Suositelkaa valkoviini jolla voi ”opetella” juomaan valkkaria
Siis tokihan teininä on juopoteltu halvat valkkarit (Lippis yms) mutta aikuisena jotenkin vieraannuin valkkareista. Tykkään punkusta, ja eritoten cavasta (kaikki kuoharit on hyviä kunhan eivät ole makeita).
En ole juonut valkkaria 25 vuoteen. Nyt vähän on jännäkakka housussa :)
Mikä olisi sellainen josta voisit ajatella puolikuivan cava juojan tykkäävän?
Kommentit (60)
Kierrä kaukaa ainakin kaikki saksalaiset ja itävaltalaiset, hirveetä kuraa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en myös ymmärrä viinien päälle ja olen aina ihmetellyt miten monet (naiset) selittää että herkuttelen valkoviinilasillisella tai juonpa kuivaa rieslingiä. Onko se siis HERKKUA? Siis onko se se sokeri mikä siitä tekee hyvää?
On herkkua! Ei mitään sokerilientä vaan tykkään pirtsakasta, vähän happamasta mausta, siihen sivuun joku sopiva naposteltava...aijai.
Mulle salaisuus valkkareista tykkäämiseen oli, että aloin ostamaan vähän kalliimpia valkkareita (n. 15 euroa pullo). Halvasta valkkarista tulee vaan paha mieli. Halpa punkku sen sijaan on ihan jees.
Kuten muissakin asioissa, löydät omaan suuhun vaan kokeilemalla. Viimeksi join tätä https://www.juomavinkki.fi/fi/gisselbrecht-riesling-tradition
Tykkäsin! Muista että mitä olet juuri syönyt tai syöt samalla, vaikuttaa makuun (karkit, tomaatti, hedelmät ym.)
Vierailija kirjoitti:
Mä en myös ymmärrä viinien päälle ja olen aina ihmetellyt miten monet (naiset) selittää että herkuttelen valkoviinilasillisella tai juonpa kuivaa rieslingiä. Onko se siis HERKKUA? Siis onko se se sokeri mikä siitä tekee hyvää?
Riesling on makeaa, ei kuivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On herkkua! Ei mitään sokerilientä vaan tykkään pirtsakasta, vähän happamasta mausta, siihen sivuun joku sopiva naposteltava...aijai.
Ei ne makeat viinit ole sokerilientä, ne rypäleet on makeita. Aijai makea saksalainen viini, että on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riesling on makeaa, ei kuivaa.
Höpö höpö
Viikon viini on kuiva riesling Saksasta https://www.is.fi/ruokala/viikon-viini/art-2000000718382.html
On niitä kuiviakin paljon.
Miksi pitäisi osata juoda valkkaria? Kauheita juoppoja palsta täynnä, näemmä. Terve ihminen ei alkoholia kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä kaikille, kokeilen joitain noita mainittuja. Ehkäpä tässä vielä keski-ikäisenä oppii valkoviinin ystäväksi? :) ap
Miksi pitäisi? Ihan outo aloitus. Yrittäisit sen sijaan vähentää alkoholinkäyttöäsi.
Vierailija kirjoitti:
Näille ei voi muuta kuin nauraa vatsansa kipeäksi.🤣
Kassialmat alkaa pikkusormi pystyssä naamalla ilme kuin just munaa saaneella lipittää jotain viinilitkua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi osata juoda valkkaria? Kauheita juoppoja palsta täynnä, näemmä. Terve ihminen ei alkoholia kaipaa.
Mutta kun se on niin valtavan hienostunutta lipittää hapanta viinirypälemehua.
Kymmenisen vuotta maistellut erilaisia viinejä, ja valkkareista päällimmäisenä tunteena tulee suorastaan refluksimainen närästys. Ruokatorvea polttaa niin helvetisti, vaikka maku muutoin olisikin ihan kiva. Tämä pilaa makunautinnon ainakin itselläni täysin. Punaviinistä samaa reaktiota ei tule. Miksi pitäisi ehdoin tahdoin juoda jotain, mistä ei tykkää? Juo punkkua ja jätä valkoviinit suosiolla.
Jo täällä mainittu Kungfu girl on puolikuiva riesling ja aika varma valinta. Omaan makuun nykyään liian makea mutta ns. helppo juoda. Toisaalta jos juot kuivaa cavaa, niin eiköhän se suu totu äkkiä myös kuivaan rieslingiin. Sauvignon blanc maistuu omaan suuhun hyvin voimakkaasti herukkaiselle, toiset tykkää, toiset ei. Saksalaiset Rieslingit on aika varmoja valintoja aloittaa valkkareista. Nimim. Ennen inhosin valkkareita, nykyisin lempijuomani on kuiva Riesling.
Saksalainen riesling. Yleensä rieslingistä tykätään ja saksalainen on parasta.
Ei voi harjoitella, kun kaikki juo aina niin kuivaa valkkaria, että jo lasillinen aiheuttaa hirveän päänsäryn ja sellaisen krapulan, että toivoo kuoleman korjaavan nopeaan. Pysy vaan erossa valkkareista, jos koet samoja oireita.
Jos kuitenkin haluat harjoitella, niin juo kuivia siidereitä. Niillä on sama vaikutus tosin lievempänä, kun niissä on vähemmän alkoholia. Tai sitten juot vaan vähän enemmän.