Loisystävät ja raha
Onko kellään sellaista ystävää, joka harvoin kutsuu kotiinsa ketään kylään? Ei anna lahjoja juuri koskaan, vaikka itse ostaisit hänelle. Hän kutsuu viettämään syntymäpäivään ravintolaan ja otaksuu, että hänelle joku neruoat maksaa. Liäsksi hän saa kaikilta osallistujilta lahjan. Hän myös miellään haluaa yhteislahjoihin oman nimensä, mutta ei koskaan sijoita niihin lahjoihin rahaa. He myös ovat jtakuvasti pa, mutta sijoittavat kaiken tulonsa itseensä, kuten kynsiin, ripsiin, ihonhoitoon, kosmetiikkaa jne. He ovat myös hauskaa seuraa ja ovat aina parhaimmissa bileissä mukana, mutta toisten kustantamana. Heistä voi aluksi tuntua, että voi olla hyväkin kaveri ja heidän kanssaan voi jakaa pahimmatkin hetkensä. Tietysti siten, että sinä kuuntelet heidän murheitaan ja he sitten vaihtelevasti jaksavat kuunnella sinun murheitasi. Heidän lauseensa alkavat yleensä minä-muodossa.
Kun pitää mennä mökille tai muuhun reissuun, niin sinä olet yleensä se, joka järjestää kaiken. Hommaat liput ja saat lainaamasi rahat sitten joskus. Mökillä sinä lämmität saunan ja teet loppusiivouksen. Tiskaat. Kustannat "yhteisestä" ruokapussista kalleimmat tuotteet ja yleensä sinä ajat yhteiset matkat autollasi ja bensallasi.
Sinä päivänä kun laitat rahahanat kiinni ja alat tiedostamaan, miten paljon häneen sijoitat saamatta häneltä mitään vastinetta, niin ystävyys alkaakin yllättäen rakoilla. Ystävä pyytää lainaan rahaa ja tiedät, että se lainaamasi 20 piti säästää viikonlopun ruokia varten, niin hän ei jostain ihan ihmeen pankin mokaamasta syystä voi juuri ennen viikonloppua sitä maksaakaan takaisin. Hänestä tulee hiljainen, koska hänellä on yllättäen kova työkiire tai muuta mummon hautajaista. Tässä kohtaa ystävän tarpeesta ei tulekaan hänelle enää yhtä tärkeä.
Ulkona liikkuessa pienet kioskiostokset ja drinksut maksat sinä. "Mä maksan seuraavan" tarkoittaakin sitä, että se joko unohtuu tai sitten teille tuleekin yllättäen ohjelmamuutosta ja se oma osuus jää saamatta. Tilaat itsellesi naksuja, jotka hän jakaa kanssasi mielellään, mutta ei tee sitä koskaan itse. Jos omistat varakkaan miespuolisen tuttavan, niin hän yllättäen kiinnostuu tästä ja haluaa hänen mukaan rientoihin. Pyydä se Tomppa mukaan. Se on tosi kiva (lue: varakas) tyyppi.
Näitä kavereita yhdistää parhaiten se, että heidän ystävyyssuhteet kestävät sen pari vuotta vuorollaan. Hauskaa on, mutta vain toisen rahallisella ja henkisellä kustannuksella. Heitä yhdistää myös se, että he haluavat someystäväksi jopa sinun entiset heilasi ja nykyiset tuttavasi. Jos esittelet heidät jollekin niin ei mene kauaa, kun loisystäväsi pyytää sinun vanhan kaverin ystäväkseen. He eivät edes tunne juurikaan muuten, kuin kädenpuristuksen verran.
Itselläni ollut tälläisiä ystäviä vuosien varrella 3. Erikoista on, että kaikilla oli sama kaava ystävyyden alussa ja lopussa. Kaikki kestäneet n. 2 vuotta ja homma päätyy riitaan, vaikket koskaan muiden ystäviesi kanssa riitele.
Tulipa pitkästi, sori.
Kommentit (24)
Tunnistan ihmistyypin. Omissa ystävissä ei, mutta mm. yksi sukulaiseni on juuri tuollainen. Siis eräänlainen golddigger + siipeilijä.
Nämähän yleensä päätyvät lopulta keskenään nihkeilemään, kun kulissit nappaavat toisensa. Sitten ollaan pikavippien ja liisausten suossa, mutta ainakin cashmirneule ja kauluspaita matchsaavat ja kuvissa Pommacissakin on kuplia.
Aika raskasta luettavaa. Ei siinä mielessä, että ap:n teksti olisi huonosti kirojitettu, mutta se, että tunnistan olevani se, joka ystävyyssuhteissa maksaa. Eniten sattui se, etten ole koskaan saanut juuri mitään lahjaa ystäviltä, vaikka itse olen aina muistanut synttärit ja joulut. Tämä pisti kyllä miettimään mitä tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on. Onko muiden kuvattujen loisystävien horoskooppimerkki härkä? 2 sattunut kohdalle...
Omani olivat rapu, kaksonen ja jousimies. AP.
Tuttu juttu. Pyrin ottamaan etäisyyttä. Hoidan etukäteen asiat. Kun lähdetään ulos, sanon että jokainen maksaa omat laskunsa. Lähdetään mökille edellytyksenä että kaikki osallistuvat ruuanlaittoon ja hankintaan ja siivoukseen. Tullaan viihteeltä illalla, kerron etukäteen, että maksetaan taksi puoliksi. En vippaa rahaa. Minulla ei ole nyt juuri mahdollisuutta antaa. Kerron kyllä, että ne edellisetkin on maksamatta. Näillä ihmisiltä puuttuu vastuu omista raha-asioistaan. Kyseisen henkilön mielestä minä olen pihi nipottaja, mutta mieluimmin sitä kun verenimijän rahoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Aika raskasta luettavaa. Ei siinä mielessä, että ap:n teksti olisi huonosti kirojitettu, mutta se, että tunnistan olevani se, joka ystävyyssuhteissa maksaa. Eniten sattui se, etten ole koskaan saanut juuri mitään lahjaa ystäviltä, vaikka itse olen aina muistanut synttärit ja joulut. Tämä pisti kyllä miettimään mitä tekisi.
Olen kerran jopa päätynyt paketoimaan loisystävän joululahoja tuttavilleen saamatta itse häneltä yhtään mitään :D Olivat jotain herkkukoreja joita kovalla tohinalla askarreltiin sellofaaniin, ilmeisesti oli vaikea yksin paketoida tai jotain. Mutta itse en tuonakaan jouluna ansainnut häneltä edes joulukorttia :D
Joo, kyllä nää lokit on nähty! Oon laittanut välit poikki jo aikaa sitten. Siirtyvät varmaan sujuvasti eteenpäin uusia ”ystäviään” lypsämään.
Joskus vuosia sitten olin pitkään säästänyt ja viimein sain ostettua itselleni kauan haaveileman tuotteen, sanotaan tässä vaikka kallis käsilaukku. Kun loisystävä näki uuden ostokseni, kommentoi että "kyllä tännekin rahaa voi antaa jos ylimääräistä noin paljon on" - siis jopa vitsillä (?) oli sitä mieltä että minun jollain tavalla pitäisi mieluummin antaa vuosien säästöni hänelle kuin ostaa niillä itselleni mitään? Vai mikä logiikka tuossa kommentissa oli?
Hei ap, minulla on vain yksi sana sinulle: miksi? Miksi edes ryhdyt tuohon? Selvästi kuitenkin tunnistat merkit.
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on. Onko muiden kuvattujen loisystävien horoskooppimerkki härkä? 2 sattunut kohdalle...
Kalat ja vesimies. Epäsuoran syyllistämisen mestareita.
Tähän siipeilijäporukkaan kuuluvat myös ne, jotka unohtavat lounaalle mennessään lompakon ja lupaavat maksaa takaisin, mutta eivät tietenkään maksa. Yhteisiin lahjoihin he tulevat mukaan, mutta eivät koskaan maksa osuuttaan.
Minä pääsin loisystävästä eroon ihan koronan varjolla. En ollut tajunnutkaan kuinka paljon hän minua kuppasi, ennenkuin tuli stoppi.
Kuppauksella tässä ketjussa tietty tarkoitetaan rahaa, mutta minulla on enemmän kokemusta kavereista, jotka kuppaavat toisten henkistä energiaa antamatta samaa takaisin. Miksi sitten tällaisia kavereita? No jotkin läksyt oppii vasta kun hakkaa päätään tarpeeksi samaan seinään. Tänä päivänä ei enää tällaisia ole onneksi.
Mun ex-mies oli tollanen, myös hänen siskonsa on samanlainen. Pummivat ihan kaiken, eivätkä ikinä maksa osuuttaan. Eivät käy töissä ja omasta mielestään on epäreilua, että töissäkäyvillä on enemmän rahaa, töissäkäyvät kun kaikki ovat saanet työnsä jotenkin epäreilusti "suhteilla suhmuroimalla".
Olin nuori ja naiivi, kun aloin suhteeseen ja otin exän harrastaman syyllistämisen vakavasti. Parissa kymmenessä vuodessa mies maksoi minulle satoja tuhansia. Se hyvä puoli asiassa on, että olen rahallisesti nyt erittäin hyvin toimeentuleva, koska minun oli pakko ansaita niin hyvin, että pystyin elättämään loisen ja viemään hänet hänen haluamilleen luksushenkisille matkoille.
Ainoat kerrat, kun kiitti minua kaikesta saamastaan oli, kun olin jättänyt hänet ja vinkui takaisin (jouduin hankkimaan hänelle käräjäoikeudesta lopulta häädön, että sain hänet ulos asunnosta) asuessaan yhä siivellä luonani. Niitä krokotiilinkyyneliä muistellessani puistattaa vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, minulla on vain yksi sana sinulle: miksi? Miksi edes ryhdyt tuohon? Selvästi kuitenkin tunnistat merkit.
Olenkin huomannut vasta nyt tämän kuvion. Otin opiksi. AP
Minun sisko on tuollainen. Sille ei koskaan riitä mikään. Se elää ulosottovelkaisena prinsessan elämää. Jahtaa rikkaita miehiä melkein työkseen. En kutsu häntä enää kylään, koska siitä tulee vain taloudellinen rasite.
Tuosta ap listasta puuttuu esim. korjaustyön teettäminen exillä. Ilmaispalvelujen jatkuva pyytäminen ja tavaroiden ikuisuuslainaaminen muussakin kuin rahassa.
Nuorempana annoin ihmisten käyttää minua hyväkseen, mutta n. 4-kymppisenä lopetin sen kuin seinään.
Olenkin nyt oikein rauhassa 5-kymppisenä yksin, koska en ala enää muiden matkoja ja ruokia maksella.
"Hyvät ystävät" katosivat minua moralisoiden.
Olen usein miettinyt ovatko ihmisiset todella synnynnäisesti niin röyhkeitä hyväksikäyttäjiä vai opetettu hyötykäyttämään muita.
AP, osittain erittäin tuttu tilanne.
Lainasin ja lainasin rahaa, lainasin ja välillä pyyteettä avustin entistä ystvävääni.
Välillä hän maksoi sovittuna aikana takaisin, yleensä ei, ja tietenkään hän ei vastannut puhelimeen, kun yritin velkoa saataviani (max. 50 €/kerta).
Yritin auttaa, koska minulla oli edes vähän, hänellä ei omien sanojensa mukaan mitään.
Annoin rahaa aina joskus esim. ostamalla puheaikaa luottotiedottomalle.
Lopulta raivostuin yhden 40 €:n velasta niin, että se oli siinä.
Ja hyvä näin, koska kuka tarvitsee "ystävää", jonka todellinen yhteydenpitosyy on rahan vinkuminen?
Olisi kiva tietää, minkä takia ja erityisesti miten nuo "lokit" osaavat tehdä juttunsa siten, etteivät muut muuta kuin kiroa ja maksa.
Ja valita vauva.fi:ssä.