Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luottokortti kulttuuri tulossa Suomeen?

Korttikulttuuri
18.05.2020 |

Kävin katselemassa pankkien sivuja enkä voinut olla huomaamatta kuinka nykyään tyrkyttävät luottokorttia uudelle asiakkaalle debit kortin sijasta, aikaisemminhan ollaan aina automaattisesti menty debit kortin suuntaan, mutta näennä nyt ollaan otettu ameriikasta mallia ja pankit haluavat ihmisille korttivelkaa jotta saavat hyviä "korkorahoja".

Ollaanko tosiaan menossa amerikan suuntaan missä kaikilla on muodikkaasti korttivelkaa?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä luottoa ole mikään pakko käyttää. 30 päivää on myös korotonta maksuaikaa.

Vierailija
2/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä luottoa ole mikään pakko käyttää. 30 päivää on myös korotonta maksuaikaa.

Amerikassa 80% ei maksa velkoja kuun lopussa vaikka netissä tietty kaikki kuuluttavat tekevänsä niin.

Luuletko etteivät kotimaiset pankit tiedä lukuja? Käteinen katoamassa joten nyt hyvä sauma alkaa tekemään rahaa korolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään? Olin 10 vuotta sitten töissä pankissa ja silloin oli jo ensisijaisena oletuksena, että asiakas ottaa credit/debit-kortin, eikä se ollut edes mikään uusi asia. 

Keski-ikäisenä ihmisenä pitäisin omituisena, jos jollain tuttavalla ei ole luotollista korttia käytössä. Luottotiedot menneet? Ei muuten vaan hallitse raha-asioita?

Vierailija
4/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän ne pankit on mainostaneet, että pelkät debit-kortit poistuu. Ainakin kotimaisissa luottokorteissa on aina myös pankkiominaisuus. En näe syytä miksei sillä voisi maksaa yhtä lailla. Luotolla ei silti makseta juuri koskaan.

Vierailija
5/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään? Olin 10 vuotta sitten töissä pankissa ja silloin oli jo ensisijaisena oletuksena, että asiakas ottaa credit/debit-kortin, eikä se ollut edes mikään uusi asia. 

Keski-ikäisenä ihmisenä pitäisin omituisena, jos jollain tuttavalla ei ole luotollista korttia käytössä. Luottotiedot menneet? Ei muuten vaan hallitse raha-asioita?

Näinhän se on, jos luottokorttia ei ole on syitä aikalailla kaksi: luottotiedot menneet tai tiedostaa jo itse, ettei osaa tällaista käyttää.

Vierailija
6/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä luottopuolta ole pakko käyttää. Mulla on ollut Visa 15 vuotta. Käytän Visaa vain ulkomailla käydessäni (1-2 kertaa vuodessa).

Vierailija
7/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kyllä nytkin taitaa elää luotolle. Ainakin täällä vähän aikaa oli sitten kysely miten ihmiset ostaa ruokaostoksiakin luotolle ja maksaa kuun lopussa

Vierailija
8/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollisesti erittäimän harva Eurooppalainen hoitaa päivittäiset maksut luottokortilla vaikka periaatteessa olisi mahdollista. Länsimaista ainoastaan jenkkilässä kaikki maksavat päivittäiset ostokset luotolla.

Onko pankkineidillä mennyt sekaisin debit ja luottokortti? Tässä puhutaan nyt korteista missä on vain luotto mahdollisuus.

Vierailija
9/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että pankissa työskennelleenä tietäisit, ettei tuo ole totta. Mulle eivät aikoinaan opiskelijana myöntäneet luottokorttia. Raha-asiat on aina olleet kunnossa. Ei vaan opiskelijan tulot riittäneet, heidän mielestään. Siitä lähtien olen käyttänyt electronia. Ja käytän vastakin, niin kauan kuin voi. Että ei edes debit. 😆

Vierailija
10/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on, jos luottokorttia ei ole on syitä aikalailla kaksi: luottotiedot menneet tai tiedostaa jo itse, ettei osaa tällaista käyttää.

No mulla ei ole ikinä ollut vakinaista työpaikkaa, mutta luottotiedot kunnossa ja säästöjäkin ihan kivasti. Tuskinpa saisin luottokorttia, en tosin sellasta kaipaakaan. (Ja olen keski-ikäinen, nyt kuntoutustuella.)

Vierailija
11/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankissa asioidessa tuon, jollain lailla melkein ymmärää. Mutta kun eräässä viikonvaiheessa kävin ensin autoliikkeessä ja myöhemmin huonekaluliikkeessä niin enemmän kuin haluamaani huonekalu -vaihtoehtoja haluttiin esitellä minullen niin myyjillä oli hoppu esitellä kuinka vosiin ostaa sen (tai ne) kätevästi "jousavalla maksuohkelmalla"   jonka korko olisi vain xxx% plus erilaiset järjesely ja omiso etc maksut. Tämä siis paljon ennen kuin oltiin päästy "kassalle" asti

Vierailija
12/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteinen ei mihinkään katoamassa. Luottokortilla en maksa kun haluun mieluummin että se on heti maksettu ja alkoholia ja uhkapelejä ei voi luotolla maksaa.

Vierailija
13/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla ei ole ikinä ollut vakinaista työpaikkaa, mutta luottotiedot kunnossa ja säästöjäkin ihan kivasti. Tuskinpa saisin luottokorttia, en tosin sellasta kaipaakaan. (Ja olen keski-ikäinen, nyt kuntoutustuella.)

Aivan varmasti saisit. Kelan asiakaskin voi saada kunhan hoitaa raha-asiansa hyvin.

Vierailija
14/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että pankissa työskennelleenä tietäisit, ettei tuo ole totta. Mulle eivät aikoinaan opiskelijana myöntäneet luottokorttia. Raha-asiat on aina olleet kunnossa. Ei vaan opiskelijan tulot riittäneet, heidän mielestään. Siitä lähtien olen käyttänyt electronia. Ja käytän vastakin, niin kauan kuin voi. Että ei edes debit. 😆

Ja sinä siis tiedät paremmin kokonaistilanteen koska?

Vierailija
15/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksan kaiken mahdollisen American Expressillä ja kerään pisteitä joilla puolestaan saa sitten kaikkea kivaa.

Ja tämän lystin kustantavat minulle käteisellä maksajat -että kiitos vaan!   *kumarrus*

Vierailija
16/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 25 vuotta on ollut luottokortti ja useampikin mutta velkaa ei koskaan. Sitä korttia ei ole pakko käyttää typerästi, luulisi aikuisen ihmisen tietävän mitä voi tehdä ja mitä ei.

Vierailija
17/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteinen ei mihinkään katoamassa. Luottokortilla en maksa kun haluun mieluummin että se on heti maksettu ja alkoholia ja uhkapelejä ei voi luotolla maksaa.

Alkoholia kyllä voi maksaa luotolla.

Vierailija
18/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä hyvä että kurtisaaneillakin on nykyään luottokorttilaitteet. M67v

Vierailija
19/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse maksan kaiken mahdollisen American Expressillä ja kerään pisteitä joilla puolestaan saa sitten kaikkea kivaa.

Ja tämän lystin kustantavat minulle käteisellä maksajat -että kiitos vaan!   *kumarrus*

Jokainen tuotehan maksaa kuluttajalle saman verran, mutta luottokortti maksusta jää kaupalle vähemmän koska tästä menee provisio luottokorttiyhtiölle. Minäkin maksan ostokseni luottokortilla, koska sitä kautta saan bonuksia ja muita etuja samalla hinnalla.

Vierailija
20/29 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti saisit. Kelan asiakaskin voi saada kunhan hoitaa raha-asiansa hyvin.

Ihan varmasti. Exällä oli 10 000e rajalla luottokortti. Työmarkkinatuella siihen mennessä elänyt 10 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi