Kiusaajat: mikä on päämääränne?
Mitä oikein haluatte? Vai tuoko toisen kiusaaminen mukavaa jännitystä ja draamaa koronan myötä mökkiytyneeseen elämään? Haluatteko, että se kiusattu/nolo/bimbo/outo häviää elämästänne kokonaan tai esim. tekee its*rin? Mitä haluatte? Kaikki kiusaajat: kertokaa, mikä olisi unelmaskenaarionne? Mistä teille tulisi oikein hyvä mieli? Toisaalta: miten se kiusattu voisi lakata kiinnostamasta kiusaamisen kohteena? Voiko kiusatusta tulla koskaan ns. hyvää tyyppiä enää?
T. Koulukiusattu
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei sä oot aikuinen? Mitä sä enää märehdit vuosikymmenten takaisia tapahtumia. Get over it. Kaikilla meillä on rajoitteita.
Mistä tiedät sen, oonko aikuinen vai teini?
Kiusaaja kumminkin.
Voisitko perustella? Suomessa on 5,5 miljoonaa ihmistä ja ulkomaillakin asuu ulkosuomalaisia noin 250 000. Kerro, mistä päättelet, että juuri _minä_ olen kiusaaja?
Hyvin harva ihminen tuntee minut niin hyvin, että osaisi sanavalinnoistani päätellä sen, kuka olen. Edes parhaat ystäväni tai vanhempani eivät välttämättä tunnistaisi minua tämän palstan kommenttien perusteella.
Siksipä _sinä_ kuulostat sekä a) kiusaajalta itse että b) neuroottiselta/vainoharhaiselta, kun kuvittelet, että se pienen elämänpiirisi "luuseri" ja syntipukki täällä kirjoittelisi juuri _sinulle_.
Markokin aktivoitui. Hän ei kestä ”pientä elämänpiiriä”. Siitä kiusaa armottomasti.
En tunne ketään Markoa. Sen sijaan sinä kuulostat stalkkerilta.
Mene Aasiaan purkautumaan.
Mitä tuo tarkoittaa? Miksi Aasiaan? Mitä se auttaa tässä tilanteessa? Outoa on se, että joku yhdistää vainoharhaisesti asioita yhteen. Todennäköisesti kukaan näistä ihmisistä ei livenä tiedä edes toistensa olemassaolosta. Vähän sama juttu kuin sen "lähetä terveisiä kaipaamallesi ihmiselle". En usko, että ne molemmat osapuolet koskaan lukevat samaa viestiä. Vaan tänne kirjoittaa vähintään tuhansia ja jopa kymmeniätuhansia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei sä oot aikuinen? Mitä sä enää märehdit vuosikymmenten takaisia tapahtumia. Get over it. Kaikilla meillä on rajoitteita.
Kiusaaja kumminkin.
Voisitko perustella? Suomessa on 5,5 miljoonaa ihmistä ja ulkomaillakin asuu ulkosuomalaisia noin 250 000. Kerro, mistä päättelet, että juuri _minä_ olen kiusaaja?
Hyvin harva ihminen tuntee minut niin hyvin, että osaisi sanavalinnoistani päätellä sen, kuka olen. Edes parhaat ystäväni tai vanhempani eivät välttämättä tunnistaisi minua tämän palstan kommenttien perusteella.
Siksipä _sinä_ kuulostat sekä a) kiusaajalta itse että b) neuroottiselta/vainoharhaiselta, kun kuvittelet, että se pienen elämänpiirisi "luuseri" ja syntipukki täällä kirjoittelisi juuri _sinulle_.
Markokin aktivoitui. Hän ei kestä ”pientä elämänpiiriä”. Siitä kiusaa armottomasti.
Ja kuvittelet varmaankin, että en itse osaisi sanoa asioita suoraan ja nasevasti. Nuo kommenttisi paljastavat oman ajattelumaailmasi rajallisuuden. Olet kuin avoin kirja. Täysin ennalta arvattava. Silti kehtaat kiusata jotain, joka _oikeasti_ on täysin syytön. Miksi et kysy siltä kiusatulta sitä toista näkökulmaa tilanteeseen?
Lisämaininta: miksi roikutte palstalla 24/7? Eikö teillä OIKEASTI ole näin kesän kynnyksellä parempaa tekemistä kuin kiusata jotain inhokkianne ja roikkua netissä? Eikö ole parempaa seuraa kuin tietokoneen tai kännykän selain? Tilanne on aivan käsittämättömän sairas, enkä ole koskaan ennen elämässäni kokenut lähellekään vastaavaa. Onneksi en oikeasti ole niin heikko kuin kuvittelette. Olen vain huvikseni vetänyt sellaista roolia.
Ei ole muuta tekemistä. Olen etenevästi fyysisesti sairas, suurin osa ajasta menee sängyssä. Minua on kiusattu juurikin ”pienestä elämänpiiristä” johtuen rajoituksistani, eli suomeksi sairastamisestani.
Se mun kiusaajani ei ole sairas, enkä ole koskaan häntä kiusannut. Olen koettanut puolustautua, mutta siihen kaikilla lienee oikeus? Olet joku muu ihminen. Oikeasti sairaille toivon toipumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaja kumminkin.
Ja kuvittelet varmaankin, että en itse osaisi sanoa asioita suoraan ja nasevasti. Nuo kommenttisi paljastavat oman ajattelumaailmasi rajallisuuden. Olet kuin avoin kirja. Täysin ennalta arvattava. Silti kehtaat kiusata jotain, joka _oikeasti_ on täysin syytön. Miksi et kysy siltä kiusatulta sitä toista näkökulmaa tilanteeseen?
Lisämaininta: miksi roikutte palstalla 24/7? Eikö teillä OIKEASTI ole näin kesän kynnyksellä parempaa tekemistä kuin kiusata jotain inhokkianne ja roikkua netissä? Eikö ole parempaa seuraa kuin tietokoneen tai kännykän selain? Tilanne on aivan käsittämättömän sairas, enkä ole koskaan ennen elämässäni kokenut lähellekään vastaavaa. Onneksi en oikeasti ole niin heikko kuin kuvittelette. Olen vain huvikseni vetänyt sellaista roolia.
Ei ole muuta tekemistä. Olen etenevästi fyysisesti sairas, suurin osa ajasta menee sängyssä. Minua on kiusattu juurikin ”pienestä elämänpiiristä” johtuen rajoituksistani, eli suomeksi sairastamisestani.
Se mun kiusaajani ei ole sairas, enkä ole koskaan häntä kiusannut. Olen koettanut puolustautua, mutta siihen kaikilla lienee oikeus? Olet joku muu ihminen. Oikeasti sairaille toivon toipumista.
Lisäksi "pienellä elämänpiirillä" tarkoitan henkistä puolta, en fyysisiä rajoitteita. Siis sitä, että ajatukset pyörivät epäolennaisten pikku seikkojen ympärillä hyvin ummehtuneessa "sisäsiittoisessa" ajatusmaailmassa ja jopa kuplassa.
Miksi joku laittaa alapeukkuja melkein kaikkeen? Eli siis jollain on mua vastaan jotain.
Kerro tässä avoimesti, mikä on se ongelma? Miksi ihan oikeasti kiusaatte minua? Kerro se tässä. Sen verran edes suoraselkäisyyttä toivoisin.
Vierailija kirjoitti:
Tervepä terve. Tässä ex-kiusaaja avaa proosamaisella reflektionarratiivillaan sielunmaisemaansa ja sisäisiä motiivejaan. Tervetuloa ahdistumaan. Itse kuulun kaikkein vaarallisimpaan ja eniten dysforisoriaa kultivoivaan kiusaajakastiin. Olen korkean emotionaalisen älykkyydellä siunautunut ja toki tabula rasana syntynyt, mutta itseni epigeneettisesti pahaksi muuttanut. Itse toki itseäni valinnoistani syytän. Eli valitsen kognitiivisilta kyvyiltään heikkoja tai keskivahvoja uhreja, joita ohjailen ja manipuloin muun muassa indokrinaatiolla ja heidän predispositioita hyödyntäen machiavellisesti. Olen susi lampaan vaatteissa. Ihmiset pitävät minua hyvänä tyyppinä, ja olen elämässä menestynyt. Tottahan minä osaan asettua uhrin asemaan, mutta heidän tunteillaan tai elämänlaadulla ei ole merkitystä minulle. He ovat marionettejani. Välillä grandioottisuuteni kuohuttua ammeen reunan yli suoritan muilla erinäisiä sosiaalisia biologisen psykologian premissein eteneviä kokeita. Näiden tekeminen ja onnistuminen kenenkään sitä huomaamatta tuottaa suuria määriä dopamiinia reseptoreilleni. Vit.un hedonismi. Hymypoikapysti löytyy hyllyltä samoin urheiluauton avaimet taskusta. Kaveripiiri on laaja ja myös puoliso löytyy. Jos en olisi sekulaari, uskoisin joutuvani hel.vettiin kunhan Jesse olisi reinkarnoitunut. Nyt kuollessani minua surraan usean toimesta aidosti, ja kenekään tuntematta minua aidosti.
Mikä ihmeen Patrick Bateman-larppaus tää on? Hirveät myötähäpeät tuli lukiessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku laittaa alapeukkuja melkein kaikkeen? Eli siis jollain on mua vastaan jotain.
Kerro tässä avoimesti, mikä on se ongelma? Miksi ihan oikeasti kiusaatte minua? Kerro se tässä. Sen verran edes suoraselkäisyyttä toivoisin.
Taas alapeukku. Ehkä kohta en tosiaan välitä teistä kiusaajista, vaan keskityn omiin oikeisiin kavereihini. Keksikää parempaa tekemistä. Ehkä teillä on syynne, mutta se kertoo enemmän teistä itsestänne kuin minusta. En ole ensimmäinen syntipukkinne, vaan haluatte aina jonkun uuden kiusattavaksi. Saatte jotain energiaa ja voimaa siitä. Ja vallan tunnetta.
Tavikset kuvittelevat olevansa jotain enemmän kuin ovatkaan ja pääsevät pätemään, kun saavat kerrankin sivaltaa ja nöyryyttää. Tiedätte kuitenkin, että olette oikeasti heikoilla. Jos teillä itsellänne olisi asiat aidosti hyvin, niin keskittyisitte tuotteliaampaan toimintaan. Sitten kun teillä oikeasti olisi menestystä ja vaikutusvaltaa, niin kaltaiseni ihmiset unohtuisvat välittömästi.
Siksi uhrina olo on jollain oudolla tavalla käänteinen kunnia. Hei, mussa on jotain niin ihmeellistä, että mua joku edes viitsii kiusata. Vau! Tosin silti kaikkein mieluiten haluaisin vain ihan mukavaa ja sopuisaa hiljaiseloa ja hyvät diplomaattiset välit kaikkiin.
Kaksi kiusaajaa alapeukuttaa, mutta ei *uskalla* sanoa mitään. Vaikka ehkä olettekin naisia, niin kaipa teissä nyt on munasarjaa sanoa suoraan, mistä kenkä puristaa! Naismaista pelkurointia tuollainen. Ei anna mitään vaikutelmaa vallasta ja vahvuudesta tuollainen.
Muistakaa sekin, että toisista selän takana pahaa puhuva on valmis tekemään sitä teille itsellennekin. Yleensä muista juoruilevat ja selän takana pskaa puhuvat juoruilevat yleensä aivan kaikista ja yllättävän tasapuolisesti. Kun käännät oman selkäsi, niin jollekin muille hän juoruilee ihan yhtä kamalalla tavalla sinusta. Siksi en luota ihmisiin, jotka juoruilevat. Sillä heissä se piirre ei katoa toisessakaan seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma arvioni on, että kiusaajat yrittävät saada uhria alemmalle tasolle. Itse olen työelämässä kiusatuksi joutunut, vaikka en ole koskaan kiusannut ketään. Mutta uskoisin sinulla olevan jokin ominaisuus, joka häiritsee kiusaajaa. Hän on mahdollisesti kateellinen. Parasta kun et alennu kiusaajan tasolle ja yritä parhaasi mukaan jättää hänet huomiotta.
Tätä olen usein pohtinut. Kiusaajani kaipasi huomiota, kaipaa sitä yhä aikuisenakin rokkikukkoilulla, mutta kun sattuu olemaan aivan helvetin tavallinen. Itse taas aina sain huomiota, enemmän kuin olisin tahtonutkaan. Hyvässä tai pahassa, en koskaan jäänyt huomiotta. Tyyppi ei varmaan edes tajunnut mikä ajoi hänet kiusaajaksi.
Maya? Helvetillinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervepä terve. Tässä ex-kiusaaja avaa proosamaisella reflektionarratiivillaan sielunmaisemaansa ja sisäisiä motiivejaan. Tervetuloa ahdistumaan. Itse kuulun kaikkein vaarallisimpaan ja eniten dysforisoriaa kultivoivaan kiusaajakastiin. Olen korkean emotionaalisen älykkyydellä siunautunut ja toki tabula rasana syntynyt, mutta itseni epigeneettisesti pahaksi muuttanut. Itse toki itseäni valinnoistani syytän. Eli valitsen kognitiivisilta kyvyiltään heikkoja tai keskivahvoja uhreja, joita ohjailen ja manipuloin muun muassa indokrinaatiolla ja heidän predispositioita hyödyntäen machiavellisesti. Olen susi lampaan vaatteissa. Ihmiset pitävät minua hyvänä tyyppinä, ja olen elämässä menestynyt. Tottahan minä osaan asettua uhrin asemaan, mutta heidän tunteillaan tai elämänlaadulla ei ole merkitystä minulle. He ovat marionettejani. Välillä grandioottisuuteni kuohuttua ammeen reunan yli suoritan muilla erinäisiä sosiaalisia biologisen psykologian premissein eteneviä kokeita. Näiden tekeminen ja onnistuminen kenenkään sitä huomaamatta tuottaa suuria määriä dopamiinia reseptoreilleni. Vit.un hedonismi. Hymypoikapysti löytyy hyllyltä samoin urheiluauton avaimet taskusta. Kaveripiiri on laaja ja myös puoliso löytyy. Jos en olisi sekulaari, uskoisin joutuvani hel.vettiin kunhan Jesse olisi reinkarnoitunut. Nyt kuollessani minua surraan usean toimesta aidosti, ja kenekään tuntematta minua aidosti.
Mikä ihmeen Patrick Bateman-larppaus tää on? Hirveät myötähäpeät tuli lukiessa.
Huono larppaus oli. Osaisin kirjoittaa paremman ja ennen kaikkea hauskemman, mutta en vain jaksa.
Muistan teininä kiusanneeni kerran ja häpeän sitä vieläkin. Puhuin siis selän takana ja jäin siitä kiinni. Kiusattu onneksi puolustautui väittämällä minua "noloksi" muiden kuullen. Ihan oikein teki. Tajusin siinä lyhyessä vartissa, että oma motiivini oli saada huomiota joltain muulta, siis tältä jolle puhuin kakkaa toisesta ihmisestä. Halusin luoda yhteyden jakamalla epätoden salaisuuden. Nyt aikuisena kun kattoo näitä kiusaamistapauksia koululaisilla, niin näyttää siltä että haluavat purkaa toiseen pahaa oloansa, haluavat jengisuosiota tai eivät vain voi sietää toisin ajattelevia (eri maailmankatsomus, erilaiset arvot esim. jos ei kulje merkkivaatteissa tai esitä machoa, on helposti kiusattu). Epävarmuutta ja kapeakatseisuutta se kai on, jos ei hyväksy massasta poikkeavaa. Sitten on puhtaasti näitä omien voimiensa koettelijoita, jotka on kotona kasvaneet alistavaan yhteiseloon ja/tai jääneet niin epävarmoiksi, että aina pitää mukiloimalla ottaa toisesta mittaa. Etsivät kai asemaansa laumassa eivätkä itsekään tajua, mikä mättää. Oma kiusattu lapseni selittää asian näin: "Ne kiusaa, ettei niitä kiusattaisi." Siis jotta ei itse joudu pahnan pohjimmaiseksi, pitää yrittää talloa sinne joku toinen. Eläimellistä laumajärjestyksen hakemista.
Nå se on helpoin tapa ihmisinä korottaa omaa arvoaan. Teininä kun laumahenkisyys on hakusessa on helppointa löytää yhteistä tekijää jolle nauraa. Aikuisena työpaikalla sama asia, ei aina vaan niin näkyvästi. Emme ihmisenä osaa tutustua jokaiseen ja muunlaisten viha ja ärtymys näkyy kaikkialla. Ei vain kiusatulla. Emme laumana vaan tykkää siitä kun joku muu tekee ja ajattelee eri tavoilla kuin sinä. Näkyyhän se täälläkin palstallakin. Mutta miksi lyttää toista? Koska ei kukaan ole opettanut empaattista käytöstapaa. Sitä joko löytyy tai ei.
Hävettää myöntää, että lapsena olin koulukiusaaja. Muistan säälineeni kiusattua lasta, mutta tunsin päällimmäisenä inhotusta tätä ihmistä kohtaan. Vaikka kuinka yritin/yritimme päästä eroon hänestä, hän aina tuli porukkaamme ja lopulta säälistä otimme hänet. Sitten taas hänen pesemättömät hampaansa ja hänen hajunsa alkoivat ällöttää, hänen äitinsä (mielenterveystapaus) seuraili kylällä ja ahdisteli ja halusin vain eroon tuosta. Halusin olla omien kaverien kanssa, pitää hauskaa ja elää helppoa lapsen elämää. Inhosin sitä, kuinka tuo äiti kävi hyökkäilemässä kimppuuni sanallisesti, että oli minun syytäni, että hänen hakkaajamiehensä oli jättänyt hänet ja alkanut tapailla tätiäni.
Aikuisena nyt tiedän, että olisi pitänyt kertoa tästä kaikesta opettajalle ja ehkä hän olisi voinut tehdä lastensuojeluilmoituksen. Omat vanhempani tiesivät ja joutuivat myös tuon äidin ahdistelun kohteeksi, mutta eivät tehneet mitään. Inhoni kiusatun olosuhteita kohtaan muuttui inhoksi kiusattua kohtaan, mikä oli väärin. Ehkä opettaja olisi voinut auttaa häntä etsimään jonkun toisen kaverin/kaveriporukan.
Vierailija kirjoitti:
Nå se on helpoin tapa ihmisinä korottaa omaa arvoaan. Teininä kun laumahenkisyys on hakusessa on helppointa löytää yhteistä tekijää jolle nauraa. Aikuisena työpaikalla sama asia, ei aina vaan niin näkyvästi. Emme ihmisenä osaa tutustua jokaiseen ja muunlaisten viha ja ärtymys näkyy kaikkialla. Ei vain kiusatulla. Emme laumana vaan tykkää siitä kun joku muu tekee ja ajattelee eri tavoilla kuin sinä. Näkyyhän se täälläkin palstallakin. Mutta miksi lyttää toista? Koska ei kukaan ole opettanut empaattista käytöstapaa. Sitä joko löytyy tai ei.
Se on tosiaan yksi kiusaamisen perussyistä, että kiusaaja pyrkii nostamaan itseään vetämällä kohteensa alas, ja taustalla voi olla jopa katkeruuteen ajava kateus kiusatuksi valittua kohtaan. Kun kiusaamista tehdään joukolla, niin se tapahtuu siltä pohjalta, että ns. alhaisin yhteinen nimittäjä yhdistää sen porukan. Siinä sitten kieriskellään yhdessä ihmisyyden pohjamudissa.
Johtavalla kiusaajalla lienee usein myös vakava B-klusterin persoonallisuushäiriö, ja tuollaisille ihmisille kiusaaminen ja jopa vainoaminen ovat yksinkertaisesti osa luontoa.
Nuo samat psykologiset syyt ovat varmasti myös joukkovainoamisen taustalla. Siinä iso joukko tai verkosto ihmisiä vainoaa maalitettua henkilöä tavoitteenaan tuhota hänen elämänsä täysin. Maalitetusta levitetään törkeitä yksityiselämää loukkaavia ja mustamaalaavia huhuja, ja sillä tavalla mukaan saadaan luultavasti myös sellaisia ihmisiä, joilla ei ole esim. vakavia persoonallisuushäiriöitä. Samalla tavalla narsisti pyörittää ”hoviaan”, levittämällä koko ajan juoruja, ja valitettavan usein ihmiset näyttävät uskovan narsistien p*skapuheita.
Lyö jo valmiiksi lyötyä, se on kiusaajan toimintamalli. Kiusaaja on taitava löytämään uhriltaan heikkous tai sellainen elämäntilanne, että ihminen on havoittuvaisimmillaan eikä enää jaksa puolustautua. Kiusaaja näyttää voimansa ja kykynsä kaikilla kanavilla ja todellakin on tarkoitus tuhota uhrinsa - ei enempää eikä vähempää. Kiusaaja on myös täysin tietoinen siitä, mitä hänen toiminnastaan seuraa. Seuraukset voivat olla hyvinkin lopullisia, niinkuin välillä julkisuudessakin näkyy. Kiusaajalle kunnon tuomio ja rangasistus sekä elinikäinen pakkolääkitys, että se sairas mieli pysyy ruodussaan.
Vierailija kirjoitti:
Lyö jo valmiiksi lyötyä, se on kiusaajan toimintamalli. Kiusaaja on taitava löytämään uhriltaan heikkous tai sellainen elämäntilanne, että ihminen on havoittuvaisimmillaan eikä enää jaksa puolustautua. Kiusaaja näyttää voimansa ja kykynsä kaikilla kanavilla ja todellakin on tarkoitus tuhota uhrinsa - ei enempää eikä vähempää. Kiusaaja on myös täysin tietoinen siitä, mitä hänen toiminnastaan seuraa. Seuraukset voivat olla hyvinkin lopullisia, niinkuin välillä julkisuudessakin näkyy. Kiusaajalle kunnon tuomio ja rangasistus sekä elinikäinen pakkolääkitys, että se sairas mieli pysyy ruodussaan.
Antisosiaaliseen tai narsistiseen persoonallisuushäiriöön ei valitettavasti vaan ole mitään hoitoa eikä mitkään lääkkeet auta niihin. Tuollaiset henkilöt levittävät kuitenkin niin paljon tuhoa ympärilleen, että se on ihan yhteiskunnallinen ongelma, johon ei ole oikein muuta ratkaisua kuin lisätä ihmisten tietoisuutta noista persoonallisuushäiriöistä.
Ihmiset tietävät asiasta yleensä aika vähän eivätkä siksi tunnista narsistia/psykopaattia, kun ovat sellaisen kanssa tekemisissä, ja sen takia nämä pystyvät sulautumaan joukkoon ja jatkamaan manipulointia, juonittelua ja aiheuttamaan paljon tuhoa. Jos narsistin/psykopaatin todellinen luonne paljastuu ihmisille, niin hän ei voi enää jatkaa sitä, ja siksi narsistit pelkäävät paljastumista vähän niin kuin vampyyrit päivänvaloa. Narsisteja ja psykopaatteja sanotaankin joskus "psyykkisiksi vampyyreiksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antisosiaaliseen tai narsistiseen persoonallisuushäiriöön ei valitettavasti vaan ole mitään hoitoa eikä mitkään lääkkeet auta niihin. Tuollaiset henkilöt levittävät kuitenkin niin paljon tuhoa ympärilleen, että se on ihan yhteiskunnallinen ongelma, johon ei ole oikein muuta ratkaisua kuin lisätä ihmisten tietoisuutta noista persoonallisuushäiriöistä.
Ihmiset tietävät asiasta yleensä aika vähän eivätkä siksi tunnista narsistia/psykopaattia, kun ovat sellaisen kanssa tekemisissä, ja sen takia nämä pystyvät sulautumaan joukkoon ja jatkamaan manipulointia, juonittelua ja aiheuttamaan paljon tuhoa. Jos narsistin/psykopaatin todellinen luonne paljastuu ihmisille, niin hän ei voi enää jatkaa sitä, ja siksi narsistit pelkäävät paljastumista vähän niin kuin vampyyrit päivänvaloa. Narsisteja ja psykopaatteja sanotaankin joskus "psyykkisiksi vampyyreiksi".
Ikinä ei kai pitäisi luottaa kehenkään ihmiseen. Jos jostakin ihmisestä tulee tunne, että tuo on meilkein liian hyvää tarkoittava ja rehellinen ollakseen totta - niin silloin hän varman on liian hyväätarkoittava ja rehellinen ollaksen totta. On koettu. Sitä vaan ei haluaisi uskoa omiin heränneisiin epäilyihinsä ja ajattelee, että eihän kenelläkään ole mitään syytä käyttäytyä minua kohtaan tuhoavasti, ja sitten alkaa luottaa tähän ihmiseen, kunnes tilaisuutensa tuleen huomaat, että sinusta liikkuu mitä kummallisempaa tarinaa tai luottamuksella kerrottua tietoa puolituttujen keskuudessa ja vetsi on ns. kahvaa myöten lapojen välissä juuri silloin kun tarvitsisit tukea ja olet heikoimmillasi. Kiusaajalle tämäkään ei riitä, vaan jatkaa toimintaansa, kunnes lopullinen päämäärä on saavutettu.
Koomikko Ismo Leikola puhui hom'oseksuaaleista joskus jotain tämäntapaista:
<< Jotkut miehet sanovat että ei heitä haittaa jos joku on hom'o kunhan hän ei tule heitä rai'skaamaan. Ihan älytöntä sanoa noin, eihän rai'skaamista tarvitse erikseen kieltää. Eihän se niin mene että "hei, tämä ei ole sanonut mitään, ei ole kieltänyt, äkkiä kaikki tänne rai'skaamaan se!" <<
Hauska vitsi, mutta Ismo on valitettavasti täysin väärässä. Totuus on päinvastainen. Narsistit/kiusaajat/pahantekijät tekevät kaiken sen pahan mitä heitä ei estetä tekemästä. Jos heille ei väkisin aseteta rajoja niin he tekevät pahaa rajatta. Aina he etsivät uusia tapoja tehdä pahaa, aina he koittavat rajoja rikkoa. Jokainen rike pitää kieltää ja estää erikseen, koska "jos jotain ei ole kielletty/estetty niin sitä saa tehdä". Tyyliin "hei, tää luuseri ei estä meitä kiusaamasta sitä, tätä saa kiusata niin paljon kuin haluaa, äkkiä kaikki tänne kiusaamaan sitä lisää!"
Väitetään että on oikeuksia ja velvollisuuksia. Mutta ei, narsistit ajattelevat että heillä on ainoastaan oikeuksia. Jos et itse omia oikeuksiasi puolusta, niin narsistit tulevat oikeuksiasi tallomaan surutta.
Narsistille ei ole mitään väliä sillä onko kiusaaminen "väärin", koska kaikki mitä narsisti tekee on hänen mielestään oikein, hänen ei tarvitse pohtia sitä ollenkaan, sitä ei tarvitse koskaan ajatella edes sekuntia. Joten narsistille ei ole väliä mikä on "oikein" tai "väärin", ainoastaan sillä on väliä mikä on mahdollista. Moraalia ei ole. On vain mahdollisuudet satuttaa muita.
Narsisti/kiusaaja ei koskaan voi itse tätä tapaansa tajuta, koska hän ei tiedä omista todellisista sisäisistä motiiveistaan yhtikäs mitään. Narsistilla ei ole valinnanvaraa eikä vapaata tahtoa, hän vain orjan lailla pyrkii niihin sairaisiin päämääriin joita hänen sairas mielensä hänelle määrää. Hän ei osaa pohtia mistä ne päämäärät tulevat, miksi hänen niihin tulee pyrkiä, hän ei osaa pohtia mitä hänen aivojensa sisällä on. Hän osaa ainoastaan suunnata huomionsa muihin ihmisiin, etsien tekniikoita joilla niihin päämääriin pääsee. Kun pääsee sairaaseen päämäärään niin tuntuu hyvältä eli kaikki on hyvin eli on tehty oikein.
Tuo on Vaasan malli. Vaasa nyt tunnetusti on kiusaamisen mekka.