Toimiiko Concerta samalla tavalla kuin Voxra?
Minulle määrättiin Concertaa. Söin joskus aikoinaan Voxran ja se sai mua kuukausien jälkeen ihan ylikierroksilke ja hengästyneeksi.
Concerta vaikuttaa dopamiiniin ja noradrealiiniin? Eli aiheuttaako sekin vain hengästynyt olo ja energistä ahdistusta?
Kommentit (44)
Mitä opiskelet? Vaikuttaako ala lääkkeen tarpeeseen
Liiketaloutta.
Lääkittynä opiskelin ammatin, johon minulla oli jo töissä hankittu osaaminen, tein lähinnä näytöt.
Ja vielä edelliseen:
Olen yllättäen huomannut, että hektisissä, keskittymistä vaativissa töissä ja opinnoissa pärjään hyvin ilman lääkitystä.
Sitten taas yksitoikkoisemmissa perusduuneissa en pärjännyt lääkkeettä. Mieli haki koko ajan virkistystä muualta kuin käsillä olevasta työstä, eli eksyin oman pääni sisään.
Aika monenlaista alaa on tullut kokeiltua.
Vierailija kirjoitti:
16 jatkaa:
Medikinetissä koin pienimmät sivuvaikutukset mutta nekin olivat minulle liikaa. Koko ajan oli taustalla ahdistus, ehkä juuri sellainen energinen ahdistus jota ap tarkoitit. Se ei enää vuosien lääkkeensyönnin jälkeen saanut aikaan kipinää tekemiseen vaan ahdistuksen turruttamiseen turhanpäiväisellä tekemisellä kuten vaikka netinkäyttö.Kaiken kaikkiaan olen omien ja useiden add- tuttavien kokemusten perusteella sitä mieltä, että add:n lääkehoidon tulisi olla lyhyttä ja kuntoutuksen intensiivistä siinä ohessa. Kyse on uusien tapojen oppimisesta ja itsensä hyväksymisestä omine rajoituksineen.
Joskus ne rajoitukset eivät vain kertakaikkiaan ole hyväksyttävissä. Itse suosittelen adhd-lääkkeiden käyttöä sen mukaan miten tarvitsee tiettyjä ominaisuuksia elämässään. En todellakaan päivittäistä käyttöä ellei ole tarvis esim töiden tai opiskelujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16 jatkaa:
Medikinetissä koin pienimmät sivuvaikutukset mutta nekin olivat minulle liikaa. Koko ajan oli taustalla ahdistus, ehkä juuri sellainen energinen ahdistus jota ap tarkoitit. Se ei enää vuosien lääkkeensyönnin jälkeen saanut aikaan kipinää tekemiseen vaan ahdistuksen turruttamiseen turhanpäiväisellä tekemisellä kuten vaikka netinkäyttö.Kaiken kaikkiaan olen omien ja useiden add- tuttavien kokemusten perusteella sitä mieltä, että add:n lääkehoidon tulisi olla lyhyttä ja kuntoutuksen intensiivistä siinä ohessa. Kyse on uusien tapojen oppimisesta ja itsensä hyväksymisestä omine rajoituksineen.
Joskus ne rajoitukset eivät vain kertakaikkiaan ole hyväksyttävissä. Itse suosittelen adhd-lääkkeiden käyttöä sen mukaan miten tarvitsee tiettyjä ominaisuuksia elämässään. En todellakaan päivittäistä käyttöä ellei ole tarvis esim töiden tai opiskelujen takia.
Tästä voi jokainen olla kohdallaan ihan mitä mieltä vaan.
Tuon lainatun kirjoittajana täsmennän, että mulla ne rajoitukset oli niin pahat, että mua oltiin kahdesti laittamassa eläkkeelle ennen kuin olin 35. Elämänhallintaongelmani olivat 100% todellisia, olen koulukirjaesimerkki tästä häiriöstä.
Oma kokemukseni on, että kannattaa rakentaa itselleen sellainen elämä, jota voi elää lääkkeittä. Lääkkeet ovat laastari mutta itsensä eteen voi tehdä töitä myös add.
Vierailija kirjoitti:
Kun alkaa heti vaikuttaa niin miten sen huomaa? Eli mitä käytännössä tapahtuu? Ja sitä ei siis tarvi joka päivä ottaa?
Kyllä consertan huomaa, tuhtia piriä. erikoisjoukkokamaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia Concerta aiheuttaa väsymystä? Tätähän määrätään myös väsymys oireyhtymään.
Koska amfetamiinijohdannaiset rauhoittaa ADHD:ssä. Vaikuttavat aivojen dopamiini-aineenvaihduntaan. ADHD:ssa aivoissa on liikaa dopamiinia.
Ei ole liikaa vaan liian vähän. Levottomuus palvelee pyrkimystä lisätä dopamiinin tuotantoa ja pitää aivot "hereillä". Samoin tarve extremekokemuksille ja mahdollisesti päihteille ym. Dopamiinia on liikaa mm. psykoosisairauksissa ja näissä tapauksissa stimulantit voivatkin ns. keikauttaa veneen ja johtaa psykoosiin.
Stimulantit lisäävät dopamiinin ja noradrenaliinin tuotantoa ja hidastavat takaisinottoa jolloin adhd:n tarve stimuloida itseään vähenee luonnollisesti ja aivotoiminta lähenee neuronormaalia.
Joku selitti mahdollista väsymystä sillä, että koska aivoissa ei ole paljon eli tarpeeksi kys. välittäjäaineita, ei stimulaatio auta kun ei ole mistä ottaa, joten aivot reagoivat väsymyksellä ja tästä käänteinen vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko kokeillut elvansee?
Mulla on elvanse ollu vuoden käytössä.
Muuta ei tarvitse enään edes kokeilla.
Aluksi luulin että lääke ei vaikuta mitenkään mutta lääkkeen vaikutus alkaa itsellä niin huomaamatta että en huomaa mitään vaikutusta paitsi että poistaa päästä ylimääräset kanavat ja pystyn keskittymään ihan täysin siihen mitä teen eikä ajatus katkea kesken kaiken enkä hukkaile tavaroita kesken kaiken ja pääsen nukkumaan hetkessä illalla kun laitan pään tyynyyn.
Eipä oikeastaan väsytä kun menen sänkyyn mutta päässä ei vilise miljoona ajatusta samaan aikaan vaan uni tulee nopeasti kun laittaa silmät kiinni.
Minkäänlaista "huumaavaa" oloa ei tule eikä vaikuta ajamiseen eikä töihin. Tai no töihin vaikuttaa positiivisesti ja koti pysyy myös siistinä ja joskus saattaa kyllä innostua siivoomisessa ja saattaa pestä ikkunatki siinä samalla kun nyt kerta siivotaan. Kaikki impulsiivisuus hävis musta eli ei pala hermot enkä kiroa ku merirosvo jos joku asia menee pieleen.
Verenpaine ja pulssi pysy ihan samana eikä mitään nousua ollu eikä ole.
Ainoa mitä on niin suuta kuivaa vähän normaalia enemmän joten pitää muistaa juoda ja syöminen on tärkeää myös. Pari kiloa lähti painosta mutta se ei ole paha kun en alipainonen muutenkaan ole. Turha iltamässäily väheni mutta muuten syön normaalisti.
Juominen on se tärkein juttu tai voi tulla pää kipeeks.
Kaikista muista sain ikäviä sivuoireita, ahdistusta ja pulssin ja verenpaineen nousua.
Stratterasta mulla oli lepopulssi 100 joka oli aika ikävää ja siinä ku koitti jotain tehdä niin hikoilutti. Mutta se mikä toimii jollekki ei välttämättä toimi toiselle vaan saa siitä kovat sivuoireet.
Semmosta
Miksi ne toimisi samalla tavalla kun toinen on masennuslääke ja toinen adhd-lääke??
Tasaantuuko sykkeen kohoaminen jossain vaiheessa, normaalisti syke 58, Concertan 18mg rinnakkaisvalmisteen kanssa 80-93 pitkin päivää. Muuten auttanut kyllä päänsisäisen hulinan kanssa, olen pystynyt keskittymään ensimmäistä kertaa vuosiin. 3vk lääkettä takana.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia Concerta aiheuttaa väsymystä? Tätähän määrätään myös väsymys oireyhtymään.
ADHD saa aivot toimii eri tavalla, eli tän olisikin tarkoitus rauhoittaa ja voi siis tuntuu että väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Tasaantuuko sykkeen kohoaminen jossain vaiheessa, normaalisti syke 58, Concertan 18mg rinnakkaisvalmisteen kanssa 80-93 pitkin päivää. Muuten auttanut kyllä päänsisäisen hulinan kanssa, olen pystynyt keskittymään ensimmäistä kertaa vuosiin. 3vk lääkettä takana.
Tuolla lääkkeillä samoin kuin kaikilla stimulanteilla on taipumus nostaa sykettä. Kannattaa varata lääkäriin aika.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei vastattu kysymykseni.
Kysyin että miten Concerta vaikuttaa? Saisinko kokemuksia? Miten se konkreettisesti näkyy esim. Jos aikoo oivaltaa asioita, opiskella, tehdä töitä tai siivota? Kun se kerran virkistää niin auttako se sua saamaan ittesi selkeämmäksi?
Mulla pitkien tutkimuksien jälkeen määrättiin nimenomaan ADDn. Tuntuu kun elää sokeana tässä maailmassa.
Moi! Oon viikon kokeillut Concertaa ja mulla siis ADHD ja vaativa toimistotyö. Aiemmin ajatukset harhaili pahasti, nyt olen pystynyt keskittymään tylsempiinkin hommiin. Iltaisin on virkeämpi olo ja aivosumu poissa. Tässä mun kokemus. Ruokahalu mahdollisesti vähentynyt, ts. en muista syödä ajoissa ja verensokeri päässyt yllättäen laskemaan. Oon saanut siivottua ja järjestettyä asioita, joihin on ollut vaikea tarttua. I'm happy.
Itselläni nousi verenpaine Concertan käytön jälkeen. Hypertensioon. Oli pakko lopettaa se. Olin sitä käyttäessäni myös ärtynyt ja jopa kiivas noin tunti lääkkeen oton jälkeen ja ahdistunut kunnes vaikutus tasaantui.
Kokeilin Voxraa ja siitä muutuin passiiviseksi, välinpitämättömäksi yliseksuaaliseksi ja tuhlasin rahaa. Ei ollut siis kuitenkaan mania, koska istuin vain sohvalla, jumitin siitä, tilasin netistä tavaraa osamaksulla. Laskut nostin vain pöydälle ja unohdin ne, mikä ei ole mun tapaistani koska yleensä stressaan raha-asioista ja maksan laskut ajoissa.
Mikään määrä seksuaalista tyydytystä ei riittänyt. Se oli hirveää. Lopetin lääkkeen kuukauden jälkeen.
Sitten sain Elvansen, ja sen vaikutusta en tunne fyysisesti. Saatan jopa miettiä, olenko ottanut lääkkeen. Auttaa oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla lääkkeillä samoin kuin kaikilla stimulanteilla on taipumus nostaa sykettä. Kannattaa varata lääkäriin aika.
Ensi viikolla tarkastusaika. Ihan ennakolta kysyn, että onko tämän mahdollista tosiaan tasaantua myöhemmin, ja onkohan tässä jotain muita lääkkeitä, joilla tuo sykkeen nousu olisi pienempi? Lääke todellakin tehoaa muuten, pystyn suoriutumaan työstäkin paljon paremmin, sekä lukemaan ensimmäistä kertaa pitkään aikaan.
Aina kun mä saan Concertaa mun on ihan pakko päästä konserttiin c:
Hei, vähän tyhmänä kysyn, onko korkeasta sykkeestä jotain haittaa? :O
Enhän mä sanonut, ettei siitä ollut hyötyä. Luepa ajatuksella, tai vilkaise tästä pääpointit.
Sanoin, että siitä oli hyötyä - sain mm. ammatin hankittua.
Kerroin myös aika pitkällisesti, millaisia sivuvaikutuksia sain ja kuinka haitat ylittivät hyödyt.
Kerroin myös, että pidin Concertaa parempana lyhytvaikutteista Medikinetiä.
Kerroin myös omalla kohdallani paremmiksi kokemistani add: luonnollisista hoitovaihtoehdoista.
Jätin sanomatta, että nyt opiskelen ilman lääkkeitä ja pärjään näissä opinnoissa paremmin kuin edellisissä lääkittynä.