuuri häiritsee

Vierailija
26.05.2020 |

Usein näkee palstoilla, kuinka mt-ongelmista puhutaan hyvin stereotyyppisesti ja mustavalkoisesti.

Esim. joku kertoo oman tarinansa yhdestä tai max. muutamasta mt-ongelmista kärsivästä henkilöstä/henkilöistä ja toteaa loppuun "EI KOSKAAN ENÄÄ NÄITÄ MT-ONGELMAISIA!" ja saa paljon tykkäyksiä puheenvuoroonsa. Oon myös nähnyt teitittelyä: "te mt-ongelmaiset ootte juuri tuollaisia" ja muuta naiivia skeidaa.

Myös deittimarkkinoilla mt-ongelmista puhutaan usein TURN-OFFINA. En käsitä näitä puhetapoja, koska ne on niin loukkaavia. Ja en tod tarkoita että pitäisi ottaa tietynlainen kumppani, vaan että pitäisi miettiä puhe- ja ajatustapoja.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin tuo "mt-ongelmat on turn off" on tosi naurettavaa puhetta. Etsiköön ne turn onnit sitten jostain muualta ja jättäköön muut ihmiset kokonaan rauhaan.

Eikö ne sitten ole? Kokeile deittisivuille laittaa kuvaukseesi "mt-ongelmainen" niin ei varmasti ainakaan lisää kiinnostavuuttasi.

Juuri näin. Tässä on totuus.

Kokeilkaa laittaa deittisivustoille, että "olen empatiakyvytön ja maailmankuvani on hyvin suppea. 190cm!"

Ei empatia muuta totuutta millään tavalla. Mt-ongelmat ovat stigma, eikä mt-ongelmaisten kanssa haluta olla tekemisissä. Se taas on hyvästä kaikille osapuolille.

Tiedätkö edes mitä stigma tarkoittaa? Se on sosiaalinen "leima", josta nimenomaan yritetään päästä eroon. Urpo.

Vierailija
22/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täällä synkkä, eristäytyvä MT-ongelmainen etsii positiivista ihmistä kirkastamaan elämäänsä. Olen 200-kiloinen, syömishäiriöstä kärsivä, sisätiloissa viihtyvä. Olethan timmi ja urheilullinen päivänsäde."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Täällä synkkä, eristäytyvä MT-ongelmainen etsii positiivista ihmistä kirkastamaan elämäänsä. Olen 200-kiloinen, syömishäiriöstä kärsivä, sisätiloissa viihtyvä. Olethan timmi ja urheilullinen päivänsäde."

Äo:si on surullisen alhainen.

Vierailija
24/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta saisi hyviä sketsejä. Se yksi psykoterapeuttinäyttelijä voisi tehdä.

Vierailija
25/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen keskusteluun asiallisia ihmisiä ja asiallisia kommentteja.

Ap

Vierailija
26/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äo:si on surullisen alhainen.

Se on oikeasti masentavan ylhäinen.

27/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, itse tutustuessani netin kautta johonkin ihmiseen, kerron heti alussa kärsiväni mt-ongelmista, koska minulle on joskus sanottu, ettei haluta olla terapeutteja. Ihan kuin mt-ongelmat on sama asia kuin jatkuvasti valittava persoona.

Vierailija
28/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin tuo "mt-ongelmat on turn off" on tosi naurettavaa puhetta. Etsiköön ne turn onnit sitten jostain muualta ja jättäköön muut ihmiset kokonaan rauhaan.

Eikö ne sitten ole? Kokeile deittisivuille laittaa kuvaukseesi "mt-ongelmainen" niin ei varmasti ainakaan lisää kiinnostavuuttasi.

Kokeilkaa laittaa deittisivustoille, että "olen empatiakyvytön ja maailmankuvani on hyvin suppea. 190cm!"

Ei empatia muuta totuutta millään tavalla. Mt-ongelmat ovat stigma, eikä mt-ongelmaisten kanssa haluta olla tekemisissä. Se taas on hyvästä kaikille osapuolille.

Tiedätkö edes mitä stigma tarkoittaa? Se on sosiaalinen "leima", josta nimenomaan yritetään päästä eroon. Urpo.

Et edes ymmärtänyt koko kommenttia.

Vierailija
29/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haen keskusteluun asiallisia ihmisiä ja asiallisia kommentteja.

Ap

Tää taitaa olla väärä palsta sellaiselle.

Vierailija
30/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MT-ongelmat VOI tarkoittaa epävakautta, masentuneisuutta tai aggressiivisuutta.

MT-ongelmat on suuri harmaa alue, mutta siitä tunnetaan ne pahimmat oireet. Siksi niistä kärsiviä vältetellään parisuhteessa. Ehkä epäreilua, mutta näin se menee. Seuraksi halutaan positiivisia ihmisiä.

Itse näkisin että suht vakaita ja tasa-painoisia. Se ei tarkoita yltiöpositiivisuutta vaan perusmyönteisyyttä ilman naiiviutta.

Raskasta on ailahtelu, arvaamattomuus, luottamuksen puute. Suhde ei tunnu turvalliselta eikä oikein tiedä mitä voisi toisen hyväksi tehdä.

Kyllä mt oireilu vaikeuttaa suhdetta mutta avoinnpuhe, rehellisyys ja oma vastuunotto (hakee apua ammattilaisilta tai etsii tietoa jne) auttaa valtavasti. Mt vamma ei ole useinkaan loppuelämän tuomio (ehkä poislukien psykoositason jutut). Siitä ajattelusta kannattaa päästää irti. Auttaa sillä myös omaa toipumistaan.

Vierailija
31/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et edes ymmärtänyt koko kommenttia.

Jos itse koet joskus esim. tapaturman ja masennut sen takia, niin oisko ok jos sulle sanottaisiin, että sun kanssa ei haluta olla tekemisissä?? Vaikka se olisi sulle ok, niin ei todellakaan kaikille.

Vierailija
32/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ihmisen ei pitäisi arvostella mt-ongelmaisia koska se voi sattua omalle kohdalle joku kaunis päivä, odottamatta.

Nimimerkillä mummoni mt-ongelman perinyt nainen, eli tuo sairaus lakaistiin perhepiirissä maton alle ja vasta viime vuonna kuulin siitä kun minulla samat oireet. Olisi helpottanut jos siitä olisi puhuttu.

Vierailija
33/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä avaus! Mieheni sanoi joskus minulle, että olen eräs viisaimmista, empaattisimmista ja sosiaalisesti älykkäimmistä ihmisistä, jonka hän on tavannut. Luulin kuulleeni elämäni kauneimman kohteliaisuuden. Kaunein kohteliaisuus oli kuitenkin seuraava lause, jossa mieheni sanoi, että ymmärtää nyt minun tulleen sellaiseksi vaikeiden elämänkokemusteni ja pitkän masennukseni vuoksi. Mielenterveyden ongelmista voi siis seurata hyvääkin, niin ihmiselle itselleen kuin tämän lähipiirillekin. Kaikilla asioilla on aina monta puolta, niin myös mielenterveyden häiriöillä, eikä kukaan mielenterveysongelmainen ole _pelkästään_ sairautensa tai diagnoosinsa, vaan aina myös paljon kaikkea muuta.

Vierailija
34/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin mt-ongelmat ovat turn-off. Mutta ei mielenterveysongelmaisten todellakaan missään deittipalstoilla pitäisi ollakaan! Heidät pitää jättää rauhaan ja heidän pitää jättää muut rauhaan.

Juuri tällaista alentavaa lässytystä tarkoitin.

-ap

Valtaosa ajattelee tämän kaltaisesti, mutta vain hyvin harva viitsii sanoa sen ääneen.

Vierailija
35/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin mt-ongelmat ovat turn-off. Mutta ei mielenterveysongelmaisten todellakaan missään deittipalstoilla pitäisi ollakaan! Heidät pitää jättää rauhaan ja heidän pitää jättää muut rauhaan.

Juuri tällaista alentavaa lässytystä tarkoitin.

-ap

Valtaosa ajattelee tämän kaltaisesti, mutta vain hyvin harva viitsii sanoa sen ääneen.

Valtaosa nettipalstojen ihmisistä, tarkoitit varmaan.

Vierailija
36/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee tosi paljon se, kun niin usein niputetaan kaikki samaan nippuun ja sanotaan vaan että "mt-ongelmat" ja "mt-ongelmaiset".

Eihän kuitenkaan puhuta tyyliin "fyysiset ongelmat" ja jos puhuttaisiin, niin eihän siitä tajuaisi yhtään mitään mitä toinen tarkoittaa.

Mt-ongelmia on valtava määrä erilaisia kuten fyysisiäkin sairauksia ja keskustelu ei oikein etene tuollaisella niputustyylillä.

Vierailija
37/37 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä