Luottokortti kulttuuri tulossa Suomeen?
Kävin katselemassa pankkien sivuja enkä voinut olla huomaamatta kuinka nykyään tyrkyttävät luottokorttia uudelle asiakkaalle debit kortin sijasta, aikaisemminhan ollaan aina automaattisesti menty debit kortin suuntaan, mutta näennä nyt ollaan otettu ameriikasta mallia ja pankit haluavat ihmisille korttivelkaa jotta saavat hyviä "korkorahoja".
Ollaanko tosiaan menossa amerikan suuntaan missä kaikilla on muodikkaasti korttivelkaa?
Kommentit (29)
Luottokortti on paljon turvallisempi maksuväline esim. lentoihin ja hotelleihin. Kerran kävi niin, että varasin hotellin ulkomailta, mutta en saanut siitä vahvistusta. Soitin ja kyselin varaustani, mutta minulle kerrottiin, että sitä ei löydy. Varasin sitten uuden, toisesta hotellista.
Matkan jälkeen huomasin, että kortiltani oli tehty veloitus, tästä ensimmäisestä hotellista. Soitin Luottokuntaan eli nykyiseen Netsiin ja veloitus poistettiin tililtäni. He sitten selvittivät asian hotellin kanssa, enkä joutunut sen enempää säätämään tai odottelemaan veloituksen korjaamista.
Toivottavasti. Olisi jo aika hyväksyä, että luottokortillakin voi maksaa, ja tosiaan korotonta maksuaikaa siinä on kivasti.
Vierailija kirjoitti:
alkoholia ja uhkapelejä ei voi luotolla maksaa.
Öö ok =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse maksan kaiken mahdollisen American Expressillä ja kerään pisteitä joilla puolestaan saa sitten kaikkea kivaa.
Ja tämän lystin kustantavat minulle käteisellä maksajat -että kiitos vaan! *kumarrus*
Jokainen tuotehan maksaa kuluttajalle saman verran, mutta luottokortti maksusta jää kaupalle vähemmän koska tästä menee provisio luottokorttiyhtiölle. Minäkin maksan ostokseni luottokortilla, koska sitä kautta saan bonuksia ja muita etuja samalla hinnalla.
Pointtini oli siis se, että kuinka moni käteisellä maksaja tajuaa että luottokorttiyhtiön edut joita kortilla maksaja saa ovat käteisellä maksajan kustantamia. Kauppiashan ei niitä maksa vaan siirtää ne tuotteiden hintoihin.
Minä taas nautin alennuksista lentolipuissa ja kummasti upgreidauksiakin tulee aina välillä. Ykkösluokassakin on lennelty vaikka en tosiaan niin kalliita lippuja itse raaskisi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Käteinen ei mihinkään katoamassa. Luottokortilla en maksa kun haluun mieluummin että se on heti maksettu ja alkoholia ja uhkapelejä ei voi luotolla maksaa.
Alkossa käy kyllä luottokorttikin maksuvälineenä. Kokemusta on :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään? Olin 10 vuotta sitten töissä pankissa ja silloin oli jo ensisijaisena oletuksena, että asiakas ottaa credit/debit-kortin, eikä se ollut edes mikään uusi asia.
Keski-ikäisenä ihmisenä pitäisin omituisena, jos jollain tuttavalla ei ole luotollista korttia käytössä. Luottotiedot menneet? Ei muuten vaan hallitse raha-asioita?
Näinhän se on, jos luottokorttia ei ole on syitä aikalailla kaksi: luottotiedot menneet tai tiedostaa jo itse, ettei osaa tällaista käyttää.
No mulla ei ole ikinä ollut vakinaista työpaikkaa, mutta luottotiedot kunnossa ja säästöjäkin ihan kivasti. Tuskinpa saisin luottokorttia, en tosin sellasta kaipaakaan. (Ja olen keski-ikäinen, nyt kuntoutustuella.)
Aivan varmasti saisit. Kelan asiakaskin voi saada kunhan hoitaa raha-asiansa hyvin.
Eivät muuten varmana anna mitään luottokorttia jos monta vuotta tuloina olleet vain kelan yms tuet.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kyllä nytkin taitaa elää luotolle. Ainakin täällä vähän aikaa oli sitten kysely miten ihmiset ostaa ruokaostoksiakin luotolle ja maksaa kuun lopussa
Minä maksan käytännössä ihan kaiken, minkä voi kortilla maksaa, luottokortilla - ja kauhistuksen kanahäkki, en suinkaan useimmiten edes maksa luottoa pois. En silti ole mikään erityisen holtiton ihminen ja saan sijoitettavaksikin joka kuukausi ihan kelvollisia summia. Asun lisäksi vuokralla (asuminen on palvelu, ei sijoitus), tilailen vaikka mitä lehtä ja maksullisia tv-kanaviakin löytyy. Voisin tietysti sijoittaa vielä enemmän, mutta koska minulla voi olla elämää jo tänään, ajattelin tehdä myös arjessa asioita, joista nautin.
Minusta on outoa, että jos maksaa luottokortilla niin se luottokorttilasku ei ole heti selkeästi poismaksettavissa verkkopankissa. Joskus pitää odottaa hurjankin kauan.
Itse sain ensimmäisen luottokortin 2010, kun olin työvoimskoulutuksessa. Tulot koostuivat vain Kelasta, mutta siitä huolimatta Nordea myönsi kortin - jonka käytin heti tappiin totta kai, mutta tästä onneksi viisastuin.