Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulta mitattu ferritiiniarvo?

Vierailija
24.05.2020 |

Mikä oli tulos? Tuntuu, että kaikilla, joilta se on mitattu, arvo on tosi matala.. Kerro myös ikäsi ja mahdollisten lasten iät noin suurinpiirtein.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin myös sitä, että viitearvohan alkaa 13:sta – kuitenkin tässäkin ketjussa moni sanoo, että sen pitäisi olla paljon suurempi.

nro 39

Ferriitistä on kaksi eri viitearvoa.

Alarajat ovat silti liian matalat ja useat lääkärit eivät tulkitse alarajoja oikein.

https://huslab.fi/ohjekirja/4826.html

Vierailija
42/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä 34 ja ferritiini oli 14. 

Hemoglobiini oli ihan normaali, joskin laskenut siitä mitä parhaillaan ollut. Jotkut muut punasoluihin liittyvät arvot oli täysin alarajoilla. Oireina aivan järkyttävä väsymys, todella huono unenlaatu, levottomat jalat ja kokovartalolevottomuus kun yritti nukkua, saatoin esimerkiksi herätä siihen että pakko heilutella jalkoja ja käsiä tai nousta hetkeksi ylös. Raajat puutui yms ja heräilin jatkuvasti. Veriarvoa ei ole ehditty kontrolloida, mutta ainakin unen laatu on nyt vähän parempi. Huomaan myös että hapenottokyky ehkä vähän parempi eikä lihakset mene niin nopeasti hapoille, minulla on astma niin vaikea vertailla kun kaikki allergiaoireet yms myös vaikuttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 42v lapseton ja ferritiini oli 45, olin todella väsynyt pidemmän aikaa ja todettiin sitten kilpirauhasen vajaatoiminta. Pidin ferritiiniarvoani matalana kun vertasin viitearvoon, mutta lääkärin mielestä oli ihan normaali ja ei suositellut edes rautalisää. Kuulostaa siltä, että monella täällä on todella paljon matalampikin!

Vierailija
44/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauta imeytyy parhaiten ruuasta mm; sisäelimistä ja valurautapannuista.

Ihmiset ei enää syö esim; maksakastiketta, tee itse maksalaatikkoa ja verilettuja.

Olen ottanut nämä tutut vippaskonstit käyttööni.

45/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 433, ikää 58. Siinäpä ihmetyksen aihetta.

Vierailija
46/64 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
47/64 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta vihaan lapsia.

Vierailija
48/64 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia, 38 ikää, arvo 17.

Vierailija
49/64 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

44v ja ferritiini 6, kaikki muutkin rauta-arvot alle viitteiden. Samalla löytyi kilpirauhasen vajaatoiminta (nämäkin arvot reilusti ohi viitearvojen).

Vierailija
50/64 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi matalia arvoja tässä ketjussa. "Viitearvoissa" ei ole ferritiinin osalta ok, vaan pitäisi olla ainakin 50 ja monen tulehduksellisen sairauden kanssa yli 100.

Tuo on ihan höpö-juttuja. Jos ferritiini on alhainen, pitää tutkia muitakin arvoja ja jos ne on ok, ei alhainen ferritiini haittaa vaan on vaan toisille luontainen. Tuo ylenmääräinen lisäraudan popsiminen jatkuvasti, ei ole hyväksi. Kannattaa myös kiinnittää ruokavaliossa huomiota siihen, että saa sieltä rautaa riittävästi.

Vierailija
51/64 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 42v lapseton ja ferritiini oli 45, olin todella väsynyt pidemmän aikaa ja todettiin sitten kilpirauhasen vajaatoiminta. Pidin ferritiiniarvoani matalana kun vertasin viitearvoon, mutta lääkärin mielestä oli ihan normaali ja ei suositellut edes rautalisää. Kuulostaa siltä, että monella täällä on todella paljon matalampikin!

Kilpirauhasoireet ovat hyvin samat kuin alhaisen hemoglobiinin / ferritiinin

Vierailija
52/64 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

50v mitattiin vuosi sitten, oli lääkärin mukaan hyvä, 33. Syönyt rautaa siitä asti, joulun alla kävin mittauttamassa, oli 68. Nyt voisi siirtyä ylläpitotilaan.

Vierailija
53/64 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini19 kirjoitti:

Ihmiset ei enää syö esim; maksakastiketta, tee itse maksalaatikkoa ja verilettuja.

Valurautapannu?

Vierailija
54/64 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ferritiini 85 mutta hb 76, eli anemia. Syy munuaissairaus. Ja muuten noilla arvoilla on ihan helkkarin heikko olo.

Vierailija
55/64 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sekä kaikilla lapsillani on mitattu. Äitini oli aneeminen kun odotti minua, ja vielä ainakin 10 vuotta sen jälkeenkin, sai kaikkiaan neljä lasta 4-6 vuoden välein, pahimmat ruuhkavuodet nuorimmaisen aikana ja hän oli tosi väsynyt joten epäilen että eipä ollut raudat kohdallaan silloinkaan, imetti vielä nuorimmaista tosi pitkään verrattuna esim. minuun.

Minulla on aina ollut jotenkin huono kunto mutta hemoglobiini ihan hyvä, olen ollut kalpea ja ihmiset kyselivät minulta kun olin lapsi että onko sulla huono veri...

Esikoisen syntymän jälkeen olin todella huonossa hapessa, en pystynyt istumaankaan kun huimasi niin kovaa. 14 vuotta myöhemmin sain kaksoset ja sen jälkeen olen ollut toistakymmentä vuotta uupunut. Mittautin sitten ferritiinin jne. ja se oli kolmenkymmenen paikkeilla, mittautin kaksosiltakin, heillä oli alle 30, ja nyt kävi esikoistytärkin kokeissa ja hänellä oli vain 18.

Eli minä en saanut täyttä rautavarastoa aikoinaan äidiltä, ja minä en kyennyt myöskään antamaan omille lapsilleni rautaa tarpeeksi.

Ruuasta ei millään pysty saamaan tarpeeksi rautaa kun on kuukautiset joka neljäs viikko, pari raskautta, synnytys, kiireelline sektio, ibs ja vielä endometrioosi. Tulehdusarvot olleet koholla varmaan 20 vuotta ja d arvo oli vain 19 kun vakavan puutteen raja on 50. Ei ihme että väsyttää.

Vierailija
56/64 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla - päälle 40v naisella - ferritiini oli alle viitearvojen. Lääkäri käski tuolloin jatkamaan raudan syömistä, vaikka Hb arvot olikin jo saatu nostettua hyvälle tasolle aikaisempien kuurien myötä. Reilun puolen vuoden jälkeen tuosta kävin tarkistamassa tehoaako kuuri halutulla tavalla ja tuolloin ferritiini olikin jo päälle sadan. Kuuri onnistui siis suorastaan yli odotusten ja sen jälkeen olenkin jo ehtinyt elämään hyvän tovin onnellisena ilman lisäraudan syömistä.

Vierailija
57/64 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 200 ollu, 40v mies. Tosin samalla annettiin rautalitkua noissa hassuissa ampulleissa joita sai dialyysin yhteydessä ja jolloin pääsi kokemaan jotain niinkin kummallista kuin tuntea maun hajuna.

Vierailija
58/64 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mitattu, en muista arvoa, oli normaali ja jopa hyvä. Olin raskaana, 37v ja hemoglobiini alkuraskaudesta matala. Sanoin silloin että varmaan ferritiini kuitenkin hyvä. Niin oli.

Silloin mulla oli kolmas lapsi mahassa.

Vierailija
59/64 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini19 kirjoitti:

Valurautapannu?

Kyllä. Valurautapannusta ja -padasta irtoaa niissä valmistettavaan ruokaan aina vähän rautaa. Se on hyvä asia.

Vierailija
60/64 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitattu. Hb keikkuu minulla aina jossain 160-170 tuntumassa, en tiedä onko edes mahdollista että ferritiini olisi siten matala.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan