Salaojan tekeminen keraamiseen ruukkuun viherkasville
Ostin Plantagenista pussin soraa, mutta tarvitaanko pohjalle jotain muutakin? Käynkö luonnosta poimimassa ja jos niin mitä? Ruukku on siis umpinainen!
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se salaoja siellä oikeasti auttaa.. Jos pohjalla on vettä, siellä on vettä. Ihan sama onko se vesi sorassa vai mullassa. Ja juuristo kasvaa sinne soraosuuteen kuitenkin niin siellähän sekin lilluu vedessä jos siellä vettä on.
Osta pohjareiällinen ruukku, siihen paperin pala tai ruukunpala reiän päälle ja multaa vaan.Reiättömässä ruukussa juuristo on koko ajan hapettomassa tilassa. Pahimmillaan myös koko ajan märkänä.
Missäs kasvissa juuret mahtavat ruukusoraan kasvaa? Kyllä ne oman kokemukseni mukaan ihan siellä mullassa pysyvät.
Ap, minä en ole laittanut ruukkusoran alle mitään. Keksin kuitenkin ehkä hieman erikoisen tavan helpottaa veden haihtumista sorasta sieltä ruukun pohjalta, nimittäin pilli. Minulla on tällaisia ruostumattomasta teräksestä tehtyjä kestopillejä ja sellaisen olen ruukusoraan tökännyt ennen mullan ja kasvin lisäämistä. Kunhan varoo, ettei soraa tai multaa vain mene pillin päädyistä sisään, niin istutuksen ollessa valmis on ruukkusorasta suora yhteys pillin kautta, joten oletan veden pääsevän haihtumaan soran seasta myös hieman helpommin. Minulla tämä on toiminut moitteetta. Sisäruukut ovat mielestäni rumia eikä niitä ole missään omistamassani kasvissa. Vielä en ole yhtäkään kasvia menettänyt. Suosittelen myös mullankosteusmittaria, sekin on ollut aivan korvaamaton apu. Tsemppiä! 🙂
Juuri tänään vaihdoin multia huonekasveissa, joissa aikoinaan olin laittanut mullan suoraan soran päälle. Hyvin olivat sorat jääneet juurien sisään eli niistä ei ollut yhtään mitään hyötyä. Nyt olen viisaampi ja laitan aina soran ja mullan väliin jotain vettä läpäisevää, joko sukkahousuja, vanhan puuvillakankaan palan tai kerroksen sanomalehteä.
On siitä silti hyötyä kasville, jos juuret on kasvaneet ilmavasti soran ympärille. Mutta sitä ongelmaa se ei poista, ettei niitä juuria pitäisi lilluttaa vedessä. Siihen auttaa hyvä ruukku.
Zinc
Sanomalehti soran ja mullan välissä kyllä menee huonoksi aika nopeasti? Eikö siitä sitä paitsi erity mustetta itse multaankin? 🤔 Ehkä sukkahousupalanen tai hyvin läpäisevä kangas parempi vaihtoehto.
Edelleen sanon. Turhaa kikkailua pystyy välttämään käyttämällä reiällisiä saviruukkuja.
Ei muuta kun takaisin kauppaan, katsot, että ruukussa on pohjassa pienet "jalat", että se on ilmassa vähän alustasta. Ei tarvita mitään ylimääräistä kikkailua kun yksinkertainenkin asia on toimiva.
Zinc
Reijällinen ruukku on se mikä menee reijättömän ruukun sisään. Reijällinen on usein muovinen.
Toisaalta voi ostaa myös reijällisenkin ruukun ilman mitään välivaiheita.
Yleensä parhaimmat puutarhurit ja viherkasvisisustajat käyttävät kaksia ruukkuja.
Perusteluksi riittää se että käyttäähän ihmisetkin alusasuja ja päällisasuja.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen sanon. Turhaa kikkailua pystyy välttämään käyttämällä reiällisiä saviruukkuja.
Riippuu täysin miten taitava kastelija on.
Ei tule ongelmia jos osaa kastella oikein.
Harva osaa.
Mun ostamassa koristeruukussa oli sisällä sellainen läpinäkyvä muovihärpäke. Siihen voisi leikata reiän ja laittaa mullat. Muovihärpäkkeen ja koristeruukun väliin sitten sitä soraa. Onnistuisikohan niin, ettei kasvi kuole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin miten taitava kastelija on.
Ei tule ongelmia jos osaa kastella oikein.
Harva osaa.
Täytyykin kastella yrtit. Jo eilen katselin, että kaipaavat vettä, kun ovat cookoksessa, niin kasteluväli on hyvin hyvin pikainen, se kun ei vettä pidätä ..
Meenpä kasteleen ..
Zinc
Ohhoh.. hyvä kun tuli puheeksi. Thaibasilikassa oli taas 5 kukkaa, tai kukan alkua, taas se kukkii. Yksi nurkimmainen joka on jäänyt piiloon olikin tehnyt jo kukan, jotain 15 cm pitkä on tuo. Komia, mutta joutu leikkaa poikken, kun kitkeröittää makua, jos antaa kukkia ja joillain yrteillä kasvukin lakkaa ..
