Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (99)

Vierailija

Ala-asteen kaverini soitti minulle taannoin, ei oltu nähty varmaan kymmeneen vuoteen. Kysyi että voinko käydä ostamassa hänelle Tori-myyjältä tuotteen ja tuoda sen hänen luokseen. Ei hitto...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvitset jotain kippoa ja kuppia, mene hakemaan se paikan päältä. Miksi pitäisi myyjän mennä ostamaan erikseen paketti ja pakata ja postittaa ja ilmoittaa sinulle sitten uusi hinta? Aivan liikaa vaivaa. Postitkin ovat nykyisin niin harvassa. Kyllä ne tuotteet saa menemään noutonakin.

Itse olen sopinut joskus työmatkan varrelle treffit kaupan pihaan, ja meillä myös mies on valmis kuljettamaan tavaraa peräkärryllä ostajalle, mutta sitten on aina niitäkin ostajia, jotka eivät ilmestykään paikalle tai jotka alkavat siellä omassa kotipihassaan tingata hinnasta tai pyytävät vielä kantamaan hissittömän kerrostalon ylimpään kerrokseen tai eivät ole paikalla sovitusti ja siellä sitten ihmetellään. Juu ei, emme jätä maksamatonta tavaraa kenenkään pihaan, vaikka olemmekin olleet ystävällisiä ja kuljettaneet tavaran.

Nykyisin myyn vain noutona. Tavaran oikeasti haluava tulee kyllä hakemaan.

Joskus vain sattuu, että se kippo tai kuppi on toisella puolella Suomea, joten en tosiaan lähde puksuttamaan junalla tai ajelemaan autolla satoja kilometrejä, kun paketin lähetys maksaa alle 10 euroa.

Laatikoita saa lähes kaikista kaupoista ja useimmilta työpaikoilta, Sanomalehtiä tms. löytyy joka taloudesta tilkkeeksi ja teippi nyt ei paljon maksa. Ehkä voi huomioida jo kohdehinnassa mahdolliset pakkauskulut, jos on niin tarkkaa niiden suhteen.

Huomaa kyllä, että ihmiset eivät jaksa nähdä yhtään vaivaa tänä päivänä. Mieti, että myyjänä saat kuitenkin rahaa kohteesta. Ei pakkaaminen ja lähetys ole niin suuri vaiva.

Bisnes on bisnestä Torissakin. Jos saa täsmälleen saman rahan näkemättä vaivaa, miksi kukaan näkisi vaivaa siksi että sinä saisit postilla sen haluamasi kipon? Mikset itse ole valmis näkemään vaivaa?

Ei se mitään hyväntekeväisyyttä ole.

Vai että oikein bisnestä.... oletko yritysmyyjä? Sitten varmaankin maksat myös valtiovallan edellyttämät verot ja maksut bisneksistäsi?

Se jos yksityishenkilö myy itselleen tarpeetonta tavaraa pois nurkista kuleksimasta ei ole bisnestä. Myyjän intressi on saada tavara uudelle (tyytyväiselle) ostajalle ja tämän eteen saattaa joutua näkemään myös hieman vaivaa, mutta lopputulos palkitsee. Tavoite on että sekä myyjä että ostaja ovat hyvällä mielellä kaupasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten mainittu, en jaksa alkaa vänkäämään siitä postimaksusta. En pyydä ekstraa mistään pakkaus- tai kuskaushommista, mutta kun niille postin postimaksuille en vaan voi mitään. En voi sille mitään, ettei kirjepostina kulje aikuisen huppari tai kenkälaatikko ei mene S -pakettina.

Yleensä sitäpaitsi postitus ostajille pitää myös nähdä aivan hulluna töitä sen eteen, että ylipäänsä ostavat. Pitää kaikki kuvata ja mitata millilleen ja nukat syynätä ja pesuaineet haistella. Sitten odotella 3 päivää vastausta kun pitää harkita ja miettiä. Vaivan palkaksi joku hikinen 5€, josta siitäkin yritetty kupata postikulut samaa hintaan.

Esim. Postilla ja Matkahuollolta pitää asioida kuitenkin ihmisen kanssa, miten se introvertiltä käy? En kyllä koskaan oleta tori ostajan kertovan elämäntarinaansa, istuvan kahville ja jäävän yökylään.. että ihan moikka ja kiitti riittää. Tuskin siinä introvertti pahasti energiaansa kuluttaa.

Meillä päin netissä valmiiksi maksetun paketin voi tipauttaa postissa luukusta liukuhihnalle. Ei tarvitse asioida kenenkään kanssa. Seurantakoodi tulee sähköpostiin tai puhelimeen, kun paketti on käsitelty.

Matkahuollossa myös (valmiiksi rekisteröity) paketti tiskiin, kuitti käteen ja ulos. Tämän kestää hyvin.

Aika härskin ahneita olette, kun otatte kymmeniä euroja alle kympin paketista. Pitäisi jo melkoista merkki- tai luksustavaraa olla paketissa tuohon hintaan. En varmaan olisi myynyt tuolla kikkailulla yhtään pakettia. Eivät ihmiset sentään typeriä ole.

En asu pakettiautomaatin naapurissa, joten tietenkin laskutan postituksen haluavalta 0,45 e/km siitä, että vien pakettinsa automaattiin. 20 km ylimääräistä ajoa tarkoittaa sitä, että minulle tulee kuluja 9 e, siihen paketin lähettämisen hinta ja paketointiin kuluva materiaali ja aika. Pitää muistaa, että se lähettäminen on pelkästään ostajan haluama asia, ei mitään normisettiin kuuluva palvelu.

Sullako ei ole ikinä asiaa kaupoille tms. liikekeskuksiin? Siellä taatusti löytyyt pakettiautomaatit ja postin toimipiste. Sanon edelleen että laiskuutta. Mutta kukin tyylillään.

Vierailija

paras oli kun myin hyväkuntoisia nahkakenkiä 5 euron hintaan. ostaja olisi halunnut että postitan ne hänelle samaan hintaan, eli olisin jäänyt tappiolle kengistä :D 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
paras oli kun myin hyväkuntoisia nahkakenkiä 5 euron hintaan. ostaja olisi halunnut että postitan ne hänelle samaan hintaan, eli olisin jäänyt tappiolle kengistä :D 

Joo ei näin :o/ Ostaja ei ollut yhtään kartalla realiteeteista. Postikulut tulevat kauppahinnan päälle jos ei muuta sovita tai ole ilmoitettu.

Vierailija

Torissa muuten usein kohde onkin jo myyty (ainakin muka), vaikka ilmoitus roikkuu vielä näkyvillä...?!? Huuto.Net:issä kohde poistuu saman tien, kun ostaja ostaa sen. Pisteet jälkimmäiselle.

Vierailija

Vierailija][quote=Vierailija][quote=Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvitset jotain kippoa ja kuppia, mene hakemaan se paikan päältä. Miksi pitäisi myyjän mennä ostamaan erikseen paketti ja pakata ja postittaa ja ilmoittaa sinulle sitten uusi hinta? Aivan liikaa vaivaa. Postitkin ovat nykyisin niin harvassa. Kyllä ne tuotteet saa menemään noutonakin.

Itse olen sopinut joskus työmatkan varrelle treffit kaupan pihaan, ja meillä myös mies on valmis kuljettamaan tavaraa peräkärryllä ostajalle, mutta sitten on aina niitäkin ostajia, jotka eivät ilmestykään paikalle tai jotka alkavat siellä omassa kotipihassaan tingata hinnasta tai pyytävät vielä kantamaan hissittömän kerrostalon ylimpään kerrokseen tai eivät ole paikalla sovitusti ja siellä sitten ihmetellään. Juu ei, emme jätä maksamatonta tavaraa kenenkään pihaan, vaikka olemmekin olleet ystävällisiä ja kuljettaneet tavaran.

Nykyisin myyn vain noutona. Tavaran oikeasti haluava tulee kyllä hakemaan.

Minä en mitenkään jaksaisi päivystää ja sopia noutoja puhelimen jatkona. Postittaminen on paljon helpompaa kun saa hoitaa asian itselleen sopivana aikana - molemmin puolin. Introverttina myös ahdistaa ylimääräinen ihmisten kohtaaminen. Siksi paketit.

Ja sitäpaitsi tykkään pakata. En koe sitä niin suurena vaivana ollenkaan. Sinä ilmeisesti et tykkää joten jatka vaan noutotaktiikkaa. Onneksi on vaihtoehtoja!

Lakkaa nyt pilaamasta meidän introverttien mainetta taas. Introverttiys ei liity mitenkään siihen että toisten kohtaaminen olisi ahdistavaa tai muuhunkaan pakettijankkaamiseesi.

Vierailija

Siis eipä ole minulle ainakaan vielä kukaan alkanut vänkäämään postikulujen määrästä. Miten kukaan edes voisi kun ne on ne hinnat mitkä posti pyytää? :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siis eipä ole minulle ainakaan vielä kukaan alkanut vänkäämään postikulujen määrästä. Miten kukaan edes voisi kun ne on ne hinnat mitkä posti pyytää? :D

Minulle tulee useinkin, että ”Tää varmaan menis kirjeenäkin eli postimaksut 3,20€” . Ja kun ei mene.

Tai sitten just se, että myy jotakin niin tulee kysymys sopiiko että hinta spk. Esim. 20€ jutusta se on kuitenkin 6€ pois, eli miksi löisin jonkun 14€ kun voin saada sen kakskymppisen suoraan käteen noudettaessa?

Vierailija

Mä en yleensä myy tavaraa Torissa, annan vain. Postikulut ovat todella kalliit. Lisäksi siinä on oma rumbansa, kun paketoi, vie postiin, tekee reklamaatiot yms. Ei kiitos. Kuljettaa en puolestaan voi, koska mulla ei ole autoa. Mun mielestä jos annan tavaraa ilmaiseksi, niin toinen voisi edes vaivautua hakemaan sen itse. Joskus voin jollain juna-asemalla tms. sopia treffit.

Olen itsekin introvertti. Mä en tiedä, mikä käsitys sulla on Tori-kaupoista. Mulla se toimii näin. Kun aika ja paikka on sovittu, hakija laittaa viestin torissa "moi oon täällä". Minä menen paikalle, sanotaan moi, tavara vaihtaa omistajaa, sanotaan kiitos ja hyvät päivänjatkot.

Torissa ongelmaksi muodostuu mielestäni enemmän ostajat, jotka ovat todella hyökkääviä viesteissään. Ja toinen ryhmä on nää, jotka tekevät oharit. Lisäksi ainakin 90 % ilmoituksista on puutteellisia. Puuttuu lähes aina se oleellisin tieto, eli mitat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Torissa muuten usein kohde onkin jo myyty (ainakin muka), vaikka ilmoitus roikkuu vielä näkyvillä...?!? Huuto.Net:issä kohde poistuu saman tien, kun ostaja ostaa sen. Pisteet jälkimmäiselle.

Se on ihan Torin vika. Poistoissa ja ilmoituksen muokkaamisessa on viive.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä en yleensä myy tavaraa Torissa, annan vain. Postikulut ovat todella kalliit. Lisäksi siinä on oma rumbansa, kun paketoi, vie postiin, tekee reklamaatiot yms. Ei kiitos. Kuljettaa en puolestaan voi, koska mulla ei ole autoa. Mun mielestä jos annan tavaraa ilmaiseksi, niin toinen voisi edes vaivautua hakemaan sen itse. Joskus voin jollain juna-asemalla tms. sopia treffit.

Olen itsekin introvertti. Mä en tiedä, mikä käsitys sulla on Tori-kaupoista. Mulla se toimii näin. Kun aika ja paikka on sovittu, hakija laittaa viestin torissa "moi oon täällä". Minä menen paikalle, sanotaan moi, tavara vaihtaa omistajaa, sanotaan kiitos ja hyvät päivänjatkot.

Torissa ongelmaksi muodostuu mielestäni enemmän ostajat, jotka ovat todella hyökkääviä viesteissään. Ja toinen ryhmä on nää, jotka tekevät oharit. Lisäksi ainakin 90 % ilmoituksista on puutteellisia. Puuttuu lähes aina se oleellisin tieto, eli mitat.

No mua nyt vaan ihan aikuisten oikeasti ahdistaa kuikuilla ja odotella jossain kaupan nurkalla tähyilemässä, että onkohan tuo nyt se Mirja vai onkohan se tuo vai tuo.... Ja itsellä pitäis olla joku neilikka rinnassa, että kauppakumppani tunnistaa. Oli se sitten introverttiyttä tai mitä vaan, niin ihmiset ahdistaa. Kommunikoin paljon mielummin viestitse. Eli meitä on monenlaisia. Kauppakumppanini ovat olleet hyvin tyytyväisiä, kiitelleet kauniita paketteja ja olen saanut pelkästään positiivista palautetta.

Vierailija

No, jokainen myy miten parhaaksi katsoo, onneksi on tosiaan vaihtoehtoja. Joku tykkää Torista, joku Huutiksesta, joku Facebook-kirppiksistä.

Itselläni on kyllä vähän samankaltaiset kokemukset kuin ap:llä. Ostin jossain vaiheessa paljon Torista, mutta koska en asu pääkaupunkiseudulla, sai aina kerjätä postitusta lakki kourassa, myyjät olivat usein tosi tylyjä, ja noin kolme neljäsosaa saamistani tavaroista oli jollain tavalla kehnompi kuin ilmoitus antoi ymmärtää. Vaatteissa reikiä, jne. Enkä kehdannut oikein valittaakaan, kun myyjä oli antanut minulle sellaisen vaikutelman, että suuressa ylhäisyydessään TÄMÄN KERRAN tekee minulle SUUNNATTOMAN SUUREN PALVELUKSEN suostuessaan postittamaan. Näin jälkeenpäin naurattaa ja ärsyttää oma nöyryyteni.

Sitten sain tarpeekseni ja siirryin monen vuoden tauon jälkeen takaisin Huutikseen, enkä ole katunut. Pari vuotta sitten en löytänyt Huutiksesta mitään, koska kaikki myyjät tuntuivat siirtyneen Toriin. Nykyään on ilmeisesti moni myyjäkin kyllästynyt Toriin, sillä tavaraa löytyy taas enemmän Huutiksestakin.

Aina välillä vilkaisen vanhasta tottumuksesta Toria ja harmittaa, kun löydän jotain hienoa, mutta en yksinkertaisesti jaksa sitä sähellystä enää, joten jätän kysymättä.

Vierailija

Jos torissa myyjä ei osaa kuvata kohdetta riittävän kattavasti eikä vastaa lähetettyihin kysymyksiin, oletan, että hänellä ei ole kiinnostusta myydä. Rasittavaa, kun viesteihin ei saa vastausta edes viikon kuluessa... :oO

Vierailija

Olen kai outo mutta minulle tuo postitus on muodostunut mieluiseksi harrastukseksi. Kerään yhdelle hyllylle pakkausmateriaaleja. Kun kaupat on tehty, on hauska valita sopiva pakkaus ja pakata ja teipata. Kuvittelen kai olevani joku yrittäjä vaikka olenkin oikeasti tylsässä toimistotyössä.

Lähetän siis ihan mielelläni muutaman euronkin ostoksia ja netistä on kätevää ostaa kuljetus (posti tai mh).

Sitä en kyllä ymmärrä että jos annan jonkin tuotteen ja merkkaan noudoksi (tai että voin laittaa mukaan jos ostaa muutakin), aletaan tavaraa toivoa tuotavaksi johonkin jne. Ilmaisille nouto ilman viikkojen kirjeenvaihtoa kiitos.

Vierailija

Kaikkein rasittavinta torissa onkin lähiöruusu-Jannikat jotka yrittää saada myyjän tuomaan puoli-ilmaisen ison huonekalun jonnekin Järvenpään Jamppaan, vaikka ilmoituksessa lukee "vain nouto". Nimim. kokemusta on.

Vierailija

Olin vähän aikaa sitten muuttamassa ja laitoin toriin myytäväksi pesukoneen ja kaksi isohkoa kaappia. En itse omista autoa, joten laitoin että vain nouto. Kaikkiin kolmeen ilmoitukseen tuli useampi kysely enkö kuitenkin voisi kuljettaa ja yhdessä matka olisi ollut yli 200 km. Eikö ihmiset osaa lukea?

HSEn adonis

Koska minua ei kiinnosta paketoida, jonottaa postissa ja käyttää aikaani sellaiseen muutaman roposen takia. Koko Tori on kannaltani ekologisuutta ja hyväntekeväisyyttä. Pitäisikö uhrata aikaani sinun ahdistuksesi takia - ei.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat