Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko estrogeenivoiteen tai -puikkojen käyttö turvallista hedelmällisessä iässä?

Epätietoinen
25.05.2020 |

Ehkä tätä pitäisi kysyä gynekologilta... mutta ehkä täälläkin tiedetään. Olin siis käyttänyt progesteronia sisältäviä ehkäisyvalmisteita (kuten minipillereitä ja kokeilin myös kierukkaa) noin 2 vuoden ajan. Halut ja tunto alapäästä on menneet jo aikoja sitten. Rinnat roikkuvat ja ovat kipeät. Nyt olen ollut puoli vuotta käyttämättä noita ehkäisyvalmisteita, mutta nuo oireet vain pysyvät (tosin lievempänä). On ehkä sitten estrogeenitasot aika matalat vieläkin. Gynekologihan mulle määräsi jo silloin progesteronia käyttäessäni noita estrogeenivoiteita, mutta en ole uskaltanut kokeilla kuin pari kertaa. Mullehan ei e-pillerit sovi, koska migreenitaipumus ja mulla tulee kipuja käsiin ja jalkoihin niistä. Ja kyllä niistä voiteistakin tulee vähän samankaltaista epämukavaa oloa, joten on jäänyt sitten pariin kokeiluun. Mutta siis tärkein kysymys: Voiko noita estrogeenivoiteita käyttää ilman progesteronia? Siis en enää käytä niitä progesteroniehkäisyvalmisteitakaan, koska niistäkin tulee noita hankalia sivuvaikutuksia.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi