Kerroin ystävälle Airbnb toiminnastani - osoittautui juoruakaksi...
Johan alkoi kuhina käymään profiilissani.
Mukamas ollaan niin luotettavia ja ystäviä, mutta mennään kuitenkin kertomaan asioita muille ilman lupaa.
Kehenkään ei voi luottaa.
Mites teillä muilla?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hassua ajatella, että Ap:n Airbnb-toiminta olisi jotenkin salaista, kun siellä listaukset on kuitenkin aina omalla nimellä ja kuvalla.
Jos Ap on vaikka Anna Virtanen Porvoosta ja vuokrattava asuntokin on samasta kaupungista, asunnon ilmoituksen yhteydessä näkyy nimenä Anna V. tai Anna, mukana Ap:n omakuva. (Niiltä, joilla ei omaa kuvaa ole, ei useinkaan uskalleta edes vuokrata.)
Tuoltahan voisi kuka tahansa kyläläinen käydä kämppiä katsomassa ilman mitään juorujakin! (Ja yhdistää nimen ja kuvan Ap:hen.)
Eihän mikään julkinen toiminta ole salaista. Tämä aloitus kertoi ihmisten uteliaisuudesta. Nyt se uteliaisuus oli todennettavissa. Lukekaa psykologiaa, ymmärrätte vähän enemmän ihmisyyttä. Kaikkea ei kannata jakaa eteenpäin ennen kuin kysyy. Jos on kyseessä firma, kertomisesta tuskin on haittaa, mutta yksityishenkilön harrastuksesta kun on kyse, en sitä tietoa jakaisi ellei olisi itse jakanut asiaa somessa itse ensin.
Airbnb:hän on liiketoimintaa, vaikka asuntoa vuokraisikin yksityishenkilö. Jos kaverini kertoisi vuokraavansa kakkoskämppäänsä Airbnb:n kautta, vertaisin asiaa siihen, jos hän kertoisi paikallisella kesätorilla myyvänsä kotitekoista hilloa joka viikonloppu. Kertoisin tietenkin mahdollisimman monelle, että kaverilla kävisi kauppa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hassua ajatella, että Ap:n Airbnb-toiminta olisi jotenkin salaista, kun siellä listaukset on kuitenkin aina omalla nimellä ja kuvalla.
Jos Ap on vaikka Anna Virtanen Porvoosta ja vuokrattava asuntokin on samasta kaupungista, asunnon ilmoituksen yhteydessä näkyy nimenä Anna V. tai Anna, mukana Ap:n omakuva. (Niiltä, joilla ei omaa kuvaa ole, ei useinkaan uskalleta edes vuokrata.)
Tuoltahan voisi kuka tahansa kyläläinen käydä kämppiä katsomassa ilman mitään juorujakin! (Ja yhdistää nimen ja kuvan Ap:hen.)
Eihän mikään julkinen toiminta ole salaista. Tämä aloitus kertoi ihmisten uteliaisuudesta. Nyt se uteliaisuus oli todennettavissa. Lukekaa psykologiaa, ymmärrätte vähän enemmän ihmisyyttä. Kaikkea ei kannata jakaa eteenpäin ennen kuin kysyy. Jos on kyseessä firma, kertomisesta tuskin on haittaa, mutta yksityishenkilön harrastuksesta kun on kyse, en sitä tietoa jakaisi ellei olisi itse jakanut asiaa somessa itse ensin.
Airbnb:hän on liiketoimintaa, vaikka asuntoa vuokraisikin yksityishenkilö. Jos kaverini kertoisi vuokraavansa kakkoskämppäänsä Airbnb:n kautta, vertaisin asiaa siihen, jos hän kertoisi paikallisella kesätorilla myyvänsä kotitekoista hilloa joka viikonloppu. Kertoisin tietenkin mahdollisimman monelle, että kaverilla kävisi kauppa!
Toisille se on harrastus, josta saa pienen korvauksen, kun tarjoaa nukkumapaikaksi sen sohvan tai huoneen, jonka tulosta maksetaan verot. En minä haluaisi, että tuttujeni kavereita alkaisi tulla kotiini, koska tuttuni avuliaana ovat kertoneet harrastuksestani. Sen pari kertaa kuussa kun vuokraa, otan mieluummin ulkomaalaisia vieraita, joille hotellimme ovat kalliita.
Toisille se on liiketoimintaa, josta koitetaan saada paras tulos. Se tuskin on pahitteeksi, jos kakkoskämpän vuokraamista kaverit mainostaa.
En haluaisi, että kukaan kailottaisi harrastuksistani ympäriinsä, kun tietää millaisia ihmisiä osa on olemassa. Puhuvat kaikesta pahaa ja naureskelevat. Minustakin on puhuttu kuinka sain potkut, vaikka irtisanouduin työpaikastani. Puhuivat sen jälkeen etten saa töitä, vaikka olin sairaslomalla pitkään. Airbnb kohdalla varmaan puhuisivat kuinka verot jää maksamatta. Eli ei kiitos, jätän kertomatta.
Eri asia, jos olisi kakkoskämppä, jossa en asu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela tai te-toimisto ei katso sitä liiketoiminnaksi tulojen ollessa pieniä, jos vuokraat sohvaa, tai huonetta, vaikka siitä maksetaan verot ja siitä saa rahaa. Harrastus, jos pienimuotoista.
Itse käytän matkaillessa Airbnb paikkoja sen alkuperäisen tarkoituksen pohjalta. Mukavia tyyppejä tavannut ulkomailla ollessa.
Olen aloittajan puolella tässä. Jos henkilö on somessa ja tämä toinen henkilö on myös somessa ja ap ei ole somessa mainostanut harrastustaan, silloin miellän sen yksityiseksi asiaksi. En vartavasten kerro hänen asiastaan, vaan saatan sanoa "yksi kaveri", jolloin kaverin henkilöllisyys ei paljastu, eikä pääse stalkkaamaan. Jos sen sijaan kyseessä on selkeä liiketoiminta, kerron asiasta nimellä.
Autan pienyrittäjiä myös tekemällä Google mapsiin arvosteluja, varsinkin jos heillä ei ole niitä, tai niitä on vähän.
Tilannetajua näihin kertomisiin. Me ollaan erilaisia, eikä kaikki toimi samalla ajatuksella kuin me itse. Se on hyvä se ja meidän tehtävä on olla sensitiivisiä toisia kohtaan, eikä omahyväisiä oman toiminnan oikeuttajia.
Moni vastaaja voi oppia jotakin tästäkin letjusta.
Mainosta kaverisi toimia vain, jos olet ihan varma hänen haluavan mainostamista.