Kaksi teiniä ja kolmio!
Nukun olohuoneessa, mutta havahdun jatkuvasti liikkeeseen, eikä omaa rauhaa tai tilaa ole. Kaikki käyttävät sänkyäni yleisenä sohvana, sillä olohuoneeseen ei mahdu sohva ja sänky.
Tottuuko tällaiseen oman tilan menetykseen? Ei ole edes omille tavaroille paikkaa.
Muita samassa ongelmassa olevia?
Kommentit (83)
Meillä on sama tilanne, kolmio kahden teinin kanssa. Tyttö ja poika. Lapsilla on oma huone ja minä nukun olkkarissa. Olkkarissa on kyllä sängyn lisäksi myös sohva, joten sänkyni ei käytetä sohvana.
Teinit eivät katso juuri koskaan telkkaria tai muutenkaan oleskelee olohuoneessa vaan tuijottavat puhelimiaan ja tietokoneitaan tai ovat ulkona, joten tämä ei ole mikään ongelma. Toki haluaisin oman huoneen ja rauhan, koska varsinkin poika saattaa hakea keittiöstä syötävää, kun olen jo nukkumassa, ja herään siihen vaikka käytän korvatulppia. Olen erittäin herkkäuninen.
Joku kehotti tarkistamaan elarit. Itse olen totaaliyksinhuoltaja ja saan Kelan elatustukea lasten isän pienten tulojen vuoksi. Pääkaupunkiseudulla keskituloisella yh:lla, joka ei saa jotain isoja elareita, ei kyllä ole mitään asiaa neliöön, väittäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä omistus- vai vuokra-asunto?
Jos omistusasunto, jossa on keittiö miettisin voisiko olohuoneesta tehdä olohuone ja keittiö yhdistelmän ja keittiöstä sinulle makuuhuoneen.
Tuo kyllä kuulostaa mielestäni melkoiselta ratkaisulta.
Ovatko teinit säännöllisesti myös isällään? Millaiset asuinolosuhteet on siellä?
Ilm. Nykyinen asumismuoto on pitkälti rahakysymys. Onko elarit kohdillaan? Kuulostat hieman ylikäveltävältä, pidä nyt hyvä nainen huoli, että elatustuki kattaa elämisen kuluja.
On omistusasunto. Elareita saan minimin, toisesta en enää lapsilisääkään. Isä on varaton, sai 0 sopimuksen.
Teinit eivät ole isällään, välit eivät ole hyvät.
Vanhempi lapsista muuttaa muutaman vuoden kuluttua omilleen, joten asunnon vaihtaminen ei sen vuoksi kannata. Sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin sanoa lapsillesi, että sinun sänkysi ei ole yleinen sohva. Keittiöön ja kylppäriin ilmeisesti kuljetaan olohuoneen läpi, niinkö? Sinun kannattaa hankkia sermi tai kaappi, jolla saat rajattua sängyn.
Osalla kommentoineista ei kyllä taida olla mitään kokemusta teinien kasvatuksesta. Niiden kanssa on joskus ihan pakko tehdä kompromisseja hyvien välien ja luottamuksen säilyttämiseksi. Teini-ikäistä tyttöä ja poikaa nyt ei vaan voi pakottaa asumaan samassa huoneessa siksi, että se olisi äidistä kivaa.
Entäpä asumisoikeusasunto? Niitä saa vaikkapa noin 80 neliötä jossa 4h ja keittiö. Maksaa reilut 1000 euroa/kk. Tämä pääkaupunkiseudulla esim. Espoo/Vantaa. Huoneet on pieniä mutta paljon parempi kuin ap:n tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet hyvä äiti. Joku itsekkäämpi olisi laittanut teinit samaan huoneeseen.
Se nyt ei olisi ollut vaihtoehto, kyseessä kun on tyttö ja poika ja tyttö tarvitsee jo opintojensa puolesta lukurauhaa, poika taas pelailee kovaäänisesti.
Ap
Roolit kohdallaan.
Voisiko sinun sänkynäsi toimia sellainen sohvasänky, jota saisi ihan luvalla käyttää sohvana silloin kun siinä ei nukuta?
Jos toinen lapsista on siis jo täyttänyt 17 ja opiskelee, hän varmaan muuttaa omilleen ihan pian. Ei kannata ainakaan muuttaa nyt tämän tilanteen takia, varsinkaan omistusasunnosta.
Varmaan tuossa ehdotettiinkin jo aiemmin tilan jakamista, mutta itselle tuli mieleen joku kaapisto tai hylly,, ja sänky sen taakse. Ja sitten sohva tai tuoleja erikseen olohuoneeseen. Tai sitten muutto, jos mahdollista, johonkin neliömäärältään samankokoiseen asuntoon, missä on huoneita enemmän. Vanhemmissa taloissa saattaa olla yllättävän pieniäkin asuntoja neliömäärältään, missä on enemmän huoneita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama tilanne, kolmio kahden teinin kanssa. Tyttö ja poika. Lapsilla on oma huone ja minä nukun olkkarissa. Olkkarissa on kyllä sängyn lisäksi myös sohva, joten sänkyni ei käytetä sohvana.
Teinit eivät katso juuri koskaan telkkaria tai muutenkaan oleskelee olohuoneessa vaan tuijottavat puhelimiaan ja tietokoneitaan tai ovat ulkona, joten tämä ei ole mikään ongelma. Toki haluaisin oman huoneen ja rauhan, koska varsinkin poika saattaa hakea keittiöstä syötävää, kun olen jo nukkumassa, ja herään siihen vaikka käytän korvatulppia. Olen erittäin herkkäuninen.
Joku kehotti tarkistamaan elarit. Itse olen totaaliyksinhuoltaja ja saan Kelan elatustukea lasten isän pienten tulojen vuoksi. Pääkaupunkiseudulla keskituloisella yh:lla, joka ei saa jotain isoja elareita, ei kyllä ole mitään asiaa neliöön, väittäisin.
Paljonko nettotulot yhteensä? Paljonko saa mennä asumiseen?
Illalla pissalle ja vesipullo huoneeseen teineille. Ravaaminen minimiin. Sänkynurkkaus sulle ja oma rauha. Tv pois kokonaan ja pädeille Netflix. Tai pikkutelkat molemmille huoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on kolme makuuhuonetta ja keittiö, ei kaksi makuuhuonetta, olohuone ja keittiö. Teineille voi ostaa omat telkkarit huoneisiin ja kuulokkeet. Sinun sänkysi on sinua varten ja teineille voi sanoa, että siinä ei muut loju. Jos huoneeseen mahtuu, niin osta pari kevyttä tuolia istumapaikoiksi.
Joo, sitten ei ole enää mistään kodista ja perheestä kysymys, vaan asuinpaikasta ja kämppiksistä. Teinit nyt ihan luonnostaan kehitystehtävälle ominaisesti vetäytyvät helposti omiin oloihinsa, joten niitä kertoja, kun vanhempien pariin pyrkivät hakeutumaan, ruokkisin kaikin tavoin enkä kieltäisi. Lapseni pylly minun sängylläni on täysin mitätön harmi sen rinnalla, että saa viettää aikaa hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Illalla pissalle ja vesipullo huoneeseen teineille. Ravaaminen minimiin. Sänkynurkkaus sulle ja oma rauha. Tv pois kokonaan ja pädeille Netflix. Tai pikkutelkat molemmille huoneeseen.
Kyseessä on lasten K-O-T-I. Kodissa saa käy yölläkin pissalla ja juoda hanakylmää vettä. Vanhemmalle tuollainen asumismuoto on valinta (alkaen siitä, että on ylipäänsä lapsia tehnyt itselleen huollettavaksi), lapselle olosuhteiden määrittelemä pakko.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuossa ehdotettiinkin jo aiemmin tilan jakamista, mutta itselle tuli mieleen joku kaapisto tai hylly,, ja sänky sen taakse. Ja sitten sohva tai tuoleja erikseen olohuoneeseen. Tai sitten muutto, jos mahdollista, johonkin neliömäärältään samankokoiseen asuntoon, missä on huoneita enemmän. Vanhemmissa taloissa saattaa olla yllättävän pieniäkin asuntoja neliömäärältään, missä on enemmän huoneita.
Ohis päinvadtoinhan se menee. Uusissa asunnoidsa on pienet neliöt ja niihin pieniin meliöijin tungettu useampi huone. Eilen juuri katsoin Espoossa olevaa ketjutettua okt:ta neliöitä 90 ja huoneita 5.
Vierailija kirjoitti:
Tuo vessaruljanssi on ihan jokaisessa asunnossa ja myös okt:ssa. Kun tv:n, padin, puhelimen katselu/kuuntelu lopetetaan makuuhuoneessa, sitä useimmiten käydään vessassa ennen nukkumaan menoa.
Anna lapsesi pois, näin saat koko asunnon itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on kolme makuuhuonetta ja keittiö, ei kaksi makuuhuonetta, olohuone ja keittiö. Teineille voi ostaa omat telkkarit huoneisiin ja kuulokkeet. Sinun sänkysi on sinua varten ja teineille voi sanoa, että siinä ei muut loju. Jos huoneeseen mahtuu, niin osta pari kevyttä tuolia istumapaikoiksi.
Joo, sitten ei ole enää mistään kodista ja perheestä kysymys, vaan asuinpaikasta ja kämppiksistä. Teinit nyt ihan luonnostaan kehitystehtävälle ominaisesti vetäytyvät helposti omiin oloihinsa, joten niitä kertoja, kun vanhempien pariin pyrkivät hakeutumaan, ruokkisin kaikin tavoin enkä kieltäisi. Lapseni pylly minun sängylläni on täysin mitätön harmi sen rinnalla, että saa viettää aikaa hänen kanssaan.
Minun sänky on olohuoneessa ja saa lapset siinä olla. Aloittaja taas ei halunnut, että hänen sänkyään pidetään sohvana. Luonteva paikka yhdessä olemiseen on keittiö, siellä voi kokkailla, leipoa ja syödä yhdessä. Ruokapöydän ääressä voi viihtyä pitkään ja samalla jutella kunnolla.
Lähtökohta on selvä: teineillä ei ole subjektiivista oikeutta omaan huoneeseen. Perheen päällä, maksajalla on. Tästä seuraa, että teinit isompaan huneeseen ja äiti pienempään. Teinien huoneeseen esim. kirjahylly huonetta jakamaan, että molemmilla on hieman omaa tilaa ja yksityisyyttä.. Mutta se peluri opetelkoon käyttämään kuulokkeita, että ei häiritse muuta perhettä kovaäänisillä peleillään. Peliaikaakin voi rajoittaa, että sisko saa rauhassa tehdä läksyjään.Eikö pojalla ole ollenkaan koukutehtäviä? Eivät teinit siitä mene rikki, että tehdään uusia järjestelyjä ja luodaan uudet ajankäyttötavat.
Mulla sama kuvio kuin ap:llä. Kolmio on 79 neliötä, läpitalonhuoneisto, joten sikäli mulla on omaa rauhaa olkkarissa. Teinien makkarit ovat siis eteiskäytävän toisella puolella. Olkkarin kautta ei tarvitse kulkea vessaan tai kylppäriin tai keittiöön. Olkkarin on niin iso, että hyvin mahtuu sohva, työpöytä ja 120cm leveä sänky verhon taakse.
Pojan öinen pelaaminen joskus raivostuttaa. Silloin pistän netin pois päältä. Tytär suunnittelee muuttoa joko omaan tai poikaystävän boksiin. Sitten siirryn hänen huoneeseensa.
Muutaman vuoden kuluttua, kun saan pojankin maailmalle, vaihdan kaksioon.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohta on selvä: teineillä ei ole subjektiivista oikeutta omaan huoneeseen. Perheen päällä, maksajalla on. Tästä seuraa, että teinit isompaan huneeseen ja äiti pienempään. Teinien huoneeseen esim. kirjahylly huonetta jakamaan, että molemmilla on hieman omaa tilaa ja yksityisyyttä.. Mutta se peluri opetelkoon käyttämään kuulokkeita, että ei häiritse muuta perhettä kovaäänisillä peleillään. Peliaikaakin voi rajoittaa, että sisko saa rauhassa tehdä läksyjään.Eikö pojalla ole ollenkaan koukutehtäviä? Eivät teinit siitä mene rikki, että tehdään uusia järjestelyjä ja luodaan uudet ajankäyttötavat.
Minä pystyn joustamaan muutaman vuoden ajan niin, että laitan oman sängyn olohuoneeseen ja annan lapsille makuuhuoneet. Samaa sukupuolta olevien lasten kohdalla ehkä, mutta en missään nimessä eri sukupuolta olevia. Meitä on näköjään moneen junaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä omistus- vai vuokra-asunto?
Jos omistusasunto, jossa on keittiö miettisin voisiko olohuoneesta tehdä olohuone ja keittiö yhdistelmän ja keittiöstä sinulle makuuhuoneen.
Tuo kyllä kuulostaa mielestäni melkoiselta ratkaisulta.
Ovatko teinit säännöllisesti myös isällään? Millaiset asuinolosuhteet on siellä?
Ilm. Nykyinen asumismuoto on pitkälti rahakysymys. Onko elarit kohdillaan? Kuulostat hieman ylikäveltävältä, pidä nyt hyvä nainen huoli, että elatustuki kattaa elämisen kuluja.
On omistusasunto. Elareita saan minimin, toisesta en enää lapsilisääkään. Isä on varaton, sai 0 sopimuksen.
Teinit eivät ole isällään, välit eivät ole hyvät.
Onnistuisiko se olohuoneen remontti mitä ehdotin? Eli olohuoneesta tulisi keittiö-olohuone?