Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulta mitattu ferritiiniarvo?

Vierailija
24.05.2020 |

Mikä oli tulos? Tuntuu, että kaikilla, joilta se on mitattu, arvo on tosi matala.. Kerro myös ikäsi ja mahdollisten lasten iät noin suurinpiirtein.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hemmäs 40 Ferritiini oli 30, lääkäri määräsi lisä rautaa

Vierailija
2/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hemmäs 40 Ferritiini oli 30, lääkäri määräsi lisä rautaa

Siis olen lähemmäs 40

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli viitearvoissa, vaikka olenkin koko ajan väsynyt ja aiemmin menettänyt paljon verta kerralla.

Vierailija
4/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, mulla oli 10. En ole tuntenut erityistä väsymystä. Kaikilla tutuilla n. 40v naisilla on ollut alle 20, kun ovat mittauttaneet. Itse olen 42v.

Pitää varmaan alkaa napsia rautaa..

Ap

Vierailija
5/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

130 oli vuosi sitten.

Vierailija
6/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvo oli 11, lääkörin mukaan hyvä ja normaaöi, mitään ei asialle tehdä hänen mukaansa.

Vierailija
7/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 7 noin vuosi sitten. Olen 40+. Pyysin ferritiinitestiä oireiden perusteella, olin siis ihan tajuttoman väsynyt ilman hyvää syytä. Nyt on noussut noin 30:een joten edelleen täytyy jatkaa raudan syöntiä. Työterveyslääkäri sanoi että asetamme tavoitteeksi noin 100.

Vierailija
8/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkalleen muista mitä oli mutta niin matala että lääkäri kehotti ottamaan rautakuurin. Puutos lienee hyvinkin yleinen hedelmällisessä iässä olevien naisten keskuudessa.

Vierailija
9/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

8. Kiireesti rautaa ja 3kk uusi mittaus. Olen 42 ja aina ihan uupunut.

100 olisi mun ikäselle hyvä arvo, ylikin voisi olla.

Vierailija
10/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikinä mitattu. Miksi pitäisi mitauttaa mitään jos ei ole mitään oireita.

Vierailija
11/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 26 ja on mitattu. Oli yli viitearvojen ja huono juttu. En muista enää tarkalleen mikä oli tulos.

Vierailija
12/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvo oli 5. Olen hiukan päälle 30, lapset alakouluikäisiä. Väsyttää koko ajan. Toivottavasti lisäraudasta olisi hyötyä.

Vierailija
13/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitattiin, juuri ennen tätä buumia asian ympärillä. Valittelin lääkärille tolkutonta väsymystä (15h unet jne.), tämä käski verikokeisiin. Arvo oli 13. Minulla on kaksi alakouluikäistä lasta, olen itse kolmekymppinen. 

Vierailija
14/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli 3 ekassa mittauksessa, rautalisän aloitus tuli. Lapsi 4v ja itse 32v.

Vierailija
15/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

36v, arvo oli alhainen, en edes muista mitä se oli, varmaan 20 luokkaa tai alle.

Lääkäristä se oli ihan ok, vaikka olin todella todella väsynyt, mustelmiakin tuli helposti ja yhdessä vaiheessa verenpurkauma pisteitä ympäri kehoa.

Aloitin omatoimisesti rautakuurin, arvo ei noussut mihinkään ennen kuin nostin rautavalmisteen 100mg.

Tämän jälkeen ferritiini oli noussut 44. Nyt ei ole taas mitattu ja olen syönyt vain monivitamiinia.

Vierailija
16/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä vuotta sitten arvo oli 6 ilman mitään oireita, mutta trombosyyttiarvot olivat koholla ja niihin kiinnitettiin huomiota. Hemoglobiini oli ihan ok.

Olin silloin noin nelikymppinen ja valittanut jo vuosia lääkäreille todella runsaista kuukautisista. Myös kolme synnytystä olivat varmasti verottaneet osaltaan. Söin alkuun kaksi rautatabua päivässä ja rautaa popsin lääkärin valvonnassa toista vuotta ennen kuin arvo oli vasta suurinpiirtein kunnossa. Nyt se myös pysyy kunnossa, sillä minulle tehtiin lämpöpallohoito, joka vei kuukautisvuodosta pois hyvinkin 90%.

Vierailija
17/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli 8, mittaus oli lääkärin idea. Mitään oireita matalasta arvosta ei itselläni ole tuntunut ainakaan. Ja ikää 26. Rautaa määräsi syömään, mutta se vähän on jäänyt vatsaoireiden takia. Ja harrastan kestävyysurheilua, jossa tulokset ovat pysyneet hyvinä ja koen palautuvani normaalisti.

Vierailija
18/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40v. kaksi lasta, alakoululainen ja tarhaikäinen. Viime syksynä kävin mittauttamassa oli 20 ja aloin syömään rautaa. Syön välillä kuurina. Hb taas ollut aina hyvä, paitsi toisessa raskaudessa laski niin, että tarvitsi lisärautaa.

Vierailija
19/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

29v/ 21 oli arvo.

Mulle ei suositeltu raudan napsiminen koska rauta arvot oli kuitenkin ok.

Miten itossa tätä pitää tulkita? Väsymys on mulla iso.

Vierailija
20/64 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

37v / 15

Tajuton väsymys. Aina ollut runsaat menkat. Lapset alakoulussa. Suositeltiin rautaa, mutta arvo nousikin itsestään ja liiankin korkeaksi. En tiedä miten on mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan