Remonttitarpeet ja hinta-arvio myytävässä talossa
Ostaisitko ok-talon, jossa on kuntotutkimuksen mukaan remontoitava/uusittava seuraavat:
- Katto
- Putket
- Lämmityskattila
- Kosteusvaurio ulkoseinässä (syy tod.näk. vuotava ulkohanan putkiliitos)
- Ikkunat ja ovet
- Salaojat ja maapinnan muotoilu viettämään poispäin ulkoseinästä
- Pintavesien ohjaus
- Perustusten kosteuseristys
- Kattava pintaremontti
Hehtaariluokalla arvioiden - luuletko, että itse tehden hommalle tulisi hintaa a) alle 50 000 b) 50-100 tuhatta c) yli 100 tuhatta?
Kommentit (10)
Koko talo pitäisi siis käytännössä rakentaa uusiksi, eiköhän siihen yli 100 000 euroa mene, ellei ole ammattilainen ja tee itse. Eikä materiaalitkaan saa olla liian kalliita.
En ottaisi edes ilmaiseksi riesakseni omakotitaloa tuollaisella vikalistalla. Tuo talo kutsuu puskutraktoria tontille.
ITSE TEHDEN?! Toi lista? Onnea vaan matkaan...
Tusin sä tuota lämmityskattilaa saat itse vaihtaa? Eiköhän se putki- ja sähkömiehen tarvii. Kun lämminvesivaraajaakaan ei saa liittää kuin sähkömies.
Jos talo on rakennettu 1960-1980-luvuilla, en ostaisi. Salaojat tai perustusten kosteuseritys ei ole aina oikeasti tarpeen, näissä kuntotarkastuksissa ei oteta lainkaan huomioon onko perusmaa talon ympärillä vettä läpäisevää hiekkaa vai onko talo jossain vesijättömaalla savella.
Ykkösvastaaja sanoo. Joo siis minä en ole ollut töysin vastentahtoinen nöitä remppataloja vstaanottamaan. Paljon riippuu siitä, missä se talo sijaitsee. joa paikka on sellainen, että siellä voi olettaa ihmistenhaluavan asua (salmiakkivyöhykkeellä, keskiksissa tai jotenkin luonnonkauniilla erityispaikaalla) niin se voi olla ihan ok. Liian hyvällä paikalla tuohon ei taas kannata ryhtyä, kalliin tontin päälle kannattaa rakentaa uusi talo.
Ja se on tosiaan tehtävä määäräysten mukaan. LVIS on ostettava joltaulta jolla on luvat. Mulla itselläni on 4 ammattirakentajaa perheessä, mutta noi on ostettava. Myös katonteko ja maaurakointi saattaa kannattaa ostaa, riippuu toki vähän, mitä koneita itsellä on ja mitä osaa käyttää.
Ihmisenä, joka kysyy aapeen kysymystä nettipalstalla, minä en lähtisi tähän hommaan. Siinä pitää tietää mitä tekee ja osata ratkaista yllättäviä asioita matkanvarrella, koska vaikka on tehty kuntotarkastus, niin yllätyksiä tulee silti väistämättä kun remppaamaan alkaa.
Onko tää se sama ongelmaperhe, josta eilen kyseltiin. Jonka piti väkisin saada omakotitalo mutta jossa jo valmiiksi oli maksuhäiriöitä, konkurssia ym. taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää se sama ongelmaperhe, josta eilen kyseltiin. Jonka piti väkisin saada omakotitalo mutta jossa jo valmiiksi oli maksuhäiriöitä, konkurssia ym. taustalla.
Tai sitten aloittajan oma besserwisseriys ei riitä, ja pitää vauvikselta kysellä :)
Ostin ok-talon, jossa oli remontoitava/uusittava seuraavat:
- Katto
- Lämmityskattila
- Pari ikkunaa
- Pintavesien ohjaus
- Kattava pintaremontti
- Pihaistutukset ja pikku maansiirto
Aikaa kului työajassa laskien n. 8 kk (3 vuoden aikana) ja rahaa meni n. 30 000€ itse tehden:
- Katto, entisten tilalle uudet pellit 3000€ plus työ, piipun pellit vanhat jäi
- Lämmityskattila jäi, koska olikin huollon jälkeen toimiva + lisäksi ilmalämpöpumppu
- Pari ikkunaa, kiinteästi suljetut jalokaasutäytteiset 600 €
- Pintavesien ohjaus, pikkukaivuri (80€/pv) ja sadevesiputket yht 200€
- Pihaistutukset ja pikku maansiirto, sama kaivuri vuokralla 80€/pv
- Kattava sisäpintaremontti, tähän kului aikaa ja rahaa eniten yhteensä n. 25 000€
Mulle on erinäisissä ollsuhteissa päätynyt käsiini tuollaisia. Noin 100-120 neliön talossa noiden remonttien hinta, jos kaiken, minkä voi tehdä itse, tekee itse ja vain lvis on ostettua, on siitä 70000-100000 paikkeilla