Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia raskaudenkeskeytyksestä?

Vierailija
23.05.2020 |

Kaipaisin kokemuksia tästä ikävästä asiasta, kun itsellä se on ensiviikolla edessä :(

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään?

Vierailija
2/37 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, päätin pitää tämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valaisetko vähän tarkemmin mitä kokemuksia haet? Lääkkeellinen, kaavinta...? Itselläni tehty rv9 lääkkeellinen keskeytys ja rv10 keskenmennyt raskaus myös lääkkeillä tyhjennetty. Molemmissa olin kotona omasta halustani, mutta kivut oli kovat. Molemmissa näkyi alkio, jälkimmäisessä myös pienet raajat erottui hyvin vartalon lisäksi :( Istukka oli iso möykky, kivut helpottui kun se tuli ulos.

Vierailija
4/37 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve! Itse suoritin sellaisen vuonna 2011. Tableteilla. Pahoinvointilääkkeet eivät toimineet, inhoan oksentelua joten pidätin. Nämä Sytotecit tai mitkä lie aiheuttivat sen päärynänkokoisen elimen supistelun niin voimakkaasti, että kuukautiskivut olivat noin sata kertaa voimakkaampia. Örisin jotain. Veristä massaa levisi housuihini joissa oli tena niin paljon, että pursusivat ulos. Eikä siinä vielä kaikki. Pari päivää tuosta typerästä teurastuksesta alkoi supistella uudelleen ja housuihin tippui jokin möhkäle ja istukka. Se lemusi mädäntyneeltä. Että semmosta. Verenvuoto jatkui noin kaksi viikkoa. Ja noille abortin myöntäjille olin kuin kasa paskaa, eli seuraavan kerran vaatimalla vaadin kaavinnan, eli olen puolinikuksissa! Gynekologi oli minua kohtaan erittäin epäkohtelias. Terveisin vela kaikesta huolimatta.

Vierailija
5/37 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaavinta oli fyysisesti melko kivuton, mutta sairaalassa vietetty aika turhautti. Lääkkeellinen keskeytys oli muutaman tunnin ajan todella kivulias, mutta ainakin sai olla kotona ja syödä "isän" ostamaa pizzaa ja jätskiä. Pyttyyn pudonnut istukka oli niin vinkeän näköinen, että käskin "isänkin" katsomaan sitä. Eniten harmittaa se, että ostin ihan turhaan paketin jotain superimukykyisiä siteitä, kun jälkivuodon piti kestää runsaana päiväkausia. Vajaassa vuorokaudessa verenvuoto loppui tyystin. Meni siderahat haaskuun siinä. Eli ei se raskaudenkeskeytys nyt niin ikävä kokemus oo, jos on varma asiastaan. Paljon ikävämpääkin oon kokenut.

Vierailija
6/37 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kovin pitkästi kirjoittaa, mutta itselläni lääkkeellinen keskeytys ei ollut kovin kivulias, vähän kuin hieman tavallista kovemmat kuukautiskivut tai lihassärky flunssassa. Olin pois töistä 3 päivää ja viikonlopun, ja vuoto taisi kestää suunnilleen sen ajan. Vuotoa tuli lähinnä pöntöllä istuessa, eikä se minulla ollut samalla tavalla jatkuvaa kuin kuukautisvuoto. En katsonut tarkemmin, näkyikö siinä mitään tunnistettavia kappaleita. En minä kokemusta suosittele kenellekään, mutta ei siitä myöskään jäänyt mitään traumoja. Jotain henkistä tukea olisin kyllä silti kaivannut. Sitä ei minulle tarjottu enkä osannut sitä itse hakea.

Vierailija
7/37 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valaisetko vähän tarkemmin mitä kokemuksia haet? Lääkkeellinen, kaavinta...? Itselläni tehty rv9 lääkkeellinen keskeytys ja rv10 keskenmennyt raskaus myös lääkkeillä tyhjennetty. Molemmissa olin kotona omasta halustani, mutta kivut oli kovat. Molemmissa näkyi alkio, jälkimmäisessä myös pienet raajat erottui hyvin vartalon lisäksi :( Istukka oli iso möykky, kivut helpottui kun se tuli ulos.

Lääkkeellistä, sellainen itsellä edessä. Unohdin kirjoittaa hieman tarkentavammin. Itsellä raskaus ensiviikolla 14+1 kun keskeytys aloitetaan :(

Hui, en kyllä itse kykenisi kotona olemaan. Tiistaina haen ekan pillerin ja torstaina menen osastolle. Tulee raskas viikko.

Miten toivuit keskeytyksistä?

-ap

Vierailija
8/37 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa kovin pitkästi kirjoittaa, mutta itselläni lääkkeellinen keskeytys ei ollut kovin kivulias, vähän kuin hieman tavallista kovemmat kuukautiskivut tai lihassärky flunssassa. Olin pois töistä 3 päivää ja viikonlopun, ja vuoto taisi kestää suunnilleen sen ajan. Vuotoa tuli lähinnä pöntöllä istuessa, eikä se minulla ollut samalla tavalla jatkuvaa kuin kuukautisvuoto. En katsonut tarkemmin, näkyikö siinä mitään tunnistettavia kappaleita. En minä kokemusta suosittele kenellekään, mutta ei siitä myöskään jäänyt mitään traumoja. Jotain henkistä tukea olisin kyllä silti kaivannut. Sitä ei minulle tarjottu enkä osannut sitä itse hakea.

Hyvä että meni suht kivuttomasti, mutta harmillista kuulla ettet saanut henkistä tukea :( oliko raskaus miten pitkällä?

-ap

Vierailija
9/37 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin nuo sikiöt laitetaan, haudataan? Meneekö vessasta alas?

Eri

Vierailija
10/37 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, päätin pitää tämän.

Mitä me tällä tiedolla tehdään?

Vierailija
11/37 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaavinta oli ihan hirveää, kun se tehtiin vain puudutuksessa eikä nukutuksessa. 

Vierailija
12/37 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeellistä, sellainen itsellä edessä. Unohdin kirjoittaa hieman tarkentavammin. Itsellä raskaus ensiviikolla 14+1 kun keskeytys aloitetaan :(

Hui, en kyllä itse kykenisi kotona olemaan. Tiistaina haen ekan pillerin ja torstaina menen osastolle. Tulee raskas viikko.

-ap

Miksi annoit raskauden mennä noin pitkälle? Etkö ole ihan varma keskeytyksestä? Koska raskaudenkeskeytyksessä ei ole mitään raskasta, jos asiastaan on varma. Itselleni molemmat olivat suuri helpotus, koska se toinen vaihtoehto ei käynyt edes mielessä: Minusta äiti? Ha haa. Paskin vitsi ikinä olisi se ollut.

Vierailija
13/37 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaavintoja on ollut 90-luvulla. Silloin nukutettiin ja kaavittiin

Ainoastaan kerran oli vaikeampi, kun vuosin noin puoli vuotta mutta se sitten meni ohitse.

Vierailija
14/37 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin nuo sikiöt laitetaan, haudataan? Meneekö vessasta alas?

Eri

Tuhkataan ja siunataan, ainakin meidän oma. Näin sanottiin sairaalassa.

-ap

Vierailija
15/37 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lääkkeellinen keskeytys viikolla 8, kotona. Ensin saikulta se esilääke, 2 päivän päästä kotona loput lääkkeet. Otin särkylääkkeitä enemmän kuin olisi saanut, ei juurikaan sattunut. Noin 3-4 tuntia lääkkeiden laitosta alkio ja istukka jne. tulivat ulos ja kivut loppuivat siihen. Tästä kuitenkin muutaman päivän päästä alkoi sellaiset kivut etten pystynyt istumaan, jouduin vielä sairaalaan imutyhjennykseen koska kohtu ei ollut tyhjentynyt kunnolla. Kokemuksena melkoinen siis koko keskeytys, kipuja ei kylläkään paljoa ollut.

Pahimpana koin kuitenkin henkisen puolen, olen vieläkin itkuinen ajoittain vaikka aikaa on kulunut jo yli puoli vuotta. Helpotukseksi koin sen, kun luin aihetta käsittelevän kirjan.

Sinulla raskaus jo aika pitkällä, joten "ulos tulevan materiaalin" määrä lienee isompi. Voimia kovasti.

Vierailija
16/37 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Miksi annoit raskauden mennä noin pitkälle? Etkö ole ihan varma keskeytyksestä? Koska raskaudenkeskeytyksessä ei ole mitään raskasta, jos asiastaan on varma. Itselleni molemmat olivat suuri helpotus, koska se toinen vaihtoehto ei käynyt edes mielessä: Minusta äiti? Ha haa. Paskin vitsi ikinä olisi se ollut.

Lapsi oli toivottu. Siksi. Mutta ultrassa kaikki ei ollutkaan hyvin ja viikkoa myöhemmin asiat olivat aivan päin persettä eikö vaihtoehtoja jäänyt. En minä haluaisi tätä keskeyttää, mutta ei ole vaihtoehtoja. Joko keskeytetään tai hän kuolee kohtuun. Elämäni hirveintä aikaa.

-ap

Vierailija
17/37 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla lääkkeellinen keskeytys viikolla 8, kotona. Ensin saikulta se esilääke, 2 päivän päästä kotona loput lääkkeet. Otin särkylääkkeitä enemmän kuin olisi saanut, ei juurikaan sattunut. Noin 3-4 tuntia lääkkeiden laitosta alkio ja istukka jne. tulivat ulos ja kivut loppuivat siihen. Tästä kuitenkin muutaman päivän päästä alkoi sellaiset kivut etten pystynyt istumaan, jouduin vielä sairaalaan imutyhjennykseen koska kohtu ei ollut tyhjentynyt kunnolla. Kokemuksena melkoinen siis koko keskeytys, kipuja ei kylläkään paljoa ollut.

Pahimpana koin kuitenkin henkisen puolen, olen vieläkin itkuinen ajoittain vaikka aikaa on kulunut jo yli puoli vuotta. Helpotukseksi koin sen, kun luin aihetta käsittelevän kirjan.

Sinulla raskaus jo aika pitkällä, joten "ulos tulevan materiaalin" määrä lienee isompi. Voimia kovasti.

Kiitos kun jaoit tarinasi. Saa nähdä millainen kokemus tulee itsellä olemaan, henkisesti pääsee aloittamaan toipumisen vasta kun on fyysisesti ohitse. Onneksi on iso tukiverkosto ja vertaistukea löytyy.

Raskauden keston vuoksi menen tosiaan osastolle, josta kotiudun vasta kun kaikki on pihalla.

Voimia tässä tarvitaan.

-ap

Vierailija
18/37 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa 😭

Itsellä takana neljä perättäistä keskeytynyttä keskenmenoa, jotka kaikki jouduttiin tyhjentämään jollain konstilla. Pisimmillään raskaus oli 12+jotain ja sen tyhjennys tehtiin lääkkeillä.

Siitä tuli käytännössä tosi kovat menkkakivut ja sikiö syntyi portatiiviin (jäi kätilöopistolle kromosomitutkimuksiin). Tietysti sen tuntee, mutta ei se osuus satu ja kaiken kaikkiaan henkinen puoli on paljon pahempaa.

Toisaalta silloin kun tietää, että mitään ei ole tehtävissä, niin on se helpottavaakin saada alkanut raskaus päätökseen, ja päästä toipumaan.

Meillä kävi lopulta hyvin. Neljän keskenmenon jälkeen raskaus onnistui ja meille syntyi terve tyttö.

Toivon samaa teille!

Vierailija
19/37 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap, todella surullinen juttu :( hyvin se menee, vaikkei minulla olekaan kokemusta. Ota vähän pidempi saikku tuohon, tai ihan lomaa, jos pystyt, voit olla vain kaiken tuon jlk. Ja sitten kun olet valmis, niin suunnittelette uutta kehiin ja saatte nyytin kotiin <3

Meil kävi nyt niin, et tulin ylläristi paksuksi, vaikkei toista pitänyt tulla. Siinä käännettiin jokainen kivi ja kriisi oli melkoinen, erityisesti miehelle. En olisi pystynyt keskeytykseen, itkin ja paniikki nostatti päätään, olisin joutunut tekemään sen vasten tahtoani ja siihenhän ei henkilökuntakaan suostu. Tietenkään. Se muuten kirjattiin myös neuvolan recordeihin: "tahtoisi jatkaa raskautta". En tiedä oliko jonkun abortin varalta kirjattu tuonne tuo. Mut jotenkin tästä selvittiin, asia pysyi meidän välillä asiana, ei ollut henkilökohtaista, eikä vaikuttanut meidän keskinäisiin väleihin. Meille tulee nyt vauva <3 olen meistä ylpeä. Ei tarvittu terapiaa, vaikka sekin olisi ollut vaihtoehto.

Vierailija
20/37 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa 😭

Itsellä takana neljä perättäistä keskeytynyttä keskenmenoa, jotka kaikki jouduttiin tyhjentämään jollain konstilla. Pisimmillään raskaus oli 12+jotain ja sen tyhjennys tehtiin lääkkeillä.

Siitä tuli käytännössä tosi kovat menkkakivut ja sikiö syntyi portatiiviin (jäi kätilöopistolle kromosomitutkimuksiin). Tietysti sen tuntee, mutta ei se osuus satu ja kaiken kaikkiaan henkinen puoli on paljon pahempaa.

Toisaalta silloin kun tietää, että mitään ei ole tehtävissä, niin on se helpottavaakin saada alkanut raskaus päätökseen, ja päästä toipumaan.

Meillä kävi lopulta hyvin. Neljän keskenmenon jälkeen raskaus onnistui ja meille syntyi terve tyttö.

Toivon samaa teille!

Olen pahoillani että olet kokenut noin monta😭 mutta ihana kuulla että saitte viimein pienokaisen syliin asti elämäänne rikastuttamaan❤️

Eiköhän tuosta koettelemuksesta selviä, pari tuttavaani sanoneet työnsä puolesta, että särkylääkkeitä voi ja pitääkin pyytää, eikä vaan kärsiä. Siinä kärsitään jo henkisesti niin pahasti.

Meidän pieni tutkitaan myös täysin, ja saamme sitten tulokset kotiin. Tässä kun ei meilläkään jäänyt muuta vaihtoehtoa, niin haluan vaan saada asian hoidettua loppuun asti. On ollut todella raskasta kantaa häntä vielä sisälläni😭 helatorstai sotki keskeytyksen aikataulun.

Onneksi korona-ajasta huolimatta saan tukihenkilön mukaan.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan