Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kasviksia syöt aterian yhteydessä?

Vierailija
19.05.2020 |

Olen kyllästynyt pelkkään perussalaattiin ja kaipaisin ideoita minkälaisilla kasviksilla voisin täyttää puolikkaan lautasestani. Ideoita?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunikasviksia, kuten broccoiinia, kesäkurpitsaa, porkkanaa, lanttua, palsternakkaa, teen ison satsin ja niistä kokoan lisukkeen aterialle seuraavanakin päivinä. Ei tarvitse koko ajan valmistaa jotain.

Vierailija
2/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vähään rippuu että esim millaisessa muodossa kasviksista tykkäää. Onko ne sellaisia pieniksi leikattuja wokkikasviksia jotka pehmenee tai sellaisia etttä niissä on vähän purutuntumaa. Jos on jokiiin erityinen kasvis josta tykkää, miten sen makua saisi korostetttua. Onko salaatinkastike liiika etikkaista, pitääkö sen olla ohutta vai paksua. Vihannekset uuunissa vai pannulla kypsennettynä. Voiita, rypsi/rapsiöljyää kypsennykseen tai voita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vaan vihersalaattia ja 250g höyrytettyjä kasviksia.

Jos jaksan teen grillikasviksia tai uunissa paahdettua esim kesäkurpitsaa.

Vierailija
4/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paprikaa, myskikurpitsaa, bataattia

Vierailija
5/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tankoparsaa pannulla, maustettu suolalla ja lopuksi sitruunamehua puristettu päälle on tämän hetken suosikki.

Toinen tämän hetken lemppari on kvinoa tabbouleh.

Vierailija
6/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lähes aina perussalaattia (jotain ruukkusalaattia kuten Pehtoorin tai Kartanon salaatti, lehtikaalia tai babypinaattia tai rucolaa, kurkkua ja paprikaa sekä jotain siemeniä, yleensä auringonkukan- (tomaatille olen itse allerginen mutta sitä laitan tarjolle puolisolleni, salaatin kastikkeena extra virgin oliiviöljyä ja sitruunamehua tai punaviinietikkaa).

Lisäksi on useimpina päivinä kevyesti höyrytettyä parsakaalia ja/tai ruusukaalia ja/tai pinaattia.

Vähän harvemmin on lämmin kasvislisuke, joka vaihtelee mutta siinä on jotain näistä: herkkusienet, kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa, paprika, munakoiso, sipuli. Yleensä vain pannulla oliiviöljyssä ruskistettuna ja maustettuna esim. jeeralla, inkiväärillä, korianterilla, kurkumalla ja/tai mustapippurilla + suolalla.

Joskus, kun laiskottaa, käytän nopeasti pannulla valmiin wok-vihannessekoituksen lisukkeeksi.

Vierailija
7/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just eilen meillä oli niinkin terveellistä, ku valmis uunilohkot ja nakkeja... Mies tehny ostoslistan... Otin yhden punajuuren, viipaloin puolen sentin kiekoiksi, öljyä ja suolaa pintaan ja uuniin. Oli ylivoimasesti aterian paras osa 🤣 ja helppo homma. Olisin pistänyt parsakaalia myös, muttei ollut kaapissa semmosta...

Vierailija
8/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on perussalaatti?

Mä en jaksa luetella kaikkea, sieltä vaan kaupan heviosastolle ja kokeilemaan uusia juttuja, jos ei ole paljoa erilaisia kasviksia syönyt!

Eikä sen oheissalaatin tarvitse olla salaatti. Höyrytä vaikka kukka- ja parsakaalia, paista kiinankaalia ja paprikaa sipulin ja valkosipulin kanssa ketjap manis -kastikkeessa. Wokkaa porkkanapaloja ja mausta hunajalla ja rakuunalla. Juureksia, vihanneksia. Pilko saksilla riisin sekaan pannulla pyöräytettyä pinaattia.

Vierailija
9/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunijuureksia tai -kasviksia, vaikka ratatouillea tai kesäkurpitsaa valkosipulin kanssa. Täytettyjä uunitomaatteja, - kesäkurpitsoja tai -paprikoita. Höyrytettyä pinaattia, mangoldia tai lehtikalia

Vierailija
10/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä porkkanaraastetta mutta myös hölskykurkkuja ja itsetehtyä coleslawta. Lämpimistä kasviksista pidän broccolinista ja vihreistä pavuista.

Vierailija
11/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uunijuureksia tai -kasviksia, vaikka ratatouillea tai kesäkurpitsaa valkosipulin kanssa. Täytettyjä uunitomaatteja, - kesäkurpitsoja tai -paprikoita. Höyrytettyä pinaattia, mangoldia tai lehtikalia

Unohtui lempparini raaka kukkakaali kermaviili/jugurttikastikkeessa. Paljon valkosipulia!

Vierailija
12/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pannulle suikaleina kiinankaali/savoijinkaali, paprika, porkkana, purjo/sipuli, paistellaan vähän pehmeiksi ja pikku loraus soijaa.

Vierailija
13/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yleensä yksinkertaista vihersalaattia, mutta lisään sen sekaan vaihdellen erilaisia lisukkeita, kuten pähkinöitä, papuja, siemeniä, juustoja tms.

Vierailija
14/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tänä keväänä käyttänyt paljon hedelmiä salaatissa. Päärynä ja tummat viinirypäleet ovat suosikkejani tähän tarkoitukseen. Joskus leikkaan vesimelonia alku- tai jälkiruuaksi, mutta niitä en sekoita koskaan salaattiin. Pakasteherneitä on myös mennyt viimeaikoina vähän enemmän ja nyt tietysti parsaa paistettuna tai grillattuja. Ja kaikkea muutakin tavallista, mm. porkkanoita eri muodossa.

Vierailija
15/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en välttämättä syö ruuan kanssa ollenkaan, mutta illalla yleensä pidän kasvishetken. Kurkkua, appelsiinia, tomaattia, porkkanaa jne. Ihan sellaisenaan isoina paloina. En tee edes mitään salaattia niistä.

Vierailija
16/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö salaatteja, ne on tylsiä ja maistuu pahalta. Itse syön esim. uunikasviksia, kasvismuussia, misokeittoa jossa kasviksia (lisukkeena), höyrytettyjä ja maistettuja kasviksia yms. Saatan tehdä täytettyä kesäkurpitsaa, munakoiso"pizzoja", spagettikurpitsaa pastan sijasta, kukkakaalimuussia perunamuussin sijaan yms. Laitan kasviksia myös paljon ruoan sekaan esim. jauheliha kastikkeeseen tomaattia, porkanaa, paprikaa, kesäkurpitsaa, sieniä yms.

Vierailija
17/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kascikse ruuan joukkoon niin et tarvitse erillisiä lisukkeita:

Wokissa esim. paprikaa, bambunversoja, bok choita, curryssa vaikkapa bataattia ja porkkanaa, lasagnessa kesäkurpitsaa, tomaattikeittoa, quinoa salaattia avokadolla jne.

Vierailija
18/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita kascikse ruuan joukkoon niin et tarvitse erillisiä lisukkeita:

Wokissa esim. paprikaa, bambunversoja, bok choita, curryssa vaikkapa bataattia ja porkkanaa, lasagnessa kesäkurpitsaa, tomaattikeittoa, quinoa salaattia avokadolla jne.

kascikse on siis kasvikset...

Vierailija
19/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä HK:n blöötä.

Vierailija
20/23 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parsaa, parsakaalia, ruusukaalia, paistettua tai grillattua kaalia, haudutettua fenkolia, uunitomaatteja, paahdettua paprikaa, lehtikaalisalaattia - vain mielikuvitus on rajana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän