Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuosien oire vai mikä? Pissahädän tunne...

Vierailija
25.05.2020 |

Ikää minulla on 53-vuotta ja vaihdevuodet ovat alkamassa. Viimeksi kuukautiset olivat lokakuussa. Minulla on aina välillä sellainen tunne kuin olisi jatkuva pissahätä. Tämä tunne oli ensimmäisen kerran muutama vuosi sitten.Mainitsin tästä gynekologille ja hän oli sitä mieltä, että tämä on yliaktiivisen virtsarakon oire. En kuitenkaan aloittanut siihen lääkitystä, sillä vaiva meni itsestään pois. Vuosi sitten oire tuli uudelleen ja aloin silloin käyttämään vagifemia säännöllisesti kaksi kertaa viikossa. Ja tämä auttoi. No nyt vaiva tuli taas takaisin. Onko kenelläkään muulla tällaista? Mietin vain voiko tämä olla kuivuneiden limakalvojen aiheuttama tunne? Kenties vagifemin teho ei enää riitä ja tarvitsisin hormonihoitoa? Pystyn pidättämään virtsaamista enkä joudu jatkuvasti ramppaamaan vessassa. Mutta tuo pissahädän tunne on ärsyttävä....

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie nyt se virtsanäyte labraan.

Vierailija
22/36 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös kohdussa oleva myooma, joka painaa virtsarakkoa. Eikö gyne ultraillut kohtua?

Kyllä gynekologi on ultrannut!

Milloin on viimeksi ultrattu? Myoomat voivat kasvaa nopeastikin. Iso myooma painaa virtsarakkoa, oma myoomani oli lääkärin mukaan lapsen pään kokoinen.

Minä hankin yliaktiivisen virtsarakon omaa tyhmyyttäni, kun kävin aina varmuuden vuoksi pissalla. Opettelin siitä pois vaikka pari ekaa viikkoa oli hankalia. Pissahätä iski usein, mutta venytin vessareissua vartti kerrallaan. Parhaiten auttoi mielikuvaharjoittelu. Kuvittelin, miten virtsarakon yläosassa on vielä paljon tyhjää ja yritin olla rento.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykosomaattisilla tekijöillä, esimerkiksi jännittämisellä ja ahdistuneisuudella, voi olla osansa.

Kyllä ,tuo on tutkittu juttu. Ihan turha alapeukuttaa. Jopa se ,että vaiva aikaisemmin ap:lla loppui itsestään, puhuu edellämainitun puolesta. Ei siis syytä huoleen.

Vierailija
24/36 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykosomaattisilla tekijöillä, esimerkiksi jännittämisellä ja ahdistuneisuudella, voi olla osansa.

Kyllä ,tuo on tutkittu juttu. Ihan turha alapeukuttaa. Jopa se ,että vaiva aikaisemmin ap:lla loppui itsestään, puhuu edellämainitun puolesta. Ei siis syytä huoleen.

Jos olisit lukenut kunnolla, niin olisit huomannut, että aiemmin vaiva loppui, kun ap aloitti vagifemin käytön.

Vierailija
25/36 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös kohdussa oleva myooma, joka painaa virtsarakkoa. Eikö gyne ultraillut kohtua?

Kyllä gynekologi on ultrannut!

Milloin on viimeksi ultrattu? Myoomat voivat kasvaa nopeastikin. Iso myooma painaa virtsarakkoa, oma myoomani oli lääkärin mukaan lapsen pään kokoinen.

Minä hankin yliaktiivisen virtsarakon omaa tyhmyyttäni, kun kävin aina varmuuden vuoksi pissalla. Opettelin siitä pois vaikka pari ekaa viikkoa oli hankalia. Pissahätä iski usein, mutta venytin vessareissua vartti kerrallaan. Parhaiten auttoi mielikuvaharjoittelu. Kuvittelin, miten virtsarakon yläosassa on vielä paljon tyhjää ja yritin olla rento.

Vajaa vuosi sitten on viimeksi ultrattu. Silloin gynekologi sanoi, että minulle riittää hyvin, että käyn seuraavan kerran kahden vuoden kuluttua vastaanotolla.

Vierailija
26/36 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit lukenut kunnolla, niin olisit huomannut, että aiemmin vaiva loppui, kun ap aloitti vagifemin käytön.

Juu, ja eka kerralla meni itsestään ohi.

Vierailija
27/36 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös sama vaiva. Vähän väliä täytyy käydä vessassa.  Itsellä on alkanut nyt kevään aikana vaivaamaan.  En ole uskaltautunut vielä lääkäriin koronapelon takia. On kyllä todella ärsyttävä olo koko ajan ja ärtyinenkin olen jatkuvasti. Olen 50v ja kuukautiset loppuneet.

Vierailija
28/36 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullakin sitä oli. 2-3 kertaa käytän viikossa. Osta lisäksi sitä hormoonitonta.

Vierailija
29/36 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain muutama päivä sitten gynekologilleni soittoajan. Hän oli sitä mieltä, että tämä vaiva johtuu siitä, että oma estrogeenituotantoni on nyt vähentynyt niin paljon, että limakalvot kuivuvat ja aiheuttavat tämän pissahädän tunteen. Gynekologi neuvoi pitämään viikon kestävän vagifem-kuurin (joka päivä) ja jatkossa vagifemiä kolmisen kertaa viikossa.

Onko kenelläkään kokemusta miten nopeasti tämän vagifem-kuurin pitäisi auttaa? Minulla nyt neljäs päivä menossa ja ehkä pientä parannusta on, mutta ei vielä mitään radikaalia muutosta. Ja osaako joku sanoa, että jos tämä viikon kuuri ei ala vaikuttaa niin uskaltaisiko  kuuria jatkaa vielä vähän aikaa? Tämän unohdin gynekologilta kysyä.

Ap

Vierailija
30/36 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
31/36 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista

Vierailija
32/36 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto! Onko kenelläkään kokemusta miten nopeasti vagifem auttaa?

Ap

Vierailija
33/36 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan syy olla jokin tulehduskin, etenkin jos Vagifem ei auta.

Alapäävaivat voivat olla aika kurjia. Itsellä oli niin, että eka gynis puhui kuivuudesta. Limakalvot oli niin arat, ettei kestänyt oikein tutkiakaan, koska sattui niin paljon. Löysin sit lääkärin, joka pystyi tutkimaan ja ottamaan näytteen. Oli tulehdus, sain lääkkeet.

Kuivat limakalvot tekevät herkemmäksi tulehduksille.

Vierailija
34/36 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan syy olla jokin tulehduskin, etenkin jos Vagifem ei auta.

Alapäävaivat voivat olla aika kurjia. Itsellä oli niin, että eka gynis puhui kuivuudesta. Limakalvot oli niin arat, ettei kestänyt oikein tutkiakaan, koska sattui niin paljon. Löysin sit lääkärin, joka pystyi tutkimaan ja ottamaan näytteen. Oli tulehdus, sain lääkkeet.

Kuivat limakalvot tekevät herkemmäksi tulehduksille.

Oliko sinulla siis emätintulehdus? Vai mikä tulehdus? Ja minkä lääkityksen sait?

Vierailija
35/36 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on toistuvasti tuota, jos EN käytä liukkaria yhdynnässä. Kuivat limakalvot altistaa yhdynnän yhteydessä tuolle, en ihan ole ymmärtänyt miksi, mutta näin se on.

Tässä aiheesta asiantuntija-artikkeli:

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Minulla liukkari on riittänyt. En halua missään nimessä estrogeenihoitoa, joten olen tyytyväinen. Äidillä ja sisarella oli vähän yli viisikymppisenä molemmilla rintasyöpä, joten siksi ei kiitos hormoneille.

Vierailija
36/36 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonien aiheuttamien limakalvojen kuivumisen lisäksi tuo voi johtua kohdunlaskeumasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä