Onko oikeasti pahoja ihmisiä olemassa?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat "oikealla" pahuudella? Ja mikä kaikki luetaan ns. sivutuotteeksi? Pahuus, oikeakin, on tietenkin seurausta jostain (geenit + ympäristö) eli onko se siis aina sivutuote? Vai tarkoitatko sivutuotteella sitä, että paha ei halua muille pahaa vaan tulee vain aiheuttaneeksi sitä tekojensa seurauksena? Pahuutta sekin on, että aiheuttaa pahaa "vain" sivutuotteena, jos tietää niin käyvän muttei välitä, ja jatkaa pahaa tuottavaa toimintaa (vaikka se ei olisi välttämätöntä oman selviämisen kannalta).
niiku jo yhessä vastauksessa selitin, että tarkoitin sitä että se paha esim. jammu setä, what ever -paha olisi tullut pahaksi kuitenkin, vaikka lapsuus olisi mennyt ns. täydellisesti. En edes miettinyt haluaako paha muille pahaa.. en usko edes semmoseen, se on vaan niin sen oman juttunsa vietävissä, että tekee mitää tekee...
ap
Mitäs sillä tiedolla tekee, ihan sama mitä joku on sisimmässään, tai miten se sisin on rakentunut. On vain ihmisiä jotka tekevät todella pahoja asioita, se ratkaisee. Haluaa tietoisesti ja tarkoituksella satuttaa, onhan heitä. Näkyvästä taustasta riippumatta. Välttämättä eivät päädy esim. vankilaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Vankilassakin on vain syyttömiä, väärinymmärrettyjä ihmisiä.
haloo meinasin syntymäpahoja...[/
Niin? Vankilassakin on syntymäpahoja, tekevät pahojaan ja joutuvat vankilaan.
Psykopaatteja, narsisteja ym.personaallisuushäiriöt ovat kyllä ns. kasvatuksen ja ympäristö tuote, ei pers. häiriöiseksi synnytä.
ap
On, ja tämä on psykiatriankin käsitys asiasta. Empaattisuuden ja piittaamattomuuden aste vaihtelee erittäin paljon yksilöstä toiseen.
Kukaan ei ole syntyjään paha. Pahuus johtuu aina traumoista ja/tai muista saatanallisista vaikutteista.
Esiaviollinen seksi on ajanu ihmiset turmion tielle. Rukoiltaa niin pelastutte
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
Meissä jokaisessa toki löytyy aihiot sekä hyvyyteen että pahuuteen. Lopputuloksen ratkaisee sitten se, kumpaa ruokkii.
Mitä tarkoitat ruokkimisella? Ihmisen omia päätöksiä vai esim. kasvatusta? Jos ihminen päättää tehdä pahaa, niin johtuuko hänen pahuutensa omista päätöksestä vai johtuvatko päätökset hänen pahuudestaan? Miksi kukaan päättäisi olla paha? Jos tekisi sellaisen "päätöksen", niin tuskin oli hyvä aiemminkaan. Hyvä ei päättäisi olla paha. Jotain hirveää pitäisi tapahtua, että persoona muuttuisi niin paljon.
Mutta voiko paha päättää olla hyvä? Onko hän silloin paha alkujaankaan?
On olemassa pahoja ihmisiä. Ja me kaikki olemme saaneet sen pahuuden aikaan. Olemme syyllisiä kaikki.
No on. Vai etkö ole kuullut psykopaateista? Joistakin ihmisistä tulee yksinkertaisesti kylmiä ja empatiakyvyttlmiä petoeläimen kaltaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö murhaaja ole paha.
Ei välttämättä. Riippuu murhan motiiveista.
Vierailija kirjoitti:
Minä luokittelen ”pahat” ihmiset persoonallisuushäiriöisiksi. On siis aidosti olemassa ihmisiä jotka eivät tunne empatiaa tai katumusta, saavat tyydytystä toisen kärsimyksestä eivätkä kykene normaaleihin ihmissuhteisiin vaan kaikessa on kysymys vallasta tai hyväksikäytöstä tms.
Vierastan kuitenkin nimitystä ”paha” ihmisistä puhuttaessa, yleensä se pahuus on jotenkin lääketieteellisin termein nimettävissä, ja tälläisen henkilön psyykkeen rakenne tunnetaan.
Mutta onko persoonallisuushäiriö jo geeneissä, sisäänrakennettu? Jos kyllä niin eihän sillä ihmisellä ole mitään tietoista valintaa siinä kun aivot ohjaa ja antaa signaaleja mistä saa kiksit (kuten toisten satuttaminen). On sattunut käänteinen geenilottovoitto. Tällainen mahdollisuus vaivaa minua.
Tutustu maijaan niin tiedät sen jälkeen takuu varmasti onko vaiko ei.
Vierailija kirjoitti:
Minä luokittelen ”pahat” ihmiset persoonallisuushäiriöisiksi. On siis aidosti olemassa ihmisiä jotka eivät tunne empatiaa tai katumusta, saavat tyydytystä toisen kärsimyksestä eivätkä kykene normaaleihin ihmissuhteisiin vaan kaikessa on kysymys vallasta tai hyväksikäytöstä tms.
Vierastan kuitenkin nimitystä ”paha” ihmisistä puhuttaessa, yleensä se pahuus on jotenkin lääketieteellisin termein nimettävissä, ja tälläisen henkilön psyykkeen rakenne tunnetaan.
jaa, no en kysynyt pahuuden määrittelyä, isälläkin on ne ns. pahat pers.häiriöt (asosiaalinen, narsisti & rajatila) eli tiedän mitä paha on, mutta oilsiko esim. hän tullut pers.häiriöiseksi ilman sairaanloista ylipainoa ja koulukiusaamista. Noitahan se itse syytti miksi on semmonen kuin on. "äiti syötti minut läskiksi ja mua kiusattiin koulussa"..
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Vankilassakin on vain syyttömiä, väärinymmärrettyjä ihmisiä.
haloo meinasin syntymäpahoja...[/
Niin? Vankilassakin on syntymäpahoja, tekevät pahojaan ja joutuvat vankilaan.
Psykopaatteja, narsisteja ym.personaallisuushäiriöt ovat kyllä ns. kasvatuksen ja ympäristö tuote, ei pers. häiriöiseksi synnytä.
ap
miinuspeukuttajat, ettekö ole lukeneet pers.häiriöiden kehittymisestä, esim.
Persoonallisuushäiriön kehittymisen syyt ovat moninaisia
Persoonallisuushäiriö kehittyy lapsuuden ja nuoruuden aikana ja se on mahdollista tunnistaa henkilössä nuorena aikuisena. Häiriön kehittymiseen vaikuttaa lapsuuden kasvuympäristö: esimerkiksi jatkuvan väkivallan kohteeksi joutuminen tai vanhempien jatkuva mitätöivä suhtautuminen voivat olla persoonallisuushäiriöitä selittäviä tekijöitä.
Kasvuympäristön ohella myös biologisilla tekijöillä ja perimällä on vaikutusta häiriön syntyyn. Persoonallisuushäiriöiden synnyn syitä ei voida selittää tyhjentäväsi, eikä voida osoittaa esimerkiksi sellaisia kasvuolosuhteita, jotka välttämättä johtaisivat persoonallisuushäiriön kehittymiseen.
https://mieli.fi/fi/mielenterveys/mielenterveyden-h%C3%A4iri%C3%B6t/per…
ja esim. diagnooseja noista ei anneta lapsille, paitsi antisosiaalinen... että kyllä se ympäristö vaikuttaa siihen, että semmonen tulee.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole syntyjään paha. Pahuus johtuu aina traumoista ja/tai muista saatanallisista vaikutteista.
Psykopaateista merkittävällä osalla on tunnekylmän persoonallisuuden mahdollistavat geenit. Ts. ihminen voi olla psykopaatti, vaikka olisi elänyt empaattisessa, rakastavassa, tasapainoisessa ympäristössä koko elämänsä.
Sellainen ihminen pitkästyy helposti, ei jaksa vaivautua (ellei itse hyödy jotenkin asiasta), ei kykene samaistumaan toisen ihmisen tunteisiin tai tarpeisiin jne. Sellainen ihminen ei kykene kokemaan katumusta ja pitää ongelmia aina muiden vikoina ja saattaa hyvin julmasti puhua uhrille ja uhrista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierastan kuitenkin nimitystä ”paha” ihmisistä puhuttaessa, yleensä se pahuus on jotenkin lääketieteellisin termein nimettävissä, ja tälläisen henkilön psyykkeen rakenne tunnetaan.jaa, no en kysynyt pahuuden määrittelyä, isälläkin on ne ns. pahat pers.häiriöt (asosiaalinen, narsisti & rajatila) eli tiedän mitä paha on, mutta oilsiko esim. hän tullut pers.häiriöiseksi ilman sairaanloista ylipainoa ja koulukiusaamista. Noitahan se itse syytti miksi on semmonen kuin on. "äiti syötti minut läskiksi ja mua kiusattiin koulussa"..
ap
Nuokin ovat melko voimakkaasti perinnöllisiä. Narsistit ja varsinkin psykopaatit laittavat omat julmuutensa ja vikansa aina muiden syiksi. He saattavat käyttäytyä ihan kammottavalla tavalla ja jos uhri hätkähtää/pelästyy/reagoi tunneperäisesti, niin syyllistävät uhria siitä, että se reagoi niinkuin reagoi siinä tilanteessa.
Uskovaisissa näitä on paljon. Narsistisia psykopaatteja jotka ovat ymmärtäneet että raamatulla voi perustella aivan mitä tahansa mitä itse haluaa ja tehdä aivan pimeitä lausuntoja jopa ministeritasolla ilman että joutuu vastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisissa näitä on paljon. Narsistisia psykopaatteja jotka ovat ymmärtäneet että raamatulla voi perustella aivan mitä tahansa mitä itse haluaa ja tehdä aivan pimeitä lausuntoja jopa ministeritasolla ilman että joutuu vastuuseen.
Ei pidä paikkaansa. Sen sijaan seurakunnissa vastuupaikoilla heitä on hieman enemmän. Osa narsisteista on vain sellaisia "pummeja" tai pikkuhuijareita, jotka loisivat toisten rahoilla. Heille tyypillistä on kaipuu vallan pariin ja se voi tarkoittaa ihan pieniä sosiaalisiakin piirejä, joissa pääsee manipuloimaan ja kiusaamaan.