Zinc
Onpa vaikiaa melkein kuin lemmikki olis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se salaoja siellä oikeasti auttaa.. Jos pohjalla on vettä, siellä on vettä. Ihan sama onko se vesi sorassa vai mullassa. Ja juuristo kasvaa sinne soraosuuteen kuitenkin niin siellähän sekin lilluu vedessä jos siellä vettä on.
Osta pohjareiällinen ruukku, siihen paperin pala tai ruukunpala reiän päälle ja multaa vaan.Reiättömässä ruukussa juuristo on koko ajan hapettomassa tilassa. Pahimmillaan myös koko ajan märkänä.
Missäs kasvissa juuret mahtavat ruukusoraan kasvaa? Kyllä ne oman kokemukseni mukaan ihan siellä mullassa pysyvät.
Ap, minä en ole laittanut ruukkusoran alle mitään. Keksin kuitenkin ehkä hieman erikoisen tavan helpottaa veden haihtumista sorasta sieltä ruukun pohjalta, nimittäin pilli. Minulla on tällaisia ruostumattomasta teräksestä tehtyjä kestopillejä ja sellaisen olen ruukusoraan tökännyt ennen mullan ja kasvin lisäämistä. Kunhan varoo, ettei soraa tai multaa vain mene pillin päädyistä sisään, niin istutuksen ollessa valmis on ruukkusorasta suora yhteys pillin kautta, joten oletan veden pääsevän haihtumaan soran seasta myös hieman helpommin. Minulla tämä on toiminut moitteetta. Sisäruukut ovat mielestäni rumia eikä niitä ole missään omistamassani kasvissa. Vielä en ole yhtäkään kasvia menettänyt. Suosittelen myös mullankosteusmittaria, sekin on ollut aivan korvaamaton apu. Tsemppiä! 🙂
Juuri tänään vaihdoin multia huonekasveissa, joissa aikoinaan olin laittanut mullan suoraan soran päälle. Hyvin olivat sorat jääneet juurien sisään eli niistä ei ollut yhtään mitään hyötyä. Nyt olen viisaampi ja laitan aina soran ja mullan väliin jotain vettä läpäisevää, joko sukkahousuja, vanhan puuvillakankaan palan tai kerroksen sanomalehteä.
Nerokas ajatus nuo sukkahousut ja sanomalehdet. Eli soraa, sanomalehtiä tai joku vaateriekale ja sitten mullat päälle?
Mä leikkasin suodatinpussista sopivan palan. Kaksinkertainen pala. Palmuvehka.
Vierailija kirjoitti:
Sanomalehti soran ja mullan välissä kyllä menee huonoksi aika nopeasti? Eikö siitä sitä paitsi erity mustetta itse multaankin? 🤔 Ehkä sukkahousupalanen tai hyvin läpäisevä kangas parempi vaihtoehto.
Käyttäkää pahvista kananmunakennoa, siis sitä kannessa olevaa sileää osaa. Sitä pystyy muotoilemaankin, kun liottaa hetken kuumassa vedessä.
Ne reiättömät ovat koristesuojaruukkuja varsinaista ruukkua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli ihan pakko palata tähän keskusteluun ihan vain kertoakseni, että olinkin väärässä ja toden totta ainakin peikonlehden juuret olivat sittenkin kasvaneet oikein mallikkaasti myös tuon salaojitukseen käytettävän ruukkusoran ympärille. Ilmeisesti hyvin kasvikohtaista, käykö näin vai eikö käy, mutta enpä olisi uskonut! Kiitos tämän palstan, laitoin ruukkusoran nyt vanhoista sukkahousuista leikkaamani "pussin" sisään ja mullan sitten päälle. Edelleen myös tuon teräspillin ruukkuun laitoin, mutta tämä sukkahousukikka oli kyllä oikeasti todella hyvä idea.
Kiitos tästä vinkistä! Joskus tältä palstalta oppii jotain hyödyllistäkin ystävällisiltä avuliailta ihmisiltä. 🙂
- 9
Soran ja mullan väliin suodatinkangas tai reiälluseen purkkiin kahvin suodatinpussi pohjalle ,ei mullat valu pois purkista.
Onnistuisiko reiän teko ruukun pohjaan?
Itse tein joskus ilmaputket isoon ruukkuun, kun huoletti tuo veden jääminen pohjalle seisomaan. Molemmin puolin ruukkua letkunpätkät salaojasta pintaan asti. Sen verran ylös, ettei putkeen mene multaa kun kastelee ja peitin parilla kivellä ettei näytä rumalta. Ajatuksena siis, ettei pohja olisi ihan hautova umpio. Tosin ruukku oli ulkona tuulessa ja auringossa, joten sieltä varmaan ylimääräiset vedet haihtui tai meni käyttöön aika hyvin muutenkn. Joten en tiedä oliko viritelmästäni mitään hyötyä.