Lapset pahoinpitelivät pojan imatralaiskoulun pihalla – uhri sairaalaan, raaka video levinnyt ympäri somea
Oliko taas nuorten "seurue" asialla?
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukuunottamatta maailman tuottavinta peliä Grand theft auto 5:ttä tai erinomaisesti menestynyttä god of war pelisarjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella huolestuttavaa, miten nuoret oppivat tällaista käytöstä. Kiusaaminen on muuttunut omilta lapsuudenajoilta todella rajusti, kun henkinen kiduttaminen on tuonut mukanaan myös fyysisen pahoinpitelyn. Omassa lapsuudessa fyysinen kiusaaminen oli mm. tönimistä, tavaroilla heittelyä ja lumipallojen heittämistä naamalle, mutta aika harvoin oli tapauksia, joissa noin raa'asti hakataan toista täysin ilman, että tappelussa on mukana kaksi osapuolta. Nykyään (toki näitä tulee enemmän esillekin) kouluikäiset käyttävät erittäin raakaa väkivaltaa ja tällainen videon kaltainen hakkaaminen ja potkiminen ei ole järin harvinaista. Toki tämä on täysin ääriesimerkki, mutta lievemmissä muodoissa tällaista on tapahtunut myös lapseni koulussa. Mikä ihme ajaa lapsen ajattelemaan, että toisen hakkaaminen ja potkiminen on ok? Videopelit? Kotona opitut käytösmallit? En tosissaan tiedä.
En tiedä mistä pumpulista olet kotoisin mutta tämä ei ole mikään uuden ajan ilmiö. Samaa tapahtui läpi koko nuoruuteni 80-luvulla (Helsingissä). Tosin ei videoituna ja täysin ilman seurauksia kenellekään.
Sillin oli diinarit ja punkkarit. Mutta mielestäni silloin harvoin hakattiin tajuttomaksi tai hypittiin päällä. Maiharit jalassa päälle polkeminen on videopeleistä.
Ei ole. Yhdessäkään videopelissä noin ei tehdä. Niissä ammutaan ja käytetään aseita kyllä, mutta fyysistä pahoinpitelyä ilman aseita ei ole yhdessäkään tämän hetken suosituimmissa peleissä. Ennen kuin taas aletaan kaikki kuorossa huutamaan pelejä boikottiin, kannattaa myös tutustua ihan tieteellisiin tutkimuksiin siitä, miten pelit eivät tee pelaajista aggressiivisia.
T. Lastenpsykiatrian tutkija
Jos mun lapseni tallottaisiin noin, niin tasan tarkkaan menisin spartalaisena kirveen kanssa tämän vanhempien ovesta sisään.
Vaikka leppoisa olenkin.
Niin, minua höykytettiin koulumatkoilla noin lähes viikoittain. Joskus se oli heidän jokapäiväistä huvia.
Tuli mustelmia ja pelkäsin käydä koulua. Joskus lintsasin ja siitä tuli ongelmia koko perheelle. Myös arvosanani laski ja matematiikan taidot ovat minulla noin kolmannenluokan tasoa. Kuitenkin minut päästettiin luokalta säälistä.
Tästä syystä en koskaan myöskään hakenut jatkokoulutuksiin vaan syrjäydyin ihan suosiolla. En olisi kestänyt lukiossa tai amiksessa samaa.
Nykyään lähes aina kun kuljen koulujen ohi, niin koko ympäristö aiheuttaa voimakkaita paniikkikohtauksia. Oma isäni oli hyvin äkkipikainen mies ja kuullessaan että minua hakataan koulumatkoilla ja koulussa, hän tuli saattamaan minua, mutta ei koskaan käynyt kiusaajien kotona.
Hän oli ahkera työmies. Työssäkäynti täytti suuren osan hänen päivästään ja kun saattoi minut kouluun, niin hän teki suuren uhrauksen. Silloin päälleni ei hyökätty.
Isä tunnettiin siitä että saattoi vetää turpaan työkavereita tai veljiään, jos hänelle vittuiltiin.
Tunnettiin kylillä kovana nyrkkimiehenä.
Hän myös aina sanoi että minun on käytävä omat taisteluni. Meillä kaikilla on elämässämme omat taistelumme ja haasteemme.
En todellakaan usko että sinä tuollaista uskaltaisit tehdä tai tekisit. Ehkä mielikuvissasi.
Nimittäin isänikin vain saattoi minut ja kertoi että jos yksikään näkyy niin kerro. Sitten hän pitää kovan puhuttelun tai läimii päin näköä niitä.
Olin vain niin heikko.
T: 34-vuotta työttömänä vailla eläkettä
Et tunne minua. Olin joukkokidutettavana yläasteikäisenä pitkään, ja pidin itseäni syyllisenä. Kunnes homma meni yli ja ymmärsin että vika ei ole minussa vaan nimenomaan niissä muissa.
Nykyään olen aika pelottavan näköinen tapaus, ja reippaasti keskivertojantteria vaarallisempi ärsytettynä. Ehkä historiastani johtuen en tosin koskaan hankkinut lapsia. Mutta jos olisin, ja vastaava olisi tapahtunut omalle lapselleni, minua eivät puuovet pidättelisi.
Olen nimittäin oppinut pitkävihaiseksi, koska kasvuiässä kukaan muu ei minua auttanut. Mahdollisuuksia annetaan pari, mutta tämän jälkeen anteeksiantaminen on heikkouden merkki, ellei vastapuoli tee sitä paskat housuissa. Kiitoksia, Suomen koulujärjestelmä.
No silti, jos otettaisi matsi, niin voittaisin sinut aika tyylikkäällä takakiertopotkulla.
Minä opettelin tappelemisen paljon pätevämmin kuin sinä opettelit.
Olen tappelussa todella haka ja treenaan nykyään vieläkin päivittäin minimissään sen puolituntia aamussa isoon katossa roikkuvaan betonipalloon nyrkkeillen. Betonipallo on vuorattu manillaköydellä thai-tyyliin.
Otan edelleen aina talvilomilla vapaita matseja ja saan välillä todella kovaa pataan. Tykkään saada pataan ja tykkään provosoida. Minusta on tullut kiusattu todenteolla.
Nautin roolistani kärsijänä. Välillä häviän tahallani.
Minä olen paljon pahempi tapaus. Olisit eräällä tapaa Robin, jos minä olen Batman. Yhdessä jos yhdistäisimme voimat, niin ai jumalauta, voisimme olla nahkakaksikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy sääliksi myös tekijää: ei hänellä voi asiat olla hyvin, kun päätyy silmittömään väkivaltaan. Jos katsoo kaikki videot, hänet hakataan ensin lopullisen uhrin toimesta ja kaverit vieressä huutelevat ”tapa se”. Ja nyt aikuiset ihmiset nimittelevät ja kiusaavat somessa. Sairasta. Jos jätettäisiin nyt viranomaisille interventio kaikkien kolmen asian osallisen pojan elämään.
Itsekin vähän lepyin, kun näin tapahtumat alusta loppuun. Se ei silti missään tapauksessa vähennä koko tapauksen ja sen lopputuloksen vakavuutta.
Ensin punasinipaitainen ja valkopaitainen poika tappelevat keskenään. Tämä on (sovittu?) yksi vastaan yksi tappelu tyyliin Fight Club - mikä jo sinällään on hyvin huolestuttava asia etenkin tuon ikäisten kohdalla. Siinä samalla heitä pienempi, punapaitainen poika huitoo punasinipaitaista poikaa kepillä. Punasinipaitainen poika onnistuu lyömään valkopaitaista poikaa niin, että valkopaitainen poika pissaa housuunsa ja alkaa itkeä.
Punapaitainen pienempi poika ja aiemman "ottelun" voittanut punasinipaitainen poika aloittavat uuden "ottelun". Punasinipaitainen poika voittaa jälleen. Tämä kaikki on tietenkin kauhea kasvojenmenetys valkopaitaiselle ja punapaitaiselle pojalle kavereiden edessä, joten valkopaitainen poika raivostuu silmittömästi ja alkaa ajaa punasinipaitaista poikaa takaa.
Valkopaitainen poika saa punasinipaitaisen pojan kiinni ja kaataa tämän maahan. Hän ja punapaitainen poika alkavat potkia ja talloa kaatuneen pojan päätä erittäin rajusti niin, että punasinipaitainen poika menettää velttoudesta päätellen hetkeksi tajuntansa. Tämä kaikki on siis alusta loppuun silmitöntä väkivaltaa kaikkien osapuolien toimesta.
Ainakin tämä valkopaitainen poika on sosiaalisessa mediassa ilmaissut ihailevansa ghettokulttuuria, ja hänestä on kuvia ja videota polttamassa tupakkaa ja juomassa alkoholia. Eräässä kuvassa hän poseeraa viinapullon kanssa. Pistää todella miettimään, millaiset vanhemmat näillä kaikilla lapsilla on, ja onko heillä mitään käsitystä, millaista elämää heidän lapsensa viettävät.
Ei mennyt näin. Alussa itkevä poika ja lopun päähänhakkaaja eivät ole sama henkilö. Oleellinen seikka.
Rane kirjoitti:
Tuo pahoinpitely oli kuvottava ja rangaistava teko, mutta kannattaa tosiaan tutkia vielä tarkasti, kuinka lopuksi pahoinpidelty poika pahoinpiteli ensin toista poikaa.
Sitten ehkä vasta voi päättää rangaistukset. Sanoisin kuitenkin että molemmat ulos kaukalosta ja päähänpotkijalle loppukausi pelikieltoa.
Tiedätkö nyky tyylin 1 vs 1? Eli järjestetään tappelu yksi yhtä vastaan ja usein pyydetään joku kuvaamaan sitä. Siinä on yleensä kukkoilua takana molemmin puolin. Tuokin olisi ollut normaali tappelu siihen asti kunnes muuttui kolme vastaan yksi. Siinäkin yksi juoksi karkuun eli pois, mutta hänet sai joku kampattua. Sitten se vasta muuttui törkeäksi pahoinpitelyksi. Näin minä asian näen. Mutta en ole haukkumasana lapsia, vaan kauhistelemassa asiaa. Minusta tämä on kauheaa. Omien teinien kautta tuttua, mutta ei tuossa mittakaavassa. Tuttua, koska lapseni eräs kaveri on iso kiva virolaistaustainen poika, joka jostain syystä haastetaan aina tuohon 1vs1 juttuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla ne vankilat yms. Maksaa.
Sen vuoksi maksetaan veroja. Niitä ei makseta minkään eduskunnan torkkupeiton, lähiö Penan tiistaikaljojen tai kulttuurilähettiläiden tötteröhattujamboreiden vuoksi, tai että joku ikiboheemi baskeripää saa sutia kännissä p*llunkuvia tauluun keskustan ateljeessaan.
Tästä må oöen samaa mieltä, mutta kyllä sitä maksetaan myös sen lastensuojelu takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisella asenteella ja sanomisella luodaan traumoja. Me ei voida sanoa, että varmasti jää traumoja. Ihmiset on erilaisia ja selviää monenlaisesta. Trauma ei ole automaatio.
Mutta me voidaan sanoa aina 100-varmasti, että jos tekijää rangaistaan OIKEALLA tuomiolla, tulee siitä ihan varppina traumoja sille tekijälle niiiin paljon ettei se kuntoutu ikinä ja sit ei oo yhteiskuntakelpoinen?
Todella moni parannuksen tehnyt perseilijä on todennut kiitollisena että teki parannuksen tai pystyi pysymään oikealla tiellä, koska joku tuli ja laittoi ojennukseen fyysisesti. Se kuulemma herättää kivasti.
Mikään keino ei ole satavarma. Kaikki aikuiset ymmärtää tämän. On myös todella moni, jotka jatkavat väkivallan kierrettä.
Jännä, että Suomessa perheväkivalta kukoistaa.
Nyt pitää oikasta faktoja. Se alussa itkenyt ei ollut se joka lopulta hakkas päähän lujaa.
Tämä päähän hakannut oli ihan uusi henkilö, joka sai hirvittävän raivokohtauksen.
On todella ikävää, että väärää tietoa on levitetty. Olisitte katsoneet videon kunnolla ennen kun syylistätte toista näin rajusta asiasta. Sillä näistä lyöjistä tämä itkijä lähti tilanteesta muualle ja toimi ainoan tappelijoista edes vähän järkevästi siinä mielessä, ettei jäänyt tappelemaan, kun se meni erittäin rajuksi. Nyt on syytetty tätä sitten siitä pahimmasta teosta koko tappelussa. Ei saisi tehdä tälläsia virheitä.
Vierailija kirjoitti:
lähiöveteraani 92 kirjoitti:
Sanotaan nyt näin että maassa olevaa ei saa potkia ja etenkään päähän. Minua potkittiin aina masuun aikoinaan.
Siihen aikaan ei helpolla saanut myöskään turpaan vaan lyönnit suunnattiin aina vartaloon, tarkoituksena iskeä ilmat pihalle. Aina joku stressierkki yritti kuuppaan, että pääsee helpolla.
Stressierkit yleensä ei tulleet pääkallopaikalle ottamaan mittaa siitä kuka on The Rooster.
Pelkästään kovalla uholla ja olemalla itse paikalla kavereiden kesken voitti tappelun, kun hävinnyt osapuoli ei uskaltanut näyttää naamaansa.
Kaverit oli aina mukana näiden päähänpotkijoiden varalta.
Aina löytyy niitä jotka käy päälle joukolla. Siksi pitää olla jengi turvana, joka pitää tappelun reiluna.
Minä en tiedä mitä videota ennen on käynyt, mutta näyttää kyllä ihan normaalilta poikien elämältä. Tuollaista se elämä on kun syntyy pojaksi.
Nuo ajat on niitä aikoja kun poika muistelee kaihoisasti jossain lähiön yksiössä niitä kunnian vuosiaan.
Silloin sai olla kukko tai edes kukonpoika. Nyt vain pitää ryystää halpaa tölkkilageria ja yrittää rauhoittua.
Muistella kiusaajia ja niitä hetkiä kun sai lähetettyä kunnon osuman kiusaajan nassuun. Se hetki kun istutaan kavereiden kesken katukiveykselle dekkien vierelle ja otetaan kympin pussista salmiakkia ja joku pistää kiertoon vanhemmilta pöllityn röökin. Kaverit kehuu kuinka voitin tappelun ja ne ei enää kiusaa meitä viikkoihin.
Silloin minäkin olin sankari, lähes vetaraani itsekin.
Illalla tulee telkkarista Diehard ja ajattelin katella sen. Eiköhän faija anna kattoa. Antoi se viime joulunakin.
Naisilla ei taida olla oikein realiteettejä siitä millaista pojilla on elämä kouluaikana.
Opiskelun lisäksi pitää vältellä kiusaajia ja ilkeitä poikaporukoita ja tappeluita on lähes päivittäin. PK-seudulla on myös vaarana tulla ryöstetyksi isojen poikien taholta aina 90-luvulta lähtien.
Että ei ole herkkua. Sitten loppuelämä on pätkätöitä ja matalapalkka-alan hommia pienessä vuokrakämpässä tukien varassa lähinnä, ilman naista tai rakkautta.
Pelkkää paskaa alusta lähtien.
Mitä nuoresta miehestä tai vähän varttuneemmasta tuntuu, kun lukee sitten näitä feministien kirjoituksia ja mielipiteitä siitä mitä on valkoisen miehen ylivalta.
Noh, se ylivalta on kyllä menneen talven lumia.
Vaihdetaanko osia feministi?
Voin ottaa rinnatkin ja luopua bonussätkätupakoista ja superhalvastakeskikaljasta, sekä työttömyydestä, ihan koska vain ja ihan milloin vain ja ihan missä vain.
T: läski kiusattu työtön matalapalkka-alan valkone y-kromosomi
Hyvin sanottu ja hyviä näkökohtia. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin feministien yleistys "etuoikeutetusta valkoisesta miehestä" kun ei se tosiaankaan mene mitenkään järjestään siten. On erilaisia yksilöitä ja menestyksen osatekijöitä on paljon muitakin sekä ennenkaikkea huomattavasti tärkeämpiä kuin pelkkä ihonväri tai sukupuoli.
Nykyfeminismi on täysin vinoutunut aate.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy sääliksi myös tekijää: ei hänellä voi asiat olla hyvin, kun päätyy silmittömään väkivaltaan. Jos katsoo kaikki videot, hänet hakataan ensin lopullisen uhrin toimesta ja kaverit vieressä huutelevat ”tapa se”. Ja nyt aikuiset ihmiset nimittelevät ja kiusaavat somessa. Sairasta. Jos jätettäisiin nyt viranomaisille interventio kaikkien kolmen asian osallisen pojan elämään.
Itsekin vähän lepyin, kun näin tapahtumat alusta loppuun. Se ei silti missään tapauksessa vähennä koko tapauksen ja sen lopputuloksen vakavuutta.
Ensin punasinipaitainen ja valkopaitainen poika tappelevat keskenään. Tämä on (sovittu?) yksi vastaan yksi tappelu tyyliin Fight Club - mikä jo sinällään on hyvin huolestuttava asia etenkin tuon ikäisten kohdalla. Siinä samalla heitä pienempi, punapaitainen poika huitoo punasinipaitaista poikaa kepillä. Punasinipaitainen poika onnistuu lyömään valkopaitaista poikaa niin, että valkopaitainen poika pissaa housuunsa ja alkaa itkeä.
Punapaitainen pienempi poika ja aiemman "ottelun" voittanut punasinipaitainen poika aloittavat uuden "ottelun". Punasinipaitainen poika voittaa jälleen. Tämä kaikki on tietenkin kauhea kasvojenmenetys valkopaitaiselle ja punapaitaiselle pojalle kavereiden edessä, joten valkopaitainen poika raivostuu silmittömästi ja alkaa ajaa punasinipaitaista poikaa takaa.
Valkopaitainen poika saa punasinipaitaisen pojan kiinni ja kaataa tämän maahan. Hän ja punapaitainen poika alkavat potkia ja talloa kaatuneen pojan päätä erittäin rajusti niin, että punasinipaitainen poika menettää velttoudesta päätellen hetkeksi tajuntansa. Tämä kaikki on siis alusta loppuun silmitöntä väkivaltaa kaikkien osapuolien toimesta.
Ainakin tämä valkopaitainen poika on sosiaalisessa mediassa ilmaissut ihailevansa ghettokulttuuria, ja hänestä on kuvia ja videota polttamassa tupakkaa ja juomassa alkoholia. Eräässä kuvassa hän poseeraa viinapullon kanssa. Pistää todella miettimään, millaiset vanhemmat näillä kaikilla lapsilla on, ja onko heillä mitään käsitystä, millaista elämää heidän lapsensa viettävät.
Ei mennyt näin. Alussa itkevä poika ja lopun päähänhakkaaja eivät ole sama henkilö. Oleellinen seikka.
Näin on. Ensimmäisellä valkonen selkä ja toisella musta. Miten muuten saisitte 3v1?
Rane kirjoitti:
Tuo pahoinpitely oli kuvottava ja rangaistava teko, mutta kannattaa tosiaan tutkia vielä tarkasti, kuinka lopuksi pahoinpidelty poika pahoinpiteli ensin toista poikaa.
Sitten ehkä vasta voi päättää rangaistukset. Sanoisin kuitenkin että molemmat ulos kaukalosta ja päähänpotkijalle loppukausi pelikieltoa.
Mielestäsi siis kuristaminen niin lujaa, että toisella tulee jo pissat housuun, on jotenkin vähemmän paha kuin päähän potkiminen. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Rane kirjoitti:
Tiedätkö nyky tyylin 1 vs 1? Eli järjestetään tappelu yksi yhtä vastaan ja usein pyydetään joku kuvaamaan sitä. Siinä on yleensä kukkoilua takana molemmin puolin. Tuokin olisi ollut normaali tappelu siihen asti kunnes muuttui kolme vastaan yksi. Siinäkin yksi juoksi karkuun eli pois, mutta hänet sai joku kampattua. Sitten se vasta muuttui törkeäksi pahoinpitelyksi. Näin minä asian näen. Mutta en ole haukkumasana lapsia, vaan kauhistelemassa asiaa. Minusta tämä on kauheaa. Omien teinien kautta tuttua, mutta ei tuossa mittakaavassa. Tuttua, koska lapseni eräs kaveri on iso kiva virolaistaustainen poika, joka jostain syystä haastetaan aina tuohon 1vs1 juttuun.
On ilmeisesti normaaleja ihmisiä ja sitten sellaisia elukka-ihmisiä, jotka eivät tiedä miksi ihmisen aivot ovat niin kehittyneet.
Sääli. Koko ihmiskunnan kannalta.
Sairasta toimintaa, mutta olen nähnyt lähiöissä tuota viikottain ollessani lapsi.
Isoveli joutui päivittäin tappeluihin ja häntä ahdisti suuresti. Tästä syystä todennäköisesti ajauduin sos.alalle.
Isoveli oli tappelukala (battlefish). Hänen piti käydä koulua ja ajautui kiusatuksi. Ei halunut alistua ja tappeli. Käytti veistä välillä ja lastensuojelu tuli kylään. Molemmat vanhemmat kovia duunareita ja vähän aikaa vapaa-ajalla puuttua tilanteisiin. Vanhemmat teki siis parhaimmillaan 12h työaikaa arkisin ja myös viikonloppuisin.
Isoveli lopulta teloitti itsensä melko ikävällä tavalla. Ajoi kalliota päin henkilöautolla. Onneksi ei törmännyt sivullisiin.
Kiusattuna lähes koko ikänsä. Minä yritin tukea ja ymmärtää veikkapoikaa aina loppuun saakka, hän ei koskaan saanut koulujaan loppuun tai sijaa omaan elämäänsä. En saa koskaan veikkaa takaisin, mutta tiedän että poikien kahinoissa on aina molemmilla osapuolilla osansa. Koskaan ei ole puhdasta subjektia.
Isoveli monesti provosoi tekijöitä surutyöhön. Hän oli kuin Kristus, joka kertoi olevansa synnitön ja Jumala muihin nähden. Hän haki selvästi puhdistusta.
Muut sitten tavallaan veivät häneltä sielun tai voimat, koska lopulta Hän nousi taivaisiin. Ja muut menestyivät tulevaisuuksissaan.
Minä taas, minä menetin isoveikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on kova vimma leikkiä jotain hemmetin gangstaa. Taas on tehty hienoa kasvatustyötä👍
Koulukiusaajat ovat väkivaltaisia sadisteja luonnostaan, eivät kasvatuksen takia. Kouluväkivallassa ei myöskään ole kysymys siitä, että koulukiusaaja haluaa leikkiä gangstaa, vaan siitä, että kiusaaja saa sadistista mielihuvää siitä että vahingoittaa toista ihmistä.
Höpö höpö.
Ei kukaan lapsi synnyttyään äidistään ole demoni, jolle ei voi mitään. Juju on vain siinä, että aivan liikaa tyhmät ja köyhät lisääntyvät eivätkä vain välitä, mitä lapsi touhuaa ja kun kukaan ei laita rajoja, syntyy näitä ongelmanuoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on kova vimma leikkiä jotain hemmetin gangstaa. Taas on tehty hienoa kasvatustyötä👍
Koulukiusaajat ovat väkivaltaisia sadisteja luonnostaan, eivät kasvatuksen takia. Kouluväkivallassa ei myöskään ole kysymys siitä, että koulukiusaaja haluaa leikkiä gangstaa, vaan siitä, että kiusaaja saa sadistista mielihuvää siitä että vahingoittaa toista ihmistä.
Höpö höpö.
Ei kukaan lapsi synnyttyään äidistään ole demoni, jolle ei voi mitään. Juju on vain siinä, että aivan liikaa tyhmät ja köyhät lisääntyvät eivätkä vain välitä, mitä lapsi touhuaa ja kun kukaan ei laita rajoja, syntyy näitä ongelmanuoria.
Annas kun veikkaan, sinä et ole lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei mennyt näin alussa se itkevä poika ja lopun päähänkakkaava poika eivät ole sama henkilö. Oleellinen yksityiskohta.
Kyllä se oli sama poika, oli vaan laittanut takin päälleen. oleellinen yksityiskohta.
Ei siinä videolla tapahdu mitään
Tuohon alkuperäiseen vihjaukseen liittyen:
Ihmisellä pitää olla hieman sitä niin kovasti kuulutettua median luku taitoa.
Tämä keskustelu on saanut olla täällä palstalla jo useamman päivän, eli tekijät ovat kaikilta kanteilta ajatellen 100 % ihan kantasuomalaisia.
Kai tuollainen johtaa jo huostaanottoon ja sijoitukseen johonkin laitokseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekijät pitäisi *appaa! Mitä noita hyysäämään.
Et sellasta. Sit viel ihmetellään miten lapset käyttäytyy noin kun aikuiset huutaa "tap pakaa!"
Epäilen että näillä "se pitäs hakata tai tappaa" huutelijoilla ei ole omia lapsia.
Sen sanoi Kahlil Gibran.
Kahlil Gibran, Profeetta, 1923.
Sinun lapsesi eivät ole sinun lapsiasi.
He ovat itseensä kaipaavan elämän tyttäriä ja poikia.
He tulevat sinun kauttasi, mutta eivät sinusta,
ja vaikka he ovat sinun luonasi, he eivät kuulu sinulle.
Voit antaa heille rakkautesi, mutta et ajatuksiasi,
sillä heillä on heidän omat ajatuksensa.
Voit pitää luonasi heidän ruumiinsa, mutta et heidän sielujaan,
sillä heidän sielunsa asuvat huomisessa,
jonne sinulla ei ole pääsyä, ei edes uniesi kautta.
Voit pyrkiä olemaan heidän kaltaisensa,
mutta älä yritä tehdä heistä itsesi kaltaista,
sillä elämä ei kulje taaksepäin eikä takerru eiliseen.
Sinä olet jousi, josta sinun lapsesi lähtevät kuin elävät nuolet.
Kun taivut jousimiehen käden voimasta,
taivu riemulla.
Ei mennyt näin alussa se itkevä poika ja lopun päähänkakkaava poika eivät ole sama henkilö. Oleellinen yksityiskohta.