Jotenkin masentaa uutisointi kotimaan "matkailuista"
Kun on nähnyt lähi-idän, intian, aasian, euroopan, etelä-amerikan. Eihän se nyt ole milllään lailla verrattavissa.
Ehkä joku tykkää kotimaan "hiekkarannoista"? Mutta itseäni lähinnä masentaa ja ahdistaa, kun ei pääse näkemään maapalloa. :/
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäämerelle. Minnekään muualle en kaipaa. Norjan rajan aukeamista odotellessa.
Minä rakastuin Norjaan jo silloin kun isäni minut sinne vei 80-luvulla ihan kekarana. Onneksi hän myös tutustutti minut historiaan ja siihen mistä olemme kotoisin joten siitä on mielenkiintoista etsiä tutkimuskohteita Suomessakin.
Mulla on ammatti historian parissa. Onhan se kiehtovaa, mutta silti äärimmäinen pohjoinen on vertaansa vailla. "And now for something completely different".
Oi , kerro meille siitä kolme tärkeintä asiaa, jotka jokaisen meidän olisi syytä tietää . Arvostattava ammatti sinulla.
Humanistinen ala on huono työllistäjä x3? :D
Historia ei ollut mun pääaineeni, joka oli pieni ja omituinen. :D
Mikä historiaan liittyvä omaa maailmaa opiskeluaikana eniten muutti.....oli sen sisäistäminen, että historian tulkinnassa on aina jälkiviisastelun vaara, ts. tutkija katsoo tutkimuskohdettaan aina omasta ajastaan käsin, eikä objektiiviseen totuuteen koskaan päästä (näillä aloilla muutenkaan...). Me tiedämme, miten jossain asiassa aikanaan kävi, aikalaiset eivät ole tienneet, joten heidän ratkaisunsa voivat vaikuttaa tästä päivästä katsottuna irrationaalisilta. (Ja itse tosiaan uskon, että pitää tietää, mistä on tulossa, jotta voi tietää, mihin on menossa. Jäämeren ranta on loistopaikka hiljentyä pohtimaan näitä, siellä on pieni.)
Vierailija kirjoitti:
Jäljelle jää kysymys mksi valittajat vielä asuvat Suomessa?
Mitä järkeä on elämäntyylissä jossa 99% vuodesta kuluu lomamatkaa odotellessa tai muistellessa?
Kyllä sitä on usein miettinyt miksi viettää elämänsä maassa missä on melkein aina kylmä. Epäinhimillisen pitkä, kylmä ja pimeä talvi. Kesät useimmiten suurimmaksi osaksi kylmiä. Ihmiselämälle kelvollinen ilmasto alue alkaa jostain Tanskan tasalta. Paras on kun ei ole lunta ja jäätä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
En tule pohjoiseen, siellä itikat syö ja hinnat on ryöstötasoa. Yäk
No pysyt siellä etelässä, jos ei plätä riitä.
Syöt niitä etelän itikoita.
Täällä tosin olis sullekin ilma täynnä herkkua...?
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Itsekin aika paljon matkailleena ja etenkin harvinaisemmissa kohteissa, ei mitään Pattayaa tai Kanariaa, koen että Suomi on monin tavoin oikein mukava asuin- ja matkailumaa, etenkin kesällä. Hintataso on tietysti Suomen ongelma, mutta ainakin lennoissa ja viisumikuluissa säästyy, osin ehkä majoituskuluissakin. Viime kesänä pidin viikon kaupunkiloman Helsingissä vaikka asuin Helsingissä. Hotellihuonetta en sentään ottanut vaikka sitäkin hetken mietin. Mutta kotikaupunki-lomani säännöt olivat siis seuraavat:
- kotitöitä ei saa tehdä viikon ajalla kuin ihan välttämättömät. Ei tiskausta, imurointia, pyykinpesua. Ennen "lomaa" hoidin nuo alta pois.
- ystäville ilmoitetaan Helsinki-lomasta etukäteen ja heitä informoidaan, että en ole niin hyvin tavoitettavissa kuin aiemmin, kännykkä on välillä lentotilassa. (Simulointi siitä, ettei aina pääse ulkomailla nettiin ja tämän netittömyyden olen kokenut reissuilla kovin helpottavana).
- kotona ei saa syödä kuin valmiina ostettavia välipaloja ja juomia. Aamiainen/brunssi, lounas ja päivällinen syötävä ulkona erilaisissa ravintoloissa. Sallittua on hakea noutoruokaa ja syödä puistossa tai ulkona. Katuruoka suositeltavaa, erityisesti paikalliset erikoisuudet. Ketjupaikkoja tulee välttää, kesäkahviloita ja -ravintoloita suosittava.
- Kuntosalille ei saa mennä vaan lomalla liikunta hoidetaan hyötyliikkumalla, uimalla ja kävelemällä.
- Tv:n/netflixin katselu ei täysin kielletty mutta lukeminen suositeltavampaa.
- Suunnittelin retket kohteisiin, joissa halusin käydä ja hankin niistä tietoa etukäteen netistä. Osan retkistä tein yksin, osaan pyysin kaverin/kaverit mukaan. Osa oli taas opastettuja.
Voin sanoa, että tuo Helsinki-loma kotona oli yksi parhaista lomista ikinä. Ehkä toteutan kakkososan siitä tänä kesänä ja myös joku muu kotimaan matkakohde.
Mahtava idea, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Itsekin aika paljon matkailleena ja etenkin harvinaisemmissa kohteissa, ei mitään Pattayaa tai Kanariaa, koen että Suomi on monin tavoin oikein mukava asuin- ja matkailumaa, etenkin kesällä. Hintataso on tietysti Suomen ongelma, mutta ainakin lennoissa ja viisumikuluissa säästyy, osin ehkä majoituskuluissakin. Viime kesänä pidin viikon kaupunkiloman Helsingissä vaikka asuin Helsingissä. Hotellihuonetta en sentään ottanut vaikka sitäkin hetken mietin. Mutta kotikaupunki-lomani säännöt olivat siis seuraavat:
- kotitöitä ei saa tehdä viikon ajalla kuin ihan välttämättömät. Ei tiskausta, imurointia, pyykinpesua. Ennen "lomaa" hoidin nuo alta pois.
- ystäville ilmoitetaan Helsinki-lomasta etukäteen ja heitä informoidaan, että en ole niin hyvin tavoitettavissa kuin aiemmin, kännykkä on välillä lentotilassa. (Simulointi siitä, ettei aina pääse ulkomailla nettiin ja tämän netittömyyden olen kokenut reissuilla kovin helpottavana).
- kotona ei saa syödä kuin valmiina ostettavia välipaloja ja juomia. Aamiainen/brunssi, lounas ja päivällinen syötävä ulkona erilaisissa ravintoloissa. Sallittua on hakea noutoruokaa ja syödä puistossa tai ulkona. Katuruoka suositeltavaa, erityisesti paikalliset erikoisuudet. Ketjupaikkoja tulee välttää, kesäkahviloita ja -ravintoloita suosittava.
- Kuntosalille ei saa mennä vaan lomalla liikunta hoidetaan hyötyliikkumalla, uimalla ja kävelemällä.
- Suunnittelin retket kohteisiin, joissa halusin käydä ja hankin niistä tietoa etukäteen netistä. Osan retkistä tein yksin, osaan pyysin kaverin/kaverit mukaan. Osa oli taas opastettuja.
Voin sanoa, että tuo Helsinki-loma kotona oli yksi parhaista lomista ikinä. Ehkä toteutan kakkososan siitä tänä kesänä ja myös joku muu kotimaan matkakohde.
Loistava idea! Etenkin tuo ruokailu ja suunnitellut retket, niissä pääsee lomafiilikseen. Tuohon kun vielä yhdistää kiertelyn jossain paikallista kamaa myyvässä pienessä putiikissa ja mahdollisimman vanhojen talojen tai kirkkojen katselun, on se kuin kaupunkiloma missä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ihme, että te halveksijat kuitenkin viitsitte asua Suomessa. Luulisi, että varsinkin asuminen täällä masentaa, jos pelkkä matkailukin sitä jo tekee.
en tiedä kenelle suunnattu mutta on meillä asunto espanjassa.
T.Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan validi aloitus. Kauhea rummutus kotimaan "matkailusta", joka valitettavasti on aivan syvältä: täällä ei ole paljoakaan nähtävää, tai jos on jotain nähtävää/tehtävää niin puitteet on kehitysmaatasoa, hinnat on hirveät ja palvelu yleisesti ottaen ihan pa**aa.
Kotimaan matkailu - hyi stana, ennemmin oon kotona ja odotan tulevia vuosia ja sitä, että pääsee ihmisten ilmoille.
Siltähän se saattaa uusavuttomasta ja persaukisesta tuntua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta Eurooppaa ja maailmaa ei tosiaan voi verrata Suomeen, koska Suomi on paras ja kaunein <3
Suomessa on Euroopan vanhin kallioperä! Suomessa on maailman puhtain ilma! Suomessa on maailman kauneimmat maisemat! Suomesta löytyy paljonkin piilotettuja aarteita, joita suomalaiset vähättelevät vain sen vuoksi, että ne ovat "omia". Moni suomalainen ei kuitenkaan ole edes vaivautunut paikan päälle katsomaan Suomen ihmeitä. Suomalaiset tarvitsevat ulkomaalaisen sanomaan, että teillä on Suomessa sitä ja tätä hienoa ennen kuin se kelpaa suomalaiselle itselleen. Itse kyllä suomalaisena arvostan Suomea <3
Suomessa harmittaa sää.
Palelen melkein aina ulkona. Kesällä on usein 20 astetta ja kylmä tuuli.
Tämä oli muuten jännä. Kun asuin pari vuotta ulkomailla, nauroivat opiskelukaverini minulle kun harmittelin miten jäädyn asuntoon. Eihän suomalainen voi jäätyä koska siellä on niin kylmä. No on, mutta meillä toimii sisätiloissa lämmitys merituulessakin ja välimeren talviaikaan.
Vierailija kirjoitti:
En tule pohjoiseen, siellä itikat syö ja hinnat on ryöstötasoa. Yäk
Kysyntä määrä hinnan. Eli turisteja voit kiitellä hinnoista.
Suomeen tulee turisteja kaukaakin. Jos Kiinalainen näkee Suomen luonnon pitkän matkan arvoiseksi, miksi emme osaa sitä itse arvostaa? Se on totta, että suurkaupunkeja täällä ei ole ja hintataso on niin korkea, että Bulgarian-matkan budjetilla ei pitkälle pääse. Mutta voihan sitä silti vaihtaa lomavaihteelle vaikka kotimaisemissa, pari yötä paikallisessa hotellissa ja joka ilta eri ravintolaan syömään.
En tiedä jaksanko itse lähteä kauemmas, mutta se on varma että tänä kesänä herkuttelen huolella läpi Helsingin ihanat merenranta- ja saariravintolat!
Vierailija kirjoitti:
Minusta on tosi kummallista kun jotkut matkailua inhoavat olettavat, että ulkomaan matkailu tarkoittaa hiekkarannalla makaamista. Mä olen matkustellut 1-4x vuodessa 80-luvulta lähtien ja olen tänä aikana tehnyt kaksi matkaa rantalomakohteeseen (Turkki, Portugal). Matkustaminen on kyllä minulle ja monelle muullekin ihan jotain muuta kuin rannalla makaamista.
Siksiköhän nämä matkustamisen vihaajat ei lähde ulkomaille, kun luulevat, että siellä pitää maata rannalla aamusta iltaan :D?
Ap itse otti Suomen "hiekkarannat" esimerkiksi siitä missä Suomi muulle maailmalle häviää, lienee syytä olettaa että häntä kiinnostaa matkaillessa hiekkarannat?
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on elämäntyylissä jossa 99% vuodesta kuluu lomamatkaa odotellessa tai muistellessa?
Minusta Suomi on oikein hyvä maa asumiseen. Mutta lomalla on joskus kiva päästä jonnekin muualle. Jonnekin, missä on erilainen ilmasto, erilaiset ihmiset, erilainen kulttuuri, erilaiset kaupat ja erilainen ruoka. Jos olen lomalla Suomessa, olen kotona. En tee rantalomia vaan pidän kaupunkilomista. Suomessa vaan ei ole sellaisia kaupunkeja, joissa viitsisi vietää viikon.
Minusta Suomessa on ollut mielenkiintoisia mm. saaristo ja etenkin Bengtskärin majakkasaari. Kalajoella on Hiekkasärkät jos biitsiä kaipaa sekä Oulussa Nallikari jossa voi myös majoittua kylpylähotelliin. Historian ystävänä Kierikin kivikauden kylä yli-Iissä sekä viikinkikylä Rosalassa ovat mainioita kohteita joissa molemmissa voi myös yöpyä. Leirintäalueista Manamansalo on hieno. Melonta koskissa kivaa ja Kuusamossa Karhunkierros luonnossa liikkujille. Lappi tietysti oma lukunsa. Linnoja on myös kiva kiertää ja esim. keskiaikamessuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistava idea! Etenkin tuo ruokailu ja suunnitellut retket, niissä pääsee lomafiilikseen. Tuohon kun vielä yhdistää kiertelyn jossain paikallista kamaa myyvässä pienessä putiikissa ja mahdollisimman vanhojen talojen tai kirkkojen katselun, on se kuin kaupunkiloma missä tahansa.
Me tehdään tuota lähiseudulla harva se viikonloppu, mutta kutsun sitä vapaa-ajaksi enkä matkailuksi. Suomi on hyvä paikka viettää vapaa-aikaa, mutta matkailulta odotan muutakin. Vähän itsepetokselta kuulostaa kotimaan matkailun hehkuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Suomi on oikein hyvä maa asumiseen. Mutta lomalla on joskus kiva päästä jonnekin muualle. Jonnekin, missä on erilainen ilmasto, erilaiset ihmiset, erilainen kulttuuri, erilaiset kaupat ja erilainen ruoka. Jos olen lomalla Suomessa, olen kotona. En tee rantalomia vaan pidän kaupunkilomista. Suomessa vaan ei ole sellaisia kaupunkeja, joissa viitsisi vietää viikon.
No tämä. Viikko Turussa kuulostaa aika väkinäiseltä, vaikka siellä mielellään käväiseekin. Ja viikko "suurkaupunki" Helsingissä vähän sama juttu.
Kotimaan matkailussa ketuttaa ehkä eniten se, että samalla hinnalla pääsisi ihan oikeallekin matkalle. Suomessa on hyvin vähän mitään nähtävää, kun taas esimerkiksi Kreikassa on upeita rantoja, upeaa antiikinaikaista arkkitehtuuria, kauniita kirkkoja ja tietenkin hyvä sää.
Joku Kalajoen hiekkaranta, useaan kertaan nähty Suomenlinna ja Suomen kesäsäät eivät kovin kummoiselta tunnu sen rinnalla.
Hmm. Itse taas olen miettinyt, että juuri siksi että olen kiertänyt niin paljon maailmaa, niin nyt osaan arvostaa myös Suomea ja lähiseutuja ja itse asiassa tuntuu ihan fressiltä ollakin koko kesä täällä.
Enää ei aina ei tarvitse olla niin vahvaa triggeriä että voi saada kokemuksista irti paljoin hyvää. Sitä paitsi, tähänhän ollaan muutenkin menossa, koska maapallon kantokyky ei enää kestä sitä meininkiä, johon itsekin nuorempana osallistuin. Se oli itse asiassa aika ajattelematonta ja itsekästä.