3viikkoa tasan aikaa nostaa kuntoa! Aloitan silloin aika fyysisen ja kovatempoisen kesätyön.
No en kuitenkaan maataloustöiden, mutta muuten kyllä fyysistä. Viime kesänä kävelin 12km päivässä töissä, työpäivä 10h.
Nyt olen ihan rapakunnossa!
Talvella olin kipeä ja nyt en ole liikkunut kuin 5km päivässä vanhan koiran kans. Mitään hikeä nostavaa liikuntaa ei siis yhtään!
Eli tietäjät, mistä alkaa?
Kävelylle, kehonpainojumppaa, joogaa? Mitä.
Pituus 168, paino 84kg.
Nyt on hyvät neuvot tarpeen!
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
3 viikkoa, 3 kk ja sais jotai pientä aikaan. saitko juuri tietää töistä vai miksi et aiemmin jumpannu?
Kiitos ei-rakentavasta vastauksestasi. Miten tieto siitä, milloin sain tietää tästä työkeikasta liittyy itse kysymykseeni??
Minä olisin kiinnostunut kuulemaan hyviä vinkkejä, miten saada nykyistä huonos kuntoani nostettua annetun ajan, 3VIIKKOA, puitteissa. Siis ei 3kk, 6kk tai mitään muutakaan aikaa: vaan tasan 3viikkoa.
Jotenkin jäit jumiin siihen että miksi olen menossa töihin vasta silloin, miksi en ole saanut tietää työpaikasta aikaisemmin. Miten tämä liittyy minun kysymykseeni, ei mitenkään kylläkään.
Sain ihan juurikin lääkäriltä tietää , että olen tutkimusten ja viimeisten verikokeiden mukaan tervehtynyt, ja voin siis lähteä töihin. Enää ei tutkita, tähystetään, ultrata, tiputeta tippoja, ei paastota eikä enää leikata uudelleen.
Ja tosiaan joo näin valitettavasti vasta nyt sai lääkäriin tämän asian selvitettyä!
Tässäpä siis jopa sinulle etittäinkin asian ytimeen menevä tieto, ehkä nyt pystyt vastaamaan.
Minkä tyyppistä fyysistä työtä? Tarvitseeko siis olla jaloilla paljon ja kävellä vai nostella painavia asioita vai mitä?
No ei kolmessa viikossa tuloksia tule,se nyt on vaan selvää.
Eikä kilotkaan tule itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Jos lähtee aika lailla nollista, kyllä vaan tulee. Kolmessa viikossa aloittaja ehtii hyvin valmistella kehonsa kesän koitoksia varten. Kunto nousee kyllä sitten kesän aikana kohisten, mutta ei siinä tapauksessa, jos aloittaja yrittää lähteä kylmiltään sitä tekemään. Todennäköisesti silloin vain loukkaa itsensä ja se siitä työstä.
Syöt nyt 3 viikkoa hyvin/terveellisesti, hyötyliikuntaa, lenkkelilyä ja pyöräilyä, muuta ulkoilua ja liikuntaa. Ei ehdi kovin kovia tuloksia tulla, mutta varmasti jo olo kevenee ja kuntokin nousee pikku hiljaa, viimeistään sitten siellä töissä.
Aloita vain ihan peruslenkkeilyllä, juoksemisella ja pyöräilyllä. Pitkiä, matalasykkeisiä lenkkejä. Kuntosalilla käymistä en aloittaisia. Tuossa ajassa ei vielä ehdi edes lihaskivut tyhjästä aloittamisen takia kunnolla pois.
Juuri noin, nyt kolme viikkoa terveellistä syömistä, riittävästi unta ja siihen päälle ulkoilua, kävelyä, pyöräilyä, hyötyliikuntaa. Ehkä pari kevyttä juoksulenkkiä. Mutta ei mitään raskasta treeniä ja hyvät lepopäivät ennenkuin duuni alkaa. Liian paljon/kovaa jos teet, niin kroppa on kipeä ja vielä huonommin valmis fyysiseen työhön kuin nyt.
Kyllä kolmessa viikossa voi saada kunnonkohotuksen hyvälle alulle. Voisit aloittaa juuri noilla mainitsemillasi. Kotijumppaan voisit ottaa mukaan kahvakuulat. Noiden lisäksi voisit harrastaa joka päivä pienen jumpan joka nostaa sykkeen hetkeksi. Ekalla viikolla kestoltaan vaikka ihan vaan 5min, tokalla 10min ja kolmannella vartti.
Kävelylenkeillä saa kyllä kuntoa nousemaan, mutta nyt ehkä suurempi haaste on se että jos et olet tottunut liikkumaan, niin pitäisi malttaa liikkua riittävän maltillisesti, ettei käy niin että sinulla on joku paha rasitusvamma jalassa töiden alkaessa tms.
12 km kävelyä 10 h työpäivän aikana ei kuitenkaan ole mikää ihan älytön suoritus ja siihen pitäisi perusterveen kyetä rapakunnossakin. Siinä se kunto alkaa nousta.
Vierailija kirjoitti:
Minkä tyyppistä fyysistä työtä? Tarvitseeko siis olla jaloilla paljon ja kävellä vai nostella painavia asioita vai mitä?
Hotellisiivousta. Eli nostellaan vuodevaatteita, revitään lakanoita, kerätään pyyhkeitä ja roskia lattioilta (voi selkääni, ei lihaksia sielläkään), työnnetään painavia pyykkikärrtjä ja -rullakouta ja tahti on semmoinen että tuli hännässä koko päivän ja silti olet jäljessä koko ajan.
Nyt olen tehnyt ihan 5km/h lenkin sauvakävelyä sadejää hyvät venyttelyt ja pilatesliikkeitä.
Suosittelisin jotain matalasykkeistä kestävyysliikuntaa, esim. pitkiä pyörälenkkejä ja todella hitaita juoksulenkkejä tai sitten reippaita kävelylenkkejä. Ja kannattaa palautua kunnolla, jotta et saa mitään kremppoja aikaan liialla urheilulla. Pilates ja jooga kuulostavat myös hyvältä, mitään huikeita selkälihaksia et saa tuossa ajassa aikaan, mutta ainakin lihaksesi olisivat vetreitä eivätkä jo valmiiksi jumissa.
Ehdottomasti kannattaa nyt rakentaa hyviä liikunta- ja ruokailutottumuksia ennen kesätyötä. Mieti jo nyt tekemistäsi niin, että voit helposti jatkaa samaa kesätyön aikana.
Keskivartalon vahvistaminen auttaa varmasti. Somesta löytyy juuri nyt todella paljon ilmaista materiaalia. Oma suositus KaisaFit.
Sinähän liikut 5 km päivässä, et ole rapakunnossa ollenkaan.
Kumpi on tehokkaampi muoto.
6 kertaa viikossa 1h kävelylenkki,
4 kertaa 1h juoksulenkki 145-150 sykkeellä... jos ajattelee vähän painoakin pudottaa samassa kunnon takia
Vierailija kirjoitti:
Olin postilla pari viikkoa töissä. Aluks reitin läpikävely tuotti tuskaa vaik käytin paljon hissiä. Viimesinä päivinä kävelin rappusia hissinkäytön sijaan joten puhut paskaa kuten moni kaikkitietävä täällä netissä noin yleensäkin.
No se kävely on oikein hyvää liikuntaa, jos siitä pidät. Tuplaat määrän ja voit vähän nopeuttaa tempoa. Hölkkäily ja juoksukin tekee hyvää, mutta sitä kannattaa harrastaa vain pari kertaa viikossa, ettet saa mitään jalkaongelmia aiheutettua. Muut päivät sitten sitä kävelyä.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on tehokkaampi muoto.
6 kertaa viikossa 1h kävelylenkki,
4 kertaa 1h juoksulenkki 145-150 sykkeellä... jos ajattelee vähän painoakin pudottaa samassa kunnon takia
Juoksu toki, mutta jos yhtäkkiä alat juosta 4 kertaa viikossa, niin saatat mennä "ylikuntoon" tai rikkoa jalkasi. Suosittelen sykliä 1 juoksupäivä, 2 lepopäivää. Lepopäivinä voi tietenkin kävelylenkkejä tehdä.
Ei kannata alkaa juosta jos työssä vaaditaan ylävartalon lihaksia. Suosittelen core-treeniä ja etenkin kiertoliikkeitä. Yläselän lihakset kuntoon ja sillä pärjäät jo pitkälle. Jooga ja pilates myös hyviä vaihtoehtoja.
Lähinnä keskittyisin syviin vatsalihaksiin. Kun ne ovat kunnossa, muu tulee sitten itsestään työssä tapahtuvan ponnistelun myötä.
3 viikkoa, 3 kk ja sais jotai pientä aikaan. saitko juuri tietää töistä vai miksi et aiemmin jumpannu?