Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verensokeri laskee liikaa = humalaa muistuttava tila?

Vierailija
24.05.2020 |

Onko kokemuksia hypoglykemiasta ilman diabetesta? Miehelläni on ollut nyt muutamia kertoja pelottava tilanne, eli syömisvälin venähtäessä ja rankan ponnistelun jälkeen hän vaipuu ikään kuin humalaa muistuttavaan tilaan. Puhe puuroutuu, liikkeet hidastuvat, myös ymmärrys laskee. Itse hän ei tätä oikein tunnu tajuavan, tuijottaa vain sameana ja syö vasta käskytettynä. Olemus on siis ihan selkeän humalainen. Alkoon tämä ei liity, sillä mies ei juo ollenkaan. Syöminen taittaa tilan, mutta normaalin oloinen mies on vasta seuraavana päivänä. Pitäisikö huolestua?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostaakohan toi adrenaliini verenpainetta...?

Vierailija
22/28 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Mies syö melko vhh, eilen esim. vain makkaramunakkaan ehkä klo 12. Sekavuus iski noin kuuden maissa ja tuli ihan yhtäkkiä, kun hetki oltiin puuhattu eri puolilla pihaa. Ei ymmärrä yhtään itse tilaansa, suuttuu melkein, kun patistan syömään, tosin on jo liian flegmaattinen edes suuttumaan.

Hänelle tulee kyllä useinkin semmoisia tavallisia oireita matalasta verensokerista, esim. käsien vapinaa, kylmää hikeä ja heikotusta. Tuolloin hän hoksaa kyllä syödä jotain ja tila korjaantuu. Mutta muutamia kertoja nuo oireet ovat jääneet tulematta, tai sitten hän ehkä jotenkin ohittaa ne. Siinä kohtaa, esim. eilen, ei ruoka enää riitä tilaa kokonaan taittamaan.

Hän on muuten täysin terve, 43-v, harrastaa liikuntaa eikä juo tippaakaan tai polta. Joskus on kyllä mennyt alkoa liikaakin, joten tuo humalainen tila meinaa olla minulle liikaa. Tiedän kuitenkin 100% varmuudella, että tippaakaan ei esim. eilen juonut salaa (kyllä kysyin ja kuulustelin hädissäni sitäkin) joten siitä ei ole kyse. "Hyvä" kai siis tietää, että humalainen olemus ei ole ihan ennenkuulumaton hypoglykemian kohdalla...

Lääkäriin lupasikin jo mennä, ehkä säikähti tätä nyt kunnolla itsekin.

Ap

Vhh ja makkaramunakas. Ihmeellinen vhh sanoisin.

Kuulostaa pahalta, että aiemmin ollut alko-ongelmaa ja nyt ei juo tippaakaan. On-off asenne vissiin sitten ruokailussakin, jos eilen koko päivän aikana söi vain makkaramunakkaan.

Nuo vhh dietit on sellaisia, että niitä ei pidä aloittaa keski-ikäisen miehen ilman lääkärintarkastusta.

Kuulostaa silti, että miehelläsi on verensokeri ja sydänongelmaa.

Normaali ruokavalio kehiin ja tuo ns. Vhh-pelleily pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on sama, että jos en syö säännöllisesti 2-3 h välein niin verensokeri laskee ja tulee todella heikko ja tärisevä olo. Joskus saattanut pyörtyäkin, jos lähtenyt jonnekin syömättä aamupalaa.

Näitä äkillisiä verensokerin laskuja on ollut minulla koko aikuisiän, mutta koska säännöllinen syöminen ja oikeanlainen ruokavalio (mitä vähemmän lisättyä sokeria sen parempi) auttaa niin en ole ikinä käynyt lääkärillä tutkituttamassa tarkemmin. Välillä kyllä mietin että voisiko olla jokin diabeteksen esiaste ja pitäisikö huolestua, mutta mitään muuta diabetekseen viittavia oireita minulla ei kuitenkaan mielestäni ole.

Olisi kyllä sinänsä kiva tietää mikä minussa on vialla, koska kaikki kaverit vain naureskelevat kun kerron etten voi olla pitkiä aikoja syömättä ja pitävät tekosyynä, jos siihen vedoten kieltäydyn lähtemästä jonnekin.

Tämmöinen on varmasti rajoittavaa. Mieheni kohdalla olen lempeällä muistuttelulla (sen mielestä varmasti nalkutuksella) saanut hänet pitämään pähkinäpussia aina autossa mukana, jotta saa korjattua oloa heti. Käytännössä siis eväät mukana. Pähkinät (+ mielellään vielä kuivatuilla hedelmillä) on hyvä ja helppo ensiapu, ei tarvi erityissäilytystä ja kourallinen riittää.

Ap

Pähkinöiden hiilihydraatit imeytyvät tosi hitaasti.

Vierailija
24/28 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 1-tyypin diabeetikko, ja hypossa yleensä saatan vaikuttaa humalaiselta. Katse harittaa, en ehkä vastaile (ainakaan kovin järkevästi), tärisyttää, heikotuttaa jne. Ja jos verensokeri on laskenut tosi nopeasti, sitä hypon tuloa ei ehkä ehdi huomata ja tuossa tilassa onkin sitten jo niin flegmaattinen ja "poissa pelistä", että syöminen ei välttämättä tule edes mieleen. Kaikki myös ärsyttää siinä vaiheessa.

Aina toitotetaan, että terveellä ihmisellä ei verensokeri voi laskea liian alas, mutta käsittääkseni tällaisia jonkinlaisia poikkeustapauksia on. Joskus se tosin enteilee diabeteksen puhkeamista. Tällöin elimistö ei hyödynnä insuliinia kunnolla, jolloin haima puskee sitä lisää ja lisää, ja jossain kohtaa saattaakin sitten verensokeri romahtaa. Käsittääkseni tämä liittyy lähinnä 2-tyypin diabetekseen, mutta itselläni oli pari tuollaista "kohtausta" ennen kuin 1-tyyppi diagnosoitiin. 1-tyyppi jos puhkeaa, sitä ei tarvitse kauan arpoa, sillä oireet ovat niin voimakkaat ettei kukaan voi olla lähtemättä lääkäriin niiden kanssa. Mutta jotain häikkää minullakin ilmeisesti siinä insuliinintuotannossa oli jo ennen diabeteksen puhkeamista. Ja tämä tapahtui siis aikuisena, läheskään aina 1-tyyppi ei puhkea lapsena.

Erittäin hyvä asia, että mies suostuu käymään lääkärissä. Välttämättä mitään ei siellä löydy, mutta tilannetta kannattaa kuitenkin seurata myös jatkossa ja herkästi epäillä diabetesta.

Vierailija
25/28 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä olen jotain tutkimusta lukenut että tuollainen huimaus verensokerin heittelyn vuoksi riippuu terveellä ihmisellä viimeisimpien aterioiden laadusta. Siis jos syö vaikka paljon nopeaa hiilihydraattia niin verensokeri nousee nopeasti mutta myös romahtaa nopeasti ennenkuin elimistö alkaa toimia normaalisti rasvanpolttitilassa. Alkoholi erittäin nopeana energianlähteenä erottuu tässä selkeästi.

Normaalistihan terve ihminen pystyy paastoamaan ja elämään elimistön rasva- ja lihaskudoksella määrästä riippuen jopa kuukausia tai vuosia ilman mitään huimauksia.

Erikseen tietysti insuliiniresistenssi eli kakkostyypin diabetes tai sen esiaste taitaa myös aiheuttaa tuollaista. Sitä voi esiintyä muillakin kuin ylipainoisilla ihmisillä jos elintavat ovat huonot, eli liikaa nopeaa hiilaria/alkoholia ja tyydyttynyttä rasvaa.

Vierailija
26/28 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen jotain tutkimusta lukenut että tuollainen huimaus verensokerin heittelyn vuoksi riippuu terveellä ihmisellä viimeisimpien aterioiden laadusta. Siis jos syö vaikka paljon nopeaa hiilihydraattia niin verensokeri nousee nopeasti mutta myös romahtaa nopeasti ennenkuin elimistö alkaa toimia normaalisti rasvanpolttitilassa. Alkoholi erittäin nopeana energianlähteenä erottuu tässä selkeästi.

Normaalistihan terve ihminen pystyy paastoamaan ja elämään elimistön rasva- ja lihaskudoksella määrästä riippuen jopa kuukausia tai vuosia ilman mitään huimauksia.

Erikseen tietysti insuliiniresistenssi eli kakkostyypin diabetes tai sen esiaste taitaa myös aiheuttaa tuollaista. Sitä voi esiintyä muillakin kuin ylipainoisilla ihmisillä jos elintavat ovat huonot, eli liikaa nopeaa hiilaria/alkoholia ja tyydyttynyttä rasvaa.

Mun lapsella siis syntymästä saakka (nyt 36v). Itsellä teini-iästä. Aina ollut hoikka-normaalipainoinen joten ei liity ylipainoon. Myös muut perheemme lapset hoikkia ja silti oireita. Kenelläkään ei diabetesta (1 eikä 2)

Vierailija
27/28 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei sitä tervemies lääkäriin lähde.

Vierailija
28/28 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin. Kyseessä voi olla myös insulinooma eli haiman kasvain joka saa aikaan insuliinin liikaeritystä.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…