Alkavan kuolion oireet? Nyt apuja!
Olen 31-vuotias nainen ja minulla on todella huono ääreisverenkierto ja kuiva iho. Kaikenlaisia ihorikkoja, naarmuja, haavoja jne tulee siis todella helposti. Oikeassa kämmenpohjassani oli pitkään ihorikko, joka oli juuri parantunut lähes täysin. Eilen se sitten aukesi (kynsi osui siihen) ja alkoi heti särkemään niin paljon etten saanut nukuttua ilman särkylääkettä. Koko raaja meni punaiseksi ja tunto heikentyi. Särkylääke kuitenkin auttoi akuuttiin särkyyn, ja pystyin nukkumaan yön yli. Aamulla käsi oli aivan puutunut ja kylmempi kuin toinen käsi. Siihen kiinnitin huomiota että peukaloon päähän oli tullut yön aikana violetti täplä, joka aristaa kosketettaessa. Ei kai vaan alkava kuolio...? Olen lievästi sanottuna todella paniikissa.
Taustaa nyt sen verran että minulla siis myös molempien pikkusormien päissä sellaiset violetit täplät, mutta niissä näkyy sellainen pystyviiva, eli ikäänkuin verisuonet olisi näkyvillä, olleet siinä noin kuukauden ja ovat aristavia kun painaa. Toinen tuli siitä kun kynsiviila hankasi ja toinen siitä kun siihen roiskahti voidetta, joka ei sovi minulle. Meinasin niistäkin tehdä keskustelun, mutta nyt oli sitten viimeistään pakko, kun nuo violetit kohdat sormissa vaan lisii ja lisii. Luulisi että jos olisi ihan perus verenpurkaumat niin olisivat parantuneet jo, ovat kuitenkin olleet pikkusormissa noin kuukauden ajan.
En sitten tiedä onko peukalossa nyt sama meininki...? Valoa vasten kun katsoo niin kyllä sielläkin se pystyviiva erottuu, se täplä on tavallaan osa sitä pystyviivaa. Mitähän noissa sormissa oikein on? Voiko alkava kuolio olla viivamainen? Mitkä oikeastaan ovat alkavan kuolion oireet? Netistä yrittänyt etsiä, mutta todella huonosti tietoa löytyy varsinkaan alkavan kuolion oireista, kattavasti puhumattakaan. Hyvin huonosti muutenkin löytyy tietoa asiasta, poislukien ehkä siitä viimeisestä vaiheesta, siitä löytyy kuvia jne.
Tämä peukaloon tullut täplä on vielä oikeassa kädessä, en oikeasti kestä jos menetän tämän käteni tai sormeni, harrastan nimittäin piirtämistä! Voiko kuolio tulla edes noinkin vähäpätöisistä jutuista? Edellyttäen että siis on todella huono verenkierto, ja minullahan on. En kyllä olisi osannut arvata että jos kämmenpohjan pinnallinen ihorikko repeää uudelleen niin heti peukalo mustana, vaikka olisi kuinka huono verenkierto... Tarkoitan siis että luulisi että tosiaankin vaatisi vakavampaa.
Elikä nyt siis jos teillä kellään on faktatietoa kuoliosta niin saa auttaa! Todella kiitollinen olisin, kun todellakaan tuolla netissä olevasta infosta ei juuri tule hullua hurskaammaksi... Ahdistunut olen, aivan paniikissa. Kiitän siis jo etukäteen!
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Onko turvotusta? Ruusu?
Ei ole turvotusta. Ja ruusun oire ei ole kyllä mikään pelkkä violetti hiukan aristava pieni viiva.
Soita terveyskeskuksen hoitajalle. Hän arvioi menetkö lääkärille kiireisenä vai myöhemmin.
Isoäidilläni ja hänen pojallaan, siis enollani, oli molemmilla ukkovarpaassa kuolio, diabeteksen aiheuttama. Isoäiti oli silloin jo lähes saattohoitovaiheessa, joten hänen varpaalleen ei tehty mitään. Eno sen sijaan oli vielä kohtalaisessa kunnossa, joten häneltä amputoitiin varvas. Kävelemään totuttelu vei aikansa, mutta liikkuvaksi toipui.
Onko sulla joku reumatyyppinen tauti, esim. Skleroderma tai Crest tai vastaava? Tai joku vaskuliitti?Lääkärille aika kyllä tarvitaan ja sisätautilääkärille lähete. Tai suoraan sisätautilääkärille privaattiin ja sieltä lähete sairaala tutkimuksiin. Jos se sormi on kipeä ja violetti kohta pahenee niin täytyy lähteä päivystykseen.
Miks tällaista kysytään jossain vauvan aihe vapaa palstalla. Eikö ihmiset osaa hakeutua enää lääkäriin terveydellisistä vaivoista
Verenpurkaumat voivat kyllä joskus kestää pitkään, erityisesti, jos veri kiertää heikosti. Mutta en kyllä osaa sen enempää juuta tai jaata sanoa kuin, että hyvin epätodennäköistä, että olisi kuolio, ellei sinulle sitten ole huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes. Kannattaa kuitenkin käydä lääkärissä, ihan vaikka tuon ihottuman vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ootko joko tosi lihava tai tosi laiha?
Olen ihan tosi laiha.
Jos koko käsi meni punaiseksi ja puutui, pitää mennä lääkäriin. Nyt heti.
Jos epäilisin itselläni alkavaa kuoliota niin hakeutuisin kyllä lääkäriin. Mikset sinä tee niin vaan avaat ketjun Aihe vapaalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan tosi laiha.
Ihan mielenkiinosta kysyn paljonko on syke ja verenpaine?
Vierailija kirjoitti:
Soita 116 117. Soita heti.
Tuo numero on juuri tarkoitettu ei ehkä kiireellisiin terveysongelmiin. Siellä neuvoo asiantuntija. Asiantuntija EI kirjoita vauva. fi - palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos epäilisin itselläni alkavaa kuoliota niin hakeutuisin kyllä lääkäriin. Mikset sinä tee niin vaan avaat ketjun Aihe vapaalle?
Niinpä. Haiskahtaa tää aloitus vähän trolssonilta. 3/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan tosi laiha.
Sitten vaivasi johtuu alipainosta. Sinulla on vakava ravintoaineiden puutos. Monivitamiinitabletteja ja rautaa. Mutta ensin lääkäriin. Apua on saatavilla. Ja soita terkkarille heti
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://syomishair…
Vierailija kirjoitti:
Isoäidilläni ja hänen pojallaan, siis enollani, oli molemmilla ukkovarpaassa kuolio, diabeteksen aiheuttama. Isoäiti oli silloin jo lähes saattohoitovaiheessa, joten hänen varpaalleen ei tehty mitään. Eno sen sijaan oli vielä kohtalaisessa kunnossa, joten häneltä amputoitiin varvas. Kävelemään totuttelu vei aikansa, mutta liikkuvaksi toipui.
Miten ne kuoliot alkoivat?
Veritulppa. Onko korona tai Oletko altistunut koronalle
Kipinkapin lääkäriin
Voi olla verisuonitukoksia siellä sun täällä kädessäsi. Osa pienissä ja osa isoissa suonissa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli teini-iässä verenmyrkytys jalassa. Pienestä haavasta oli päässyt joku pöpö haavan sisään ja aiheutti kivuliaan tulehduksen. Oli pitkään tumma koko alue. Ihan kuin iso mustelma. Tais olla pientä lämpöäkin.
Verenmyrkytys ei ole paikallinen. Sulla on ollut paikallinen tulehdus. Verenmyrkytys eli sepsison todella vaarallinen koko elimistöön vaikuttava sairaalahoitoa vaativa tila. Toi mitä kuvasit ei ole verenmyrkytys.