Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (80)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei sä oot aikuinen? Mitä sä enää märehdit vuosikymmenten takaisia tapahtumia. Get over it. Kaikilla meillä on rajoitteita.

Tosi erikoinen kommentti. Miten niin "vuosikymmenten"? Tuo paljasti oman ikäsi ja myötäelämiskykysi (tai sen puutteen), mutta ei ap:n ikää. En tajua, miksi noin vihamielisesti ihmisiin suhtautuva henkilö jaksaa kommentoida oikeastaan mitään tällä palstalla.

Eikö kaltaisillasi ole parempaa ajanvietettä hienojen sosiaalisten piiriesi kanssa kuin joku typerä pissispalsta? Ne kiusatut sen sijaan ehkä kököttävät kotonaan yksinään itkien suruaan pois. Heillä ei ole kavereita, joten saattavat eksyä lukemaan näitä ketjuja.

Tuskin tuon kirjoittajallakaan on kavereita. Mulkummat ihmiset jäävät vanhemmiten yksin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä tälle palstalle on se, että kukaan ei tietenkään vastaa suoraan (ehkä se yleisemminkin naisille tyypillinen piirre, että puhutaan asian vierestä).

Eli siis mitä ihan konkreettisesti haluatte, että se mielestänne "nolo" kiusaamanne henkilö tekee? Pidättekö porukalla juhlat, jos se menee tekemään its*rin vai kauhisteletteko sitä sitten tekopyhästi? Vastatkaa.

T. Ketjun aloittaja

Mun havainto: jos jollain on KAVEREITA niin se on hyvä tyyppi. Jos jollain ei ole kavereita niin se saattaa olla nolo, friikki, luuseri tai vastaavaa ja sitä saa kiusata, jopa pitää kiusata. Kiusaajat ovat porukkaihmisiä. Jos sulla ei ole kavereita niin et ole osa porukkaa. Jos et ole osa porukkaa niin miksi sitten olet ihmisten lähettyvillä?

Kouluissa toisinaan olen kuullut kun opettaja kysyy kiusaajalta "miksi kiusaat sitä?" ja kiusaaja vastaa "koska sillä ei ole kavereita!" Olen myös kuullut mm. vastauksen "koska se on tollanen, kato ny sitä". Eli kiusaaminen ei kiusaajan mielestä lähde hänestä itsestään. Kiusaaminen lähtee siitä minkälainen se kiusattu on. Kiusattua voi nimitellä vaikka kuinka paljon, ja ne kaikki nimittelyt "oikeuttavat" kiusaamisen.

Uskon kuitenkin että nuo kaikki oikeutukset ovat tekosyitä. Uskon että kiusaajan aivot luovat nuo tekosyyt vasta kun päätös kiusata on jo tehty. Uskon, että kiusaaja ei tiedä hänen aivojensa toimivan näin. Uskon, että kiusaaja ei IKINÄ IKINÄ IKINÄ voi sanoa eikä tietää tosisyytä sille miksi hän kiusaa. Uskon, että kiusaajalla on aivoissaan/tunteissaan/muistoissaan jokin minkä hän on HÄPEÄLLÄ peittänyt. Hän ei ikinä voi tietää mikä se peitetty asia on, sillä jos hän yrittää sitä ajatuksissaan lähestyä niin hän tuntee liikaa häpeää, joten hänen täytyy suunnata ajatuksensa toisaalle, johonkin millä hän saa itselleen taas hyvän olon. Kiusaamalla hän tuottaa häpeää muille, sillä lailla hän saa omaa häpeää pois mielestä, tuntuu taas hyvältä.

Sanot että ihmiset eivät puhu suoraan vaan asian vierestä. Johtuu siitä että häpeän vuoksi kiusaaja ei voi ajatella kiusaamisen syytä suoraan, hän voi vain ajatella sen asian vierestä, hän voi ajatuksillaan ja puheillaan "kierrellä todellista ongelmaa kuin kissa kuumaa puuroa". Mutta ikinä hän ei voi sitä ongelmaa paljastaa, ei muille, ei itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sun pitää oikeesti vaan yhden kerran näyttää että sun kanssa ei nússita ja sitten saat olla rauhassa.
Kysy seuraavan kerran sun kiusaajalta ''onko sulta apina koskaan leikattu kiveksiä?'' https://youtu.be/wlUcUfHkdYk?t=193

Mikä vika n.ussimisessa? Ootko frigidi / impotentti?

Vierailija

Minua ei kiinnosta tippaakaan olla ”hyvä tyyppi” kiusaajien silmissä. Kovasti olen yrittänyt hävitä heidän elämästään, mutta se pahin on perässäni jatkuvasti. En ymmärrä sitä logiikkaa että haluaa niin kovasti olla tekemisissä. Sitten kun teen sen i*****n vien hänet mukanani.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta tippaakaan olla ”hyvä tyyppi” kiusaajien silmissä. Kovasti olen yrittänyt hävitä heidän elämästään, mutta se pahin on perässäni jatkuvasti. En ymmärrä sitä logiikkaa että haluaa niin kovasti olla tekemisissä. Sitten kun teen sen i*****n vien hänet mukanani.

Sä mitää itsarii oo tekemässä.

Vierailija

Kiusaaminen on patenttiratkaisu kaikkiin ongelmiin mitä elämässä ikinä voi tulla vastaan.

Jos sinusta tuntuu pahalta, kiusaa toista ihmistä - sitten sinusta tuntuu hyvältä.

Jos joku ei suostu tekemään mitä sinä tahdot, kiusaa häntä - ehkä hän sitten suostuu.

Jos sinulla ei ole kavereita, kiusaa toista ihmistä - muut kiusaamisesta tykkäävät ihmiset ryhtyvät kavereiksesi.

Jos puolisosi on loukannut sinua, kiusaa häntä - eipähän loukkaa enää.

Jos lapsesi saa koulussa huonoja arvosanoja, kiusaa häntä - motivoitukoon opiskeluun.

Jos kaverillasi ei ole työpaikkaa, kiusaa häntä - motivoitukoon työnhakuun.

Jos joku on työpaikalla liian ahkera ja saa sinut näyttämään laiskalta, kiusaa häntä - alkakoon työskennellä vähemmän.

Jos ystäväsi on masentunut, kiusaa häntä - motivoitukoon ottamaan itseään niskasta kiinni, ryhdistäytymään ja paranemaan.

Jos joku on päivisin väsynyt, kiusaa häntä - motivoitukoon nukkumaan öisin enemmän.

Jos joku ei vastaa kysymyksiisi välittömästi, kiusaa häntä - motivoitukoon vastaamaan nopeammin.

Jos jollain ihmisellä on mielestäsi väärä ihonväri tai väärä uskonto, kiusaa häntä - vaihtakoon ihonväriään tai uskontoaan.

Jos et ole saanut seksiä pitkään aikaan, kiusaa ketä hyvänsä - kuka muka seksiä kaipaisi kun kiusaamisesta saa enemmän nautintoa!

Vierailija

29:lle, näin juuri! Tuon vuoksi pystyn suhtautumaan välillä ihan neutraalistikin kiusaajiini. He tulevat tekemään saman lapsilleen mitä minulle. He tulevat olemaan vanhoina yksin: joko siksi että lapsista tulee heidän kaltaisiaan eli eivät välitä, tai sitten lapset ovat niin haavoittuneita että vetäytyvät pois pysyäkseen terveenä.

Vierailija

Taustaa: olin itse koulukiusattu peruskoulun ja lukion ajan. Opin itse kiusaamaan vasta kolmikymppisenä, kun totesin sen olevan tehokkain puolustautumiskeino.

Olen edelleen puusilmä kiusaamisen kehkeytyessä, mutta tunnistan "taudin oireet" jälkikäteen. Kiusaamista valmisteleva henkilö alkaa pelata kaksilla korteilla: hän pyrkii ystävystymään, mutta heittelee suuremman yleisön edessä verhottuja loukkauksia. Inhat kommentit ovat sattumanvaraisia ja niillä tunnustellaan kohteen arkoja paikkoja. Kun arat kohdat on kartoitettu, ikävään kommentointiin tulee tauko, jonka aikana kiusaaja yrittää olla poikkeuksellisen ystävällinen. Kiusaaja pyrkii tasapainotilaan, jossa hän saa litistää kohdetta, mutta jossa häntä ei aleta litistää, koska hän on suosittu/häntä säälitään/tmv. Minulle on erityisen tuttua kateellisten kohteeksi joutuminen, jolloin kiusaaja haluaa litistää minua mutta vetoaa sääliin, jotta muut tuntisivat myötätuntoa häntä kohtaan.

Oma kiusaamishaluni aktivoituu koetusta litistämisestä. Jos olen viikkojen ja kuukausien ajan epäreilun tarkkailun ja verhottujen loukkauksien kohteena, kiusaaja alkaa ärsyttää. En voi olla ajattelematta häntä ja alan (yli)tulkita kiusaajaa äärimmäisen negatiivisesta näkökulmasta. Ärtymiseen yhdistyy turhautuneisuus, koska tässä vaiheessa on vielä normaalia, etten tajua sivaltaa takaisin ajoissa.

Ollaan tilanteessa, jossa kiusaajan pelkkä nimi alkaa ärsyttää. Olen vähentänyt yhdessäoloa, johon kiusaaja reagoi vähentämällä kiusaamistaan ja lisäämällä ystävällisyyttään. Jossain vaiheessa kiusaaja herpaantuu, eikä jaksakaan näytellä julkisesti ystävällistä. Hän palaa takaisin alkuvaiheeseen, jossa hän on sekä ystäväni että ilkein kriitikkoni - paitsi että emme ole enää ystäviä. Nyt minä olen vain viileän torjuva ja kiusaaja kokeilee jatkaa sivalteluaan.

Avainasemassa on se, että nyt minä ärryn pelkästä kiusaajan ajattelemisesta. Siinä vaiheessa on helppo tarttua toisen sanoihin, sivaltaa takaisin ja härkkiä kiusaajan omia tabuja. Yhdeksän kertaa kymmenestä jännite laukeaa, kun satutan tai pelästytän kiusaajan sanoillani. Jos tämä ei riitä, niin työyhteisössä on isompi vika eikä sinne kannata jäädä kärvistelemään.

Itsessäni kiusaamisen aktivoi ärtymys toista kohtaan. Sellainen jatkuva kaiherrus ja lähes pakkomielteisiä piirteitä saava uteliaisuus kiusaajaa kohtaan.

Veikkaan, että kiusaajia on kahdenlaisia; sellaisia, jotka aktivoituvat huonommuuden tunteen myötä (kuten kateellinen kiusaajani tai minä jouduttuani hänen kohteekseen) ja niitä, joilla on sisäsyntyinen tarve sadismiin (ja jotka valitsevat sattumanvaraisesti kohteita niistä, jotka eivät todennäköisimmin pistä hanttiin eli joilta ei saa näpeilleen).

Vierailija

Musta tuntuu että suurin osa kiusaa vain koska voivat niin tehdä. Jos huomaavat ettei toinen pärjää sanallisesti häntä vastaan, niin sekös antaa mukavan vallan tunteen ja ehkäpä he jollain tapaa yrittävät saada kiusatusta irti jonkun puolustuksen, tai haluavat vain tietää kuinka pitkälle pystyvät valtansa kansssa menemään. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyl se izari on se päämäärä ja tavoite.

Todella harva kiusattu oikeasti tappaa itseään, vaikka se masennuskin kiusaamisen myötä nousisi päälle.
Itsekään en ole koskaan itseäni tahtonut tappaa, vaikka kirjoitan kuolemasta runoutta ja pukeudun pääosin mustiin.

Aikalailla sairas muuten täällä tämä kommentti ja muistuttaa taas hyvin siitä, miksi en halua omassa elämässäni olla missään tekemisissä (mukamas ex) kiusaajien tai sitä tukeneiden luusereiden kanssa. 🖤

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyl se izari on se päämäärä ja tavoite.

Arvasin. Miksi saat siitå nautintoa? Eikö omatuntosi kolkuta lainkaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei se ehkä oikeasti edes halua olla tekemisissä kanssasi. Itselläsi on vain joku harhaluulo ehkä asiasta? Kannattaa vain avoimesti puhua suoraan hänelle siitä, mistä kenkä puristaa. Kukaan ei ole ajatuksenlukija. Ajatus laukeaa siihen ja koko turhanpäiväinen jännite kuivuu kokoon, kun kerrot asiallisesti, mikä sinua häiritsee ja vaivaa. Opettele puhumaan asiallisesti, diplomaattisesti ja rakentavasti. Jos toinen ei kykene siihen, se on sen toisen ongelma.

Lisää vettä hullunmyllyyn

Kiusaajat taitaa olla niin sekavasti ajattelevia, että eivät saa omia ongelmiaan selvitettyä vuosikymmenissäkään. Seura vielä samanlaista eli taannuttavaa. Johonkinhan se jatkuva turhautuminen on purettava. Tätä sitten toistuen, paikallaan polkemista jatkaen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ilosia, muka, ja hauskaa. Vähän kun raaputtaa, naama vääntyy kohtuuttoman raivon irveeseen. Se on se pohjavireparka.

Lapsena ne nielaisi sitruunan ja sai itselleen hapannaaman. Ne kuitenkin väkisin opettelee pitämään naamansa peruslukemilla. Muiden kiusaaminen ja hauskanpito saa hetkeksi unohtamaan sen että se sitruuna on sisällä vielä jumissa. Näin jatketaan vanhaksi asti, kunnes kaikki ihmiset ovat hylänneet kiusaajan. Silloin ei voi enää kiusata eikä pitää hauskaa, silloin on taas hapannnaama.

Nuorena ihmettelin itseäni, ihmettelin että miksi "hauskanpito" (juhliminen, örveltäminen, tappeleminen, kiusaaminen,...) ei ole mielestäni hauskaa. Ihmettelin miksi se oli niin hurjan hauskaa tosi monien muiden mielestä. En kertakaikkiaan ymmärtänyt, luulin että minussa oli jotain vikaa. Vasta paljon myöhemmin tajusin että ne ihmiset jotka tuollaisesta nauttivat ovat niitä joilla on koko elämän ajan järkyttävän kamala pohjavire eli surkea hapan olo jota he hauskanpidolla vain yrittävät epätoivoisesti peittää. Mitä suuremmat huvit ja mitä suuremmat tunteet ihmisellä on sitä suurempi sitruuna sisällä on jumissa. Onneksi en pidä hauskanpidosta.

Vierailija

Kiusaaja kirjoitti:
Itselläni on tarkoitus nöyryyttää ja saada ajettua kiusattu siihen tilanteeseen, että hän tappaa itsensä. Mulle kelpaa mikä vaan syyksi kiusaamiseen ja järjestelmällisesti ajan ihmisen siihen tilaan, että hän ei enää kestä. Nautin ja nauran, kun kiusattu on itsensä tappanut.  Nautin kiusaamisesta ja kiduttamisesta varsinkin fyysisestä sellaisesta, jos se on vaan mahdollista. Haluan pilata mahdollisimman monen elämän ja aiheuttaa mahdollisimman monen kuoleman. Mulla ei ole muuta elämäntarkoitusta, kun kyllästyn niin tapan sen jälkeen itseni.

Jep. Tämän "kiusaajien" (aidosti = vainoajien, rikoksen tunnusmerkit täyttyvät) alalajin olemassaolo kannattaa tiedostaa, vaikkei sitä ajattelisikaan aktiivisesti.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat