Kaksi teiniä ja kolmio!
Nukun olohuoneessa, mutta havahdun jatkuvasti liikkeeseen, eikä omaa rauhaa tai tilaa ole. Kaikki käyttävät sänkyäni yleisenä sohvana, sillä olohuoneeseen ei mahdu sohva ja sänky.
Tottuuko tällaiseen oman tilan menetykseen? Ei ole edes omille tavaroille paikkaa.
Muita samassa ongelmassa olevia?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama tilanne, kolmio kahden teinin kanssa. Tyttö ja poika. Lapsilla on oma huone ja minä nukun olkkarissa. Olkkarissa on kyllä sängyn lisäksi myös sohva, joten sänkyni ei käytetä sohvana.
Teinit eivät katso juuri koskaan telkkaria tai muutenkaan oleskelee olohuoneessa vaan tuijottavat puhelimiaan ja tietokoneitaan tai ovat ulkona, joten tämä ei ole mikään ongelma. Toki haluaisin oman huoneen ja rauhan, koska varsinkin poika saattaa hakea keittiöstä syötävää, kun olen jo nukkumassa, ja herään siihen vaikka käytän korvatulppia. Olen erittäin herkkäuninen.
Joku kehotti tarkistamaan elarit. Itse olen totaaliyksinhuoltaja ja saan Kelan elatustukea lasten isän pienten tulojen vuoksi. Pääkaupunkiseudulla keskituloisella yh:lla, joka ei saa jotain isoja elareita, ei kyllä ole mitään asiaa neliöön, väittäisin.
Paljonko nettotulot yhteensä? Paljonko saa mennä asumiseen?
Mulla on nettotulot elatustukineen ja lapsilisineen vähän vajaa 2900 e. Asumiseen (lain lyhennys ja vastike) menee noin 1200 e. Enempää ei saa mennä, aika kipurajoilla mennään.
Herrajumala, millä ihmeen kipurajoilla? Sulla jää asumiskulujen jälkeen mun nettopalkan verran rahaa.
Montako elätät paikallasi?
En ole tuo jolta kysyit, mutta minä elätän itseni lisäksi myös kaksi teiniä. Nettotulot olleet pitkään 1700 euroa. Nyt itse asiassa vielä vähemmän, kun perustin yrityksen ja palkkaa en ole nostanut moneen kuukauteen.
No jostain varmasti saat rahaa kuitenkin, tai sitten et oikeasti elätä teinejäsi vaan joku muu (toinen vanhemmista, Kela) tekee sen. Tai asutte ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla kommentoineista ei kyllä taida olla mitään kokemusta teinien kasvatuksesta. Niiden kanssa on joskus ihan pakko tehdä kompromisseja hyvien välien ja luottamuksen säilyttämiseksi. Teini-ikäistä tyttöä ja poikaa nyt ei vaan voi pakottaa asumaan samassa huoneessa siksi, että se olisi äidistä kivaa.
No on kokemusta, jäin, kylläkin omakotitaloon (kiitos appivanhempien), lasten kanssa, mutta kyllä säännöt piti olla sielläkin ja muutoinkin elämässä. Keskustelemalla pärjättiin, lopullinen päätösvalta oli minullA. Hyvin meillä meni, ovat nyt 39 ja 41 vuotta, hyvin läheiset välit edelleen.
Ja sinun lapsuudessasi oli tavallista, että seitsemän henkeä asui yhdessä hellahuoneessa. Sinun lapsesihan ovat samaa sukupolvea kuin nykyteinien vanhemmat. Täysin eri maailma.
Jos teillä on erillinen keittiö, niin kannatan myös sitä, että se on yhteinen tila, ja kaikille omat huoneet. Jos tv:stä kiinni, niin käytetyt ei maksa paljon.