Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkavan kuolion oireet? Nyt apuja!

Vierailija
21.05.2020 |

Olen 31-vuotias nainen ja minulla on todella huono ääreisverenkierto ja kuiva iho. Kaikenlaisia ihorikkoja, naarmuja, haavoja jne tulee siis todella helposti. Oikeassa kämmenpohjassani oli pitkään ihorikko, joka oli juuri parantunut lähes täysin. Eilen se sitten aukesi (kynsi osui siihen) ja alkoi heti särkemään niin paljon etten saanut nukuttua ilman särkylääkettä. Koko raaja meni punaiseksi ja tunto heikentyi. Särkylääke kuitenkin auttoi akuuttiin särkyyn, ja pystyin nukkumaan yön yli. Aamulla käsi oli aivan puutunut ja kylmempi kuin toinen käsi. Siihen kiinnitin huomiota että peukaloon päähän oli tullut yön aikana violetti täplä, joka aristaa kosketettaessa. Ei kai vaan alkava kuolio...? Olen lievästi sanottuna todella paniikissa.

Taustaa nyt sen verran että minulla siis myös molempien pikkusormien päissä sellaiset violetit täplät, mutta niissä näkyy sellainen pystyviiva, eli ikäänkuin verisuonet olisi näkyvillä, olleet siinä noin kuukauden ja ovat aristavia kun painaa. Toinen tuli siitä kun kynsiviila hankasi ja toinen siitä kun siihen roiskahti voidetta, joka ei sovi minulle. Meinasin niistäkin tehdä keskustelun, mutta nyt oli sitten viimeistään pakko, kun nuo violetit kohdat sormissa vaan lisii ja lisii. Luulisi että jos olisi ihan perus verenpurkaumat niin olisivat parantuneet jo, ovat kuitenkin olleet pikkusormissa noin kuukauden ajan.

En sitten tiedä onko peukalossa nyt sama meininki...? Valoa vasten kun katsoo niin kyllä sielläkin se pystyviiva erottuu, se täplä on tavallaan osa sitä pystyviivaa. Mitähän noissa sormissa oikein on? Voiko alkava kuolio olla viivamainen? Mitkä oikeastaan ovat alkavan kuolion oireet? Netistä yrittänyt etsiä, mutta todella huonosti tietoa löytyy varsinkaan alkavan kuolion oireista, kattavasti puhumattakaan. Hyvin huonosti muutenkin löytyy tietoa asiasta, poislukien ehkä siitä viimeisestä vaiheesta, siitä löytyy kuvia jne.

Tämä peukaloon tullut täplä on vielä oikeassa kädessä, en oikeasti kestä jos menetän tämän käteni tai sormeni, harrastan nimittäin piirtämistä! Voiko kuolio tulla edes noinkin vähäpätöisistä jutuista? Edellyttäen että siis on todella huono verenkierto, ja minullahan on. En kyllä olisi osannut arvata että jos kämmenpohjan pinnallinen ihorikko repeää uudelleen niin heti peukalo mustana, vaikka olisi kuinka huono verenkierto... Tarkoitan siis että luulisi että tosiaankin vaatisi vakavampaa.

Elikä nyt siis jos teillä kellään on faktatietoa kuoliosta niin saa auttaa! Todella kiitollinen olisin, kun todellakaan tuolla netissä olevasta infosta ei juuri tule hullua hurskaammaksi... Ahdistunut olen, aivan paniikissa. Kiitän siis jo etukäteen!

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos epäilisin itselläni alkavaa kuoliota niin hakeutuisin kyllä lääkäriin. Mikset sinä tee niin vaan avaat ketjun Aihe vapaalle?

Niinpä. Haiskahtaa tää aloitus vähän trolssonilta. 3/5

Tänään on selkeästi vapaapäivä koulusta. Joku kahdeksanvuotias raukka päivystää palstalla ilkeilemässä. 🙄 Jotenkin surettaa yksinäiset tenavat, jotka kauniina kevätpäivänä hakevat aikuisten huomiota trollailemalla vauvapalstalla.

Vierailija
42/79 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepsipepsii kirjoitti:

Verenmyrkytys?

No siihen liittyy aina yleisoireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihan pimee. Ei ole todellisia ongelmia, niin muutaman millin viivasta pitää tehdä ongelma. Tuommonen pitäs viedä siedätyshoitoon Töölön ensiapuasemalle katselemaan viikoksiq. Nii voi hieman tulla suhteellisuudentajua

Vierailija
44/79 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verenmyrkytyshän on tollanen mut en tiiä. Mee nyt lääkäriin,

Ei kyllä ihan täsmää, verenmyrkytyksessä nimittäin on aina yleisoireita.

Vierailija
45/79 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli teini-iässä verenmyrkytys jalassa. Pienestä haavasta oli päässyt joku pöpö haavan sisään ja aiheutti kivuliaan tulehduksen. Oli pitkään tumma koko alue. Ihan kuin iso mustelma. Tais olla pientä lämpöäkin.

Verenmyrkytys ei ole paikallinen. Sulla on ollut paikallinen tulehdus. Verenmyrkytys eli sepsison todella vaarallinen koko elimistöön vaikuttava sairaalahoitoa vaativa tila. Toi mitä kuvasit ei ole verenmyrkytys.

Niin se lääkäri ainakin sanoi silloin, että on verenmyrkytys. Vahvoja yhdistelmäantibiootteja ja spriikääreitä. Voi olla että siihen aikaan verenmyrkytyksestä puhuttiin vakavasta imusuonitulehduksista.

Vierailija
46/79 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli teini-iässä verenmyrkytys jalassa. Pienestä haavasta oli päässyt joku pöpö haavan sisään ja aiheutti kivuliaan tulehduksen. Oli pitkään tumma koko alue. Ihan kuin iso mustelma. Tais olla pientä lämpöäkin.

Verenmyrkytys ei ole paikallinen. Sulla on ollut paikallinen tulehdus. Verenmyrkytys eli sepsison todella vaarallinen koko elimistöön vaikuttava sairaalahoitoa vaativa tila. Toi mitä kuvasit ei ole verenmyrkytys.

Niin se lääkäri ainakin sanoi silloin, että on verenmyrkytys. Vahvoja yhdistelmäantibiootteja ja spriikääreitä. Voi olla että siihen aikaan verenmyrkytyksestä puhuttiin vakavasta imusuonitulehduksista.

Muistat väärin. Jalassa ei voi olla verenmyrkytystä. Se on fakta, eikä auta vaikka kuinka alapeukutat. Sulla on ollut paha paikallinen tulehdus haavassa, ja se on ihan eri asia kuin verenmyrkytys, joka on koko kehon hyvin vakava tila.

Vierailija
47/79 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene nyt lääkäriin siitä ihmettelemästä. Kyse on sinun terveydestäsi.

Vierailija
48/79 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistat väärin. Jalassa ei voi olla verenmyrkytystä. Se on fakta, eikä auta vaikka kuinka alapeukutat. Sulla on ollut paha paikallinen tulehdus haavassa, ja se on ihan eri asia kuin verenmyrkytys, joka on koko kehon hyvin vakava tila.

En muista väärin. Äläkä laita sanoja suuhuni tai teen sinusta ilmoituksen kiusaamisesta.

Vierailija
49/79 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voipi olla valtimo kädessä tukossa, jos koko käsi on kylmänä.

Vierailija
50/79 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli sektiohaavaan kuolio haavatulehduksen seurauksena. Itse tulehdus oli oireeton. Kuolion huomasi siitä, että sieltä haavasta alkoi erittyä sameaa nestettä, joka haisi aivan hirvittävälle.

Vierailija
51/79 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla joku reumatyyppinen tauti, esim. Skleroderma tai Crest tai vastaava? Tai joku vaskuliitti?Lääkärille aika kyllä tarvitaan ja sisätautilääkärille lähete. Tai suoraan sisätautilääkärille privaattiin ja sieltä lähete sairaala tutkimuksiin. Jos se sormi on kipeä ja violetti kohta pahenee niin täytyy lähteä päivystykseen.

Ei ole kumpaakaan. Ei se sormi oikeastaan kipeä ole mutta se violetti viiva on kyllä vähän pidentynyt siitä, mitä se oli sen kuukausi sitten. Mitähän lie sitten on? Jokseenkin tuntuisi nyt verenkierto pelaavan niin en nyt enää iha skitsoile että kuolio...? Eihän kuolioisessa kädessä mikään veri kierrä.

Vierailija
52/79 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verenpurkaumat voivat kyllä joskus kestää pitkään, erityisesti, jos veri kiertää heikosti. Mutta en kyllä osaa sen enempää juuta tai jaata sanoa kuin, että hyvin epätodennäköistä, että olisi kuolio, ellei sinulle sitten ole huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes. Kannattaa kuitenkin käydä lääkärissä, ihan vaikka tuon ihottuman vuoksi.

No paastosokeri on 5.6 eli ei pitäisi olla diabetes vaikka hiukan onkin oireita, mutta ne nyt voi kieliä muistakin asioista. Kuitenkin, en sitten tiedä onko tuo 5.6 siltikin pikkuisen korkea?

Ihottumaa tuo ei ole, koska iho itsessään on kunnossa, mutta varsinkin valoa vasten katsomalla näkyy peukalon päässä violetti viiva. Nyt tullut vasemman nimettömänkin päähän sellainen. Huomasin tämän eilen.

Sitä edelsi kynnenalusen puhdistus. Mikä mua oikein vaivaa, mitättömästäkin rasituksesta/pikkujutusta sormenpäät ottavat nokkiinsa?

Vierailija
53/79 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tulehdus. Voi olla montakin syytä. Haavatulehdus. Ruusu. Lääkäriin.

Kun ei ollut mitään haavaa. Kämmenpohjassakin iho oli kesinyt, ei avohaava. Mikä vaaditaan aina verenmyrkytykseen yms, jotta bakteerit pääsevät sinne verenkiertoon.

Vierailija
54/79 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kellään mene tuosta noin vaan sormet kuolioon, ei kuule edes diabeetikoilla. Kuulostat sellaiselta tyypiltä, joka pakonomaisesti tarkkailee oireitaan ja on varma, että kyse on jostain vakavasta, kuten syövästä tai kuoliosta. Kannattaisi hakeutua juttelemaan terapeutin kanssa.

Vierailija
55/79 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepsipepsii kirjoitti:

Verenmyrkytys?

Sama tuli mieleen. Pikapikaa lääkääriin. Itsellä meni 6kk toipua verenmyrkytyksestä ja oli hengenlähtö todella lähellä.

Katsoppas verenmyrkytyksen oireet. Minulla ei semmoisia ole. Kyllä siinä menee ihminen ihan aikuisten oikeesti äärimmäisen huonoon kuntoon. Ja joo, mulla on ollut myös. Pneumokokkipneumonian yhteydessä. Voin sanoa ettei ollut mikään kevyt kokemus.

Vierailija
56/79 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin miettimään tätä tapausta. Anoreksian kanssa ei ole leikkimistä. Toivottavasti ap haet apua ja paranet.

Vierailija
57/79 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

paljonko ylipainoa?

0kg. Olen ihan luuviulu. Syöminen ei oikein suju, koska tulee huono, sellainen oikein tukalan raskas, jotenkin polttava olo varsinkin jalkoihin jos syö paljon/raskasta/makeaa/usein. Anoreksiaa tai muuta syömishäiriötä tämä ei ole, koska taustalla ei ole skitsoilua lihomisesta. Olen näet geeneiltäni hoikka.

Paastosokeri on 5.6 ja olen lukenut että diabeetikoilla on joillakin niin, että kun verensokeri syödessä nousee liikaa niin tulee juurikin tuollaiset tukalat poltteet jalkoihin... En sitten tiedä pitäisikö diabetesta miettiä nyt sitten, vaikka luulisi että olisi se siellä testeissä sitten näkynyt! Vai voiko jo 5.6 arvo tehdä diabeettisia oireita? Ja sekin vielä kun minulla on näitä verijuttuja, ne kyllä voivat johtua laihuudestakin. Koulukaverillani, joka sairasti anoreksiaa (vielä laihempi kuin minä, hän oli 147cm noin ja 26kg) niin oli jatkuvasti raajat ihan "marmoroituneet" (ainakin hoitoalan ihmiset tietää) joten siitä huomasi että veri ei kierrä hänellä kunnolla. Miten voisikaan, kun niin huonossa kunnossa oli tyttö. Hänellä oli myös yhteen aikaan jatkuvasti joku infektio jossain. Iho oli myös ihan paperinohut, mikä sekin kertoo verenkierron puutteestakin.

Vierailija
58/79 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koko käsi meni punaiseksi ja puutui, pitää mennä lääkäriin. Nyt heti.

Mulla rupeaa aina punoittamaan jos tulee joku vamma, se on tästä verenkierrosta. Mutta se ei kestä kauaa.

Mitä tulee puutumiseen niin usein mulla puutuu öisin kädet, ja jos tulee vamma niin se puutuminenkin kestää sen hetken. Jos nuokin vaan jatkuisivat ja jatkuisivat, tottahan sitten lähtisin lääkäriin.

Vierailija
59/79 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei lääkäri maistu niin vahva vyö korkealle käsivarteeni ja kireälle alat sahata sahalla kättä poikki ennakoiva itseambutaatio saattaa poistaa sekä käden että oireen

Vierailija
60/79 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks tällaista kysytään jossain vauvan aihe vapaa palstalla. Eikö ihmiset osaa hakeutua enää lääkäriin terveydellisistä vaivoista

Tänne tulee kylläkin paljon tämmöstä, terveysongelmista varsinkin. On se kyllä kun narkkareillekin vastaillaan, niin yksi Asperger-nainen saa kauheet satikutit kontolleen. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän