Huomenna irtisanon itseni, teen asiakastyötä sosiaalityöntekijänä. En kestä koronan...
...aiheuttamaa stressiä. Pelkään koko ajan, että saan joltakin kohtaamaltani asiakkaalta koronan. Tapaan useita asiakkaita päivässä. Minulla ei ole käytössä kuin käsidesi. En voi tehdä etätyötä. Kuulun riskiryhmään. Olen aivan loppu. Mieluummin karenssi ja työttömyys. Uskon, että tämän koronakriisin jälkeen on sosiaalityöntekijöistä taas tarve, mutta nyt tämä on osaltani loppu.
Kommentit (56)
Masennus, ahdistus ym. ovat hyviä tapoja hankkia vähän saikkua. Kuukauden kuluttua näkee mihin tämä härdelli on menossa, sitten aika miettiä isompia liikkuja.
Mene kännissä töihin. Ei tule karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On lukematon määrä muitakin ammatteja joissa joutuu asiakkaitten kanssa tekemisiin lähietäisyydellä. Jos kaikki sanoisivat itsensä irti, niin siitähän soppa syntyisi.
Ja he kaikki ovat riskiryhmässä?
Tätä palstaa lukiessa huomaa kyllä että yksi sun toinen kuvittelee kuuluvansa riskiryhmään, kun todellisuudessa niitä syitä on vain kourallinen jotka lasketaan riskiksi. Ikä on yksi niistä ja muutamat vakavat sairaudet myös. En oleta vanhan ja vakavasti sairaan ihmisen olevan työelämässä.
Juupa juu. Sinähän et muiden sairauksista tiedä eikä ne sinulle kuulu. Jokainen voi irtisanoutua jos siltä tuntuu sinulta kysymättä. Harmittaako kun tauti ei leviä haluamaasi tahtiin?
Harmittaako sua että vaikka kuinka haluaisit kuulua riskiryhmään, niin et kuitenkaan kuulu?
Kuulun kyllä. Sinua taitaa ärsyttää kun menetät oman sosiaalityöntekijäsi.
Juu, juu. Tottakai kuulut 😂 Mulla ei ole sos.työntekijää, mutta olen itse aspalainen ja jatkuvassa lähikontaktissa asiakkaisiin. Ei ole käynyt edes mielessä että löisin hanskat tiskiin.
Sossun asiakaskohtaamiset kyllä kestää 20-60 minuuttia kerrallaan pienessä toimistossa tai asiakkaan kotona. Jos asiakkaalla olisi korona, niin olisi paljon suurempi riski tarttua kuin siinä puolentoista minuutin kontaktissa kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On lukematon määrä muitakin ammatteja joissa joutuu asiakkaitten kanssa tekemisiin lähietäisyydellä. Jos kaikki sanoisivat itsensä irti, niin siitähän soppa syntyisi.
Tätä palstaa lukiessa huomaa kyllä että yksi sun toinen kuvittelee kuuluvansa riskiryhmään, kun todellisuudessa niitä syitä on vain kourallinen jotka lasketaan riskiksi. Ikä on yksi niistä ja muutamat vakavat sairaudet myös. En oleta vanhan ja vakavasti sairaan ihmisen olevan työelämässä.
Juupa juu. Sinähän et muiden sairauksista tiedä eikä ne sinulle kuulu. Jokainen voi irtisanoutua jos siltä tuntuu sinulta kysymättä. Harmittaako kun tauti ei leviä haluamaasi tahtiin?
Harmittaako sua että vaikka kuinka haluaisit kuulua riskiryhmään, niin et kuitenkaan kuulu?
Juu, juu. Tottakai kuulut 😂 Mulla ei ole sos.työntekijää, mutta olen itse aspalainen ja jatkuvassa lähikontaktissa asiakkaisiin. Ei ole käynyt edes mielessä että löisin hanskat tiskiin.
Sossun asiakaskohtaamiset kyllä kestää 20-60 minuuttia kerrallaan pienessä toimistossa tai asiakkaan kotona. Jos asiakkaalla olisi korona, niin olisi paljon suurempi riski tarttua kuin siinä puolentoista minuutin kontaktissa kassalla.
Kassalla välissä on pleksi ja asiakas yleensä sanoo "Hei" ja "Ei kuittia, kiitos!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalla näitä kohtaamisia saattaa olla päivittäin tuhat, ja niissä ei ole mitään mahdollisuutta kontrolloida toisen käyttäytymistä tai hygieniaa. Kohtaamiset ovat nopeita, jos asiakas tulee lähelle, et voi väistää koska istut ahtaassa "kassalootassa" jne. Sossun kohtaamiset kestävät kauemmin, mutta niitä on korkeintaan muutama päivässä ja niissä yleensä pystyy vaikuttamaan paljonkin tartuntariskiin (hanskat,/maski, etäisyys, voi pyytää asiakasta käyttämään käsidesiä heti aluksi jne).
Ymmärrän kirjoittajan pelon ja hänellä on oikeus pelätä. Sen sijaan hänellä ei ole mielestäni syytä olla katkera siitä, että hänet asetetaan vaaraan tms, eikä myöskään vaatia erityisiä joustoja sen takia. Irtisanoutua saa, jos kokee riskin niin suureksi että se on sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Mene kännissä töihin. Ei tule karenssia.
Milloin tämä on muuttunut, että itseaiheutetusta työttömyydestä ei tule karenssia 🧐 vielä pari vuotta sitten kännipotkuista tuli samat karenssit ku irtisanoutumisesta.
Opintovapaa, vuorotteluvapaa, saikuttelu, mahdollisuuksia on monia ilman irtisanoutumistakin...
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole 4-6kk:n irtisanotumisaika? Ainakin hoitajilla on nyt korona-aikana. Siinä ajassa korona on jo varmaan ohi. Eli älä hätäile.
Ei ole 4kk irtisanomisaikaa vaan ihan normi irtisanomisaika!!
Riskiryhmään kuuluminen on vähän media jne luoma "vika". Alussa lueteltiin niitä syitä miksi ihmiset olivat kuolleet koronaan esim. Kiinassa ja Italiassa. Siellä oli korkea ikä, ylipaino, diabetes, sydänsairaudet, tupakointi, verenpainelääkkeet jne jne.
Suomessa on monella ylipainoa, diabetestä siis tyyppiä 2 lähinnä ylipainoisilla, on verenpainetta ja verenpainelääkkeitä jne, tupakointia jne.
Nythän Suomessa kuolleilla on pääsyyt olleet korkea ikä, diabetes ja sydänsairaudet. Sitä ei ole sanottu onko kyse 1 vai 2 tyypin diabeteksestä.
Kannattaa muistaa, että lintsaaminen epidemia-aikana tilanteessa jossa suojauksesta ei ole huolehdittu työnantajan toimesta, ei ole moraalitonta vaan positiivista kansalaistottelemattomuutta johon Vasemmistoliittokin kannustaa!
Hae sairaslomaa. Mielestäni ei ole normaalia että pelko vaikuttaa noin paljon työntekoon. Itsekin olen töissä hoitajana ja koko ajan joudun olemaan lähikontaktissa vakavasti sairaiden ihmisten kanssa. En silti pelkää, huolissani olen kyllä.
Mä irtisanouduin alkuviikosta. En välitä vaikka tulis karenssia, vapaus voittaa.
Olen yläkoulun ope. Jos tää sama jatkuu syksyllä, niin olen ajatellut hakea opintovapaata. Olen suunnitellut sitä jo aiemmin, opetan jatkuvasti erityisoppilaita, ja haluaisin opiskella erityispedaa. Nyt olis hyvä tilaisuus. 45 päivää ennen pitäis ilmoittaa työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, itse olen aulapalveluissa ja kontaktissa koko ajan ja tässä kohteessa on terveydenhoitolaitoskin.
Ei ole pomo edes kysynyt, kuinka voin ja onko kaikki hyvin :(
Eikö irtisanoutuminen ole vähän ylimitoitettua? Vai onko uusi työ jo odottamassa? Miten ajattelit itsesi elättää?
Kuinka läheisiä kontakteja sinulla oikein asiakkaisiin on? Etkö voi siirtää tuoleja yksinkertaisesti vähän kauemmas, jos ihan puolen metrin päässä nyt istutte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, itse olen aulapalveluissa ja kontaktissa koko ajan ja tässä kohteessa on terveydenhoitolaitoskin.
Ei ole pomo edes kysynyt, kuinka voin ja onko kaikki hyvin :(
Mutta tuskin monenkaan kanssa asioit yli varttia kerrallaan. Sehän on katsottu olennaiseksi riskin rajaksi, että altistus kestää ainakin tuon ajan.
Käy juttelemassa työterveyshuollon kanssa. Jos eivät päästä sua saikulle etkä keksi muuta ratkaisua, niin irtisano itsesi. Sinulla on siihen oikeus ja saat suojella itseäsi vaaralta, oli se sitten muiden näkökulmasta liioittelua tai ei.
Täällä toinen sossu. Meillä saa olla etätöissä kesän loppuun näillä näkymin. Omassa harkinnassa, jos jotain asiakkaita tapaa face to face. Meillä on paikkoja auki, hae tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista suurin osa on riskiryhmää ja yli 40-vuotiaista yli 75%.
So? Sehän olisi Salmisen Mikalle ihan oikein.
Kun tehtäisiin niin kuin Norjasssa, Virossa ja muissa maissa niin tämä olisi akateeminen kysymys. Korona laitettaisiin kuriin eikä kenenkään tarvitsisi pelätä.