Miksi HUSkin puhuu vaan hihaan räkimisestä, miksei suositella kansanmaskeja kun kaikkialla missä ne käytössä tukahtuminen vauhdittunut!
Kommentit (50)
Lakatkaa nyt jauhamasta siitä koronasta jo. Tulee korvista.
Odottakaa nyt oikeasti hetki niin katsotaan että toimivatko ne maskipakot ihan oikeasti niissä maissa joissa samaan aikaan höllennetään reilusti muita rajoituksia. Jos toimivat niin otetaan toki täälläkin laajasti käyttöön. Mutta tähän mennessä missään ei ole oltu edes oikein viikkoa niin että ihmiset alkavat liikkua vapaammin mutta maskin päällä. Joten emme oikeasti tiedä miten tehokkaita ne väestötasolla ovat.
Vierailija kirjoitti:
Kahden viikon päästä jysähtää! Pari viikkoa pari viikkoa! Odottakaapa vain
Ruumisrekat tulee ja terveydenhuolto romahtaa, koska Italia ja Espanja!
Ei niitä voida velvoittaa käyttämään, jos niitä ei ole riittävästi edes myytäviksi.
Ja muissa maissa, missä ne ovat pakollisia, valtio jakaa niitä ilmaiseksi 30 kpl kuukaudessa/henkilö.
Ja VARMAAN TYÖNANTAJAT OLISIVAT VELVOITETTUJA NIITÄ TARJOAMAAN TYÖNTEKIJÖILLE TÖISSÄ, JOS OLISI PAKKO. Koskien muitakin työpaikkoja kuin sairaaloita.
Vierailija kirjoitti:
Koska täällä ei haluta ehkäistä viruksen leviämistä kuin juhlapuheissa?
Ei tietenkään haluta estää tartuntoja.
Jos epidemiaa ei saada pidettyä päällä niin rokotekokeet menee pieleen ja jää isot rahat saamatta.
Ei tässä touhussa millään muulla ole merkitystä kuin rahalla. Meistä jokainen on uhrattavissa. Emme ole minkään arvoisia.
Rokotteista odotetaan ilmeisesti hyvin isoja rahoja. Muuten oltaisiin jo maaliskuussa otettu maskit käyttöön ja jatkettu elämää normaalisti.
Vaikka ei se normaali elämä välttämättä taloutta olisi pelastanut. Ruotsissa ovat sillä taktiikalla vetäneet. Ovat saaneet kivat ruumiskasat aikaiseksi ja silti heilläkin talous kärsii yhtä paljon kuin meilläkin. Ei ole paljon auttanut baarien auki pitäminen eivätkä ulkomaiset turistit, jotka ovat Ruotsiin menneet päästäkseen kampaajalle ja kaljalle.
Ruotsin lähtötilanne oli toki parempi kuin meidän. Eivät siksi droppaa yhtä alas vaikka pudotus on saman suuruinen.
Kaikissa maissa joista uutisia tulee ne käyttävät väärin maskia, näpelöivät sitä nostavat kavoillee ja pois vaikka se vain levittää potentiaalista virusta enemmän kuin että olisi ilman maskia. Maski on plaseboa siksi viisaammissa sivistymaissa ei humpuukilla ratsasteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä oon niin kyllästynyt noihin maskipakko vinkujiin!!!!!!!!!!!!!! käytä käytä!!!
Ne varmaan haluais itse käyttää mutta ei kehtaa. sen takia ne vouhottaa tota pakko käyttöä.
Ei vaan kun siitä ei ole hyötyä jolleivät kaikki käytä. Kun sinä et nyt vaan tajua. Et sitten millään. Kollektiivinen suoja syntyy siitä, että kaikki suojelevat muita omilta hönkimisiltään. Se kansanmaski estää niitä pisaroita liikkumasta omasta suusta ja nenästä yhteiseen ilmaan. Ja siksi kaikkien pitää käyttää
Eihän niitä tarvitsisi käyttää kuin tartuttajien eli sairastuneiden. Ja Suomessa heidät on määrätty kotiin karanteeniin. Eli mikä tarve?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä oon niin kyllästynyt noihin maskipakko vinkujiin!!!!!!!!!!!!!! käytä käytä!!!
Niin koska sä et välitä vanhuksista ja heidän elämänlaadustaan yhtään tippaa. Minä, minä, minä.
Ärsytysmielessä heitetty kommentti, mutta vastaan silti, vaikka et varmaan edes itse uskoisi, että joku noin ajattelee. Välitän vanhuksista _yhtään tippaa_, mutta veikkaan, että jos SINÄ joutuisit valitsemaan vieraan vanhuksen tai oman elämänlaatusi väliltä valitsisit sinäkin itsesi, ihan turha lässyttää muuta. JOS olisi oikeanlaisia maskeja niin niitä suositeltaisiin käytettävän, mutta kun ei ole. On vain epämääräisiä kangasrättejä mistä on tutkitusti käyttäjälleen haittaa. Jos ajattelisit enemmän ja ymmärtäisit kokonaisuutta, ei vain "maski suojaa muita", tajuaisit miksi niitä ei suositella. Se taas on ihan naurettavaa, 22että tää kääntyy joidenkin typerien mielissä niin, että ohjeita noudattavat ovat itsekkäitä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne varmaan haluais itse käyttää mutta ei kehtaa. sen takia ne vouhottaa tota pakko käyttöä.
Ei vaan kun siitä ei ole hyötyä jolleivät kaikki käytä. Kun sinä et nyt vaan tajua. Et sitten millään. Kollektiivinen suoja syntyy siitä, että kaikki suojelevat muita omilta hönkimisiltään. Se kansanmaski estää niitä pisaroita liikkumasta omasta suusta ja nenästä yhteiseen ilmaan. Ja siksi kaikkien pitää käyttää
Tietysti on hyötyä vaikka vain osa käyttäisi. Jos vaikka 25% käyttää niin koko väestön osalta tilastollisesti neljäsosa potentiaalisista tartuttajista jättää muut tartuttamatta koska käyttää maskia. Jo tällainen vähennys on ihan merkittävä kun ajatellaan koko väestöä.
Jos siis sinusta on tärkeää käyttää maskia niin käytä. Aina se on yksi maski enemmän naamalla.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä siis tämän päivän tiedotustilaisuduesta. Sama vanha mantra. peskää käsiä, yskikää hihaan. Käisenpesu on tärkeää, mutta kun uusin tutkimus osoittaa että suurin osa tartunnoista pisaratartuntana ilmateitse. Siksi ne kansanmaskit NIIN paljon auttaisivat.
Kouluissakin on kaikkialla maskit kun avattu. Meillä ei mitään ja se näkyy kyllä näissä tartunnoissa.
Eivät uskalla, etteivät hypi jonkun varpaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä tarvitsisi käyttää kuin tartuttajien eli sairastuneiden. Ja Suomessa heidät on määrätty kotiin karanteeniin. Eli mikä tarve?
Mistä minä voin tietää olenko nyt koronan tartuttaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin koska sä et välitä vanhuksista ja heidän elämänlaadustaan yhtään tippaa. Minä, minä, minä.
Ärsytysmielessä heitetty kommentti, mutta vastaan silti, vaikka et varmaan edes itse uskoisi, että joku noin ajattelee. Välitän vanhuksista _yhtään tippaa_, mutta veikkaan, että jos SINÄ joutuisit valitsemaan vieraan vanhuksen tai oman elämänlaatusi väliltä valitsisit sinäkin itsesi, ihan turha lässyttää muuta. JOS olisi oikeanlaisia maskeja niin niitä suositeltaisiin käytettävän, mutta kun ei ole. On vain epämääräisiä kangasrättejä mistä on tutkitusti käyttäjälleen haittaa. Jos ajattelisit enemmän ja ymmärtäisit kokonaisuutta, ei vain "maski suojaa muita", tajuaisit miksi niitä ei suositella. Se taas on ihan naurettavaa, 22että tää kääntyy joidenkin typerien mielissä niin, että ohjeita noudattavat ovat itsekkäitä. :D
Älä viitti, itse yrität selvästi ärsyttää. On ihan fakta, että jos useimmat käyttää, se suojaa. Itävallassa kai oli tutkittu, että tartunnat väheni selvästi. Tämän myöntää myös THLn pääjohtaja, STM:ssäkin on puoltajia. Valitettavasti tuo meidän kesselit ministerit eivät uskalla sanoa juuta eikä eitä. Ni sit ollaan ilman.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä siis tämän päivän tiedotustilaisuduesta. Sama vanha mantra. peskää käsiä, yskikää hihaan. Käisenpesu on tärkeää, mutta kun uusin tutkimus osoittaa että suurin osa tartunnoista pisaratartuntana ilmateitse. Siksi ne kansanmaskit NIIN paljon auttaisivat.
Kouluissakin on kaikkialla maskit kun avattu. Meillä ei mitään ja se näkyy kyllä näissä tartunnoissa.
Kaksi tärkeintä ohjetta: älä pärski muita päin ja pidä turvaetäisyys. Miten tämä ei sinusta ole toimi joka vähentää pisaratartuntoja?
Suomi nujersi koronan ilman maskejakin. Talvisodan ihme n:o 2.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla näkyy tartunnoissa? Eihän uusia tapauksia näytä syntyvän enää kuin Uudellamaalla, muu Suomi alkaa olla ihan virusvapaata aluetta. Satakunnassa ei ole löydetty yhtään uutta tapausta kuukauteen, eikä kukaan käytä maskeja.
Entä maskien hävitys? Niitä näkee maassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla näkyy tartunnoissa? Eihän uusia tapauksia näytä syntyvän enää kuin Uudellamaalla, muu Suomi alkaa olla ihan virusvapaata aluetta. Satakunnassa ei ole löydetty yhtään uutta tapausta kuukauteen, eikä kukaan käytä maskeja.
Eri
No sen R0 arvon on arvioitu laskevan jopa yhdellä jos ihmiset yleisesti käyttäis maskeja. Silleenhän se näkyis Suomessa, että myös uudellamaalla tartunnat vähenis nopeammin.
Ja koko tauti vois vahingossa tukahtua.
Jos minä lähden täältä itä-helsingistä sinne satakuntaan vaikka työasioissa niin toivoisitko, että käyttäisin maskia muiden hygieniasuositusten lisäksi vaikka olen täysin oireeton?
Vai olisiko se parempi etten käyttäisi maskia mutta pesisin kädet kyllä aina kun menisin takaisin hotellihuoneeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
No sen R0 arvon on arvioitu laskevan jopa yhdellä jos ihmiset yleisesti käyttäis maskeja. Silleenhän se näkyis Suomessa, että myös uudellamaalla tartunnat vähenis nopeammin.
Ja koko tauti vois vahingossa tukahtua.Jos minä lähden täältä itä-helsingistä sinne satakuntaan vaikka työasioissa niin toivoisitko, että käyttäisin maskia muiden hygieniasuositusten lisäksi vaikka olen täysin oireeton?
Vai olisiko se parempi etten käyttäisi maskia mutta pesisin kädet kyllä aina kun menisin takaisin hotellihuoneeseen?
No ei ole mahdollista Suomessa kun meillä R0 arvo on ja ollut alle yhden yli kuukauden. Tuo yksi voi koskea tilannetta jossa mitään muita rajoitustoimia ei ole käytössä eivätkä ihmiset pidä lainkaan välimatkoja toisiinsa.
Maski voi olla hyödyllinen tilanteissa jossa välimatkan pitäminen on täysin mahdotonta.
Haluaisin käyttää maskia, mutta en uskalla koska se vetää puoleensa niitä hulluja ja tyhmiä joiden mielestä on hauskaa mennä räkimään toisten naamalle.