Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro kokemiasi henkisen väkivallan esimerkkejä

Vierailija
18.05.2020 |

Kerron yhden, joka ei tule ainakaa kaikilla heti mieleen. Pidempiaikainen miesystäväni ei pitänyt yhtään asumismuodostani, joka oli rivitalo. Hänen mielestään ainoat oikeat elämistavat olivat omakotitalo, jossa hän asui ja kerrostalo, jossa hän eli lapsuutensa. Hän usein sohvalla istuessaan koputteli seinään ja joskus suorastaan hakkasi. Ja naapuri asui siis seinän takana. Tällä hän selkeästi viestitti, että inhosi minun kotiani ja naapuritkin saa siitä kärsiä. Kun huomautin asiasta, tuli vastaukseksi vaan "Jaa" ja homma jatkui.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se henkistä väkivaltaa, jos yrittää kertoa tunteistaan ja saa vastaukseksi "voi voi"? Siis ei pahoittelua vaan vähättelyä. Tai jos puhuu jostain ikävästä fiiliksestä niin toinen vastaa, että "jos tuntuu pahalta niin voit poistua", tarkoittaen suhteen lopettamista.

Vähättely ja erolla uhkaaminen ovat henkistä väkivaltaa.

Kiitos, sitten olen kokenut henkistä väkivaltaa.

Mies oli sellainen kylmä kuuma -tyyppi. Piti minua niin ihanana, kunnes taas muutaman päivän/viikon kuluttua olin kuin ilmaa hänelle. Epäilen, että hänellä on epävakaa persoonallisuus... Vihaa äitiään, joten sekin selittäisi, että lapsuudessa on ollut jotain kaltoinkohtelua tms jota nyt siirtää eteenpäin kun ei osaa käsitellä asiaa.

Vierailija
22/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen fyysisestä sairaudesta, erilaisuudesta ja näiden aiheuttamasta elinympäristön kapenemisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se henkistä väkivaltaa, jos yrittää kertoa tunteistaan ja saa vastaukseksi "voi voi"? Siis ei pahoittelua vaan vähättelyä. Tai jos puhuu jostain ikävästä fiiliksestä niin toinen vastaa, että "jos tuntuu pahalta niin voit poistua", tarkoittaen suhteen lopettamista.

Eli pitää erota ilman mitään ennakkovaroituksia, koska sellaiset ovat henkistä väkivaltaa?

Vierailija
24/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuttui, kun ostin itselleni esim. uusia vaatteita omilla rahoillani tai löysin jotain kivaa kaupasta.

Suuttui, kun sain tentistä hyvän numeron. Yleensä aloitti myös mykkäkoulun.

Suuttui, kun sain ajokortin. Ei tietenkään onnitellut.

Suuttui, kun olin mukamas liian hyvännäköinen tai paremman näköinen kuin hän.

Ei antanut nukkua, koska häntä itseään ei vielä väsyttänyt.

Uhkaili itse mur halla yleensä silloin, kun tiesi, että minulla oli jotain mukavaa tiedossa.

Pilasi yhteiset menot ja matkat ja tapahtumat aloittamalla riidan jostain aivan tyhjänpäiväisestä, lähti yleensä vielä pois ja jätti minut yksin tai eksytti minut.

Ei sallinut minulle samoja "etuja" kuin itselleen.

Saattoi pitää mykkäkoulua milloin mistäkin syystä, usein myös tärkeissä tapahtumissa, matkoilla tms.

Suuttui minulle oikeastaan ihan kaikesta, jopa siitä, kun oli vahingossa laittanut jalkaan eriparikengät (kengät melkein samanlaiset eikä niitä kauempaa huomannut erilaisiksi). Sekin oli jotenkin minun syytäni.

Kun olin avautunut peloistani tai henkilökohtaisista asioistani, hän käytti niitä riitatilanteessa hyväkseen.

Lista on loputon.

Vierailija
25/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seisottaminen ulkona lukkojen takana, vesien katkaisu, että en koko vkl saanut juoda, päässyt pesulle, vessaan tms. Avaimien (koti, auto) varastaminen tyyliin "saat takas kun...."

Joo, ei ole ihan terve päästään tämä kaveri.

Vierailija
26/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seisottaminen ulkona lukkojen takana, vesien katkaisu, että en koko vkl saanut juoda, päässyt pesulle, vessaan tms. Avaimien (koti, auto) varastaminen tyyliin "saat takas kun...."

Joo, ei ole ihan terve päästään tämä kaveri.

No, ei todellakaan ole terve. Hyvä, kun pääsit eroon tuosta.

Vierailija
27/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnenkohan saman tyypin kuin ap? Niin tuttua.

Yksi paha kokemus suhdehelvetistä oli se, miten äijä vähätteli minulle hyvin rakkaan ja tärkeän ihmisen kuolemaa. Viikon jälkeen äijä ilmoitti keskustelleensa sisarensa kanssa ja päätynyt sisaren kanssa siihen, että olen ruuminpalvoja surressani yhä  tärkeää ihmistäni. Sen jälkeen äijä mölisi ja huusi joka kerta, jos hiukankin osoitin tunteellisuutta läheiseni kuolemasta.Pakotti mukaansa hautuumaalle suremaan vuosia sitten kuolleen alkkisisänsä haudan äärelle ja seisomaan sen aikaa, että äijä saa osoittaa kunnoitusta isänsä muistolle. Kun sitten katselin minun läheiseni hautajaiskuvia, sukulaisia yms, äijä sai valtavan raivarin miten katselen pelkkää p..skaa.

Jos koetin lähteä ulkoilemaan yksin äijä kyttäsi pihalla, etten saa mennä. Tai että soitan jollekin tutulle puhuakseni äijästä. Joo, piti kyllä paikkansa.

Lopulta tajusin, miten paras keino selvitä oli esiintyä ulkoisesti myöntyväisenä ja passiivisena. Äijän kontrolointi herpaantui jonkun verran ja sain järkättyä itseni pois hänen elämästään. 

Voisin kertoa äijän henkisestä väkivallasta tuhat ja yksi tarinaa, jotka vois jatkaa äijän ex ja lapset. Se oli niin sairasta, että vieläkin vuosien jälkeen puistattaa.  Toivon,että äijä tukehtuisi omaan läskiinsä ja pian. JOtkut ihmiset ovat niin sairaita, ettei mikään ymmärrys ja selitys auta enää heitä. Minä hullu luulin niin, Häpeän sitä vieläkin

Vierailija
28/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkuminen milloin miksikin. Vaatteiden ja kampausten arvostelu. H*orittelu. Se, että kertoi miten aina joutui minua häpeämään. Jatkuva yksin jättäminen. Vähien ystävien haukkuminen. Poikakaverille naureskelu. Kaikkien muiden lasten kehuminen. Tämä oli siis isäni. Ainoa asia miksi ei haukkunut oli läski ym. Sekin todennäköisesti sen takia, että piti vain ylipainoisia naisia hyvän näköisinä.

Vierailija
29/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankiutukaa tollasista ihmisistä eroon,sairasta

Vierailija
30/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyttääminen ja vähättely, usein vitsailun varjolla, ehdotukset, miten voisit muuttua paremmaksi esim ulkonäöltä, ulkonäön kontrollointi, jatkuva vastaanväittäminen aivan kaikessa, se ettei koskaan pyydä anteeksi, mykkäkouluilu, se että väittää, että ei olisi sanonut tai tehnyt jotain, mitä on sanonut tai tehnyt, pettäminen, liika mustasukkaisuus, valehtelu

Kokemusta on tullut tuollaisista miehistä.

Kaikesta paitsi pettämisestä ja valehtelusta tulee mieleen oma eksä :))

Tuli mieleen tosta ulkonäöstä että ku usein kuulee ihmisiä haukuttavan just läskiksi tai rumaks nii kyllä muunkinlainen ulkonäön arvostelu voi satuttaa (edellä mainitut siis toki myös mutta tajuutte varmaan mitä tarkotan). Eksä sano joskus että voisinko pukeutua niin etten näyttäs niin nuorelta ja vaikka tuskin tarkoituksella ilkeä kommentti nii tuntu kurjalta ku tuli sellanen olo että ”häpee” liikkuu mun kanssa ku näytän nii nuorelta. Oon lyhyt ja sillon hiukan alipainonen ja olin muutenkin vuoden eksääni nuorempi.

Vierailija
31/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyttääminen ja vähättely, usein vitsailun varjolla, ehdotukset, miten voisit muuttua paremmaksi esim ulkonäöltä, ulkonäön kontrollointi, jatkuva vastaanväittäminen aivan kaikessa, se ettei koskaan pyydä anteeksi, mykkäkouluilu, se että väittää, että ei olisi sanonut tai tehnyt jotain, mitä on sanonut tai tehnyt, pettäminen, liika mustasukkaisuus, valehtelu

Kokemusta on tullut tuollaisista miehistä.

Kaikesta paitsi pettämisestä ja valehtelusta tulee mieleen oma eksä :))

Tuli mieleen tosta ulkonäöstä että ku usein kuulee ihmisiä haukuttavan just läskiksi tai rumaks nii kyllä muunkinlainen ulkonäön arvostelu voi satuttaa (edellä mainitut siis toki myös mutta tajuutte varmaan mitä tarkotan). Eksä sano joskus että voisinko pukeutua niin etten näyttäs niin nuorelta ja vaikka tuskin tarkoituksella ilkeä kommentti nii tuntu kurjalta ku tuli sellanen olo että ”häpee” liikkuu mun kanssa ku näytän nii nuorelta. Oon lyhyt ja sillon hiukan alipainonen ja olin muutenkin vuoden eksääni nuorempi.

Ja vielä tosta ulkonäön kontrolloinnista että ite en ”saanut” ostaa napapaitaa koska se on liian paljastava eksän mielestä. Huoh. Jälkikäteen kyllä vähän harmittaa että kuuntelin kyseistä henkilöä ku sillon ois ollu absit mitä esitellä :D

Vierailija
32/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emotionaalinen hylkääminen toistuvasti, yksin jättäminen, halveksunta, vähättely, kiusaaminen.

Vierailija
33/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, sitten olen kokenut henkistä väkivaltaa.

Mies oli sellainen kylmä kuuma -tyyppi. Piti minua niin ihanana, kunnes taas muutaman päivän/viikon kuluttua olin kuin ilmaa hänelle. Epäilen, että hänellä on epävakaa persoonallisuus... Vihaa äitiään, joten sekin selittäisi, että lapsuudessa on ollut jotain kaltoinkohtelua tms jota nyt siirtää eteenpäin kun ei osaa käsitellä asiaa.

Ei kuulosta kovin vakavalta, ihan perusmeininki :D

Vierailija
34/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on jo mainittu, mutta entinen poikaystäväni harrasti mm. näitä:

Vaatetuksen, hiustyylin ja ylipäätään ulkoisen olemuksen arvostelu ja yritykset määrätä esim. pukeutumista.

Valvottaminen, nukkumaan ei saanut mennä kun mies halusi valvoa.

Jatkuva ex-tyttöystävistä, tapailukumppaneista, säädöistä yms. panoista jauhaminen ja vertailu näihin aiempiin naisiin.

Mustasukkaisuus, mutta toisaalta mies antoi itselleen luvan säätää muiden kanssa.

Riidan haastaminen mitättömistä ja olemattomista syistä, jälkikäteen ei nähnyt mitään syytä itsessään tai käytöksessään.

Vierailija
35/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä kiroile, mutta hyi st..na mitä miesroskia! Joo on varmasti itsetunto-ongelmia ja persoonallisuushäiriöitä taustalla, mutta sen verran selkärankaa pitäisi olla ettei paikkaisi näitä toisen satuttamisella.

Vierailija
36/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi varmaan useimmilla alko-ongelma, joka panee kaatamaan urakalla roskaa muiden niskaan tyyliin rää rää rää v-ttu vää vää vää.

Vierailija
37/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai järjettömiä raivokohtauksia ihan pienistäkin asioista ja alkoi huutaa. Ne huudot kesti pahimmillaan monta tuntia ja oli ihan sama mitä niihin vastasin tai vastasinko ollenkaan. Se vaan jatkoi omaa huutomonologiaan. Myöhemmin jos yritin ottaa asiaa puheeksi, että tuli paha mieli siitä, niin alkoi väittämään, että minä olin huutanut hänelle. Tiesi ihan varmasti itsekin valehtelevansa. Jos pidin puoleni ja sanoin suoraan, että ei kyllä pidä paikkaansa tuo, alkoi sössöttää olevansa huolissaan mielenterveydestäni. Huoh. No onneksi pääsin eroon. Ei ole ollut ikävä. Ihmettelen vaan, että kun minä olin hänen näkökulmastaan mielenterveysongelmainen huutaja, niin miksei hän sitten suhteesta lähtenyt?

Vierailija
38/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se onkin niin, että nämä tyypit ovat monesti niitä, joille mt ongelmat(esim masennus) ovat "täydellinen turnoff". Ja sitten kuitenkin itse käytöksensä perusteella kärsivät mt ongelmista...

Vierailija
39/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuttui, kun ostin itselleni esim. uusia vaatteita omilla rahoillani tai löysin jotain kivaa kaupasta.

Suuttui, kun sain tentistä hyvän numeron. Yleensä aloitti myös mykkäkoulun.

Suuttui, kun sain ajokortin. Ei tietenkään onnitellut.

Suuttui, kun olin mukamas liian hyvännäköinen tai paremman näköinen kuin hän.

Ei antanut nukkua, koska häntä itseään ei vielä väsyttänyt.

Uhkaili itse mur halla yleensä silloin, kun tiesi, että minulla oli jotain mukavaa tiedossa.

Pilasi yhteiset menot ja matkat ja tapahtumat aloittamalla riidan jostain aivan tyhjänpäiväisestä, lähti yleensä vielä pois ja jätti minut yksin tai eksytti minut.

Ei sallinut minulle samoja "etuja" kuin itselleen.

Saattoi pitää mykkäkoulua milloin mistäkin syystä, usein myös tärkeissä tapahtumissa, matkoilla tms.

Suuttui minulle oikeastaan ihan kaikesta, jopa siitä, kun oli vahingossa laittanut jalkaan eriparikengät (kengät melkein samanlaiset eikä niitä kauempaa huomannut erilaisiksi). Sekin oli jotenkin minun syytäni.

Kun olin avautunut peloistani tai henkilökohtaisista asioistani, hän käytti niitä riitatilanteessa hyväkseen.

Lista on loputon.

Hyi vi... Aivan kun mun kokemaa tuo kaikki.

Vierailija
40/59 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se onkin niin, että nämä tyypit ovat monesti niitä, joille mt ongelmat(esim masennus) ovat "täydellinen turnoff". Ja sitten kuitenkin itse käytöksensä perusteella kärsivät mt ongelmista...

Itse tosiaan halveksivat ja nauravat näille, vaikka itse kuuluisivat hoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä