Suositelkaa valkoviini jolla voi ”opetella” juomaan valkkaria
Siis tokihan teininä on juopoteltu halvat valkkarit (Lippis yms) mutta aikuisena jotenkin vieraannuin valkkareista. Tykkään punkusta, ja eritoten cavasta (kaikki kuoharit on hyviä kunhan eivät ole makeita).
En ole juonut valkkaria 25 vuoteen. Nyt vähän on jännäkakka housussa :)
Mikä olisi sellainen josta voisit ajatella puolikuivan cava juojan tykkäävän?
Kommentit (60)
Mä en myös ymmärrä viinien päälle ja olen aina ihmetellyt miten monet (naiset) selittää että herkuttelen valkoviinilasillisella tai juonpa kuivaa rieslingiä. Onko se siis HERKKUA? Siis onko se se sokeri mikä siitä tekee hyvää?
Varmaan joku Birds tree tai vastaavat limuviinit
Pearly Bay on kuiva kyykkyviini, mutta minusta se on kevyen ja raikkaan makuista.
Puolikuivasta pikku hiljaa kuivempiin. Sitten voi ryhtyä testailemaan eri rypäleitä ja maakohtaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en myös ymmärrä viinien päälle ja olen aina ihmetellyt miten monet (naiset) selittää että herkuttelen valkoviinilasillisella tai juonpa kuivaa rieslingiä. Onko se siis HERKKUA? Siis onko se se sokeri mikä siitä tekee hyvää?
Nousee kivasti päähän, siitä se "herkkufiilis". Mausta viis, kun on pikkuhuppelissa.
Vierailija kirjoitti:
Pearly Bay on kuiva kyykkyviini, mutta minusta se on kevyen ja raikkaan makuista.
Ihan karseen makuista.
Unkarilainen Magyar feher bor eli Maggis on halpaa ja sopii hyvin viineistä ymmärtämättömälle.
Valkkareista oppii tykkäämään maistelemalla eri laatuja. Jotkut tykkäävät makeammista, hyllyn reunasta näkee sokeripitoisuuden, ja jos se alkaa olla 15-40, niin viini on jo makeaa. Kuivissa viineissä, eli sokeri alle 10, maistuu kirpeys, raikkaus, vihreys, hapan jne. Kannattaa kokeilla niistä yleisimmistä, mitä näyttää hyllyistä menneen eniten. Myyjät pitävät kovasti, jos kysäiset, koska heidät on koulutettu niihin tuotteisiin, eikä kossunostajat paljoa vaivaudu keskustelemaan.
No voisin suositella saksalaista Deep Roots, on raikas ja kevyt.
Vierailija kirjoitti:
Puolikuivasta pikku hiljaa kuivempiin. Sitten voi ryhtyä testailemaan eri rypäleitä ja maakohtaisia.
Öö jätetäänpä kuitenkin ne puolikuivat välistä.
Kaikki oikeat viinit on kuivia. Tällä tiedolla kun aloittelee niin pääsee jo pitkälle.
Casillero del Diablo Chardonnay 2019
Aivan mainio löytö. Todella kevyt ja uskon, että helposti lähestyttävä, jos ei ole tottunut valkkareita juomaan, vaan ennemmin on juonut kuohuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko siis kuiva aina parempaa? Ap
J.P. Chenetillä ei voi mennä metsään kovin pahasti. Löytyy punkkua, rosea ja valkkaria jos jonkinmoista ja hinta on edullinen.
Puolikuiva Riesling on aina varma. Toisaalta jos vasta tutustuu valkkareihin niin ehkä silloin kannattaa aloitella vähän makeammista ja siitä pikku hiljaa kuivempiin. Minusta saksalaiset Rieslingit on parhaita eikä petä ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Casillero del Diablo Chardonnay 2019
Aivan mainio löytö. Todella kevyt ja uskon, että helposti lähestyttävä, jos ei ole tottunut valkkareita juomaan, vaan ennemmin on juonut kuohuvaa.
Täytyykin kokeilla. Punkku noilta onkin mun lempparia.
Juo vissyä