Onko sinulta mitattu ferritiiniarvo?
Mikä oli tulos? Tuntuu, että kaikilla, joilta se on mitattu, arvo on tosi matala.. Kerro myös ikäsi ja mahdollisten lasten iät noin suurinpiirtein.
Kommentit (64)
Ferritiini oli 5 ja Hb 73 kun viimein tajusin mennä verikokeisiin. Mitään en kunnolla jaksanut, kävellessä läähätin ja korvissa vinkui. Ei ruvennut arvot kohoamaan tableteilla, joten rautaa tiputettiin kahdesti. Hb tuli kyllä tiputuksen jälkeen normaaliksi, mutta ferritiini oli edelleen alle 20. On pitänyt käydä teettämässä mittaukset uudestaan, mutta koronan takia on moni asia lykätty aikaan tulevaan. Ikää on 50 vuotta ja menkat loppuneet, joten ei löydy syy kuukautisista. Vaan ei ole selitystä löytynyt muustakaan.
33v, ei lapsia, ferritiini 11, siitä 5kk rautatankkauksen jälkeen 37, siitä 5kk päästä koko ajan rautaa syöden 31. Eli 100mg rautaa per päivä jatkuu.
Ferritiini oli alle 7. Söin 400mg rautaa/vrk ja nousi puolessa vuodessa 26. Sen jälkeen ei ole noussut yhtään kahteen vuoteen vaikka otan saman määrän. Välillä taukoja
Olin 50 v. Ferritiini oli 6,2. Hb normaali. Lääkäri käski syödä rautaa 100 mg/pv. Kahden kuukauden päästä ferritiini oli 20,5.
Parhaimmillaan se on ollut 38.3. Todella vaikeaa saada sitä rautatableteillä nousemaan.
Olen 35v. Oli jatkuvia rytmihäiriöitä. Ferritiini oli 35. Nyt syönyt rautaa epäsäännöllisesti reilut puoli vuotta, ferritiini 75. Rytmihäiriöt loppuneet.
Mistä tuo johtuu, että näin monella on noin alhainen luku? Itselläni on viitearvojen ylärajoilla, joka tosin yllätti itsenikin.
Ferritiini on 29, joka on hematologin mukaan ok verisyöpäni jälkeen.
Olen 55-vuotias ja väsynyt.
Olen 40 v. Ja viimeksi ferritiini oli 5, jotakin. Kohta 3 kuukautta syönyt rautaa. 100 mg/päivä. Yritän ottaa sellaisessa välissä, etten juo kahvia, teetä, maitoa. Nuo ja suklaa heikentävät raudan imeytymistä. C-vitamiini lisää.
Syön varmaan toiset 3 kuukautta vielä. Edellisellä kerralla muutama vuosi sitten oli 7 ja söin 3 kuukautta kai ja se nousi johonkin 40.
Ei lapsia. Kuukautisten runsaudesta en tiedä.
Syön ehkä epäterveellisesti, liikaa namia ja liian vähän rautapitoisia ruokia.
40+, alin mitattu arvo 23. Lääkäri ei ollut moksiskaan.
Mittautin yksityisessä labrassa ferritiinin noin 1,5 v sitten, oli silloin 17. Aloin syömään rautaa ja mittautin arvon uudestaan noin 9 kk kuluttua, silloin se oli 50. Sitten tulin raskaaksi ja toisen kolmanneksen lopulla vielä ferritiini mitattiin kun hemoglobiini oli tippunut aika paljon, se oli 41. Rautaa olen syönyt tuosta ekasta mittauksesta lähtien, poislukien raskauden ensimmäinen kolmannes kun silloin maha ei sitä sietänyt. Olen vähän yli 30 v ja raskaus on ensimmäiseni. Kuukautiseni ovat kohtalaisen runsaat enkä syö kovinkaan paljoa lihaa, lieneekö siinä syy tuohon alkuperäiseen matalaan ferritiiniin. Onneksi se on noussut rautatableteilla ihan hyvin niin ei tarvitse tapella terveydenhuollossa rautainfuusiosta (kuulemma siihen on julkisella varsin nihkeää päästä).
Tosi matalia arvoja tässä ketjussa. "Viitearvoissa" ei ole ferritiinin osalta ok, vaan pitäisi olla ainakin 50 ja monen tulehduksellisen sairauden kanssa yli 100.
Arvo oli 12. Ikää 36 ja pienet lapset mulla. Rautaa aloin syömään vasta viikko sitten....Toiv. auttaa.
Arvelinkin, että tältä palstalta löytyy matalia arvoja. Ferritiinistä ei puhuttu mitään 2000-luvun alussa, kun sain kaksi lasta. Posketon väsymys oli seuranani vuosia. Mulla oli runsaat kuukautiset ja sain kaksi lasta alle 2v. ikäerolla. Kuopuksen syntymän paikkeilla hb oli alle 90. Vasta nyt 40+ -vuotiaana tuo arvo mitattiin ekaa kertaa muiden tutkimusten yhteydessä. Kuukautisia ei juurikaan ole Mirenan ansiosta, joka on jo 15 vuotta ollut käytössä (kolmas menossa). Luulisi, että rauta-arvot olisivat ehtineet näiden vuosien aikana nousta. Hb oli nyt 136 eli hyvä. En ymmärrä tuota ferritiiniarvoa 10! Menin lääkäriin pitkittyneiden hengitystieoireiden takia.
Ap
2 vuotta sitten mitattiin, oli 7. Myös punasolujen koko oli viitearvon alapuolella. Pitäis käydä uudestaan mittaamassa. Olen 40, lapset 9 ja 6.
Ikää 28, arvot 21.3 ja kyllä väsyttää. Ei ole lapsia.
Mietin myös sitä, että viitearvohan alkaa 13:sta – kuitenkin tässäkin ketjussa moni sanoo, että sen pitäisi olla paljon suurempi.
nro 39
Viime syksynä mitattiin ja taisi olla jotain 20 kieppeillä arvo. Sen jälkeen olen ottanut rautaa joka päivä pienen annoksen, mutta en ole uudelleen käynyt mittauttamassa. Lapsia ei ole, ikää 24v ja kuukautisetkin on aika niukat.