Miksi HUSkin puhuu vaan hihaan räkimisestä, miksei suositella kansanmaskeja kun kaikkialla missä ne käytössä tukahtuminen vauhdittunut!
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Odottakaa nyt oikeasti hetki niin katsotaan että toimivatko ne maskipakot ihan oikeasti niissä maissa joissa samaan aikaan höllennetään reilusti muita rajoituksia. Jos toimivat niin otetaan toki täälläkin laajasti käyttöön. Mutta tähän mennessä missään ei ole oltu edes oikein viikkoa niin että ihmiset alkavat liikkua vapaammin mutta maskin päällä. Joten emme oikeasti tiedä miten tehokkaita ne väestötasolla ovat.
Pyh, tiedetäänhän se! Monessa maassa on otettu käyttöön maskipakko ja sen jälkeen tauti alkanut hiipua nopeasti.
Mutta ei meillä voida että on riittävästi tartuntoja kun thl haluaa aloittaa rokotetestaukset rahoittajansa rokotteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä siis tämän päivän tiedotustilaisuduesta. Sama vanha mantra. peskää käsiä, yskikää hihaan. Käisenpesu on tärkeää, mutta kun uusin tutkimus osoittaa että suurin osa tartunnoista pisaratartuntana ilmateitse. Siksi ne kansanmaskit NIIN paljon auttaisivat.
Kouluissakin on kaikkialla maskit kun avattu. Meillä ei mitään ja se näkyy kyllä näissä tartunnoissa.
Millä tavalla näkyy tartunnoissa? Eihän uusia tapauksia näytä syntyvän enää kuin Uudellamaalla, muu Suomi alkaa olla ihan virusvapaata aluetta. Satakunnassa ei ole löydetty yhtään uutta tapausta kuukauteen, eikä kukaan käytä maskeja.
Eri
No sen R0 arvon on arvioitu laskevan jopa yhdellä jos ihmiset yleisesti käyttäis maskeja. Silleenhän se näkyis Suomessa, että myös uudellamaalla tartunnat vähenis nopeammin.
Ja koko tauti vois vahingossa tukahtua.Jos minä lähden täältä itä-helsingistä sinne satakuntaan vaikka työasioissa niin toivoisitko, että käyttäisin maskia muiden hygieniasuositusten lisäksi vaikka olen täysin oireeton?
Vai olisiko se parempi etten käyttäisi maskia mutta pesisin kädet kyllä aina kun menisin takaisin hotellihuoneeseen?No ei ole mahdollista Suomessa kun meillä R0 arvo on ja ollut alle yhden yli kuukauden. Tuo yksi voi koskea tilannetta jossa mitään muita rajoitustoimia ei ole käytössä eivätkä ihmiset pidä lainkaan välimatkoja toisiinsa.
Maski voi olla hyödyllinen tilanteissa jossa välimatkan pitäminen on täysin mahdotonta.
Aivan, hyötyä olisi tilanteessa jolloin muita rajoituksia puretaan, koskakohan Suomessa aletaan purkaa 🤔
Ihmiset alkavat liikkua enemmän, etätöistä palataan työpaikoille, harrastuksia jatketaan, liikutaan julkisilla kulkuneuvoilla. Voiskohan se maskin hyöty näkyä tuollaisessa tilanteessa, kun välimatkan pitäminen on täysin mahdotonta.
Vapaa-ajan matkustuskin lisääntyy kun lomakausi alkaa. Oiskohan se parempi, että ihmiset käyttäisivät maskeja yleisesti eivätkä saisi tartuntoja kaupungeissakaan ennen maaseudulle matkustamista, vai olisiko se parempi, että tartunnat saataisiin tasaisesti koko suomeen niin, että voitaisiin taas laittaa kovempia rajoituksia käyttöön.
Tai voihan se olla, ettei ihmiset enää käy mökeillään tai, että maalla tartunnat eivät vain voi lisääntyä kun ne kerran on niin matalalle tasolle päässyt. Ja uudellamaallakin tartunnat vain katoavat sitä mukaa kun rajoitukset poistuu ja ihmiset alkavat taas käymään ostoskeskuksissa ja kulkemaan busseilla.
Maskien käyttö voisi näkyä myös talouden elpymisenä, ihmiset uskaltaisivat lähteä kuluttamaan enemmän koska se olisi turvallisempaa kuin nykytilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä oon niin kyllästynyt noihin maskipakko vinkujiin!!!!!!!!!!!!!! käytä käytä!!!
Ne varmaan haluais itse käyttää mutta ei kehtaa. sen takia ne vouhottaa tota pakko käyttöä.
Ei vaan kun siitä ei ole hyötyä jolleivät kaikki käytä. Kun sinä et nyt vaan tajua. Et sitten millään. Kollektiivinen suoja syntyy siitä, että kaikki suojelevat muita omilta hönkimisiltään. Se kansanmaski estää niitä pisaroita liikkumasta omasta suusta ja nenästä yhteiseen ilmaan. Ja siksi kaikkien pitää käyttää
Eihän niitä tarvitsisi käyttää kuin tartuttajien eli sairastuneiden. Ja Suomessa heidät on määrätty kotiin karanteeniin. Eli mikä tarve?
Sanooko termi oireeton tartuttaja mitään. Siis toistaiseksi oireeton...
Vierailija kirjoitti:
mä oon niin kyllästynyt noihin maskipakko vinkujiin!!!!!!!!!!!!!! käytä käytä!!!
Luitko nyt ihan oikein aloituksen? lue lue!!!!
HUS kuitenkin uskaltaa jotain arvata.
THL on sähläystensä ja ristiinpuhumisen jälkeen vaiennut täysin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa maissa joista uutisia tulee ne käyttävät väärin maskia, näpelöivät sitä nostavat kavoillee ja pois vaikka se vain levittää potentiaalista virusta enemmän kuin että olisi ilman maskia. Maski on plaseboa siksi viisaammissa sivistymaissa ei humpuukilla ratsasteta.
Jos maskien käyttö levittää tartuntoja, niin osaat varmaan kertoa, missä maskit käyttöön ottaneessa maassa näin on käynyt?
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/diy-clot…
Minun kotikaupungissani USAssa et voi menna edes ruokakauppaan ilman maskia. Ihmeesti ihmiset osaavat totella valittamatta. Ruokakaupassa on myos isoilla punaisilla nuolilla merkitty hyllyjen valit yksisuuntaisiksi, ei tule sylkijoita vastaan.
Mika suomalaisia vaivaa?
Kansanmaskia ei saa käyttää, koska niihin naruihin voi joku kuristua jos ne laittaa väärin.
T. Salminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden viikon päästä jysähtää! Pari viikkoa pari viikkoa! Odottakaapa vain
Ruumisrekat tulee ja terveydenhuolto romahtaa, koska Italia ja Espanja!
Vain otettu lääke auttaa...
Koska ei haluta tukahduttaa.
Muistattehan että Marin kertoi pari viikkoa sitten kyselytunnilla että emme yritä tukahduttaa virusta koska se ei onnistuisi kuitenkaan. Pientä ristiriitaa on kyllä. Emme halua yhtään uutta tartuntaa mutta emme halua tukahduttaa. Joo joo.