Kaksi teiniä ja kolmio!
Nukun olohuoneessa, mutta havahdun jatkuvasti liikkeeseen, eikä omaa rauhaa tai tilaa ole. Kaikki käyttävät sänkyäni yleisenä sohvana, sillä olohuoneeseen ei mahdu sohva ja sänky.
Tottuuko tällaiseen oman tilan menetykseen? Ei ole edes omille tavaroille paikkaa.
Muita samassa ongelmassa olevia?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama tilanne, kolmio kahden teinin kanssa. Tyttö ja poika. Lapsilla on oma huone ja minä nukun olkkarissa. Olkkarissa on kyllä sängyn lisäksi myös sohva, joten sänkyni ei käytetä sohvana.
Teinit eivät katso juuri koskaan telkkaria tai muutenkaan oleskelee olohuoneessa vaan tuijottavat puhelimiaan ja tietokoneitaan tai ovat ulkona, joten tämä ei ole mikään ongelma. Toki haluaisin oman huoneen ja rauhan, koska varsinkin poika saattaa hakea keittiöstä syötävää, kun olen jo nukkumassa, ja herään siihen vaikka käytän korvatulppia. Olen erittäin herkkäuninen.
Joku kehotti tarkistamaan elarit. Itse olen totaaliyksinhuoltaja ja saan Kelan elatustukea lasten isän pienten tulojen vuoksi. Pääkaupunkiseudulla keskituloisella yh:lla, joka ei saa jotain isoja elareita, ei kyllä ole mitään asiaa neliöön, väittäisin.
Poika ruotuun, syököön muulloin kuin yöllä. Tai ottakoot eväät huoneeseensa. Ettekö te ihmiset kasvata lapsianne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama tilanne, kolmio kahden teinin kanssa. Tyttö ja poika. Lapsilla on oma huone ja minä nukun olkkarissa. Olkkarissa on kyllä sängyn lisäksi myös sohva, joten sänkyni ei käytetä sohvana.
Teinit eivät katso juuri koskaan telkkaria tai muutenkaan oleskelee olohuoneessa vaan tuijottavat puhelimiaan ja tietokoneitaan tai ovat ulkona, joten tämä ei ole mikään ongelma. Toki haluaisin oman huoneen ja rauhan, koska varsinkin poika saattaa hakea keittiöstä syötävää, kun olen jo nukkumassa, ja herään siihen vaikka käytän korvatulppia. Olen erittäin herkkäuninen.
Joku kehotti tarkistamaan elarit. Itse olen totaaliyksinhuoltaja ja saan Kelan elatustukea lasten isän pienten tulojen vuoksi. Pääkaupunkiseudulla keskituloisella yh:lla, joka ei saa jotain isoja elareita, ei kyllä ole mitään asiaa neliöön, väittäisin.
Paljonko nettotulot yhteensä? Paljonko saa mennä asumiseen?
Mulla on nettotulot elatustukineen ja lapsilisineen vähän vajaa 2900 e. Asumiseen (lain lyhennys ja vastike) menee noin 1200 e. Enempää ei saa mennä, aika kipurajoilla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Osalla kommentoineista ei kyllä taida olla mitään kokemusta teinien kasvatuksesta. Niiden kanssa on joskus ihan pakko tehdä kompromisseja hyvien välien ja luottamuksen säilyttämiseksi. Teini-ikäistä tyttöä ja poikaa nyt ei vaan voi pakottaa asumaan samassa huoneessa siksi, että se olisi äidistä kivaa.
No on kokemusta, jäin, kylläkin omakotitaloon (kiitos appivanhempien), lasten kanssa, mutta kyllä säännöt piti olla sielläkin ja muutoinkin elämässä. Keskustelemalla pärjättiin, lopullinen päätösvalta oli minullA. Hyvin meillä meni, ovat nyt 39 ja 41 vuotta, hyvin läheiset välit edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä omistus- vai vuokra-asunto?
Jos omistusasunto, jossa on keittiö miettisin voisiko olohuoneesta tehdä olohuone ja keittiö yhdistelmän ja keittiöstä sinulle makuuhuoneen.
Tuo kyllä kuulostaa mielestäni melkoiselta ratkaisulta.
Ovatko teinit säännöllisesti myös isällään? Millaiset asuinolosuhteet on siellä?
Ilm. Nykyinen asumismuoto on pitkälti rahakysymys. Onko elarit kohdillaan? Kuulostat hieman ylikäveltävältä, pidä nyt hyvä nainen huoli, että elatustuki kattaa elämisen kuluja.
On omistusasunto. Elareita saan minimin, toisesta en enää lapsilisääkään. Isä on varaton, sai 0 sopimuksen.
Teinit eivät ole isällään, välit eivät ole hyvät.Onnistuisiko se olohuoneen remontti mitä ehdotin? Eli olohuoneesta tulisi keittiö-olohuone?
Tolkuttoman iso ja kallis remontti muutaman vuoden takia, tuskin onnistuu vain yhden väliseinän paikkaa muuttamalla. Itse en tekisi.
eri
Kyllä kasvatus on huonolla tolalla jos teinit eivät ymmärrä, että äidinkin pitää saada nukkua, ei voi romuta evästä hakemaan keskellä yötä ja vallata omiin tarpeisiinsa äidin huonetta miten haluaa. Miten ajattelit näiden käyttäytyvän aikuisena, jos perusasioita toisten tarpeitten huomioimisesta ei opista kotona.
Eikö toiset pidä ottaa huomioon myös ydinperheessäkin, ei sovi toisten unta häiritä.
Tekisin niin, että tyttö olkkariin, pojalle toinen makkari ja sinulle toinen.
Pojalle pelaamiseen joku tolkku, tiettyyn aikaan pitää lopettaa. Meillä 14 v. pelaava poika, mutta ei saa pelata yökausia.
Vierailija kirjoitti:
Pojalle pelaamiseen joku tolkku, tiettyyn aikaan pitää lopettaa. Meillä 14 v. pelaava poika, mutta ei saa pelata yökausia.
Miksi tyttö olkkariin? Millä logiikalla? Hänhän ilmeisesti opiskelee ja tarvitsee lukurauhaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nettotulot elatustukineen ja lapsilisineen vähän vajaa 2900 e. Asumiseen (lain lyhennys ja vastike) menee noin 1200 e. Enempää ei saa mennä, aika kipurajoilla mennään.
Herrajumala, millä ihmeen kipurajoilla? Sulla jää asumiskulujen jälkeen mun nettopalkan verran rahaa.
Tuo aika on oikeasti hirvittävän lyhyt! Jos teinit nyt kömpivät sänkyysi tai kulkevat kuin kotonaan, niin se menee ohi. Pari vuotta, niin tulevat vain moikkaan.
Ihana on nyt olla rauhassa kun nuorinkin viime syksynä muutti omaansa. Silti oon miettinyt, miksi en nauttinut enemmän niistä meluavista mörökölleistä vaan yritin kasvattaa ja kouluttaa. Nyt oon huomannu, että kun ovat suht täyspäisiä niin oppivat kyllä omillaan kaiken tarpeellisen. Olisi pitänyt olla enemmän lähellä ja vähemmän vaativa.
Parvi toisi ainakin sellaisen helpotuksen, että sitä sinun sänkyäsi ei enää käytettäisi sohvana, ja olohuoneeseen mahtuisi oikea sohva. Jos sinulla on säilytystilan puute, osta olohuoneeseen kaappi ja/tai lipasto. Niitä on ihan hyvännäköisiäkin.
Ota selvää, millaisia pieniin tiloihin tarkoitettuja kalusteita on saatavilla. Minkälainen kokonaisuus toimisi teidän olohuoneessanne? Pyydä teinit mukaan suunnittelemaan teidän olohuonettanne. Heiltä voi tulla hyviäkin ideoita.
Vierailija kirjoitti:
Parvi toisi ainakin sellaisen helpotuksen, että sitä sinun sänkyäsi ei enää käytettäisi sohvana, ja olohuoneeseen mahtuisi oikea sohva. Jos sinulla on säilytystilan puute, osta olohuoneeseen kaappi ja/tai lipasto. Niitä on ihan hyvännäköisiäkin.
Ota selvää, millaisia pieniin tiloihin tarkoitettuja kalusteita on saatavilla. Minkälainen kokonaisuus toimisi teidän olohuoneessanne? Pyydä teinit mukaan suunnittelemaan teidän olohuonettanne. Heiltä voi tulla hyviäkin ideoita.
Tämä parvi on oikeasti ihan hyvä idea. Pikkuhiljaa täytyy hommata kalusteita, ei ole varaa kerralla ostaa kaikkea.
Ap
Meillä kummallakin teinillä oma tv. Eivät ole koskaan olohuoneessa.
Kummallakin myös pelikoneet.
Osta niille telkkarit, ei tarvi olla niin iso tv.
Itse katson kaikki ohjelmat kännystä tai läppäriltä ja kuulokkeet korvissa.
Kivoja sermejä saa ja tilanjakajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tyttö olkkariin? Millä logiikalla? Hänhän ilmeisesti opiskelee ja tarvitsee lukurauhaa!
Tämä. Poika olkkariin jos joku.
Vierailija kirjoitti:
Tuo aika on oikeasti hirvittävän lyhyt! Jos teinit nyt kömpivät sänkyysi tai kulkevat kuin kotonaan, niin se menee ohi. Pari vuotta, niin tulevat vain moikkaan.
Ihana on nyt olla rauhassa kun nuorinkin viime syksynä muutti omaansa. Silti oon miettinyt, miksi en nauttinut enemmän niistä meluavista mörökölleistä vaan yritin kasvattaa ja kouluttaa. Nyt oon huomannu, että kun ovat suht täyspäisiä niin oppivat kyllä omillaan kaiken tarpeellisen. Olisi pitänyt olla enemmän lähellä ja vähemmän vaativa.
Niinpä. Mä olen aina iloinen, kun tulevat olkkariin istumaan mun kanssa. Ja saavat maata sängylläkin, ei siinä mitään. Meillä oli niin kauan kurjaa, että nyt kun vasta pari vuotta ollaan oltu keskenään, yritän aina muistaa nauttia näistä viimeisistä yhteisistä vuosista.
Minä asuin 2 pojan kanssa kolmiossa. Tai siis asun vieläkin samassa, mutta vanhin on jo muuttanut kotoa. Oma makkari on tällä hetkellä lähinnä varasto ja se on kaikkea törkyä täynnä. Nukun edelleen sohvalla. Tavarat olivat isommassa huoneessa olleen pojan huoneessa. Hyväunisena ei ollut hankaluuksia asua noin. Se aika meni kuitenkin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herrajumala, millä ihmeen kipurajoilla? Sulla jää asumiskulujen jälkeen mun nettopalkan verran rahaa.
Montako elätät paikallasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako elätät paikallasi?
En ole tuo jolta kysyit, mutta minä elätän itseni lisäksi myös kaksi teiniä. Nettotulot olleet pitkään 1700 euroa. Nyt itse asiassa vielä vähemmän, kun perustin yrityksen ja palkkaa en ole nostanut moneen kuukauteen.
Jos vaihtaisit parisängyn kapeampaan ja sitten verhokiskot tai sermi ympärille. saa yksityisyyttä ja ehkä sitten mahtuisi pieni sohva?
Onko heillä läppärit? Katsokoon ohjelmat niistä. Olkkarissa vain elokuvat, jotka te kaikki katsotte. Lattiatyyny, joilla makoilemaan, ei sängylle.