Oletko käynyt mittauttamassa varastorautasi eli ferritiinin?
Jos olet käynyt, kerro myös mikä oli tulos.
Terveillä ihmisillä ferritiiniarvo 100 tai yli on varmuudella hyvä.
Raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä kun ferritiini on alle 60 (ei kaikilla) Ferritiini on alle 40 alkaa suurimmalla osalla olla selviä raudanpuutteen oireita. Lähes kaikilla on selvät raudanpuutteen oireet kun ferritiini on alle 30.
Rautavarasto on tyhjä, kun ferritiini on alle 30.
Kommentit (404)
Onko tämä nyt sama mitä mitataan raskausaikana eli hemoglobiini vai joku eri? Hemoglobiini oli viimeksi 140 rv 16 silloin.
Onko sama kuin hemoglobiiniarvo? Kertoisko joku
Ei ole sama kuin hemoglobiini. Ferritiini on varasto, josta rautaa irtoaa vereen eli hemoglobiiniksi. Siksi varsinainen varasto voi olla jo tyhjillään, vaikka veressä sitä vielä olisikin.
Voiko varasto olla tyhjillään jos tietää, että hemoglobiini on ollut yli sata vuosikaudet? Eli kannattaako turhaan lähteä tutkituttamaan?
Minulla oli raskauden aikana alhaisimmillaan hemoglobiini 108. Kannattaisikohan minun käydä mittauttamassa nuo rauta-arvot? Olen hieman uupunut ollut, sekä ruokahalu on melko vähäinen. Välillä huimaa ja palelee.
Vierailija kirjoitti:
Voiko varasto olla tyhjillään jos tietää, että hemoglobiini on ollut yli sata vuosikaudet? Eli kannattaako turhaan lähteä tutkituttamaan?
Mene sisätautilääkärille, sinulla on aivan liian matala hemoglobiini ja samalla mittauta rauta-arvo. Eikö sulla ole mitään oireita.
Olen käynyt, 2 viikon takainen Ferrit-arvo oli 18, hb on 90.
Syytä ei ole löytynyt vielä tutkimuksissa, keliakia ja suoliston haavaumat on poissuljettu jo, ja nyt odottelen kutsua polin puolelle jatkotutkimuksiin. Mikään ei myöskään viittaa anemiassani syöpään ja kilpirauhasarvoni ovat ok.
Ferritiini 25. Hb 120
Oireita mm. Kova väsymys
Palelu
Ruokahaluttomuus
Hiustenlähtö
Vaaleat ikenet.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli raskauden aikana alhaisimmillaan hemoglobiini 108. Kannattaisikohan minun käydä mittauttamassa nuo rauta-arvot? Olen hieman uupunut ollut, sekä ruokahalu on melko vähäinen. Välillä huimaa ja palelee.
Kannattaa tarkistaa hemoglobiini ja rauta-arvo.
Olin tosi väsynyt (nukuin jopa töissä). Tutkittiin ferritiini, joka oli 10. Hemoglobiini oli kuitenkin yli 120.
En ole kokenut tarpeelliseksi. Hemoglobiiniin rautaa ainakin riittää, koska monesti en pääse edes verta luovuttamaan koska on liian korkea hemoglobiiniarvo. Ei ole siis rautavarastojen vähyys käynyt mielessäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini 25. Hb 120
Oireita mm. Kova väsymys
Palelu
Ruokahaluttomuus
Hiustenlähtö
Vaaleat ikenet.
Suosittelen kilpirauhasen tutkimista
Ferritiini 13 ja hemoglobiini 135. Nyt syön rautaa ja tarkoitus saada ferritiini nousemaan lähemmäs sataa. Mulla on keliakia. Pahin oire on erittäin nopea hengästyminen. Hengästyn ihan älyttömästi pienessäkin ylämäessä enkä ole missään rapakunnossa.
Vierailija kirjoitti:
En ole kokenut tarpeelliseksi. Hemoglobiiniin rautaa ainakin riittää, koska monesti en pääse edes verta luovuttamaan koska on liian korkea hemoglobiiniarvo. Ei ole siis rautavarastojen vähyys käynyt mielessäkään.
Hemoglobiini voi olla korkea vaikka ferritiini olisi liian matala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene sisätautilääkärille, sinulla on aivan liian matala hemoglobiini ja samalla mittauta rauta-arvo. Eikö sulla ole mitään oireita.
Enkä mene, hemoglobiini on pääasiassa mulla 140-150 luokkaa, raskauksien jälkeen 120+, ikääkin vasta 25. Ei ole mitään uupumisoireita, kiinnosti vaan mitä väliä näillä arvoilla on, ehkä joskus myöhemmin elämässä hyvä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä mene, hemoglobiini on pääasiassa mulla 140-150 luokkaa, raskauksien jälkeen 120+, ikääkin vasta 25. Ei ole mitään uupumisoireita, kiinnosti vaan mitä väliä näillä arvoilla on, ehkä joskus myöhemmin elämässä hyvä tietää.
http://www.medipudas.fi/mita-hemoglobiini-ja-ferritiini-kertovat-raudan…
Lue vaikka toi ens alkuun.
En ole, en edes tiennyt mokoman olemassaolosta. Jos voi hyvin ei kai ole mitään syytä käydä testauttamassa ylipäätään mitään? (No papakoe tietysti poikkeus.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.medipudas.fi/mita-hemoglobiini-ja-ferritiini-kertovat-raudan…
Lue vaikka toi ens alkuun.
En lue vaan menen pois, olet hysteerinen.
En. Pelkään neuloja.