Nyt se on todistettu: Itä-Helsinkiläiset käy duunissa, muualla sluibaillaan (HS tänään)
Eli matkapuhelindataan perustuva tutkimus ihmisten liikkumisesta korona-aikaan. Itä-Helsingissä jengi käy edelleen duunissa, jopa niin et enemmän, liikkuminen kasvanut merkittävästi. Suurimmalla osasta alueista liikkuminen romahtanut, tyypit kerää läskiä himassa, edes lenkillä ei käydä kun yli 500m päähänkin liikkuminen romahtanut. Vedetään lonkkaa "etätöissä" tai sitten maataan muiden verorahoilla kelaelättinä.
Poikkeusolot: Matkapuhelindata paljastaa Helsingin rajun jakautumisen: Näin kaupunkilaisten liikkuminen muuttui koronaviruksen myötä. Itä on stadin selkäranka, idässä se tiedettiinki, lännen sluibareille lienee yllätys.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006518777.html?share=10b5fb76f8a2393…
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko datassa huomioitu, että somalien on päästävä notkumaan steissille joka päivä?
Et ole tainnut käydä rautatieasemalla noin 20 vuoteen? Olen itse käynyt myös työpaikalla etätöiden lisäksi, ja eipä siellä notku kukaan ja asema on muutenkin lähes tyhjä. Eikö mainitsemiasi ryhmiä ole näkynyt siellä jengeinä sitten 2000-luvun alun.
Sen olen huomannut, että rasistit ovat myös kantasuomalaisia kohtaan hyvin ennakkoluuloisia. Eli siis he sorsivat myös maanmiehiään ja -naisiaan. Riittää, että poikkeaa siitä tietystä heidän ihanteestaan vähäsen, niin helposti ollaan sitten kiusaamassa ja syrjimässä ihan kantasuomalaisiakin.
Mielenkiintoista, niistä jengeistä steissillä oli kirjoituksia mediassa vielä helmikuussa 2020, joten muistutuksena: nyt ei puhuta Pieksämäen asemasta.
No Suomi ei kyllä ole mikään luokkayhteiskunta sanan varsinaisessa merkityksessä. Kannattaa ottaa vähän globaalimpi perspektiivi.
Miten sinun mielestäsi palveluala pitäisi järjestää? Jonkun se työ on tehtävä samoin kuin minunkin tehtävät (ei palvelualalta) .
Jos ei halua palvelualalle voi kouluttautua muulle alalle. Kaikki eivät kuitenkaan mahdu samalle alalle - sinne haetaan ja tiettyä työtä on rajallinen määrä tarjolla. Siksi valikoidumme eri paikkoihin. En minäkään mahtunut juristiksi tai lääkäriksi kykyjeni kanssa, mutta kovalla tuokatutkinnot ja työt opintojen ohessa vei minut kuitenkin muualle haastaviin ja toisinaan stressaaviinkin tehtäviin muualle kuin palvelualalle.
Jotenkin sinne omaan paikkaan valikoidutaan ja päädytään ja sieltä voi myös yrittää liikkua pois. Jos kyvyt ei riitä akateemiselle alalle, mitä heidän sitten pitäisi tehdä ihan oikeasti?? On ihan yhtä tärkeää, että ihmisiä toimii palvelualoilla, erittäin tärkeää ja arvostan heidän työtään. Harva palveluammattiensa vuoksi koronaa saa saati nyt kuolee siihen (joo altistusta enemmän mutta ei se suoraa kohtaloksi koidu) , ettei tuostakaan tarvitse tehdä hirveää luokkayhteiskunta-asiaa. Kyllä lääkäritkin ovat palveluammatissa ja lähellä potilaita.
Yhtä lailla minä voisin olla kateellinen siitä, että palveluammateissa ei tarvinnut opiskella 10v burnoutin partaalle ja stressata öisin saatko pidettyä yksiköidesi porukoikke työpaikat vielä jouluun asti ja rattaat pyörimässä ja te palvelualalla vaan saavutte tekemään automaatiolla hommanne ja häivytte vapaanviettoon. Altistus stressille muulloinkin kuin korona.
Pointti on se, että kaikissa on puolensa, ei tarvitse tehdä mitään olematonta luokkayhteiskunta-asiaa tästä ja kadehtia ei- palveluammatissa olevia. Tervetuloa näihin saappaisiin, luulen että monella patajumi koittaisi nopeasti ja eiku saikuttamaan. Vaan eipä onnistu.
Käyhän se kauppakeskuksissa notkuminenkin työstä.
Vierailija kirjoitti:
Käyhän se kauppakeskuksissa notkuminenkin työstä.
Ja metrojen sotkeminen.
Joka aamu kävelen Kruununhaassa töihin, työpaikka niin lähellä että tuskin näkyy datassa.
Itseasiassa google maps luuli yhdessä välissä että asun työpaikalla, olin ehkä liikaa työpaikalla.
Netkä ne? Itähelsinkiläisetkö?
Iloksesi voin kertoa, että itse en ainakaan mene kuin vättämättömästä pakosta kaupungille. Siellä on niin epämääräistä porukkaa, että ei kiinnosta edes kulkea siitä läpi, toinen kamaluus on sörnäinen.
Joskus jos on lähdössä ruotsiin niin on pakko kulkea satamaan keskustan kautta mutta nyt tietenkään se ei ole ollut ajankohtaista.
Mieheni käy ihan normaalisti töissä, etätyöt eivät ole mahdollisia hänelle.
Monet ystäväni ovat joutuneet pois töistä ja he pysyttelevät kotiympyröissä, mutta monet joutuvat kulkemaan töissä.
Hoitajien tai vaikka sähkömiesten on vaan pakko mennä töihin, ei ole sellaista mahdollisuutta, että tekisivät jatkuvasti etätöitä.
Ainoat itä-helsinkiläiset jotka tiedän etteivät ole lainkaan varovaisia on jotkut mummoikäiset, jotka todella uskovat mitä telkkarissa sanotaan. Kun pesee kädet kotiin mennessä on turvassa.